¤vieras¤
Rauhottumismahdollisuushan se jäähy juuri onkin. Se vaan ei ole vapaaehtoinen, koska lapsi ei sellaiseen valintaan siinä tilassa kun sitä tarvitaan vielä itse pysty. Joten olet jäähyä (mikä oikein toteutettuna on aikalisä, mahdollisuus rauhoittua) VASTAAN, mutta "rauhoittumismahdollisuuden" puolella...? Ööh...Eihän tuo ole jäähy, vaan rauhoittumismahdollisuus! Sellainen annetaan psykiatrisille potilaillekin vihanhallintapulmiin Jäähy on rangaistus.
Jäähy VOI olla myös rangaistus esim siitä, jos toistuvasti lyö esim sisaruksia. Silloin toimintaan on jo puututtu puheella ja ohjauksella, mutta tilanne toistuu (tietyssä aikahaarukassa). Varoituskin annetaan ennen toimenpiteitä. Kun nyrkki vielä silti heilahtaa, napsahtaa jäähy. Niin se maailma vain toimii: Kun pahoinpitelet ihmisen, saat sakkoa. Kun toistat, joudut ehdonalaiseen. Kun taas toistat, saat linnaa, eli joudut jäähylle.
Mikä olisi mielestäsi parempi keino turvata muiden koskemattomuus? Kukaan kun ei oikeasti voi KOKO AJAN olla toista vahtimassa, ettei tule "tilanteita" (ja ne tilanteethan tulee nimenomaan silloin, kun äiti laittaa ruokaa/on vessassa/pyyhkii jonkun muun pyllyä).
Olen itsekin sitä vastaan, että lapsi pistetään jäähylle kaikesta ja heti, kun ei tottele. Joissain tilanteissa koen sen silti toimivaksi ratkaisuksi. Syliin meillä kyllä pääsee, kun tarve tai halu on. Vihaisena kukaan ei vain sellaista halua ole osoittanut, päin vastoin kiukuttaa vain lisää, jos joku käy lääppimään (ja tämä koskee myös minua, en halua ketään koskemaan, kun olen vihainen). Onneksi vain yksi tässä perheessä on aikaisemmin kuvailemani lainen tulisielu.