"Voisin sanoa, että minulla nyt kyllä supernannya vahvempi tietotaito puhumassa. "
Perusteluita, kiitos?
"Jäähy ei ole pitkälle pohdittu, kehitetty, eikä tutkittu menetelmä. "
Perusteluita?
"Sen sijaan on tutkittu, mitä yksin huutamaan jättäminen aiheuttaa- ei hyvää. Tuossa supernannyn jäähyssä lapselle ei edes puhuta, kun häntä raahataan jäähylle."
Jäähymenetelmässä lasta ei jätetä yksin huutamaan. Ja lapselle kerrotaan kyllä, miksi hänet "raahataan" jäähylle.
"Kun viisivuotias vetää nyrkillä naamaan, sinä kiellät häntä välittömästi. Jos lyönnit jatkuvat, pidät kiinni ja estät lyönnit. Kun riehuminen loppuu, sinä keskustelet asiasta (miltä tuntui, mikä olo..) Kerrot, että ymmärrät, mutta et hyväksy käytöstä. Jos seuraamuksia kaipaa, niin viedään jokin hyvä pois."
Miksi väkisin kiinni pitäminen on oleellisesti parempi keino, kuin jäähylle vieminen? Tuo johtaa vain käsirysyyn lapsen kanssa, mikä mielestäni ei koskaan ole ihanteellista. Auttaako se jotenkin paremmin sitä lasta rauhoittumaan että sä olet vieressä turpa kiinni ja pidät lapsesta kovaa kiinni, kuin se että viet hänet jäähypaikalle rauhoittumaan etkä puhu sinä aikana? Molemmissa tekniikoissa kuitenkin puhutaan asiasta vasta rauhoittumisen jälkeen. Miksi on parempi antaa joku seuraamus heti rauhoittumisen ja anteeksipyyntöjen jälkeen, sen sijaan että se seuraamus tulee jo siinä jäähyn aikana?
"Samalla aloitat harjoittelut kiukkukohtauksen hillitsemiseen (käytä vaikka Ben Furmanin muksuoppia, se toimii)"
Kiukkukohtauksia on hyvä koittaa hillitä, sen varmaan tietää jokainen kiukkuilevan lapsen vanhempi.
"Ja lisäksi vielä. Normaali, perus viisvee ei vedä vanhempaansa nyrkillä naamaan, ei ainakaan toistuvasti. Jos toistuvasti sitä jäähystä huolimatta tapahtuu, niin eikös se kerro siitä, ettei jäähy toimi?
Minua ei ole oma 5-vuotias vetänyt nyrkillä naamaan, mutta hoitolapsi kyllä. Se voi olla enemmän tai vähemmän normaalia. Oma 2-3 vuotias kyllä on potkinut ja lyönyt minua tunteiden vallassa, ja se on normaalia. Toistuvasta en tiedä, eikai tässä ole kyse vain toistuvasta. Vaikka kerrot käyttäväsi jotain rangaistusta, ei se tarkoita että sitä käytetään toistuvasti 10 vuotta. Kun jäähyä toteutetaan oikein, jäähyn määrät on aina meillä vähentyneet pikkuhiljaa.
"Mua ihan kirjaimellisesti itkettää, kun katson sitä supernannya. Ymmärtäisin ehkä, jos jäähy olis yksi menetelmä muiden joukossa, mutta se otetaan käyttöön joka helkkarin perheessä!!!"
Supernannyssähän on myös paljon muitakin keinoja, harmi jos et ole osannut niitä ohjelmasta poimia. Supernanny kiinnittää huomiota paljonkin esim. lasten kanssa toimimiseen, hyvän käytöksen vahvistamiseen ja palkitsemiseen.