Ruotsissa varoitetaan nukkumasta perhepedissä

• Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti
vierasfds
[QUOTE="Totuus";29295116]Miten yhdytte, jos samassa sänkyssä lapsi? Muutenkin, perhepeti fanaatikkojen piireissä esiintyy todella usein pedofiliaa![/QUOTE]

Yhdymme olohuoneen sohvalla, keittiön pöydällä, lattialla, saunan lauteilla jnejnejne. Onko teillä joku sääntö, että ainoa sallittu paikka yhtymiselle on oma sänky? :D (ja ihan hullu koko yhtyä-verbi tässä! :D :D :D)

Luonnollinen äippä
Itse nukutin molemmat lapseni vieressä laitokselta asti ja molemmat yhä elossa täysin terveinä, koskaan kukaan ei kääntynyt heidän päälleen, nukkuivat ehjiä öitä niinkuin vanhemmatkin ja rintaruokinta onnistui tosi hyvin yö aikaan kun vauva oli vieressä valmiiina. Oma peitto ja tyyny oli kaikilla ja makuuhuoneen lämpökin 18-20 astetta joten ilma oli varmasti raikas ja viileä ihan kaikille. Emme käyttäneet alkoa,lääkkeitä,huumeita yms.

Nyt 3 ja 5 vuotiaina nukkuvat omassa sängyssään ja siirto sinne sujui luonnollisesti kun oli tarpeeksi tankattu läheisyyttä eli noin. 2 vuotiaaksi asti. Toki joskus vielä tulevat kumpikin viereen yöllä ja se on heille suotu sillä tulee päivä kun he lähtevät maailmalle eivätkä enää tarvi äitiä viereen nukkumaan <3

vierasfds
[QUOTE="MintunKukka";29295143]:D aivan juuh. Sitähän saa olla omat mielipiteet mutta jotain rajaa sentään.[/QUOTE]

Provosoiden laitoin ihan tarkoituksella, jatkoin Astron valitsemaa linjaa; hänhän viestissään ilmoittaa syykseen perhepedistä kieltäytymiseen sen ettei halua aiheuttaa vauvan kuolemaa. Ihan kuin minä, jonka toinen lapsi nukkui perhepedissä, haluaisin aiheuttaa lapseni kuoleman.

"vierailija"
Ei vauvan maitoallergia estä imetystä. Hyvän tekosyynhän siitä toki saa. Näen perhepedissä nukuttajat yhtä suurena riskinä lapsensa terveydelle kuin korvikevanhemmatkin.
No kiitos vaan. Mä en ole pystynyt kumpaakaan lastani imettämään, vaikka olisin halunnut. Eli olen nyt sun mielestäsi huono äiti, koska olen riskeerannut lasteni terveyden korvikkeella?

Ihan mielenkiinnosta, mitä olisi pitänyt tehdä? Antaa lasten kuolla nälkään?

vierasfds
[QUOTE="vierailija";29295152]No kiitos vaan. Mä en ole pystynyt kumpaakaan lastani imettämään, vaikka olisin halunnut. Eli olen nyt sun mielestäsi huono äiti, koska olen riskeerannut lasteni terveyden korvikkeella?

Ihan mielenkiinnosta, mitä olisi pitänyt tehdä? Antaa lasten kuolla nälkään?[/QUOTE]

Lue mun edellinen viesti, ihan tarkoituksella laitoin samaan tyyliin kuin Astrolabe. Huomaa ehkä itsekin että voisi kirjoittaa ilman syyllistämistä jatkossa.

viiras
Siis vauvalla on maitoallergia, ei äidillä.

Huomiona vielä, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi eivät ole sama asia.
Vauvalla on maitoallergia, niin silloin äiti jättää maitotuotteet ruokavaliostaan pois ja voi imettää. Tietysti aina voi olla tekemättä näin ja antaa korviketta.

Itse näkisin, että varsinkin allerginen lapsi todellakin tarvitsisi äidinmaitoa. Lukuisia tutkimuksia on tehty äidinmaidon terveyshyödyista. Silti, tutkimuksista voi valita ne mitkä sopii omaan elämään parhaiten. Näin minäkin olen tehnyt :)

vvvieras
Kyllä minustakin meni hieman yli, että Astro kirjoitti "en halua aiheuttaa lapseni kuolemaa" - ihan kuin haluaisi sanoa, että jos lapsi kuolee asiallisessa, tilavassa perhepedissä, niin se on vanhempien syytä. Muuten ihan asiallista tekstiä.

Mutta tosiaan onhan niitä muitakin riskitekijöitä, aletaanko kaivella jokaisen tapoja, että miten aiheuttaa lapsensa kuoleman nostamalla riskiä?

hääääh
"British Medical Journal -lehdessä on kerrottu tutkimuksesta, jossa 1 500 kätkytkuolemasta 22 prosenttia oli tapahtunut perhepedissä."

nii ja loput prossat sit oli nukkunu omassa sängyssä? eiks sillon siinä ole suurempi riski kuolla :D mä en ymmarra.

suoraansanoja
Perhepeti on laiskojen ja saamattomien valinta. Tottakai lapsen ottaminen siihen viereen on se äidille kaikista helpoin ratkaisu lyhyellä aikavälillä. Lapsi rauhoittuu ja tuntuu että saa nukuttua itsekin siten paremmin. Kyseiset äidit eivät vain tajua, että yhtälailla se lapsi rauhoittuu omaankin sänkyyn OPETTELUN kautta. Eli siinä pitää viikko kaks' jaksaa nähdä tosissaan vaivaa, valvoa tai ainakin heräillä vähän väliä. Mutta kun se on sitten tehnyt, niin paremmin nukkuu äiti ja vauva loppujen lopuksi niin.

Perhepetiä puolustavat sanovatkin lähes poikkeuksetta että "joo, kyllä minä KOHTA alan totuttaa sitä omaan sänkyynsä". Toisinsanoen he itsekin tietävät sen olevan paras ratkaisu, mutta kun ei jaksa, viitsi ja väsyttää... toisena päivänä sitten.

gieras
Alkuperäinen kirjoittaja hääääh;29295212:
"British Medical Journal -lehdessä on kerrottu tutkimuksesta, jossa 1 500 kätkytkuolemasta 22 prosenttia oli tapahtunut perhepedissä."

nii ja loput prossat sit oli nukkunu omassa sängyssä? eiks sillon siinä ole suurempi riski kuolla :D mä en ymmarra.
No et sinä sitä voi tuosta päätellä. Et edes tiedä kuinka suuri osa vauvoista nukkuu missäkin. Tuo on tilastollisen analyysin tulos tuo riskiluku.

gieras
En tiennyt että niillä on eroa. Täytyykin tutkia asiaa tulevaisuutta varten. Tulin vasta nyt lukemaan vastaukset.
Oikeasti :O Aika huonosti teillä on lääkäri asiat kertonut. Siis nimenomaan lehmänmaidon proteiini aiheuttaa ongelmia. 2-vuotiaista jo iso osa sietää lehmänmaitoa.

Ja maitoallergia ei siis estä imetystä kunhan dieettiä noudatetaan, vaan imetys voi olla tosi hyvä juttu, kun korvikkeethan on tehty lehmänmaidosta (paitsi niissä apteekin korvikkeissa se proteiini on pilkottu ja siksi sopii).

vierailija vaan
Omat lapseni ovat nukkuneet toinen n.3kk ja toinen n.6kk vieressä. Tai lapsella on ollut 'oma alue' keskellä sänkyä, oma peitto ja ollut esim. ylempänä sängyssä, kuin minä. En tiiä onko siinä saanut sitten niin sitä läheisyyttä, mutta helpottanut syöttämistä ja rauhoittelua, kun on ollut niin lähellä. Ja imetyksen jälkeen siirretty takas omalle alueelleen. Toisen lapsen kanssa mies nukkui pääsääntöisesti esikoisen huoneessa, joten olihan tuota tilaa sängyssä meille kahdelle. Että joku välimuotoversio meillä.

viiras
Minä valitsin mielummin imetyksen ja perhepedin kuin korvikkeen ja vauva omaan sänkyyn. Unitutti otettiin kyllä alusta alkaen käyttöön.

Itse uskon tehneeni oikean valinnan. Se riittää. Toivon että tätä ketjua ei lue sellainen äiti, jonkä lapsi on menehtynyt kätkytkuolemaan. Elämää ei oikeasti voi hallita. Kukaan ei voi tarkasti sanoa, mistä kätkytkuolema johtuu ja olisiko se voitu välttää sillä että lapsi olisi nukkunut omassa sängyssä.

"äiti88"
Tuskinpa käännän kelkkaani. Tutkimuksia tulee ja menee, suosituksista puhumattakaan.

Meillä vauva on nukkunut vaippasillaan vieressä, niin ei tuu liian kuumakaan pienelle. Turhat paksut peitot ja tyynyt sängystä pois. Mikäs sen luonnollisempi paikka pienelle, kuin oman emon kainalo ;) Jos vauvan olisi ehdottomasti parempi omassa sängyssä ja sinne tarkoitettu, eiköhän luontoäiti olisi pistänyt jokaiselle pienokaiselle oman pinniksen mukaan.

Itse uskon tehneeni oikean valinnan. Se riittää. Toivon että tätä ketjua ei lue sellainen äiti, jonkä lapsi on menehtynyt kätkytkuolemaan. Elämää ei oikeasti voi hallita. Kukaan ei voi tarkasti sanoa, mistä kätkytkuolema johtuu ja olisiko se voitu välttää sillä että lapsi olisi nukkunut omassa sängyssä.
Jokainen tekee parhaansa. Onhan esimerkiksi vähäkalorisista tuotteista myöhemmin löydetty haittoja, saati sitten ravintosuosituksista on erimielisyyttä. Lisäksi kaikki tietävät etteivät makeiset ole terveellisiä, silti harva kieltää ne lapsiltaan.

"odottaja"
Mä olen kääntänyt kelkkani näiden uusien tietojen/suositusten valossa. Esikoinen nukkui enimmäkseen vieressä, mutta tuleva toka saa luultavasti nukkua sivuvaunussa. Tosin epäilen (pelkään), että käytännössä nukahdan yöimetyksissä vauvan kanssa sänkyyn kuitenkin.

• Tykkää
Reactions: Data
iktyok
[QUOTE="Totuus";29295116]Miten yhdytte, jos samassa sänkyssä lapsi? Muutenkin, perhepeti fanaatikkojen piireissä esiintyy todella usein pedofiliaa![/QUOTE]

Huokaus. Varsinainen totuus tosiaan... Onko sulla jotain faktaa tuon pedofiliaväitteen tueksi?

Ja toisekseen, kuvitteletko oikeasti, että se lapsi on siellä vanhempien sängyssä myös silloin kuin siellä tehdään jotain muuta kuin nukutaan???

Mä en ymmärrä näitä ihmisiä (tulee mielikuva, että ovat jotain tosi ällöpervoja pedofiilejä itse), jotka aina ottavat tämän "seksikortin" esiin kun puhutaan perhepedeistä.

Tässä ketjussa puhutaan nyt nimenomaan perheen NUKKUMISJÄRJESTELYISTÄ, ja seksi ei ainakaan minusta liity nukkumiseen mitenkään.

Perhepeti on laiskojen ja saamattomien valinta. Tottakai lapsen ottaminen siihen viereen on se äidille kaikista helpoin ratkaisu lyhyellä aikavälillä. Lapsi rauhoittuu ja tuntuu että saa nukuttua itsekin siten paremmin. Kyseiset äidit eivät vain tajua, että yhtälailla se lapsi rauhoittuu omaankin sänkyyn OPETTELUN kautta. Eli siinä pitää viikko kaks' jaksaa nähdä tosissaan vaivaa, valvoa tai ainakin heräillä vähän väliä.
Totta puhut että yksin nukahtaminen ja nukkuminen pitää opetella. Mutta sen ehtii tehdä myös pikkuvauva-ajan jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Möyrylit
perhepetiläinen
Et taida ymmärtää perhepedin ideaa; ei siinä ole tarkoitus nukkua iholla kiinni saman peiton alla, sama sänky riittää. Meillä vauva torpattiin sängyn yläpäätyyn kiinni ja vauvan ja iskän välillä oli vielä rullaksi kääritty pyyhe. Mun pää taas oli vauvan jalkojen tasalla, lyhyt kun olen, eli mitään pelkoa päälle kierähtämisestä tai varsinkaan ylikuumenemisesta ei ole. Tuo sun tapasi (vauva saman peiton alla) on ihan hullu enkä usko, että kovin moni sitä edes käyttää.

Toinen lapsi nukkui meillä perhepedissä kun ei suostunut muuhun, toinen taas nukkui omassa pinniksessä meidän sängyn vieressä kun nukkui siinä hyvin. En usko, että kukaan pelkästään perhepedillä aiheuttaa kenenkään kuoleman, mikäli ei liimaa sitä lasta ihoon kiinni saman peiton alle piiloon.
Juuri näin !
Meillä on kaksi poikaa nukkunut perhepedissä ja nyt on tuo vuoden vanha tyttö sitten perhepeti-nukkuja myös. Imetys oli niin helppoa kun ei tarvinnut vauvan edes kunnolla herätä yönälkäänsä.

Nyt kun hän opettelee kuivaksi niin on paljon helpompaa nousta pissattamaan häntä kun herään jo pieneenkin inahdukseen joka ilmoittaa että vauvalla on pissahätä. Jos hän olisi omassa sängyssään niin en varmasti olisi hereillä niin nopeasti että voisin auttaa häntä ja sitten tuo tyttö heräisi kokonaan eikä varmasti jatkaisi uniaan rauhallisesti.

Eikä ole käytetty tuttiakaan yhdelläkään lapsista. Ei yöllä eikä päivällä.

Meille aikoinaan yksi lastenlääkäri sanoi että pienen vauvan hengitysrytmi säilyy varmemmin jos äiti tai vaikka edes isä on siinä lähellä hengittämässä. Se ikäänkuin muistuttaa vauvaa hengittämään.

Keskimmäisellä kun oli itkupuuskia vauvana niin sain hänet rauhoittumaan hengittämällä itse hyvin syvään ja rauhallisesti samalla kun hän oli rintakehäni päällä masullaan nukkumassa. Joten ainakin meillä tuo äidin hengitys on toiminut "opastajana".

Yhteistyössä