Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
Huoh.
ehkä jonkun 0,5 kcal sisältävän hiiren annoksen juur ja juur saa

enkä mää ole edes yrittänyt keksiä edullista ateriaa kun mun mielestä semmosta ei ole edes mahdollista rakentaa
Sanoin jo aiemmin tämän: mulla kaapissa puuropaketti, mikä ei todellakaan edes ole halvin puuro mitä löytyy. Hinta oli vähän alle 1€, en muista tarkkaa hintaa niin sovitaan että se on 1,00€. Paketissa on ihan ohje yhteen annokseen, missä on 130 kaloria. Paketista saa 17 annosta. 1,00€ : 17 = 0,0588235. Tämä puuro siis alle 6 senttiä annos, todellisuudessa ei maksa senkään vertaa kun hinta ei ollut ihan euroa. Puuroja saa myös paljon halvemmalla saman satsin, eli ei todellakaan pitäisi kenellekään tuottaa ongelmaa syödä alle 5 sentin hintainen puuroannos.
 
Huoh.
no mimmonen se sun malliateria muka oli?

ettei vaan olis ollu laihialainen kesäkeitto eli lämmintä vettä kukallisella lautasella
Voisitte edes yrittää sitten myös huomioida ne esimerkit mitä jotkut teille antaa.

KASVISPATA
6 annosta

8 perunaa ~ 0,50€
2 porkkanaa ~ 0,15€
1 sipuli ~ 0,10€
1 purkki kikherneitä ~ 1,00€
6dl soijapaloja ~ 1,20€
1dl kermaa ~ 0,30€

= ~ 3,25€ : 6 annosta = ~ 0,55€ annos

Osan aineksista saa halvemmallakin. Osa hinnoista esim. 2kg pussin mukaan (perunat ja porkkana). 200€/kk/4hlö budjetilla tohon pystyis periaatteessa vielä lisäämäänkin jotain ja laittamaan mausteita.
 
No esim. mun ateriaesimerkki EI mennyt yli budjetin vaan rahaa jäi vielä yli euro niihin kaikkiin muihin päivän aterioihin. Et sä tollo voi tuijottaa pelkkää yhtä ateriaa.
Mun malliateriasta jäi köytettävää seuraaville aterioille, mut sitähän ei lasketa. Ja se oli vastaus lähinnä kruin epäilyille saada kalorien tarve täytettyä.

Hitto, alan kyllä ihan uteliaisuttani tämmöselle budjetille, koska haluan uskoa, et se on mahdollista kunhan kiinnittää oikeasti huomiota mitä ostaa. Toki meitä on vaan kaks, joten se tekis 25e/viikko.

Tuun viikon tai kahden päästä listaamaan mitä ollaan syöty, ja liitän kuitit tositteiksi.
 
Etkö tosiaan keksi muuta raaka-ainetta, mitä syömällä saa päivän kaloritarpeen katettua? Toistan: en tosiaan ihmettele miksi sulle tämä 200€/kk/4hlö budjetti tuntuu niin uskomattomalta.
ei ole kysymys siitä että mitä minä keksin tai olen keksimättä

määpäs väännän nyt rautalangasta: aapee väitti että nelihenkistä perhettä ei voi ruokkia kuukautta 200 eurolla (eli 1,67 eurolla per henk ja pv) ja mää oon siitä väitteestä samaa mieltä

kukaan muu kuin ruokaöljyharmaa ei ole keksinyt miten se voisi käydä päinsä
 
Huoh.
No missäs se sun ateriaesimerkkis oli niin menen katsomaan ihan kuule.

Tottakai voin toljottaa yhtä ateriaa, jos annat vain yhden. Jos siitä puuttuu n. puolet tarvittavasta, niin on ihan oikeutettua pyytää lisäselvitystä niistä muista aterioista mistä käy ilmi miten ne aiot korvata.
Ai sinäkin oot sokea?

KASVISPATA
6 annosta

8 perunaa ~ 0,50€
2 porkkanaa ~ 0,15€
1 sipuli ~ 0,10€
1 purkki kikherneitä ~ 1,00€
6dl soijapaloja ~ 1,20€
1dl kermaa ~ 0,30€

= ~ 3,25€ : 6 annosta = ~ 0,55€ annos

Osan aineksista saa halvemmallakin. Osa hinnoista esim. 2kg pussin mukaan (perunat ja porkkana). 200€/kk/4hlö budjetilla tohon pystyis periaatteessa vielä lisäämäänkin jotain ja laittamaan mausteita.

Niinkun sillä ei tosiaan oo mitään merkitystä että mitä muuta syö saman päivän aikana ja muina päivinä kuukaudesta, niinpä. En mitään väliä. Kunhan yksi ateria sisältää kaiken mitä ihminen päivässä tarvitsee, aivan aivan.
 
Voisitte edes yrittää sitten myös huomioida ne esimerkit mitä jotkut teille antaa.

KASVISPATA
6 annosta

8 perunaa ~ 0,50€
2 porkkanaa ~ 0,15€
1 sipuli ~ 0,10€
1 purkki kikherneitä ~ 1,00€
6dl soijapaloja ~ 1,20€
1dl kermaa ~ 0,30€

= ~ 3,25€ : 6 annosta = ~ 0,55€ annos

Osan aineksista saa halvemmallakin. Osa hinnoista esim. 2kg pussin mukaan (perunat ja porkkana). 200€/kk/4hlö budjetilla tohon pystyis periaatteessa vielä lisäämäänkin jotain ja laittamaan mausteita.
lämmintä vettä kukallisella lautasella kun kalorioita ei näytä olevan yhden yhtä
 
Huoh.
No kerropa miten saat eurolla neljälle hengelle muut neljä ateriaa! Olisin todella kiitollinen jos saisin perheeni ruokittua eurolla.
No vittu syö vaikka sitä samaa pöperöä pari kertaa päivässä ja kaveriks puuroa. Aika vitun sama mulle. Ja veikkaan että 99% palstalaisien perheestä löytyy lapsia jotka saavat yhden ilmaisen aterian hoidossa/koulussa. Turha tulla lässyttämään että siitäkin pitäisi laittaa ruokabudjettiin joku sopiva hinta kouluaterialle. Jos tuutte sellaista sanomaan niin sanon jo kättelyyn että haistakaa paska.
 
Mun malliateriasta jäi köytettävää seuraaville aterioille, mut sitähän ei lasketa. Ja se oli vastaus lähinnä kruin epäilyille saada kalorien tarve täytettyä.

Hitto, alan kyllä ihan uteliaisuttani tämmöselle budjetille, koska haluan uskoa, et se on mahdollista kunhan kiinnittää oikeasti huomiota mitä ostaa. Toki meitä on vaan kaks, joten se tekis 25e/viikko.

Tuun viikon tai kahden päästä listaamaan mitä ollaan syöty, ja liitän kuitit tositteiksi.
oman laskelmasi mukaan sun ateria maksoi 1,65 euroa ja sisälsi 425 kcal

väitätkö että ylijääneellä 2snt saa loput 1575 kcal?
 
Huoh.
Mun malliateriasta jäi köytettävää seuraaville aterioille, mut sitähän ei lasketa. Ja se oli vastaus lähinnä kruin epäilyille saada kalorien tarve täytettyä.

Hitto, alan kyllä ihan uteliaisuttani tämmöselle budjetille, koska haluan uskoa, et se on mahdollista kunhan kiinnittää oikeasti huomiota mitä ostaa. Toki meitä on vaan kaks, joten se tekis 25e/viikko.

Tuun viikon tai kahden päästä listaamaan mitä ollaan syöty, ja liitän kuitit tositteiksi.
Saman vois tehdä itsekin. Vähintäänkin omaks iloks. Palstalaiset varmaan tosin keksii niistäkin moitittavaa kun ei nyt tunnu mikään kelpaavan.
 
Huoh.
ei ole kysymys siitä että mitä minä keksin tai olen keksimättä

määpäs väännän nyt rautalangasta: aapee väitti että nelihenkistä perhettä ei voi ruokkia kuukautta 200 eurolla (eli 1,67 eurolla per henk ja pv) ja mää oon siitä väitteestä samaa mieltä

kukaan muu kuin ruokaöljyharmaa ei ole keksinyt miten se voisi käydä päinsä
200€:lla TERVEELLISESTI. Puurokin on terveellisempää. Sillä ruokkii yhtä lailla 200€lla 4hlö kuukaudeksi. Jee, mäkin oon nyt siis vai keksiny yhden? Jee. Niin siis sen mun ateriaesimerkin lisäks, jee.
 
"Joopajoo"
No vittu syö vaikka sitä samaa pöperöä pari kertaa päivässä ja kaveriks puuroa. Aika vitun sama mulle. Ja veikkaan että 99% palstalaisien perheestä löytyy lapsia jotka saavat yhden ilmaisen aterian hoidossa/koulussa. Turha tulla lässyttämään että siitäkin pitäisi laittaa ruokabudjettiin joku sopiva hinta kouluaterialle. Jos tuutte sellaista sanomaan niin sanon jo kättelyyn että haistakaa paska.
Pitäisikö sinun mennä jonnekin käytöskurssille? Vai etkö todellakaan osaa edes kirjoittaa ilman kirosanoja? Syötkö sitä vittua vai paskaa vai? Ihan kuin istuisi koulubussissa missä jotkut 14-vuotiaat harjoittelee vittu-sanan käyttöä!
 
200€:lla TERVEELLISESTI. Puurokin on terveellisempää. Sillä ruokkii yhtä lailla 200€lla 4hlö kuukaudeksi. Jee, mäkin oon nyt siis vai keksiny yhden? Jee. Niin siis sen mun ateriaesimerkin lisäks, jee.
sää et ole keksiny mitan täyttävää ateriaa, oot keksiny vasta kohtuuhintaisen aterian

terveellisyydestä alkasin huolehtimaan sitten kun on ensin saatu riittävä energiasisältö mahtumaan budjettiin
 
[QUOTE="Joopajoo";30612779]Pitäisikö sinun mennä jonnekin käytöskurssille? Vai etkö todellakaan osaa edes kirjoittaa ilman kirosanoja? Syötkö sitä vittua vai paskaa vai? Ihan kuin istuisi koulubussissa missä jotkut 14-vuotiaat harjoittelee vittu-sanan käyttöä![/QUOTE]

tyypillistä palstakäytöstä huohhilla, kun argumentit loppuu niin aletaan nimittelemään ja kirvaamaan
 
Huoh.
sää et ole keksiny mitan täyttävää ateriaa, oot keksiny vasta kohtuuhintaisen aterian

terveellisyydestä alkasin huolehtimaan sitten kun on ensin saatu riittävä energiasisältö mahtumaan budjettiin
Niin miten ei puuro "täytä mittaa"? 1 paketti puuroa per nokka per päivä. 130kcal/annos x 17 (eli yksi paketti) = 2210kcal
4 henkilöä x 1€ puuropaketti x 30 päivää = 120€. Vielä jää 80€ kaikkeen muuhun. Ja jos jonkun maha ei täyty 17 puuroannoksella päivässsä, niin ei täyty sitten millään. Ruokaöljy ei varmasti täytä vatsaa samalla tavalla.
 
heheheh
Ai sinäkin oot sokea?

KASVISPATA
6 annosta

8 perunaa ~ 0,50€
2 porkkanaa ~ 0,15€
1 sipuli ~ 0,10€
1 purkki kikherneitä ~ 1,00€
6dl soijapaloja ~ 1,20€
1dl kermaa ~ 0,30€

= ~ 3,25€ : 6 annosta = ~ 0,55€ annos
1 dl kermaa kuuden hengen pataan on melkoisen vähän, sama varmaan olis olla laittamatta ollenkaan. Ja tuo perunoiden hinta... olen tässä koko talven ostanut perunoita 10 kpl/ pussi, keskikokoisia, ja hinta on aina päälle euron. Lisäksi minä lisäisin tuohon ehdottomasti taas vähän tuoresalaattia, ja ainakin sen maitolasin oheen. Mieluusti myös leipäpala levitteellä kuuluu aterialle. Eli vähän taas köyhäksi jää... etenkin jos kasvavia lapsia ja teinejä ajatellaan.

Ja kun nämä kaikki ateriat mitä tässä nyt ollaan jotenkuten saatu tuolla annetulla budjetilla koottu, koostuu niistä halvimmista aineksista... Perunaa, porkkanaa, sipulia, jotain turvotettua pussisoijaa... Milläs ilveellä me saadaan budjettiin mahtumaan kaksi kertaa viikossa kala-ateria, kun jo näillä kaupan halvimmilla antimilla tekee hyvin hyvin tiukkaa??
 
Huoh.
1 dl kermaa kuuden hengen pataan on melkoisen vähän, sama varmaan olis olla laittamatta ollenkaan. Ja tuo perunoiden hinta... olen tässä koko talven ostanut perunoita 10 kpl/ pussi, keskikokoisia, ja hinta on aina päälle euron. Lisäksi minä lisäisin tuohon ehdottomasti taas vähän tuoresalaattia, ja ainakin sen maitolasin oheen. Mieluusti myös leipäpala levitteellä kuuluu aterialle. Eli vähän taas köyhäksi jää... etenkin jos kasvavia lapsia ja teinejä ajatellaan.

Ja kun nämä kaikki ateriat mitä tässä nyt ollaan jotenkuten saatu tuolla annetulla budjetilla koottu, koostuu niistä halvimmista aineksista... Perunaa, porkkanaa, sipulia, jotain turvotettua pussisoijaa... Milläs ilveellä me saadaan budjettiin mahtumaan kaksi kertaa viikossa kala-ateria, kun jo näillä kaupan halvimmilla antimilla tekee hyvin hyvin tiukkaa??
Jaa miksi 1dl kermaa on liian vähän? Tohon siis toki tulee vettä reilusti. Vai pitäiskö tää sopia kaikille kermaperseille eli kermaa täytyis olla litratolkulla? Perunan hinnat katsoin foodiesta, voit ihan itsekin katsoa sieltä että tuolla hinnalla potut saa. Vesi on vallan mainio juoma. Ja tämä ei luonnollisestikaan ole päivän ainoa ruoka, vaan voi sitä muutakin syödä.

Jokuhan jo laittoi esimerkkiä lohikiusauksesta. Pitäisi onnistua ihan hyvin. Puhumattakaan jostain halvemmista lihoista. Soijassa ei muuten ole mitään vikaa. Soijapapu on oikein hyvä ruoka.
 
Niin miten ei puuro "täytä mittaa"? 1 paketti puuroa per nokka per päivä. 130kcal/annos x 17 (eli yksi paketti) = 2210kcal
4 henkilöä x 1€ puuropaketti x 30 päivää = 120€. Vielä jää 80€ kaikkeen muuhun. Ja jos jonkun maha ei täyty 17 puuroannoksella päivässsä, niin ei täyty sitten millään. Ruokaöljy ei varmasti täytä vatsaa samalla tavalla.
ok, jos tosiaan paketin 2210 kcal/kg puuroa saa eurolla niin on keksitty ruokaöljyn lisäksi jo toinen keino tyydyttää päivittäinen energiantarve budjetin sallimissa rajoissa eli syömällä päivässä muutama litra puuroa

mahan täyttyminen on subjektiivinen kokemus, siihen en ota kantaa
 
Viimeksi muokattu:
hehhe
Jaa miksi 1dl kermaa on liian vähän? Tohon siis toki tulee vettä reilusti. Vai pitäiskö tää sopia kaikille kermaperseille eli kermaa täytyis olla litratolkulla? Perunan hinnat katsoin foodiesta, voit ihan itsekin katsoa sieltä että tuolla hinnalla potut saa. Vesi on vallan mainio juoma. Ja tämä ei luonnollisestikaan ole päivän ainoa ruoka, vaan voi sitä muutakin syödä.

Jokuhan jo laittoi esimerkkiä lohikiusauksesta. Pitäisi onnistua ihan hyvin. Puhumattakaan jostain halvemmista lihoista. Soijassa ei muuten ole mitään vikaa. Soijapapu on oikein hyvä ruoka.
1 dl kermaa kahteen litraan vettä... no niin, mietis vähän. Tietty sulle se on yltäkylläisesti... hehehhehe. Kovin on kermainen pata sitten juu. Mausteetkin tuosta muuten puuttus.

Ja vähän lisää vettä sitten kylkeen vesilasin muodossa niin. Voi vaan miettiä millä sitä mahaa teillä täytetään.... Kun maitokin on turhaa ja kermaa tulee liraus. Entäs se tuoresalaatti taas? Tai leipä?

Ei ole päivän ainoa ei, sitä kokonaisuutta minä tässä juuri mietinkin. Että kun tuo nyt on se yksi ruoka minkä vaivoin sait budjettiin mahtumaan (vaikka se minusta on edelleen aivan liian köyhä) niin millaisen aterian sitten loihdit päivälliseksi jos se kerta on monipuolisempi ja täydentää tätä ekaa pataruokaa?

Tuleeko siihen iltapäivän lohikiusaukseen sitten taas 1 dl kermaa? Vai korvataanko sekin vedellä.. ? meillä ainakin menee lohikiusaukseen helposti 1 prk kermaa eli 2 dl, ja meitä on vain 3 henkeä. Ja kun siihen lohikiusauksen oheen tosiaan kuuluu taas se salaattikin, ei pelkkä peruna/lohi/kermavuoka vesilasillisella ole monipuolinen ja ravitseva ateria vaan vielä täysin puutteellinen.
 
Huoh.
1 dl kermaa kahteen litraan vettä... no niin, mietis vähän. Tietty sulle se on yltäkylläisesti... hehehhehe. Kovin on kermainen pata sitten juu. Mausteetkin tuosta muuten puuttus.

Ja vähän lisää vettä sitten kylkeen vesilasin muodossa niin. Voi vaan miettiä millä sitä mahaa teillä täytetään.... Kun maitokin on turhaa ja kermaa tulee liraus. Entäs se tuoresalaatti taas? Tai leipä?

Ei ole päivän ainoa ei, sitä kokonaisuutta minä tässä juuri mietinkin. Että kun tuo nyt on se yksi ruoka minkä vaivoin sait budjettiin mahtumaan (vaikka se minusta on edelleen aivan liian köyhä) niin millaisen aterian sitten loihdit päivälliseksi jos se kerta on monipuolisempi ja täydentää tätä ekaa pataruokaa?

Tuleeko siihen iltapäivän lohikiusaukseen sitten taas 1 dl kermaa? Vai korvataanko sekin vedellä.. ? meillä ainakin menee lohikiusaukseen helposti 1 prk kermaa eli 2 dl, ja meitä on vain 3 henkeä. Ja kun siihen lohikiusauksen oheen tosiaan kuuluu taas se salaattikin, ei pelkkä peruna/lohi/kermavuoka vesilasillisella ole monipuolinen ja ravitseva ateria vaan vielä täysin puutteellinen.
Pyöriikö sun maailma kerman ympärillä? Ja mihin kahteen litraan vettä, ei tuo mun resepti mihinkään keittoon ollut, pöllö. Täällä näet alkuperäisen reseptin (minulta puuttuu nuo linssit ja mausteet tuosta), mutta varsin ruokaisaa noinkin. Suosittelen toki tätä alkuperäistä reseptiä kun kerta rahaa löytyy, on pirun hyvää: Jakso 7: Peruna-soija-kikhernepata | Livtv.fi
 

Yhteistyössä