HS: Köyhällä ei varaa unelmiin

"Siis"
Mä mietin sitä, kun se pohti, et vaan köyhälle voi sanoo, et ei voi tehdä sitä mistä unelmoi, vaan sitä, mistä saa rahaa. Nii. Eikse vähän oo niin, että sit ku tekee työtä mistä saa rahaa, niin ei oo enää niin köyhä.
Toi on vähän sama homma kun jotkun Idolsit ja Talentit. Voiko kellekään sanoa että hei sori, sä oot oikeasti ihan keskinkertainen laulaja ja ihan keskinkertaisen näkönen eikä sussa oo mitään mielenkiintoista, ei susta koskaan tule seuraavaa Antti Tuiskua tai Anna Abreuta.

Mun mielestä kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa ja mistä unelmoi. Kaikilla ei kuitenkaan ole oikeutta menestyä siinä mitä tekee, ja kaikkea ei voi saada. Jos haluat olla menestyskirjailija niin ois hyvä että sulla on siihen taipumuksia. Jos samaan aikaan haluat olla perheenisä JA elää mukavaa elämää johon kuuluu uudet huonekalut ja saunallinen kolmio niin... sit varmaan pitää ottaa aviopuolisoksi joku rikas nainen. Mut hei eiks mul oo oikeutta ottaa puolisoksi ketä halun?
 
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;29164160:
Juuri tuli josain että joku oli tehnyt tutkimuksen siitä kuinka köyhyys kaventaa oman elämän näköaloja. Eli köyhä ei edes enää näe mitään mahdollisuuksia elämässään, kuin vain sen köyhyyden tien.
Niin oliko se se juttu, missä puhuttiin siitä, että aivot kuormittuu tavallaan sillä rahapähkäilyllä ja muiden asioiden hoito sitten jää vähemmälle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29164122]Ei taida asenteet auttaa jos pamahtaa vaikkapa skitsofrenia tai syöpä päälle.
Ainiin mutta hei, eihän sulle sellaista voi sattua.[/QUOTE]

Voi että, sulta meni kyllä pointti ohi niin että viuhahti vaan :)
Minä olen sairastunut vakavasti ja kokenut varmaan rahallisesti kaikki mahdolliset tilanteet. Keikkailen terveyteni takia. Mutta kukaan tai mikään ei tule viemään minulta minun periaatteitani, mitä tulee työhön, itsensä elättämiseen ja säästämiseen. Tai ehkä korkeintaan, jos tulen syyntakeettomaksi mutta pidän nykyään monin tavoin huolta siitä, että sitä tuskin pääsisi enää salaa tapahtumaan.
 
Peyote
[QUOTE="Siis";29164169]Toi on vähän sama homma kun jotkun Idolsit ja Talentit. Voiko kellekään sanoa että hei sori, sä oot oikeasti ihan keskinkertainen laulaja ja ihan keskinkertaisen näkönen eikä sussa oo mitään mielenkiintoista, ei susta koskaan tule seuraavaa Antti Tuiskua tai Anna Abreuta.

Mun mielestä kaikilla on oikeus tehdä mitä haluaa ja mistä unelmoi. Kaikilla ei kuitenkaan ole oikeutta menestyä siinä mitä tekee, ja kaikkea ei voi saada. Jos haluat olla menestyskirjailija niin ois hyvä että sulla on siihen taipumuksia. Jos samaan aikaan haluat olla perheenisä JA elää mukavaa elämää johon kuuluu uudet huonekalut ja saunallinen kolmio niin... sit varmaan pitää ottaa aviopuolisoksi joku rikas nainen. Mut hei eiks mul oo oikeutta ottaa puolisoksi ketä halun?[/QUOTE]

Joo sait sanottuu paremmin sen, mitä yritin sanoo. Tosi harva ihminen tekee sitä mitä rakastaa ja saa siitä pääelannon. Normaalisti ihmiset tekee jotain töitä vaan, voidakseen sitten käyttää vapaa-aikansa mieluisasti. Voi olla tosi hyväkin jossain asiassa, muttei silti saa siitä sellaisia rahoja, joilla eläisi.
 
"Siis"
Opiskelujärjestön mukaan 33 % kirjallisuustieteen opinnot läpikäyneistä on jäänyt opintojen jälkeen työttömäksi. Siis työttömäksi, tässä eivät ole mukana muille aloille työllistyneet. 50 % kyselyhetkellä työssä olevista oli muissa töissä kun koulutustaan vastaavissa.

Lähtisikö opiskelemaan alaa jolla on tuo tilanne?
 
Peyote
Rikkaillahan on varaa mihin unelmiin tahansa. Mutta onko se sit hyvä? Telkkarista tulee näitä täydelliset naiset sarjoja, missä joku ihan lahjaton, mutta rikas akka tekee musavideoita, kun on siihen varaa. Kaverit sitten kuuntelee näitä hänen jollotuksia kohteliaisuudesta jossain hyväntekeväisyyskekkereillä.

Köyhän unelmat perustuu enemmän todellisuuteen ja oikeisiin kykyihin.
 
"vieras"
[QUOTE="Siis";29164197]Opiskelujärjestön mukaan 33 % kirjallisuustieteen opinnot läpikäyneistä on jäänyt opintojen jälkeen työttömäksi. Siis työttömäksi, tässä eivät ole mukana muille aloille työllistyneet. 50 % kyselyhetkellä työssä olevista oli muissa töissä kun koulutustaan vastaavissa.

Lähtisikö opiskelemaan alaa jolla on tuo tilanne?[/QUOTE]
Tuolta alalta valmistuu mm. äidinkielen opettajia. Kaikki on kiinni siitä, mitä sivuaineita ottaa, missä tekee harjoittelun ja miten itse erikoistuu ja verkostoituu opintojen aikana.
 
Blue
Rikkaillahan on varaa mihin unelmiin tahansa. Mutta onko se sit hyvä? Telkkarista tulee näitä täydelliset naiset sarjoja, missä joku ihan lahjaton, mutta rikas akka tekee musavideoita, kun on siihen varaa. Kaverit sitten kuuntelee näitä hänen jollotuksia kohteliaisuudesta jossain hyväntekeväisyyskekkereillä.

Köyhän unelmat perustuu enemmän todellisuuteen ja oikeisiin kykyihin.
Nää on juuri niitä upeita pohdintoja mitkä jokaisen köyhän pitäisi nähdä ja sisäistää. Mielummin tälläistä kannustavaa puhetta ja pohdintaa kuin lyttäämistä. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Blue
[QUOTE="vieras";29164261]Tuolta alalta valmistuu mm. äidinkielen opettajia. Kaikki on kiinni siitä, mitä sivuaineita ottaa, missä tekee harjoittelun ja miten itse erikoistuu ja verkostoituu opintojen aikana.[/QUOTE]

Ja ko mieshän oli toiminut lastentarhanopettajana johon hänelle on koulutuksen myötä valmius.
 
"möks"
Must oli hyvä rinnastus Hesarilta laittaa tämä ja se kymmenlapsisen perheen juttu miltei peräkkäin.

Itse olen hyvin toimeen tulevasta perheestä ja kyllä mua ohjattiin kovasti sellaisille aloille, mitkä myös elättävät. Valitsin toisin, mutta koska ymmärsin realiteetit, niin kerrytin koko ajan sellaista työkokemusta, että varmasti saisin jotain hommia, kun oma-ala ei riitä pelkästään elättämään. En myöskään kuvitellutkaan, että olisin uskaltanut tehdä lapsia ennen valmistumista.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"nainen"
Mathias Rosenlund: "Köyhällä ei ole varaa unelmiin" - Köyhyys - Elämä - Helsingin Sanomat

Mitä mieltä artikkelista? Itse en näe tuota tilannetta köyhänä, vaan on tehty vääriä valintoja, kun jätetty vuokria maksamatta, otettu velkaa, päästetty laskuja ulosottoon... nyt ihmettelin, että irtisanouduttu kun jääty saikulle? Ihmettelen miksi tehty toinen lapsi, vaikka tilanne ollut vaikea jo muutenkin. Miksi suhtautuminen opiskeluun noin kummallinen, kun jättäydytty pois?
Juuri näin: vääriä valintoja ja elämänhallinta hakusessa, siksi on köyhä. Mikäli olisi valmis ottamaan jonkun hanttihomman vastaan, niin tienaisi ihan hyvin vaikka 3000e/kk. Useimmat ihmiset eivät voi tehdä sitä työtä, mistä haaveilevat.

Tuntuu tyyppi haaveilevan kirjailijan ammatista, mutta se ei tuo leipää pöytään.
 
tarkan markan vartia
On totta näinkin. Mutta sanokaapa ihminen joka pystyy järkevästi ajattelemaan joka ikisen sentin vuosikymmeniä ostamatta mitään turhaa, masentuneenakin. Ihminen antaa periksi jossain vaiheessa. Vuoden pari jaksaa laskea, sitten varmasti alkaa lipsua kun kaikki alkaa olla käytetty jo kolmeen kertaan.
Minä. Lasken aina olen laskenut viimeiset 11 vuotta, eli siitä lähtien kun muutin 18v pois vanhempien luota. Juurikin tällä laskemisella olen voinut luoda itselleni ja perheelleni kauniin kodin, vaatteita, ei yhtään ulosottoa, ei pikavippejä tms. Olemme terveitä, syömme terveellisesti ja ulkoilemme.
Joo unelmoin siitä että olisi enemmän rahaa, sitä tulee ehkä joskus tulevaisuudessa jos tulee palkankorotuksia, jos ei tule niin sitten toivotaan vaan lottovoittoa.
En ymmärrä miksi tuet on oikeasti noin suuret. Itse käyn töissä osa-aikaisesti tienaan nettona 1160e/kk. Eli noilla tuloilla on laskettava oikeasti mitä ostetaan.
 
"Kumikameli"
Joo sait sanottuu paremmin sen, mitä yritin sanoo. Tosi harva ihminen tekee sitä mitä rakastaa ja saa siitä pääelannon. Normaalisti ihmiset tekee jotain töitä vaan, voidakseen sitten käyttää vapaa-aikansa mieluisasti. Voi olla tosi hyväkin jossain asiassa, muttei silti saa siitä sellaisia rahoja, joilla eläisi.
Niinpä, minäkin istun pankissa töissä vaikka paljon mielummin jotain kirpparia pitäisin :)
 
Ärsyttävä ruikuttaja ko tyyppi.
Mun mielestä se ei ollut ns. oikea köyhä koska itse valitsi tilansa.

Mä olen "taitelijasielu", enkä pystyisi ikinä olla esim. mikään kirjanpitäjä. Haluan tehdä työkseni omaa juttuani. Sillä ei vaan tällä hetkellä oikeen tienaa, joten mun on pakko myydä itseni mainosalalle :D

En koe itseäni köyhäksi, koska mulla on varaa valita.
 
Tarha
Ja ko mieshän oli toiminut lastentarhanopettajana johon hänelle on koulutuksen myötä valmius.
Ei taida olla ilman tutkintoa olevalla kaverilla "valmiutta" toimia lastentarhanopettajana. Ainakaan ei pätevyyttä. Se on taas aivan eri asia että toimii lastentarhassa. Siellä nyt on siviilipalvelusmiehistä ja lähihoitajista eteenpäin kaikenlaista koulutustaustaa.
 
Blue
Ei taida olla ilman tutkintoa olevalla kaverilla "valmiutta" toimia lastentarhanopettajana. Ainakaan ei pätevyyttä. Se on taas aivan eri asia että toimii lastentarhassa. Siellä nyt on siviilipalvelusmiehistä ja lähihoitajista eteenpäin kaikenlaista koulutustaustaa.
Ihan varmasti on pätevyys olla lastentarhanopettajan viransijainen jollaisena on toiminut.
 
Keittiönoita
Ei taida olla ilman tutkintoa olevalla kaverilla "valmiutta" toimia lastentarhanopettajana. Ainakaan ei pätevyyttä. Se on taas aivan eri asia että toimii lastentarhassa. Siellä nyt on siviilipalvelusmiehistä ja lähihoitajista eteenpäin kaikenlaista koulutustaustaa.
Mä työskentelin aikoinaan sairaanhoitajan koulutuksella osastonhoitajana, vaikkei mulla ollut siihen pätevyyttä. Mutta kun ei ollut päteviä hakijoita, piti palkata epäpätevä. Virkaa en tietty saanut vaan ainoastaan sijaisuuden.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29164501:
Mä työskentelin aikoinaan sairaanhoitajan koulutuksella osastonhoitajana, vaikkei mulla ollut siihen pätevyyttä. Mutta kun ei ollut päteviä hakijoita, piti palkata epäpätevä. Virkaa en tietty saanut vaan ainoastaan sijaisuuden.
Sijaisena nimenomaan on hänkin ollut, vakipaikasta en toki puhunut. Parempi sekin pätkä kai kun ei mitään.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Epäpätevä;29164509:
Hei, kellä tahansa on pätevyys toimia epäpätevänä sijaisena :D Lastentarhanopettajan pätevyyttä tuolla nyt kuitenkaan ei ole. Epäpätevän sijaisen pätevyys meillä on kaikilla.
Lähihoitaja tmv. ei nyt vaan voi toimia lastentarhanopettajan sijaisena vaikka kuinka tahtoisi. :)
 

Yhteistyössä