Lastenpsykiatrin mukaan jäähypenkki on vahingollinen pienen lapsen kehitykselle!

• Viestiketjun aloittaja mitästästä?
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lastenhoitaja;29621278:
En tiedä onko kirjautuneena hieman enemmän mahdollisuuksia noiden tekstien muokkaukseen.
Käsin itsekin ne laitan.

Laittaa vaan tekstin näiden väliin [ QUOTE] [ /QUOTE] niin saat lainattua muiden kirjoitukset laatikoihin. Itselleni ainakin se selkeyttää lukemista kun voi heti nähdä että mikä on toisen sanomaa ja mikä "varsinaisen kirjoittajan.

Tai sitten voi laittaa [ B] [ /B] ja tekstin noiden väliin, niin tekstistä tulee paksunnettu.

Ja hakasulkujen sisään siis ei tietty mitään välejä, mutta muuten ei pysty näyttämään jos niitä ei siihen laita. :)

Jospa lopettaisit tuon lapsellisen ilkkumisen, tekee sinusta itsestäsi vain todella tyhmän ja keskenkasvuisen :) Ollaan ihan ihmisiksi.

Tarkoitin tietystikkin "teillä" jäähymenetelmää vastustavia, eli Ken gurua yms. Keskustelua tämä vain on, ei tarvitse teititellä ketään.

Jos lapsi toistuvasti ottaa toisilta lelun pois kädestä niin aikuisen kyllä pitää jaksaa puuttua. Harmi jos sinulle siitä on liikaa vaivaa, onhan se helpompaa toimia aina sen oman fiiliksen mukaan. Joku päivä jaksat puuttua, toisina et. Voi voi.
Joo, ja mä keskustelen ihan itseni puolesta. Sattumalta jonkun kanssa samaa mieltä, mikä lienee luonnollista kun mustavalkoista keskustelua käydään.

Ei tarkoitus ollut pilkata, mutta minua kummastuttaa kun pitää rautalankaa vääntää.

Jos lapsi ottaa toiselta lelun yhdenkin kerran, pitää aikuisen puuttua: ottaa lelu lapselta ja palauttaa se toiselle. Tilanne toistuu ja toistuu. Aikuinen palauttaa, antaa lapselle vaihtoehtoisen lelun ja selittää asian.

JÄÄHYÄ ei tarvita tollaseen. Jos sitä on pakko käyttää, niin esimerkiksi silloin kun käytetään väkivaltaa, hajoitetaan tavaroita jne. Näin sanoo supernanny, eikö vain?

Ja tuo on muutenkin köpö esimerkki, koska tavaran nappaaminen toiselta on tyypillistä 1-2-vuotiaille, jotka ei kyllä tajua jäähyistä mitään.

Lapsellista ilkkumista on se, että sinä teet minusta päätelmiä minun kasvattajuuteeni liittyen. Mikä saa sinut olettamaan, että toisina päivinä jaksan puuttua, toisina en? Selvyyden vuoksi: en jätä puuttumatta koskaan, enkä ikinä. Kai sen huomaa jo tästä keskustelustakin, kun kolmatta kertaa lupaan jo lopettaa turhan vääntämisen sun kanssa :D

JOS olet trolli, niin ihailen henkilöä, joka on luonut noin hyvin provosoivan hahmon. Jos olet tosiaan ihan aito tyyppi, niin kylläpäs harmittaa kun provosoidun ;)

¤vieras¤
Hieman off topic:

Jos ITSE olette aivan raivona, itsehillintänne äärirajoilla - haluatteko te tosiaan siihen jonkun muun ihmisen lähelle / halimaan / kyselemään / juttelemaan / inttämään..? Vai oletteko mieluummin hetken rauhassa kasaamassa itseänne?

Itse olen vahvasti jälkimmäisen puolella, en siedä ketään lähelleni, kun olen vihainen. Uskon, että olemme erilaisia ja omat kokemuksmmekin vaikuttavat siihen, minkä menetelmän uskomme olevan lapsille hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ¤vieras¤;29621299:
Hieman off topic:

Jos ITSE olette aivan raivona, itsehillintänne äärirajoilla - haluatteko te tosiaan siihen jonkun muun ihmisen lähelle / halimaan / kyselemään / juttelemaan / inttämään..? Vai oletteko mieluummin hetken rauhassa kasaamassa itseänne?

Itse olen vahvasti jälkimmäisen puolella, en siedä ketään lähelleni, kun olen vihainen. Uskon, että olemme erilaisia ja omat kokemuksmmekin vaikuttavat siihen, minkä menetelmän uskomme olevan lapsille hyväksi.
Niinpä. TAI:
Haluatteko tulla viedyksi väkisin toiseen paikkaan, jonka joku ulkopuolien sanoo olevan rauhoittumispaikka/jäähypenkki/whatever?

• Tykkää
Reactions: Tallu -
Joo, ja mä keskustelen ihan itseni puolesta. Sattumalta jonkun kanssa samaa mieltä, mikä lienee luonnollista kun mustavalkoista keskustelua käydään.

Ei tarkoitus ollut pilkata, mutta minua kummastuttaa kun pitää rautalankaa vääntää.

Jos lapsi ottaa toiselta lelun yhdenkin kerran, pitää aikuisen puuttua: ottaa lelu lapselta ja palauttaa se toiselle. Tilanne toistuu ja toistuu. Aikuinen palauttaa, antaa lapselle vaihtoehtoisen lelun ja selittää asian.

JÄÄHYÄ ei tarvita tollaseen. Jos sitä on pakko käyttää, niin esimerkiksi silloin kun käytetään väkivaltaa, hajoitetaan tavaroita jne. Näin sanoo supernanny, eikö vain?

Ja tuo on muutenkin köpö esimerkki, koska tavaran nappaaminen toiselta on tyypillistä 1-2-vuotiaille, jotka ei kyllä tajua jäähyistä mitään.

Lapsellista ilkkumista on se, että sinä teet minusta päätelmiä minun kasvattajuuteeni liittyen. Mikä saa sinut olettamaan, että toisina päivinä jaksan puuttua, toisina en? Selvyyden vuoksi: en jätä puuttumatta koskaan, enkä ikinä. Kai sen huomaa jo tästä keskustelustakin, kun kolmatta kertaa lupaan jo lopettaa turhan vääntämisen sun kanssa :D

JOS olet trolli, niin ihailen henkilöä, joka on luonut noin hyvin provosoivan hahmon. Jos olet tosiaan ihan aito tyyppi, niin kylläpäs harmittaa kun provosoidun ;)
Mulle on aivan se ja sama mitä keinoa kukin käyttää kunhan se on selkeä, lasta rauhoittava ja kasvattava. Täytyy mennä, hyvää keskustelua kuitenkin!

• Tykkää
Reactions: Neydan
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ¤vieras¤;29621272:
oliko sinulla jotain ehdotuksia tuon 4v:mme suhteen? Kun tosiaan se kosketus, juttelu ja lähellä olo pahentavat tilannetta entisestään raivarin aikaan.

Sanoit, ettet tiedä erityislapsista, mutta tämä ei ole erityislapsi. Lapsia on erilaisia, ihan normaalinkin rajoissa.
Ei ole. En ole ammattikasvattaja, ja tunnen "vain" omat lapseni. En mene edes vannomaan tämän kohdussa kasvavan kasvatuksesta mitään ennen kuin näen että minkälainen tapaus sieltä tulee. Tähän asti siis olen pärjännyt ilman rangaistuksia, ja yritän jatkaa samaan malliin.

Lasten raivokohtauksissa meillä tosiaan voidaan antaa raivotakin, mutta tavaroiden heittäminen, paikkojen tuhoaminen ja muiden satuttaminen on kiellettyä. Nämä on tehty lapselle selväksi jo alusta asti, ja meillä on mennyt muksulle kaaliin.

Tuota 1v:tä ollaan aloitettu kasvattamaan jo puolivuotiaasta asti, mutta ei mitään negatiivista tai agressiivista, vaan kerrotaan, jutellaan, ollaan läsnä, ollaan esimerkkinä jne.

Mutta en osaisi tästä lennossa lähteä kasvattelemaan muiden lapsia, enkä siis kuvittele että olen joku kasvatusguru. Ken guru vaan :D.

Tähän olen kirjoittanut omia näkemyksiäni, ja sen, että ne meillä toimii, ja että uskon että voisi toimia muillakin jos...sitä ja jos tätä..

• Tykkää
Reactions: Neydan
äiti ja lastenhoitaja
Kysymys on koko ajan ollut siitä ettei lasta laiteta jäähypenkille yksin istumaan. Ainakin itse tuolla ensimmäsiellä/ensimmäisillä sivuilla laitoin omaksi kommentikseni että lapsen vieressä voi istua ja jutella asiasa. Enkä oikein osaisi toimiakaan kasvattajana niin etteikö lapsieni kanssa olisi "jatkuvaa" keskusteluyhteyttä.
Joo voi toki. Sillon ei varmaan vaan edes tarvi viedä jäähylle.

Mutta kun mä olen nyt laittanut tässä n. 6 sivua kommenttia, että jos istun siihen lapsen viereen juttelemaan kesken raivon, se tod.näk. koittaa potkia/lyödä/purra minua. Lisäksi mulla on muutkin mukulat hoidettavana + liuta kotihommia ja pari elukkaa.

MEIDÄN huushollissa homma ei voi pyöriä yhden kiukkukohtausten ympärillä. Jos kiukuttaa niin voi vapaasti kieriskellä lattialla kiukussaan tiettyyn pisteeseen. Jos mukeloi muita, menee jäähypenkille. Simple as that.

Sylini on aina avoin ja keskustella voidaan kaikesta. Se, että äiti ei suostu keskustelemaan maailman tappiin saakka samalla kun lapsi vetää megaraivareita, ei tarkoita ettenkö heitä rakastaisi ja kuuntelisi. Se on mielestäni vaan rajojen laittoa. Kyllä kakarat osaa kiukutella ihan vaan huomiostakin, ja sekin on vaan elämässä opittava että aina ei voi olla koko maailman napa ja huomion keskipiste. Esikoisen äitinä ehkä vielä on aikaa tuollaiseen hienosäätöön ja jakamattomaan keskustelyhteyteen/huomionantoon.

Ja rehellisesti on vaan sanottava, että jos jonkun mielestä tämä on jotenkin lasta traumatisoivaa toimintaa, niin pidän kys. henkilöä jokseenkin hihhulina. Miten tulee pärjäämään aikuisten maailmassa, jos noin pienestä menee rikki?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
äiti ja lastenhoitaja
Käsin itsekin ne laitan.

Laittaa vaan tekstin näiden väliin [ QUOTE] [ /QUOTE] niin saat lainattua muiden kirjoitukset laatikoihin. Itselleni ainakin se selkeyttää lukemista kun voi heti nähdä että mikä on toisen sanomaa ja mikä "varsinaisen kirjoittajan.

Tai sitten voi laittaa [ B] [ /B] ja tekstin noiden väliin, niin tekstistä tulee paksunnettu.

Ja hakasulkujen sisään siis ei tietty mitään välejä, mutta muuten ei pysty näyttämään jos niitä ei siihen laita. :)
Vais niin :) En tiedä ja muista tuollaisia ulkoa, en niin paljon kirjoittele ja lainaile. Käytän jatkossa jos muistan. Mutta kyllä lainausmerkit on ihan tavallinen keino osoittaa lainattu teksti.

Ihan ok keskustelua, josta on nyt pakko poistua. Haluan loppukaneetin vaan kirjoittaa.

Mä ymmärrän kyllä miksi Happygirl ja äiti ja hoitaja tuota jäähyä kannattavat. Puuttuminen, varsinkin väkivaltaiseen käytökseen, on tärkeää. Kasvattaminen myös on tärkeää, samoin lapsilähtöisyys ja lapsen kuunteleminen sekä ymmärtäminen. Siinä ollaan kaikki samaa mieltä- menetelmät vain on erilaisia. Uskon, että me kaikki tehdään hyvää työtä lasten parhaaksi. Uskon, että ne tekevät, jotka edes vaivautuvat asioista pohtimaan ja keskustelemaan!

Mulla on ystävissäkin heitä, jotka näkevät jäähyn heille parhaaksi ratkaisuksi. Ihania hyvin kasvatettuja lapsia heillä on ja hyvissä väleissä elelemme, vaikka minun mielestäni heillä on on aika rajut menetelmät ja he ihmettelee jaksanko mä aina vaan selittää ja keskustella (tästä tuli kommenttia jopa pk:sta!)

¤vieras¤ Mä aivan varmasti ymmärrän minkä laatuisista raivareista on kyse. Mä tarkoitin ulkona juoksemista, enkä siis tietenkään tiedä, mikä teidän perheessä olisi hyvä menetelmä kiukun purkuun. Jos se on legojen heittely ja sopii teille, niin mikäpäs siinä. Ehdottelin vain, kun luulin että haluaisit saada vaihtoehtoja jäähylle.

Kiitos ja hei, Tallu sekä ken guru jatkavat :wave:

Ken guru
HappyGirl, itse luen muiden kommentit tarkkaan, ja tänään satun tässä keskustelussa olemaan samoilla linjoilla Neydanin kanssa. Hän on kirjoittanut monia asioita joita itse olen ehtinyt vasta miettimään, tai en ole ehtinyt vielä miettimään. Ei tässä mitään salaliittoa ole, tai tarvetta olla samaa mieltä kenenkään kanssa.

Lisäksi, Neydanilla näköjään huumorintajukin pelaa. Nauran täällä ääneen joitain lausahduksia kuten:

Mikä saa sinut olettamaan, että toisina päivinä jaksan puuttua, toisina en? Selvyyden vuoksi: en jätä puuttumatta koskaan, enkä ikinä. Kai sen huomaa jo tästä keskustelustakin, kun kolmatta kertaa lupaan jo lopettaa turhan vääntämisen sun kanssa
Joka tapauksessa, rangaistukseton kasvatusmenetelmä tuntuu olevan jo käsitteenä monille niin uusi että herättää automaattisesti vastareaktioita, ja luullaan että se tarkoittaa samaa kuin kasvatus ilman sääntöjä ja rajoja. Näin ei kuitenkaan ole, ja itse suosittelen ottamaan selvää tuosta kasvatustyylistä. Erityisesti heidän jotka toimivat ammattinsa puolesta lasten parissa. En siis ajattele että kenenkään minua pitäisi kuunnellakaan.

¤vieras¤
Niinpä. TAI:
Haluatteko tulla viedyksi väkisin toiseen paikkaan, jonka joku ulkopuolien sanoo olevan rauhoittumispaikka/jäähypenkki/whatever?
Minä olen aikuinen ihminen ja osaan itse poistua tilanteesta tarpeen vaatiessa. JOS en osaa, hyväksyn sen, että minut poistetaan. Jos heittäydyn kaupassa lattialle huutamaan, hyväksyn, että vartija vie minut ulos rauhoittumaan ja saan palata vasta, kun osaan hillitä itseni ja pettymykseni siitä, että vesimelonit on puolitettu väärin.

Koen, että äitinä minulla on vastuu opettaa lapseni siihen, että tilanteesta poistutaan, ennenkuin menee rumaksi. En oleta, että he osaavat sitä syntyjään. En usko edes sitä, että he syntyjään pitäisivät sitä kovinkaan mukavana tai toivottavana ratkaisuna, että heidän tunneilmaisuunsa puututaan. Tai siihen, missä he sitä tunneilmaisua toivovat voivansa harjoittaa. Silti puutun, koska yritän saada lapsistani yhteiskuntakelpoisia aikuisia.

¤vieras¤
¤vieras¤ Mä aivan varmasti ymmärrän minkä laatuisista raivareista on kyse. Mä tarkoitin ulkona juoksemista, enkä siis tietenkään tiedä, mikä teidän perheessä olisi hyvä menetelmä kiukun purkuun. Jos se on legojen heittely ja sopii teille, niin mikäpäs siinä. Ehdottelin vain, kun luulin että haluaisit saada vaihtoehtoja jäähylle.
Siis... Ehdotit raivon purkamista juoksemalla, ulkona? Onko tämä mielestäsi käyttökelpoinen idea? 4v vetää raivarit kesken leikin -> koko konkkaronkka pukemaan ulkovaatteita, kuriksia ym, että 4v saa purkaa kiukkunsa rynnimällä pitkin pitäjää...? :D Meillä ulkoillaan kyllä, mutta hieman eri kaavalla.

Eikä se legojenkaan heittely ole meillä sallittua. Siksi jäähy. Itse pidän jäähyä näissä tilanteissa hyvänä ratkaisuna, mutta koska uskon, että kritiikki (mitä jäähyä kohtaa esitit(te)) ilman parannusehdotusta on pelkkää kiukuttelua, luulin myös, että olisi muita (varteenotettavia) ideoita.

isoin peesi ikinä
[QUOTE="jooh";29619971]En ole ikinä ymmärtänyt, että pieni lapsi pakotetaan raivoamaan yksin.[/QUOTE]

Näin! Olipa hyvä että vihdoin joku asiantuntija avasi sanaisen arkkunsa tätä typerää jäåähypenkkimetodia vastaan. Johan sen sanoo maalaisjärkikin ettei ole kuin aikuisten keksimä kikka muttei välttämättä hyväksi. Vähän niinkuin piiskaaminen aikoinaan...

Alkuperäinen kirjoittaja isoin peesi ikinä;29621493:
Näin! Olipa hyvä että vihdoin joku asiantuntija avasi sanaisen arkkunsa tätä typerää jäåähypenkkimetodia vastaan. Johan sen sanoo maalaisjärkikin ettei ole kuin aikuisten keksimä kikka muttei välttämättä hyväksi. Vähän niinkuin piiskaaminen aikoinaan...
Oletko ajatellut että raivoava lapsi laitetaan jäähylle?:O
Ei tunteista pidän mennä rankaisemaan!

Eikös se ollut tottelematon lapsi joka siellä jäähyllä istuu?

....
Meillä ollaan oltu miettimässä useaan otteeseen. Pienempänä en todellakaan jättänyt yksin lasta huoneeseen. Meillä miettimään joutuu jos lyö. Muuten selvitämme asiat muilla tavoin.

Joka tapauksessa, rangaistukseton kasvatusmenetelmä tuntuu olevan jo käsitteenä monille niin uusi että herättää automaattisesti vastareaktioita, ja luullaan että se tarkoittaa samaa kuin kasvatus ilman sääntöjä ja rajoja. Näin ei kuitenkaan ole, ja itse suosittelen ottamaan selvää tuosta kasvatustyylistä. Erityisesti heidän jotka toimivat ammattinsa puolesta lasten parissa. En siis ajattele että kenenkään minua pitäisi kuunnellakaan.
Kyllä mä ajattelin tutkiskella tuota vähän tarkemmin, kiitti.:)

Tiedä vaikka sieltä saisi jotakin vinkkiä oventakana kolkuttelevaan murrosikään.:D
Pienten lasten kanssa selviää nykyään ihan hienosti neuvottelemalla. Ovat kohta yhtä hyviä myymään ideoita kuin äitinsä.:D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lastenhoitaja;29621372:
Neloselta tulee nyt pahamaineinen supernanny :D
:D

Nanny käy perheissä joissa rutiinit on päin persettä ja usein vanhempien ja lapsien kommunikaatio on todella huono. Lapsilla ei pahimmassa tapauksessa ole ollut ollenkaan rajoja. Näkeehän sen millainen älämölö nousee kun äiti kerrankin pitää päänsä, eikä anna periksi.

Eli monelle normaalille perheelle ei välttämättä edes tarvita tuollaisia keinoja.
Usein riittää kun rutiinit laitetaan kuntoon ja ollaan johdonmukaisia.

Omassa lapsuudessani kuri oli hieman kovempaa, ja keinot myös arveluttavampia kuin nykypäivänä. Meillä mm. joutui tuhmasta teosta häpeänurkkaan, voitteko kkuvitella! :(

Minulle on aina ollut itsestään selvää, etten jatka näitä rangaistusten perinteitä.
AP:n artikkelissa ei tarkoiteta sitä että lasta pitää kasvattaa pumpulissa. Idea lienee tavassa, jolla lasta rankaiset. Eli ollaan läsnä, eikä hylätä toista oman onnensa nojaan.

isoin peesi ikinä
Oletko ajatellut että raivoava lapsi laitetaan jäähylle?:O
Ei tunteista pidän mennä rankaisemaan!

Eikös se ollut tottelematon lapsi joka siellä jäähyllä istuu?
En nyt tiedä ymmärsitkö väärin mun pointin vai mä sun mutta tarkennan etten kannata koko jäähypenkkisysteemiä ja olen siis samoilla linjoilla kuin artikkelissa. Ja todellakaan tunteista EI pidä mennä rankaisemaan.

"Vieraana"
Jäähypenkki paljon parempi vaihtoehto kuin joku sairas holding-ote. Uhmaikäinen joka raivoaa ja hikisenä rääkyy tahtonsa kanssa, ei todellakaan meillä ainakaan halua syliin rauhoittumaan vaikka ottaisi ja tarjoaisi syliä.
Jäähypenkillä meillä ei usein onneksi olla mutta se on hyvä keino ja siinä ei lasta hylätä vaan minä tai isänsä istuu vieressä sanoittamassa lapsen tunteita ja odottamassa rauhoittumista. Lapset saavat heti syliä kun ovat sitä valmiita ottamaan. Siinä penkillä hetken istuttuaan sanovatkin että haluan syliin ja siinä sylissä sitten puidaan ongelma loppuun.
Aikuisenakin ihan kammottava ajatus että jos olis vihainen jostain esim. puolisolleen, nin tämä pitäisi kiinni väkisin...hallintaa ja alistamista.

gigu
Niin, tämä menee mielestäni jo siihen erityislapsikategoriaan, että en osaa sanoa. Jotain perheterapiaa kaikille aluksi...kai...

En oikeasti tiedä.
Ja miten niitä supernannyjä tarvitsevia erityislapsia syntyy? No siten, ettei rangaista pahoista teoista eikä muutenkaan ole mitään seurauksia huonosta käytöksestä. Ei tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla.

Meillä ei onneksi ole supernannyä tarvittu kun on alusta asti johdonmukaisesti kaikenlaiset testailut kitketty. Jäähyä käytetään äärimmäisissä tilanteissa edelleen, mutta harvemmin niihin tarvitsee mennä kun yleensä tilanne hoituu yhdellä varoituksella. Jäähy on meillä näkyvällä paikkaa, ei missään komerossa.

Meillä jäähylle on joutunut, kun lapsi on jatkanut tuhmaa toimintaa kielloista huolimatta tai lapsi ei ole esim ruokapöydässä jaksanut olla paijallaan vaan pomppinut menemään. Ymmärsin, että jäähypenkki on haiyallunen vain, jos lapsella kiukkukohtaus meneillään eli voimme edelleenkin pistää kuopus jäähylle tarvittaessa. Olen kyllä itseni vuoksi joutunut välillä raivottarenkin kanssa menemään eri huoneisiin, jotta omat hermot ei palaisi, vaikka olen tiennyt lapseni tarvitsevan minua, mutta en ole täydellinen....

Yhteistyössä