Myrkytinkö lapseni?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nina Nyman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nina Nyman

Vieras
Olen 37-viikolla raskaana ja sain vasta nyt tietää, että pellavansiemen rouhe+ tyrni olisi kiellettyä! Olen syönyt sitä ruokalusikallisen joka päivä melkein koko odotuksen ajan. Mitä nyt? Myrkytinkö syntyvän lapseni?

Mutta nythän sä et enää voi asialle mitään, joten ei siinäkään ole järkeä, että loppuraskauden stressaat asiaa, jolle et voi enää mitään. Tuskin se nyt mitään katastrofaalista on sikiölle aiheuttanut. Ota rauhallisesti, nauti loppuraskaudesta ja jätä pellavansiemenet syömättä :)

Muistelisin, että mm.tupakassa olisi myös kadmiumia. Muistaako joku myös? Kuinkahan moni tupakoitsijoiden lapsista olisi myrkyttynyt? Ja jos pellavansiemenet olisi 100% kiellettyjä, niin eikö purkissa pitäisi olla mainosta EI Raskaana oleville. Oliko siinä?

Tupakoitsijoiden lapsista kyllä aika moni ON myrkyttnyt.

Pellavansiemenissä on varoituksia raskausden suhteen, ks. erään maahantuojan FAQ osio http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm#raskausaikana

Mutta näin pystymetsästä arvioisin, että 1 ruokalusikallinen jossa on vain osaksi pellavaa, tuskin merkkaa mitään. Tupakoivan äidin sikiölleen altistama kadmiummäärä lienee moninkertainen.

Joten sinuna olisin aika huoleton asian suhteen. iloista loppuajan odotusta!

Kiitos, niin se varmasti on, että syöty mikä syöty :( Tuntuu, että ihan itkettää, kun olen ollut niin tyhmä tyhmä tyhmä! Olen aina ollut tarkka ja nyt oikein epäonnistumisen maailman mestaruus... Voi itku. Myrkyttäjä-äiti tai nyt ainakin siltä tuntuu.

Olen 37-viikolla raskaana ja sain vasta nyt tietää, että pellavansiemen rouhe+ tyrni olisi kiellettyä! Olen syönyt sitä ruokalusikallisen joka päivä melkein koko odotuksen ajan. Mitä nyt? Myrkytinkö syntyvän lapseni?
Vanhan kansan vatsarohdot! - Cityvital Luontaistuntija
LINOMIX marjainen pellavansiemenrouhe – marjat ja pellava toimivat hyvin yhteistyössä!
Pellava-marjarouhe on varsinainen terveyspommi, jota kavahtavat niin ummetus kuin kohonnut verensokerikin. Pellava ja marjat ovat hyväksi myös kolesterolin ja rasva-arvojen hallinnassa. Marjajauheet ovat korvaamaton lisä, sillä niiden sisältämät aineet hoitavat suolistoa.

Tuskin mitään vakavaa on kuitenkaan aiheuttanut. Lopetat niiden syömisen nyt tähän. Se määrä mikä vauvaan menee haitallisia aineita on todella pieni, eivätkä pellavansiemenet koosto ainoastaan kadminiumista vaan se on vain osa niitä. Lisäksi sen pitoisuus laimenee lisää omassa aineenvaihdunnassa, ja pitoisuus on hyvin pieni ja verenkierron kauttahan aineet sikiölle kulkeutuvat. Oman mielenrauhasi takia kannattaisi asiasta kysyä neuvolasta, sieltä saa luultavasti asiantuntevampaa tietoa kuin tällä palstalla, jossa ihmiset tykkäävät pahoittaa toisen mieltä.

4l9wl83ze2p.png
a

Etkö saanu neuvolasta ruokavalio-ohjeita? Itse sain molemmissa raskauksissa ekalla nlakäynnillä sen paperin missä kiellettyjen ja vältettävien/säännösteltävien listat. Siinä on pellava mainittu. Kun kysyin tarkemmin,terkka sanoi et esim leipää jossa pellavansiemeniä seassa,voi syödä pari viipaletta vaik joka päivä. Toki rouhe on sikäli vähän eri että se hajoaa elimistössä kokonaisia siemeniä paremmin.. Mut kysy vaik neuvolassa vielä jos asia stressaa..

Soitin neuvolaan ja sanoivat, että voivat vielä kysyä lääkäriltä, mutta suomalainen pellavansiemen sisältää ilmeisesti turvallisen pieniä määriä kadmiumia. Ulkomaalaisista ei tiedä. Nyt jatkossa ne pois ruokavaliosta, mutta 1rkl ei ole vielä lähelläkään riskirajaa, mutta odottajille ei suositella edes sitä rkl päivässä varmuuden vuoksi! Tupakassa tosiaankin määrät paljon suurempia... Pienikasvuisuutta ilmeisesti saattaa aiheuttaa ääritapauksissa. Siihen liittyy myös muiden kadmiumia runsaasti sisältävien ruokien runsas syöminen ei ainoastaan pellavansiementen. Ensi viikolla saa kuulla vielä lekurin kommentin.

Yhteistyössä