Lastenpsykiatrin mukaan jäähypenkki on vahingollinen pienen lapsen kehitykselle!

• Viestiketjun aloittaja mitästästä?
  • Ensimmäinen viesti
Olen samaa mieltä, tuossa tilanteessa uhmaikäinen saisi rääkyä rääkymisensä loppuun, ei tuossa ole minusta mitään syytä jäähylle. Mutta sinä olet päässyt helpolla, jos uhmakohtaukset on olleet tuollaisia. Entäs kun se uhmis hyökkää lyömään kaikista kielloista, estelyistä ja keskusteluyrityksistä huolimatta? Kyllä meillä on sitten siirretty sinne jäähynurkkaukseen riehumaan kiukkunsa loppuun. Tämä oli kuitenkin ohimenevä vaihe, kyllä se lyöminen jäi aikanaan pois, mutta jossain vaiheessa ei tosiaan muu auttanut, jos ei halunnut lapsen nyrkkeilysäkkinä toimia.
En tiedä minäkään, miten menettelisin tuossa tilanteessa, mutta jäähyä en näkisi tarpeelliseksi käyttää. Varmaan vaistonvaraisesti ottaisin häntä ranteista kiinni, etten olisi nyrkkien tulilinjalla. Onko näitä tilanteita oikeasti sitten paljonkin, että pitää itseään omalta lapseltaan suojata?

"vvieras"
Luota vaan siihen neuvolaan äläkä suotta huolestu, en minä ole mikään asiantuntija eikä tarkoitus ollut oikeasti sinua huolestuttaa! Kunhan ihmettelin ääneen, kun ei meidän 3v:lle ole koskaan joutunut noin tekemään enkä kyllä ole kuullut muiltakaan vastaavanlaisista tilanteista. Lapsetkin on erilaisia, en usko että mitään hätää teillä on ja anteeksi jos sinua näillä höpinöillä huolestutin.
Nojuu...lapset on erilaisia, toiset omapäisempiä. Kyllä olen ajatellut ottaa asian puheeksi 4 v neuvolassa tai ainakin kysäistä vähän noista jutuista, vaikka nykyään en ainakaan kovin huolestunut ole ja jos jotain taustalla on niin en usko, että kovin vakavaa ainakaan.

No kyllä tuo meidän 3-vuotias osaa käyttäytyä aika järkevästi esim. kauppareissuilla, juhlissa ja muissa julkisissa paikoissa.
Jotenkin se lapsi vaan on oppinut sen järkevän käyttäytymisen noissa tilanteissa. Oppii varmaan myös jossain vaiheessa sen, ettei rääkyminen ole järkevää käytöstä, kun on siihen valmis ja vanhemmat häntä siihen ohjaavat.

gigu
Rangaistuksia ei juurikaan tarvita, kun lasta kannustetaan hyvään käytökseen. Tässä tarvitaan se ajatusmallin muutos ja lasta kehumalla, kannustamalla ja ohjaamalla vältetään huono käytös, joka jätetään mahdollisimman vähälle huomiolle. Ihan kuin koirankasvatus - makupalan saa, kun tekee, kuten pyydetään.
Ei rangaistusten käyttö tarvittaessa sulje pois sitä, että kotona kehutaan ja kannustetaan! Ihan hullu ajatuskin. Ja mun mielestä jäähylle huutamaan vieminen on paljon vähemmälle huomiolle jättämistä kuin se, että annetaan huutaa keskellä olohuonetta.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
äiti ja lastenhoitaja
Lapsia ei laiteta nurkkaan seisomaan koulussa enää, joten miksi ihmeessä jäähylle kotona???
Ja mä sanoisin että tutustu ensin siihen oikeaoppiseen jäähyyn, ennen ennenkuin tulet kommentoimaan moisia.

Se "supernannyn" jäähy on kyllä varmasti aika pitkälle pohdittu ja kehitelty menetelmä. Ne jotka ovat seuranneet supernannya alusta asti, ovat ehkä huomanneet että se on myös hioutunut matkan varrella varsin hyväksi ja aukottomaksi. Sitä on testattu monenlaisiin lapsiin ja perheisiin.

Joku sanoi hyvin, että täällä kyllä jaksetaan aina arvostella ja närpiä, mutta ei anneta jotain oikeasti toimivaa keinoa tilalle. Tämänkin psykiatrin neuvot jättää aika monta asiaa ja tilannetta pimentoon ja huteralle pohjalle, kun jokainen vähän enemmän lasten kanssa toiminut tietää, ettei pelkkä syli ja selkääntaputtelu aina riitä. Jos 5 vuotias vetää sua nyrkillä naamaan niin ei siinä oikein sylittelyt auta.

Harmi vain, moni katsoo puolittain jonkun supernannyn jakson, ja sit käyttää jäähyä omiin lapsiinsa ihan päin pyllyä.

Nykymaailmassa lapset tuntuvat saavan traumoja siitä ja tästä. Jäähymenetelmä on ollut meillä käytössä joka lapsella ja on toiminut hyvin, alle uhmaikäistä nyt ei vielä voi kasvattaakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Uhmaikäiselle jäähy on hyvä keino pysähtyä. Ei kukaan estä lasta osoittamasta tunteitaan vaan nimenomaan käsittelemään niitä oikein (esim. siskoa ei lyödä vaikka suututtaa).

• Tykkää
Mutta lasten persoonat ovat hyvin erilaisia, ei kaikkien kanssa päde samat keinot. Jos meidän esikoisen kanssa olisi pelkkää kehumista ja kannustamista käytetty niin paljon ois toivomisen varaa. Kyllä se jäähypenkki pahimpina kausina on ollut hyvä olla olemassa ja on käytetty myös menetettyjä etuja/iloja.
Tiedän, meillä tyttö on poikia temperamenttisempi. Hänen kanssaan ollaan keskusteltu eniten, hänelle olen joutunut usein sanomaan paljon painokkaammin, useammin ja perustelemaan paljon perusteellisemmin ratkaisujani. Silti keinot ovat olleet samat kuin pojillekin.

Mä lisään vielä, että myös koululle vein viestiä tästä positiivisesta kannustamisesta, jolla saadaan ainakin meidän lasten kanssa paljon parempia tuloksia aikaan, kuin moittimalla ja rangaistuksilla. Opet onneksi ottivat vinkistäni vaarin ja tytär on nyt usein tullut koulusta kotiin naama hangon keksinä, kun on saanut kehuja, joka taas ruokkii hänen tahtoaan onnistua koulutehtävissä. Tyty on nyt siis 15v ja hyvin vaikeassa iässä.

Viimeksi muokattu:
Juu luin tuon myös ja suuresti ihmettelen. Taitaa olla ihan yksittäisen psykiatrin mielipide. Mielenkiintoista olisi kuulla Sinkkosen näkemys! :) Arvostan häntä ja hänen osaamistaan valtavasti.

Jäähy ei jätä lasta tunteiden kanssa yksin. Se pistää "pelin poikki" hetkeksi, ja laittaa lapsen pohtimaan voiko noin käyttäytyä/toimia. Aikuisen pitää olla lähettyvillä, eihän se kestäkään kuin sen pari minuuttia!

Mielestäni jäähymenetelmä oikein käytettynä on hyvä ja kohtuullinen keino puuttua epätoivottavaan käytökseen.

Tosin lasta ei saa häpäistä, eli rangaistuksen jälkeen pitää HETI pyytää anteeksi, halia ja olla lempeä lasta kohtaan. Leikki-ikäisen kehitystehtävissä lapsi vielä kamppailee "häpeä, itsenäisyys" välillä ja tarvitsee paljon aikuisen hyväksyntää, tukea ja sanoittamista tunteilleen.

• Tykkää
gigu
Jotenkin se lapsi vaan on oppinut sen järkevän käyttäytymisen noissa tilanteissa. Oppii varmaan myös jossain vaiheessa sen, ettei rääkyminen ole järkevää käytöstä, kun on siihen valmis ja vanhemmat häntä siihen ohjaavat.
On oppinut jo. Rääkykohtauksia ei ole ollut meillä aikoihin ja noi kauppakohtauksetkin loppui siihen pariin kertaan kun roudattiin ulos kaupasta. Ikää oli tuolloin hieman yli 2v. :) ainoastaan yliväsyneenä saattaa äänenkäyttö voimistua ja ikää lapsella on nyt siis 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lastenhoitaja;29620771:
Niin, että tässä se tärkein taisi tullakkin. "juurikaan". Katsos, eihän se että käyttää jäähyä, tarkoita että sitä käytetään aina ja kaikissa tilanteissa. Mutta joskus sitä voi tarvita tietyissä tilanteissa.

Ei se, että käyttää jäähyä, tarkoita sitä etteikö pyrkisi kuitenkin aina myös huomioimaan lapsen hyvän käytöksen ja kannustamaan siihen. Se ei välttämättä aina vaan kaikessa riitä, vaan joskus tarvitaan myös se rangaistus tai seuraamus, jotta lapsi oppii.
Juurikaan on juuri se sana, joka mahdollistaa monet tilanteet. Ei se, että kannustaa hyvään käytökseen, tarkoita, ettei lapsi mitään oppisi edeltäneestä tilanteesta. Toki oppii, kun asioista keskustellaan ja annetaan vaihtoehtoinen toimintamalli. Mihin tarvitaan jäähyä siinä välissä?

• Tykkää
Reactions: Neydan
Kohtuus kaikessa
En tiedä minäkään, miten menettelisin tuossa tilanteessa, mutta jäähyä en näkisi tarpeelliseksi käyttää. Varmaan vaistonvaraisesti ottaisin häntä ranteista kiinni, etten olisi nyrkkien tulilinjalla. Onko näitä tilanteita oikeasti sitten paljonkin, että pitää itseään omalta lapseltaan suojata?
Ei ole enää yhtään, mutta uhmaiässä oli kyllä useasti. Parivuotiaan kanssa vielä teinkin noin, että pyrin vaan lasta estelemään. Mutta jossain vaiheessa kun lapsi oli n. 2,5-vuotias otin sitten ne jäähytkin käyttöön. Aika nopeasti lyöminen vähentyi, lapsi usein luopui lyöntiaikeista kun kerroin että hän joutuu jäähylle, jos niin tekee. Mutta meni siinä silti vielä n. vuosi, ennen kuin lyöminen loppui kokonaan.

Kyllä käsittääkseni on melko yleistä, että uhmaikäiset vanhempiaan ja sisaruksiaan mätkii ja ennemminkin poikkeuksellista, jos lapsi ei koskaan näin tee. Omani on siinä mielessä tosi kiltti ollut aina, ettei koskaan hoidossa ole lyönyt muita lapsia, ainoastaan meihin vanhempiin tuo kiukku on purkautunut noin.

¤vieras¤
Anteeksi, mutta en jaksa lukea kaikkia vastauksia. Toivon silti, että JOKU JOKA VASTUSTAA (oikein ja perustellusti toteutettua) JÄÄHYPENKKIÄ tulisi vastaamaan minulle tähän:

Lapsi 4v. Syntymästään asti erittäin temperamenttinen ja tulisieluinen. Iloisena on kuin itse aurinko, mutta suuttuessaan pelkkää tulta ja tappuraa. Raivostuessaan (mitä saattaa tapahtua esim jos joku legorakennelma menee pieleen tms) karjuu, paiskoo tavaroita, huitoo, lyö, puree ja satuttaa jopa itseään. Esimerkkiä tähän toimintaan EI ole saanut, ihan omaa käsialaa on tuo käytös. Jos hänelle tuossa tilanteessa menee puhumaan, raivostuu hän entisestään. Jos häneen koskee, karjuu hän itsensä tajuttomaksi. Syliin hän ei todellakaan suostu. MITÄ tekisitte näissä tilanteissa, jos jäähy on poissuljettu?

Ympäristöä, sisaruksia ja lasta itseään suojellakseni olen käskenyt lapsen jäähylle. Siellä hän rauhoittuu alle viidessä minuutissa, kun saa olla rauhassa, virikkeettömässä paikassa. Sielä näkee muuallekin asuntoon, mutta on kuitenkin sen verran syrjässä, että on mahdollisuus rauhoittua. Jäähylle EI joudu siksi, että suututtaa, vaan siksi, että on vaaraksi itselleen ja muille. Vasta, jos alkaa riehua, jotuu jäähylle (tai jos satuttaa toisia/rikkoo jotain tahallaan). Tällaisia raivareita tulee kerran viikossa tai harvemmin. Jos on vaikka huono päivä muutenkin.

Juurikaan on juuri se sana, joka mahdollistaa monet tilanteet. Ei se, että kannustaa hyvään käytökseen, tarkoita, ettei lapsi mitään oppisi edeltäneestä tilanteesta. Toki oppii, kun asioista keskustellaan ja annetaan vaihtoehtoinen toimintamalli. Mihin tarvitaan jäähyä siinä välissä?
Siis luuletko että jäähyä käyttävät aikuiset eivät kannusta hyvään? :D

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ¤vieras¤;29620839:
Anteeksi, mutta en jaksa lukea kaikkia vastauksia. Toivon silti, että JOKU JOKA VASTUSTAA (oikein ja perustellusti toteutettua) JÄÄHYPENKKIÄ tulisi vastaamaan minulle tähän:

Lapsi 4v. Syntymästään asti erittäin temperamenttinen ja tulisieluinen. Iloisena on kuin itse aurinko, mutta suuttuessaan pelkkää tulta ja tappuraa. Raivostuessaan (mitä saattaa tapahtua esim jos joku legorakennelma menee pieleen tms) karjuu, paiskoo tavaroita, huitoo, lyö, puree ja satuttaa jopa itseään. Esimerkkiä tähän toimintaan EI ole saanut, ihan omaa käsialaa on tuo käytös. Jos hänelle tuossa tilanteessa menee puhumaan, raivostuu hän entisestään. Jos häneen koskee, karjuu hän itsensä tajuttomaksi. Syliin hän ei todellakaan suostu. MITÄ tekisitte näissä tilanteissa, jos jäähy on poissuljettu?

Ympäristöä, sisaruksia ja lasta itseään suojellakseni olen käskenyt lapsen jäähylle. Siellä hän rauhoittuu alle viidessä minuutissa, kun saa olla rauhassa, virikkeettömässä paikassa. Sielä näkee muuallekin asuntoon, mutta on kuitenkin sen verran syrjässä, että on mahdollisuus rauhoittua. Jäähylle EI joudu siksi, että suututtaa, vaan siksi, että on vaaraksi itselleen ja muille. Vasta, jos alkaa riehua, jotuu jäähylle (tai jos satuttaa toisia/rikkoo jotain tahallaan). Tällaisia raivareita tulee kerran viikossa tai harvemmin. Jos on vaikka huono päivä muutenkin.
Itse olen jäähypenkkejä vaastaan. Erityislapsista minulla ei ole kokemuksia, ja uskon että heihin pätee ihan eri kasvatustavat.

Muoks: Tämä on siis vastaus nimimerkille "äiti ja lastenhoitaja"

Mä en kyllä ymmärrä, millä perusteella ihmiset pitävät supernannya ehdottomana auktoriteettina ja kasvattajana? Reality-sarja antaa meille oikeanlaisia kasvatusneuvoja |O
Voisin sanoa, että minulla nyt kyllä supernannya vahvempi tietotaito puhumassa. Jäähy ei ole pitkälle pohdittu, kehitetty, eikä tutkittu menetelmä. Sen sijaan on tutkittu, mitä yksin huutamaan jättäminen aiheuttaa- ei hyvää. Tuossa supernannyn jäähyssä lapselle ei edes puhuta, kun häntä raahataan jäähylle.

Kun viisivuotias vetää nyrkillä naamaan, sinä kiellät häntä välittömästi. Jos lyönnit jatkuvat, pidät kiinni ja estät lyönnit. Kun riehuminen loppuu, sinä keskustelet asiasta (miltä tuntui, mikä olo..) Kerrot, että ymmärrät, mutta et hyväksy käytöstä. Jos seuraamuksia kaipaa, niin viedään jokin hyvä pois.
Samalla aloitat harjoittelut kiukkukohtauksen hillitsemiseen (käytä vaikka Ben Furmanin muksuoppia, se toimii)

Ja lisäksi vielä. Normaali, perus viisvee ei vedä vanhempaansa nyrkillä naamaan, ei ainakaan toistuvasti. Jos toistuvasti sitä jäähystä huolimatta tapahtuu, niin eikös se kerro siitä, ettei jäähy toimi?
Mua ihan kirjaimellisesti itkettää, kun katson sitä supernannya. Ymmärtäisin ehkä, jos jäähy olis yksi menetelmä muiden joukossa, mutta se otetaan käyttöön joka helkkarin perheessä!!!

Viimeksi muokattu:
¤vieras¤
Itse olen jäähypenkkejä vaastaan. Erityislapsista minulla ei ole kokemuksia, ja uskon että heihin pätee ihan eri kasvatustavat.
Ei ole erityislapsi, vaan "vain" temperamenttinen.

Puheviivästymän vuoksi on käyty lastenlinnassa, sieltäkin saatu vahvistus, että muuten on täysin "normaali" lapsi, joissain jutuissa jopa hieman ikäistensä keskiarvoa edellä. Tuo vain sattuu tuntemaan ja ilmaisemaan kaiken potenssiin sata, sama ilon-tunteiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ¤vieras¤;29620839:

Eihän tuo ole jäähy, vaan rauhoittumismahdollisuus! Sellainen annetaan psykiatrisille potilaillekin vihanhallintapulmiin :D Jäähy on rangaistus.

äiti ja lastenhoitaja
? Tietysti lapsi oppii kun häntä kannustetaan? Mitä tarkoitat?

Sä et ymmärrä, että on enemmän tai vähemmän normaalia että pieni lapsi saa esim. sen laatuisia raivareita, joihin ei minkäänlainen keskustelu tehoa. Meillä on voineet raivarit syntyä sekunnissa vaikka siitä, että äiti laittoi ulkoilupuvun väärinpäin lattialle. Ei se lapsi kuule enää mitään vaihtoehtoisia toimintamalleja sen raivon keskellä. Uhma yhdistettynä kyvyttömyyteen säädellä niitä tunteita. Ja vaikka on kyvytön vielä itse säätelemään tunteita, ei silti voi esim. hakata koiran päätä kengällä. Kun sanon lapselle että ymmärrän että sinua nyt harmittaa, mutta ei silti voi hakata koiraa monolla päähän ja esitän että laitetaanpa se kenkä jalkaan mieluummin, niin se kenkä lentääkin äidin päähän. Silloin siihen on pakko jo puuttua ja paras tapa meillä on jäähylle vieminen.

Se on hienoa jos teillä asuu pieniä diplomaatteja, joiden kanssa ihan kaikesta voidaan aina keskustella rauhallisesti. Jotka ei koskaan saa raivareita, käy muihin käsiksi tai hajota paikkoja. Jotka voidaan aina sujuvasti ohjata toiseen toimintaan, sileästi ja sujuvasti kuin laivalla seilaten.

Mutta se on vähän harmi jos sen vuoksi et kykene ymmärtämään toisten tilanteita.

Mä en kyllä ymmärrä, millä perusteella ihmiset pitävät supernannya ehdottomana auktoriteettina ja kasvattajana? Reality-sarja antaa meille oikeanlaisia kasvatusneuvoja |O
Voisin sanoa, että minulla nyt kyllä supernannya vahvempi tietotaito puhumassa. Jäähy ei ole pitkälle pohdittu, kehitetty, eikä tutkittu menetelmä. Sen sijaan on tutkittu, mitä yksin huutamaan jättäminen aiheuttaa- ei hyvää. Tuossa supernannyn jäähyssä lapselle ei edes puhuta, kun häntä raahataan jäähylle.

Kun viisivuotias vetää nyrkillä naamaan, sinä kiellät häntä välittömästi. Jos lyönnit jatkuvat, pidät kiinni ja estät lyönnit. Kun riehuminen loppuu, sinä keskustelet asiasta (miltä tuntui, mikä olo..) Kerrot, että ymmärrät, mutta et hyväksy käytöstä. Jos seuraamuksia kaipaa, niin viedään jokin hyvä pois.
Samalla aloitat harjoittelut kiukkukohtauksen hillitsemiseen (käytä vaikka Ben Furmanin muksuoppia, se toimii)

Ja lisäksi vielä. Normaali, perus viisvee ei vedä vanhempaansa nyrkillä naamaan, ei ainakaan toistuvasti. Jos toistuvasti sitä jäähystä huolimatta tapahtuu, niin eikös se kerro siitä, ettei jäähy toimi?
Mua ihan kirjaimellisesti itkettää, kun katson sitä supernannya. Ymmärtäisin ehkä, jos jäähy olis yksi menetelmä muiden joukossa, mutta se otetaan käyttöön joka helkkarin perheessä!!!
Jäähyn käyttöä puoltaa hyvin monet asiantuntijat, Supernanny toi vain omassa ohjelmassaan sen näkyväksi.

Mä en käsitä mikä teillä on vaikea ymmärtää jäähyn toimivuudesta. Sehän on tarkoitettu osoittamaan lapselle, että teoilla on seurauksensa. Aikuinen pitää huolen siitä, että homma ei karkaa käsistä ja huolehtii turvallisuudesta. Aikuinen laittaa rajat ja puuttuu huonoon käytökseen. Opettaa lapselle mikä on OK ja mikä ei. Lapsi saa paljon kannustusta, kiitosta hyvästä käytöksestä ja selkeän viestin että väkivaltainen käytös, toisten satuttaminen ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää. Miten käy jos aikuinen huutaa lapselle tämän ollessa kiihtynyt tapeltuaan toisen lapsen kanssa lapiosta että "Tuo ei ollut oikeiN! Satutit toista! Usko! Kuuletko? Ymmärrätkö?!"

Mielummin käytän rauhanomaista ja tehokasta menetelmää joka kestää pienen hetken, mutta jossa lapsi huomaa että aikuinen todella estää minua tarvittaessa lyömästä yms. Aikuinen rakastaa ja huolehtii. Ei jätä yksin ja menetä malttiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lastenhoitaja;29620891:
?
Sä et ymmärrä, että on enemmän tai vähemmän normaalia että pieni lapsi saa esim. sen laatuisia raivareita, joihin ei minkäänlainen keskustelu tehoa. Meillä on voineet raivarit syntyä sekunnissa vaikka siitä, että äiti laittoi ulkoilupuvun väärinpäin lattialle. Ei se lapsi kuule enää mitään vaihtoehtoisia toimintamalleja sen raivon keskellä. Uhma yhdistettynä kyvyttömyyteen säädellä niitä tunteita. Ja vaikka on kyvytön vielä itse säätelemään tunteita, ei silti voi esim. hakata koiran päätä kengällä. Kun sanon lapselle että ymmärrän että sinua nyt harmittaa, mutta ei silti voi hakata koiraa monolla päähän ja esitän että laitetaanpa se kenkä jalkaan mieluummin, niin se kenkä lentääkin äidin päähän. Silloin siihen on pakko jo puuttua ja paras tapa meillä on jäähylle vieminen.

QUOTE]

Keskustelu käydään kun kiukku on ohi, ei tietenkään yritetä keskellä tunnetilaan selvittää. Ethän sinä aikuisten riidassakaan pysty sopimista aloittamaan pahimmassa kiukussa, vaan rauhoitut ensin ja sovit sitten.

Mä en tässä jäähyhommassa ymmärrä, että lapsen kiukusta/tunnetilasta seuraa aina joku rangaistus. Sinun tapauksessasi jo niin pienellä lapsella, joka ei ilmeisesti edes hahmota kunnolla syy-seuraussuhteita?

äiti ja lastenhoitaja
"Voisin sanoa, että minulla nyt kyllä supernannya vahvempi tietotaito puhumassa. "

Perusteluita, kiitos?

"Jäähy ei ole pitkälle pohdittu, kehitetty, eikä tutkittu menetelmä. "

Perusteluita?

"Sen sijaan on tutkittu, mitä yksin huutamaan jättäminen aiheuttaa- ei hyvää. Tuossa supernannyn jäähyssä lapselle ei edes puhuta, kun häntä raahataan jäähylle."

Jäähymenetelmässä lasta ei jätetä yksin huutamaan. Ja lapselle kerrotaan kyllä, miksi hänet "raahataan" jäähylle.

"Kun viisivuotias vetää nyrkillä naamaan, sinä kiellät häntä välittömästi. Jos lyönnit jatkuvat, pidät kiinni ja estät lyönnit. Kun riehuminen loppuu, sinä keskustelet asiasta (miltä tuntui, mikä olo..) Kerrot, että ymmärrät, mutta et hyväksy käytöstä. Jos seuraamuksia kaipaa, niin viedään jokin hyvä pois."

Miksi väkisin kiinni pitäminen on oleellisesti parempi keino, kuin jäähylle vieminen? Tuo johtaa vain käsirysyyn lapsen kanssa, mikä mielestäni ei koskaan ole ihanteellista. Auttaako se jotenkin paremmin sitä lasta rauhoittumaan että sä olet vieressä turpa kiinni ja pidät lapsesta kovaa kiinni, kuin se että viet hänet jäähypaikalle rauhoittumaan etkä puhu sinä aikana? Molemmissa tekniikoissa kuitenkin puhutaan asiasta vasta rauhoittumisen jälkeen. Miksi on parempi antaa joku seuraamus heti rauhoittumisen ja anteeksipyyntöjen jälkeen, sen sijaan että se seuraamus tulee jo siinä jäähyn aikana?

"Samalla aloitat harjoittelut kiukkukohtauksen hillitsemiseen (käytä vaikka Ben Furmanin muksuoppia, se toimii)"

Kiukkukohtauksia on hyvä koittaa hillitä, sen varmaan tietää jokainen kiukkuilevan lapsen vanhempi.

"Ja lisäksi vielä. Normaali, perus viisvee ei vedä vanhempaansa nyrkillä naamaan, ei ainakaan toistuvasti. Jos toistuvasti sitä jäähystä huolimatta tapahtuu, niin eikös se kerro siitä, ettei jäähy toimi?

Minua ei ole oma 5-vuotias vetänyt nyrkillä naamaan, mutta hoitolapsi kyllä. Se voi olla enemmän tai vähemmän normaalia. Oma 2-3 vuotias kyllä on potkinut ja lyönyt minua tunteiden vallassa, ja se on normaalia. Toistuvasta en tiedä, eikai tässä ole kyse vain toistuvasta. Vaikka kerrot käyttäväsi jotain rangaistusta, ei se tarkoita että sitä käytetään toistuvasti 10 vuotta. Kun jäähyä toteutetaan oikein, jäähyn määrät on aina meillä vähentyneet pikkuhiljaa.

"Mua ihan kirjaimellisesti itkettää, kun katson sitä supernannya. Ymmärtäisin ehkä, jos jäähy olis yksi menetelmä muiden joukossa, mutta se otetaan käyttöön joka helkkarin perheessä!!!"

Supernannyssähän on myös paljon muitakin keinoja, harmi jos et ole osannut niitä ohjelmasta poimia. Supernanny kiinnittää huomiota paljonkin esim. lasten kanssa toimimiseen, hyvän käytöksen vahvistamiseen ja palkitsemiseen.

Jäähyn käyttöä puoltaa hyvin monet asiantuntijat, Supernanny toi vain omassa ohjelmassaan sen näkyväksi.

Mä en käsitä mikä teillä on vaikea ymmärtää jäähyn toimivuudesta. Sehän on tarkoitettu osoittamaan lapselle, että teoilla on seurauksensa. Aikuinen pitää huolen siitä, että homma ei karkaa käsistä ja huolehtii turvallisuudesta. Aikuinen laittaa rajat ja puuttuu huonoon käytökseen. Opettaa lapselle mikä on OK ja mikä ei. Lapsi saa paljon kannustusta, kiitosta hyvästä käytöksestä ja selkeän viestin että väkivaltainen käytös, toisten satuttaminen ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää. Miten käy jos aikuinen huutaa lapselle tämän ollessa kiihtynyt tapeltuaan toisen lapsen kanssa lapiosta että "Tuo ei ollut oikeiN! Satutit toista! Usko! Kuuletko? Ymmärrätkö?!"

Mielummin käytän rauhanomaista ja tehokasta menetelmää joka kestää pienen hetken, mutta jossa lapsi huomaa että aikuinen todella estää minua tarvittaessa lyömästä yms. Aikuinen rakastaa ja huolehtii. Ei jätä yksin ja menetä malttiaan.
Hmm.. Luettelepa mulle vaikka aikasi kuluksi ne monet tunnetut ja arvostetut asiantuntijat, jotka puoltava jäähyä=eristäminen? Käytäntö on kehitetty tosi hankaliin tilanteisiin, joissa kasvatus on aikoja sitten karannut lapasista ja lasten käytöpulmat todella isoja. Näitä tapauksia on poikkeuksetta jokainen supernannyssa esitetty, eikö? Voi olla, että jotut vanhemmat tarvitsevat tätä käytäntöä, koska eivät muutakaan osaa.

Peruskasvatetut perusperheen peruslapset eivät tarvitse jäähyä. Minua surettaa, että se on tarpeettomasti monissakin paikoissa käytössä- jopa päiväkodeissa. Kuten mainitsin, koulukaa ei käytä jäähyä/nurkkaseisontaa enää :D

Yhteistyössä