HS: Köyhällä ei varaa unelmiin

Blue
Sekin oli naurettava syy. Ettei voi mennä Viroon kun ei oo passeihin varaa. Hah.
Pitää osata myös unelmoida fiksusti. Mä en usko, etteikö pienellä järjestelmällisyydellä ja säästöllä voi si käydä vaikka viikonloppulomalla jossain lähellä. Valittaminen on vaan niin paljon helpompaa.
Sen päivän kun näkisin että asettuisin tämän isän saappaisiin ja veisit lapset ensi kesänä Viroon... Et onnistuisi.
 
kfkfkf
Mulla ei toiminu toi linkki...

Mutta jälleen kerran palstalaiset kiven kovaa väittävät että säästämällä voi niille reissuillekkin mennä. Eikö ihmiset oikeasti tajua, että jos ei ole mitään mistä säästää, niin mistä sä ne pennoset laitat jemmaan? Jos ruoasta ei voi yhtään enempää tinkiä, halvempaa asuntoakaan ei ihan heti saa, eikä paikkakunnalta halua yhden ulkomaanmatkan takia muuttaa toisaalle.
 
vastuussa
Sen päivän kun näkisin että asettuisin tämän isän saappaisiin ja veisit lapset ensi kesänä Viroon... Et onnistuisi.
No joo, en ole sössinyt omia asioitani noin. Tiedän kuitenkin mitä on olla köyhä ja elää jatkuvassa epävarmuudesssa. (Olen myös asunut mm.Virossa ja tiedän miten hommat siellä toimii). Mä en käsitä, miksi luulet, ettei voisi onnistua.

Kauhea lannistumis/lannistamiskulttuuri Suomessa ei kyllä auta ketään.
 
Mutta myönnät kuitenkin että hänellä ne pienemmätkin unelmat ovat isomman kiven takana kuin rikkaalla? Tää on taas tätä tomato-tomato-juttua mihin aina sorrut....
Totta kai raha ja tausta merkitsee. Mutta väite 'köyhällä ei varaa unelmiin' on epätosi.

Mitä rikkaampi sitä paremmin voi toteuttaa rahallisia unelmia. Samoin koulutettujen perheiden lapsilla on etua koulutuksessa, koska heille on annettu parempi malli asian suhteen. Valtasukujen lapset ovat vain eri asemassa kuin lapset joiden vanhemmat ovat pitkäaikaistyöttömiä, se on tosiasia.

Varakkaiden lapset voivat ottaa kielikursseja ja mennä preppauskursseille, mihin köyhillä ei ole varaa. Tämä näkyy esimerkiksi lääkikseen haussa. Lisäksi suhteiden avulla he saavat huomattavasti helpommin hyvän työpaikan. Toinen saa automaattisesti sen minkä eteen köyhempi joutuu ponnistelemaan.
 
Blue
Se on vaan kummallista että vaikka kaikilla onkin asiat niin hyvin hallussa ja eläminen olisi helppoa köyhänäkin niin siitä huolimatta maksuhäiriömerkintöjä on enemmän kuin koskaan ja yhteiskunnan tukia tarvitaan enemmän kuin koskaan ja köyhiä (ja näitä samanlaisia esimerkkejä mitä tämäkin, mitä tässä nyt raadellaan) on enemmän kuin koskaan....

Hupsistasaatana! Kaksplussalaisten pitäisi perustaa oma neuvontapalvelu kun kaikilla täällä onkin asiat niin hyvin hallussa. Vai onko se sittenkin helppo nimettömänä moralisoida ja pauhata täällä ja tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi kun kukaan ei tiedä siitä omasta häiriömerkinnästä... (tämä ei nyt koske kaikkia keskustelijoita koska tässä on ollut hyviä pointteja puolesta ja vastaan)

Lopeta tupakanpoltto
Älä opiskele sitä mitä haluat
Älä hanki lapsia
Älä sairastu
Älä ikinä hanki mitään koska sinulla ei ole varaa muuhun kuin ruokaan
Unelmoi vain ilmaisista asioista koska et saa sanoa ettei sinulla ole unelmiisi varaa
Yms yms.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Aikoinaan kun mun mies oli yliopistossa (ei kuulu "yliopistosukuun") niin se teki kahta duunia opiskelujen lisäksi ja jos tuohon tilanteeseen olisi syntynyt toinen lapsi niin aivan varmasti se olisi vaikuttanut miehen jaksamiseen. Mutta kuten sanottu, jokainen meistä tekee omat valintansa :)
Minun ei tarvinnut tehdä duunia opiskelun ohella ja lapsia tuli opiskelujen aikaan. En kuulu korkeasti koulutettujen sukuun, olen ainoa perheestämme joka meni yliopistoon.

Lisäys: Vanhemmat eivät rahoittaneet elämistäni/opiskeluani, tila meni alta 90-luvun laman aikaan. Eli opiskelujen ajan törkeästi toimeentulotuella.
 
Viimeksi muokattu:
har
Laskin laskurilla sinnepäin-esimerkit. Kaksioon (700e vuokra) muuttaessaan tämä henkilö saisi todennäköisesti 150e vähemmän asumistukea. Eli jo pikaisella laskulla tuki väheni heti, ja kun me ei voida tietää mikä muu siihen vaikuttaa.
Ei kai se tuen määrä ole mikään itseisarvo? Jos vuokra pienenee 300e ja tuki pienenee 150e niin eikös käyttöön jää 150e/kk enemmän kuin ennen?
 
"vieras"
Mulla ei toiminu toi linkki...

Mutta jälleen kerran palstalaiset kiven kovaa väittävät että säästämällä voi niille reissuillekkin mennä. Eikö ihmiset oikeasti tajua, että jos ei ole mitään mistä säästää, niin mistä sä ne pennoset laitat jemmaan? Jos ruoasta ei voi yhtään enempää tinkiä, halvempaa asuntoakaan ei ihan heti saa, eikä paikkakunnalta halua yhden ulkomaanmatkan takia muuttaa toisaalle.
Ja siitä tupakastakaan ei voi säästää? Minusta tuon Mathiaksen on turha valittaa Viron matkasta, jos röyhyttelee lastensa passirahat ja matkarahat taivaan tuuliin. Joka kerta sytyttäessään tupakan hän tekee tietoisen valinnan tupakan ja lastensa lomamatkan välillä. Ja kyllä, köyhäkin saa tupakoida, jos haluaa. Mutta köyhäkin vastaa tekemistään valinnoista itselleen.
 
kfkfkf
Se on vaan kummallista että vaikka kaikilla onkin asiat niin hyvin hallussa ja eläminen olisi helppoa köyhänäkin niin siitä huolimatta maksuhäiriömerkintöjä on enemmän kuin koskaan ja yhteiskunnan tukia tarvitaan enemmän kuin koskaan ja köyhiä (ja näitä samanlaisia esimerkkejä mitä tämäkin, mitä tässä nyt raadellaan) on enemmän kuin koskaan....

Hupsistasaatana! Kaksplussalaisten pitäisi perustaa oma neuvontapalvelu kun kaikilla täällä onkin asiat niin hyvin hallussa. Vai onko se sittenkin helppo nimettömänä moralisoida ja pauhata täällä ja tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi kun kukaan ei tiedä siitä omasta häiriömerkinnästä... (tämä ei nyt koske kaikkia keskustelijoita koska tässä on ollut hyviä pointteja puolesta ja vastaan)

Lopeta tupakanpoltto
Älä opiskele sitä mitä haluat
Älä hanki lapsia
Älä sairastu
Älä ikinä hanki mitään koska sinulla ei ole varaa muuhun kuin ruokaan
Unelmoi vain ilmaisista asioista koska et saa sanoa ettei sinulla ole unelmiisi varaa
Yms yms.
No heiiiij... eiks sulle nyt oo tullu jo selväksi, että palstalaiset on täydellisiä.. siis ihan kaikessa :D
Ollaan hoikkia, nättejä, hyvin koulututteja, elämänhallinta kunnossa kaikinpuolin :D
Palstalaisilla ei oo mikään koskaan pielessä, varsinkin jos puhutaan jonkun muun elämästä niin oma on siinä kohtaa päinvastainen, eli täydellinen

ja jos sairastutaan ni sit mennään yksityiselle lääkärille, DAA :D niin yksinkertaista...

:headwall:
 
Blue
No joo, en ole sössinyt omia asioitani noin. Tiedän kuitenkin mitä on olla köyhä ja elää jatkuvassa epävarmuudesssa. (Olen myös asunut mm.Virossa ja tiedän miten hommat siellä toimii). Mä en käsitä, miksi luulet, ettei voisi onnistua.

Kauhea lannistumis/lannistamiskulttuuri Suomessa ei kyllä auta ketään.
Tuolla miehellä on vuosikymmenen velat joiden maksuun menee kaikki ylimääräinen ja vähän päälle. Faktat on noin mitkä tossa on, ja "vähän" päälle. Et lähtisi mistään nollatilanteesta missä sulle annettaisiin 500e käteen ja sanottaisiin että elä tuolla. Sulla olisi todennäköisesti 500e kuukaudessa "pakollisia" rahareikiä mitkä olisi pakko ostaa ruokien, velkojen ja kaiken muun päälle. Koita siinä sitten sumplia prioriteettijärjestystä samalla kun mietit millä summalla hankit ruokaa.. Kuoppa on sen verran iso ja laaja että säästöön ei jäisi kyllä sinultakaan yhtään mitään.
 
"vieras"
No myönnettäköön, että lähtökohdat ei ole olleet ihan parhaat elämään, sit vielä tullut sairastumista jne. Minäkin olen hoitanut lapsia, joiden äiti on kärsinyt synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja nämä lapset on maksaneet siitä kovan hinnan. Se on helvetin vakava paikka koko perheelle.

MUTTA, sitten on nähdäkseni tehty myös tyhmiä valintoja. Asutaan liian kalliissa asunnossa, ei selviydytä laskuista ja jätetään niitä rästiin, hankitaan toinen lapsi - vaikka äiti on vakavasti sairas.

Toki meidän yhteiskunnassa on myös vikaa; ei saada apua suuren hädän hetkellä (että esim. pääset sinne kouluun/töihin, vaikka kumppani sairastuu vakavasti). Onhan näitä omaishoitajiakin nykyään paljon, joiden elämä on minusta suoraan verrattavissa liki orjuuteen. Vaikka me ollaan "hyvinvointiyhteiskunta". Ja se, ettei työllä saa enää elätettyä itteensä, on huolestuttavaa. Siihen päälle tukien viidakko, joka joskus tuntuu lähinnä vaikeuttavan elämää, vaikka niiden tarkoitus lienee alunperin auttaa vähempiosaisia.

Kirjoittajan tilanne lienee siis monien asioiden summa, siellä on möhlitty itse ja sit taas toisaalta oikeestikkin koettu sitä epäonnea ja epäreiluutta.
 
Blue
Ei kai se tuen määrä ole mikään itseisarvo? Jos vuokra pienenee 300e ja tuki pienenee 150e niin eikös käyttöön jää 150e/kk enemmän kuin ennen?
Nii-in, ja taustalla voi olla jotain mikä vaikuuttaisi siihen että sitä tukea vähennettäisiin vielä se 150e jolloin tulos olisi sen plus-miinus-nolla joten hyvä se on huudella jos tiedä miten hommat menee.
 
"Anatolia"
Oon niin köyhä ja on niin kurjaa ja yhyy.

Siinä mun ajatukset tuosta tiivistettynä.

Ryhdistäydy ukko, äläkä valita.

Ja jos on varaa röökata, niin ei varmaan sitten ole köyhä oikeasti.

Asunnosta: Me asuttiin kolmen lapsen kanssa kolmiossa. Kaksi aikuista, kolme lasta. Ehkä tuokin setä mahtuis pienempään asuntoon.

Elämä on valintojen summa. Ihan sun omien valintojesi summa.
 
"vieras"
Se on vaan kummallista että vaikka kaikilla onkin asiat niin hyvin hallussa ja eläminen olisi helppoa köyhänäkin niin siitä huolimatta maksuhäiriömerkintöjä on enemmän kuin koskaan ja yhteiskunnan tukia tarvitaan enemmän kuin koskaan ja köyhiä (ja näitä samanlaisia esimerkkejä mitä tämäkin, mitä tässä nyt raadellaan) on enemmän kuin koskaan....

Hupsistasaatana! Kaksplussalaisten pitäisi perustaa oma neuvontapalvelu kun kaikilla täällä onkin asiat niin hyvin hallussa. Vai onko se sittenkin helppo nimettömänä moralisoida ja pauhata täällä ja tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi kun kukaan ei tiedä siitä omasta häiriömerkinnästä... (tämä ei nyt koske kaikkia keskustelijoita koska tässä on ollut hyviä pointteja puolesta ja vastaan)

Lopeta tupakanpoltto
Älä opiskele sitä mitä haluat
Älä hanki lapsia
Älä sairastu
Älä ikinä hanki mitään koska sinulla ei ole varaa muuhun kuin ruokaan
Unelmoi vain ilmaisista asioista koska et saa sanoa ettei sinulla ole unelmiisi varaa

Yms yms.
Tiedätkös kun me keskituloisetkin joudumme miettimään, mihin meillä on varaa. Olisihan se kiva olla vaikka höpötieteen maisteri, mutta kun pitää ne laskutkin maksaa, niin ei ole varaa olla höpötieteen maisteri. Ja lasten lukumäärääkin joutuu miettimään. Asuinpaikkaansa. Asuntonsa kokoa ja varustetasoa. Ensin joutuu säästämään ja sitten vasta voi hankkia jotain muutakin kuin peruselämisen. Ihan tavallista arkea eikä mikään köyhien oma juttu. Sitä kutsutaan suunnitelmallisuudeksi ja elämän hallinnaksi.
 
vastuussa
Se on vaan kummallista että vaikka kaikilla onkin asiat niin hyvin hallussa ja eläminen olisi helppoa köyhänäkin niin siitä huolimatta maksuhäiriömerkintöjä on enemmän kuin koskaan ja yhteiskunnan tukia tarvitaan enemmän kuin koskaan ja köyhiä (ja näitä samanlaisia esimerkkejä mitä tämäkin, mitä tässä nyt raadellaan) on enemmän kuin koskaan....

Hupsistasaatana! Kaksplussalaisten pitäisi perustaa oma neuvontapalvelu kun kaikilla täällä onkin asiat niin hyvin hallussa. Vai onko se sittenkin helppo nimettömänä moralisoida ja pauhata täällä ja tuntea itsensä hyväksi ihmiseksi kun kukaan ei tiedä siitä omasta häiriömerkinnästä... (tämä ei nyt koske kaikkia keskustelijoita koska tässä on ollut hyviä pointteja puolesta ja vastaan)

Lopeta tupakanpoltto
Älä opiskele sitä mitä haluat
Älä hanki lapsia
Älä sairastu
Älä ikinä hanki mitään koska sinulla ei ole varaa muuhun kuin ruokaan
Unelmoi vain ilmaisista asioista koska et saa sanoa ettei sinulla ole unelmiisi varaa
Yms yms.
Joo, kaikki ei mee kaikilla aina niin kuin haluaisi. Mutta silti, monille asioille voi ihan hyvin ihan itse tehdä jotain (ei kaikille). mä en tykkää tästä uhriutumisen kulttuurista ollenkaan.
Mä oon opiskellut alalle josta en saanutkaan töitä. Aloin toteuttamaan täysin hullua unelmaani ja alalta, jossa pärjääminen on todella pienen osan yksinoikeus. Olen sairastellut, mutta en hankkinut lapsia tällaiseen tilanteeseen, vaikka olisin voinut. Apuja ei ole tullut mistään. Pärjäsin ja pärjään nyt, ja nyt ei tarvii miettiä jokaista pennostaan. Olen tehnyt töitä kuin hullu (kahta-kolmea hommaa samaan aikaan), mutta se on ollut omasta halusta ja tarpeesta pärjätä. Maksuhäiriömerkintöjä ei oo ikinä ollut, olin syömättä kun piti maksaa puhelinlasku. En sano, että joillain olis yhtä helppoa kuin mulla. Mutta niin moni asia on ihan omasta halusta, omista valinnoista kiinni. Edelleen, ei kaikki. En vaan tykkää siitä, että naristaan että mulla ei oo varaa unelmoida. Unelmointi pitää vaan aloittaa ajoissa, kaikilla on varaa siihen. Kaikkiea ei kukaan saa.
 
kfkfkf
Nii-in, ja taustalla voi olla jotain mikä vaikuuttaisi siihen että sitä tukea vähennettäisiin vielä se 150e jolloin tulos olisi sen plus-miinus-nolla joten hyvä se on huudella jos tiedä miten hommat menee.
Näin on.. ja mun käsittääkseni liian pieneen asuntoon ei välttämättä saa tukea juuri yhtään.
Yks mitä en ymmärrä, mitä uudempi asunto (tai peruskorjattu), sen enemmän asumistukea. Vaikka vuokra olisikin aivan sama. Selittäiskö joku joka tajuaa tän??
 
vastuussa
[QUOTE="vieras";29162867]Tiedätkös kun me keskituloisetkin joudumme miettimään, mihin meillä on varaa. Olisihan se kiva olla vaikka höpötieteen maisteri, mutta kun pitää ne laskutkin maksaa, niin ei ole varaa olla höpötieteen maisteri. Ja lasten lukumäärääkin joutuu miettimään. Asuinpaikkaansa. Asuntonsa kokoa ja varustetasoa. Ensin joutuu säästämään ja sitten vasta voi hankkia jotain muutakin kuin peruselämisen. Ihan tavallista arkea eikä mikään köyhien oma juttu. Sitä kutsutaan suunnitelmallisuudeksi ja elämän hallinnaksi.[/QUOTE]

Juuri näin. :)
 
Blue
KUKAAN ei saa elettyä niin ettei tee huonoja valintoja. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että keski-ja hyvätuloiset saavat (huonommin tai paremmin) ne mokansa, koyhät eivät. Ja se sitten antaa muille mahdollisuuden arvostella.
 
Ilman unelmia ihminen ei elä. Kyse on enemmänkin siitä että köyhällä ei välttämättä ole varaa kaikkien unelmien toteuttamiseen. Otsikko on luovuttaneen ihmisen suusta.
Kenellä on? En ole köyhä, mutta ei mullakaan ole varaa kaikkien unelmien toteuttamiseen. Ei sitten niin millään.

Mutta ei se estä mua unelmoimasta. Ei, vaikka tiedän, ettei osa unelmistani voi ikinä, koskaan, eikä milloinkaan toteutua. Mä en taida koskaan saada itselleni tuota luxus-taloa tuosta parinsadan metrin päästä. Se maksanee muutaman miljoonan, eikä mulla ole moisia rahoja, ellen sitten voita lotossa. Joka taas on hyvin epätodennäköistä, koska en edes lottoa.

Emme ole köyhiä, mutta olemme pienituloisia. Ei meillä ole tuosta noin vain mahdollisuutta lähteä koko perheen voimin viikoksi lämpimään lomakohteeseen. Mutta kyllä mä silti siitä jaksan unelmoida, että JOSKUS moinen reissu tehdään. Ja aivan varmasti tehdäänkin. Sitä en epäile hetkeäkään. Enkä ymmärrä, miksi Mathias ei voisi aivan samalla tapaa edelleen haaveilla siitä Viron-reissusta?!

Ei hän ehkä siihen tänään kykene (kuten emme mekään kykene siihen ulkomaanreissuun), mutta aivan varmasti hän pystyy jossakin vaiheessa elämää sen reissun toteuttamaan. Se saattaa viedä vuosia, mutta silti. Joskus. Joten on turha lopettaa unelmoiminen ja haaveilu. Ja kun tähän ajatustyöhön liittää vielä teotkin, niin varmasti suunta on ennemmin tai myöhemmin elämässä ylöspäin.

Nythän hän maksaa vanhoja ulosottojaan pois. Tai ainakin maksoi. Se ainakin on tie eteenpäin. Ja velathan kuitenkin vanhenevat aikoinaan, eli eivät ne hänen mukanaan hautaan saakka kulje. KUNHAN hän ei tee lisää velkaa.

Mutta ei tässä tosiaan taida olla kyse köyhyydestä. Ainakaan pelkästään. Kyse on myös siitä, että terveys on pettänyt. Ensin vaimolla ja nyt hänellä itsellään.
 
"Anatolia"
Mä oon tähän päivään asti luullut, että on ihan normaalia miettiä mikä ala työllistää, ja opiskella sitä, jotta saisi duunia ja pystyisi elättämään perheensä. Olishan se sirkuskoulu minua kiehtonut, mutta koska on nuo lapset ja laskut yms vastuut ja velvollisuudet, niin piti käyttää vähäsen järkeä ammatinvalinnassa. Enkä edes koe, että olisi jotenkin kamalan väärin, etten voinutkaan alkaa trapetsitaiteilijaksi vaikka oon siitä aina haaveillut.

Elän myös sellaisessa kuplassa, että kuvittelen ihmisten tinkivän turhista menoistaan kun rahaa ei ole liiemmälti. Niinhän teen itsekin. Tupakkaan menee omaisuus vuositasolla jos tupakoi. Mä en röökaa, eikä mulla kyllä siihen olisi varaakaan.

Unelmat on ilmaisia, jokaisella on varaa niihin, mutta aikuinen ihminen kai tajuaa ettei kaikkia unelmia ole tarkoitettukaan toteutettaviksi. Pitää osata elää arkea, eikä sovi vaipua epätoivoon kun ne tietyt unelmat ei koskaan toteudu.

Eniten mua vituttaa ihmiset, jotka ihan itse sössii omat asiansa useamman tietoisen väärän valinnan seurauksena, ja sitten valitetaan että mutku olosuhteet ja yhteiskunta ja ei voi ennustaa. Missä menee yksilön oma vastuu omasta elämästään?
 
KUKAAN ei saa elettyä niin ettei tee huonoja valintoja. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että keski-ja hyvätuloiset saavat (huonommin tai paremmin) ne mokansa, koyhät eivät. Ja se sitten antaa muille mahdollisuuden arvostella.
On totta että jokainen tekee huonoja valintoja. Ero ihmisten välillä on varmaan siinä että kun tehdään huonoja valintoja niin toiset korjaavat valinnasta tulleet seuraamukset ja toiset eivät.
 
"vieras"
Ei kovin järkeäviä päätöksiä ole tehnyt. Jättänyt kaikki asiat huolehtimatta ja sitten elämä kaatunut siihen. Tottakai liikaa maksettu opintutuki peritään takaisin. Kaikkea muutakin järjetöntä on tehnyt ja syyllistää muita tilanteenstaan. Työpaikastakin lopulta sitten irtisanoitui eli ei juuri yritystäkään parantaa elämää.
 
"vieras"
KUKAAN ei saa elettyä niin ettei tee huonoja valintoja. Kyse on vain ja ainoastaan siitä että keski-ja hyvätuloiset saavat (huonommin tai paremmin) ne mokansa, koyhät eivät. Ja se sitten antaa muille mahdollisuuden arvostella.
Minusta köyhyys ei millään tavalla estäisi Mathiasta unelmoimasta. Hyvin moni kahden lapsen yh saa juuri saman verran rahaa kuin Mathiaskin ja silti kykenee unelmoimaan ja toteuttamaan unelmiaan. Mathiaksen unelmien esteenä taitaa olla masennus.
 

Yhteistyössä