HS: Köyhällä ei varaa unelmiin

[QUOTE="vieras";29169488]Kenestä tahansa voi tulla köyhä, kun joutuu työttömäksi eli työt viedään ulkomaille.[/QUOTE]

Näin. Sen lisäksi melko harvalla on kovin massiivista puskuria avioeron ja työttömyyden/konkurssin varalle. Etenkin kun nuo usein ajoittuvat samoihin aikoihin. Sairauksista puhumattakaan.

Alamäki on monella ollut melko jyrkkä.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Snessi
Kyllähän nuo pienemmässäkin asunnossa varmasti pärjäisi. Ja onpa se nyt niin kauheaa, jos suurinosa tavaroista on saatuja tai ostettu käytettynä. Sehän on vain hyvä asia, ettei aina tarvitse ostaa niitä uutena.
 
ohoh
Lapset ovat miehellä 50/50, asunnon ei tartttis olla noin kallis ja lapset syö päivät koulussa ja vain 15 pv kuusta muuten paikalla. Jos kämppä ois 200-300 euroa halvempi niin ois mahiksia enemmälti.
Eikö teillä saa ruokaa koulun jälkeen?:O Kyllä meillä lapset on sen verran nälkäsiä, et ruokaa teen ei olis sydäntä ilmoittaa muksuille et ootte koulussa syönyt!! Ei tipu!!
 
Owl
[QUOTE="vieras";29164110]En pelkää. Koska en tule koskaan olemaan tuossa asemassa. Ja ihan siksi, että minut on kasvatettu toisin ja minulla on asennetta. Inhoan loisia.[/QUOTE]

Et voi tietää.
Minulla oli aiemmin samanlainen tyhmänylpeä asenne, silloin olinkin onnekas.
Ehkä kuitenkin loppupeleissä olin onnekkaampi ja fiksumpi, kun olin itse käynyt siellä alhaalla.Tuli tietoa ja elämänkokemustakin.
 
Owl
Usein sairaana sitä ei ole voimia tehdä oikeita ratkaisuja, mutta sitten, kun voimaantuu on helpompi nähdä kokonaisuus ja on enemmän rahkeita(voimia) tehdä elämässään muutoksia esim.lopettaa tupakointi, absolutistiksi ryhtyminen,...
Ennen elin täysin päinvastaista elämää kuin nykyään.
Kuvittelin , että kun kaikki on laskettu moneen kertaan, niin ei voi mennä huonosti.
Jätin usein itse syömättä, jotta pärjäsimme ja sain lapsille kaikkea.
Nykyään olen huomannut tärkeän ja ei tärkeän eron.
Ja minusta on tullut nuuka.
Aiemmin en nähnyt vaihtoehtoja kuin muutaman rahan saantiin ja sen myötä omaan apuun, kuin kirpputori.
Nyttemmin pohjalta pompahtaneena on sitten tietoakin enempi ja terveenä jaksamista yrittää.
Olen löytänyt uskomattomia keinoja tehdä rahaa.
Kyllähän sitä ajattelee, että kun tämän olisi silloin tiennyt...
Myöskin se, että minkälainen lapsuus sinulla on ollut.Onko rahankäyttöä opetettu, minkälaiset mallit ovat, vaikuttavat.
Positiivinen vaikuttaminen kunniaan.
olin kyllä nuorena hyväliksaisessa duunissa, olen ollut perheen elättäjä, kunnes alkoi
alamäki...siinä meni sitten kaikki, raha-asiat, terveys...mutta sitä myötä elämäni on parempaa kuin koskaan aiemmin.
Elämäni oli aiemmin yhtä unelmointia ja haavetta täynnä, kun taas nyt elän unelmaani, mikä koostuu arkisista asioista.
Sanonpahan vain, että ei pitäisi koskaan huudahtaa toiselle, jos ei ole itse kokenut samaa.
En olisi itsestäni koskaan uskonut, että sössin raha-asiani niin, mutta kaikki ei ole onneksi lopullista ja asioihin voi aina vaikuttaa, jos vaan terveys antaa myöden.
Aika paljon opin myös nöyryyttä, sitä soisin monelle muullekkin;)
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Lukeva ihminen
Ostin kirjan,koska halusin tukea tätä kirjailijaa,ja luin sen,Varmasti totta tämä tarina,se kertoo hyvin kongreettisesti,mitä on olla köyhä nykypäivän Suomessa,kuinka ihmiset luokitellaan varallisuuden mukaan ja vaikka kuinka yrittää,niin yhteiskunta torjuu.Kuitenkin kirjassa toistettiin paljon samaa tekstiä,nimen omaan kirjoittamisesta ja siitä,kuinka kirjoittaja tekee samat asiat joika päivä ja haaveilee paremmasta huomisesta,mietin,miksi lapset eivät käyneet esim.iltapäivä kerhoissa,vanhemmat olisivat saaneet levätä edes hetken, ja miksi eivät saaneet asumistukea,jos vuokra on 1000e/kk(ainankin ymmärsin tekstistä niin,koska hän puhui siinä suuresta vuokrasta),miksi kodinhoito apua ei oltu haettu,kun äiti sairastui jne.Miksi kirjoittaja otti kokonaan kaiken omille hartioilleen ja uupui taakkansa alla jne.Itsekkin työttöminä ihmisinä ja monta lasta,silti haetaan apua,jos on tarvetta ja ei jaksa.Tosin nykypäivänä joillakin ihmisillä on se häpeän tunne ja se että joutuu nöyrtymään taakkansa alle,se on korkea kynnys pyytää apua ajoissa,nykypäivänä.Toivon kirjoittajalle paljon jaksamista ja rukoilen puolestasi.
 

Yhteistyössä