G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

• Kyllä

Ääniä: 32 69,6%
  • En

Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

Ääniä: 6 13,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    46
[QUOTE="ulla";28871621]Synnytyssairaaloissahan vauvat monesti joutuvat huutamaan nälkäänsä pitkiäkin aikoja, jos äiti vielä heräämössä tai maito ei ole noussut. Ei sielläkään lisämaitoa heti anneta tai viedä toisen naisen tissille. Eikö silloin lapsi kärsi yhtälailla? Ja siellähän on ihan nämä kätilöt ja imetystukihenkilöt juurikin sitä lisämaitoa pihtaamassa, vaikka vauva huutaa nälissään.[/QUOTE]

Kieltämättä tuntuu aika typerältä pitää vauva erossa heräämössä olevasta äidistä joka olisi kykenevä imettämään vauvaa.

"bbb"
Musta on huolestuttavampaa, jos sinä ET tuomitse tässä maailmassa mitään tekoja tai ajatusmaailmoja. Maailma olisi vielä kamalampi paikka, jos kukaan ei tuomitsisi.

Tuo on sinun mielipiteesi. Minusta sinun ajatusmaailmassasi on vikaa, jos ajattelet, että mitään lapsiin kohdistuvaa ei saa tuomita ja vielä koet oikeudeksesi paheksua, mikäli tuomitsee lapsen nälässä huudattamisen. Onko myös väärin pitää raskaana tupakoimista lapsen kemiallisena pahoinpitelynä? Toivottavasti en koskaan ikinä muutu tunnekylmemmäksi ja lapsen tarpeista välittämättömämmäksi. Näitä "kaikki tyylillään ja vähän sinne päin"-ihmisiä on maailmassa jo liikaa.
Jospa lukisit kirjoitukseni hieman paremmin ja vaikka yrittäisit ymmärtää pointtini? keskustelu olisi tällöin hieman hedelmällisempää. Missä minä olen sanonut ettei mitään lapsiin kohdistuvaa saa tuomita? En niin yhtään missään. Sanoin, että mielestäni TÄSSÄ ASIASSA LIIAN HEPPOISIN peruisten tumitset osan äideistä öö tunnekylmiksi, lapsen tarpeista välittämättömiksi.

Ja en todellakaan ole "kaikki tyylillään ja vähän sinne päin"-ihmisiä", ihminen, niinkuin tuossa edellä taas hiukan helposti päättelet ja tuomitset. Mielipiteeni ovat aika voimakkaita monessakin asiassa ja tuomitsen aika monet lapsiin liittyvät asiat jotka monet hyväksyvät. Esimerkiksi tupakoinnin/alkoholin käytön raskauden aikana, imetyksen liian aikasien lopettamisen äidin epämukavuuden vuoksi jne.

Mutta sinähän tiedät tietenkin paremmin ja se, että olen tässä asiassa eri mieltä kanssasi tekee minusta huonon äidin, tunnekylmän ihmisen, kiduttajan. Lähipiirini yllätykseksi muutuin yhtäkkiä kovin sallivaksi raskaana olevien tupakoinnille ja muutenkin muutuin yhtäkkiä kovin välinpitämättömäksi kaiken suhteen.. vaikka ennen olen ollut kaikkea muuta..

Mutta Tytsihän se tietää miten asiat tässä maailmassa ovat, mitä minä olen muuta sanomaan...

"ulla"
Siellä sitä vauvaa heijataan jos äiti lähtee esim suihkuun, tuskin kukaan vie kansliaan oikeasti nälkäistä vauvaa. (se joka ei enää kenutukseen, kapalointiin tms hiljene) vaan imettää ja menee sitten, vauva nyt kaipaa niin pienenä ihan syliäkin vaistomaisesti ja voi huudella, ei hän kuitenkaan huuda NÄLISSÄÄN. Jos joku oikeasti veisi JO NÄLKÄÄ TÄYSIÄ RÄÄKYVÄN KANSLIAAN, sanoisin siitä äidille. (työpaikassa en ole koskaan tällaiseen törmännyt)
Jaa. No minun vauvani huusi nälkäänsä, koska maitoa ei saanut rinnastani, eikä lisä maitoa annettu. Hoitajat havahtuivat vasta sitten, kun itkin ja ruokoilin lisämaitoa heiltä ja vauvan verensokerit olivat jo liian alhaalla ja vauva veltto. Että näin. Ja ihan Kättärillä tämä on tapahtunut 2 vuotta sitten.

"vieras"
Ai nälkäitku loppuu heijaamalla ja antamalla muuta ajateltavaa? o_O Joo, ehkä yli puolivuotiaan vauvan kohdalla ja jos nälkä ei ole vielä kovin tuntuva, vasta alkamassa. Mutta pienen vauvan kovaa nälkäitkua ei kyllä lopeta mikään muu kuin ruoka, se on raastavaa ja väkivaltaista :( Olen joutunut kerran kuuntelemaan oman vauvani nälkäitkua autossa, oli nukkunut useamman tunnin ja heräillyt. Alkoi kitinä, lopulta huuto, kimeä ja hätäinen kirkuna. N. kymmenen minuuttia meni, että voitiin pysähtyä. Takapenkillä oli vauvalla seuraa ja leluja, mikään ei auttanut. Kun vihdoin lopulta sain vauvan tissille, söi kuin viimeistä päivää hysteerisenä.

Se nälkäitkuhan on eloonjäämiskeino.
No mun lapsi ei ole kyllä koskaan ollut noin hysteerinen, ei kumpikaan heistä, vaikka täysimetinkin. Olisiko sitten lapsen persoonallisuuksissa eroa? Toinen lapsi joutui autossa huutamaan nälkäänsä parikymmentä minuuttia, kun koin kodin olevan niin lähellä ettei pysähtymisessä ollut järkeä ja oli toisiakin syitä. Huusi aluksi, mutta ei kyllä sitä kahtakymmentä minuuttia hätäisesti kirkunut, en olisi tuolloin kyllä jatkanut matkaani.

[QUOTE="vieras";28871658]Miten korvike liittyy tähän? Kirjoitit että antaisit sinun omaa bakteerimaitoa ystävän vauvalle jo ennen kuin vauva edes ehtisi itkeä. Tämä on sairasta eikä mikään "ajatusmaailma" jota pitäisi ymmärtää.[/QUOTE]

Ai missä niin kirjoitin? :D Mielikuvituksessasi?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28871629]OLETKO SAIRAS? Hunajassa voi olla clostridium botulinum bakteereja jotka ovat hengenvaarallisia vauvalle.[/QUOTE]

Hypoglykemia vai suhteellisen pieni botulismin riski? Ja muuta verensokeria nostavaa ei ole saatavilla? Ei tarvitse kauheasti miettiä, antaisiko vai eikö, jos täytyisi jotakin antaa.

[QUOTE="vieras";28871565]Etkä muuten vastannut tytsi näihin kysymyksiini.[/QUOTE]

En ota kantaa rakkauteen kohdallasi. Olet mahd. tietämätön ja tässä asiassa äidinvaistosi ei pelaa niin kuin pitäisi, jos antaisit vauvan huutaa nälkäänsä, koska imetys syystä tai toisesta häiritsee sinua niin paljon (vaikka itse maito olisi ok). Kiistatta ainakin pistät oman etusi vauvan edun edelle.

dddd
En ota kantaa rakkauteen kohdallasi. Olet mahd. tietämätön ja tässä asiassa äidinvaistosi ei pelaa niin kuin pitäisi, jos antaisit vauvan huutaa nälkäänsä, koska imetys syystä tai toisesta häiritsee sinua niin paljon (vaikka itse maito olisi ok). Kiistatta ainakin pistät oman etusi vauvan edun edelle.
Mua ei ärsytä imetysfanaattisuus niinkään, vaan tämä muiden alentaminen/haukkuminen.

"Hannah"
Minulla on ollut tällainen tilanne, että imetin ystävän vauvaa kysymättä.
Oltiin heillä kyläilemässä viikonlopun, molemmilla alle 3kk vauvat ja ystävä sairasti epilepsiaa, kohtauksia ei kuitenkaan ollut tullut kahteen vuoteen lääkityksen aloitettua ja koko asia ei tullut edes mieleenkään. Yhtäkkiä leffan aikana ystävä sitten sai kohtauksen ja soitin paniikissa ambulanssin. (annoin tietenkin lääkkeen ystävälle) Kerroin vauvasta ja sanoin, että isä on kaupassa käymässä, tulee todennäköisesti piakkoin mutta en ole varma kun en saa kiinni. Ensihoitajat kysyivät minulta nopeasti pärjäisinkö vauvan kanssa kunnes isä tulee takaisin ja vastasin myöntävästi.

Eihän siinä noin pienen kanssa kauaa kestänyt kun alkoi nälkäänsä aluksi pikkuisen itkeä jonka sai vielä tyydytettyä keinutuksella, yritin saada yhteyttä ystäväni mieheen (oli kaupassa ainoalla autolla) mutta puhelin oli autossa ja mies kaupoilla.

Vauva alkoi jo olla tyytymätön vaikka keinuttelin ja päätin sitten vain imettää. Vauva rauhoittuikin nopeasti ja meni vielä tunti, että sain miehen kiinni. Kerroin asiasta ja kyllä hän ensisijaisesti oli huolissaan vaimostaan eikä siitä, että imetin heidän lastaan. Kysyin haluaako ostaa korviketta tai voin hyvin imettää lasta eikä siitä ole vaivaa. Mies sanoi, että ainakin vaimolle on ollut tärkeää, että vauva saa äidinmaitoa joten jos viitsin niin... ja tottakai kävi minulle.

Ystävä pääsi jo saman päivän aikana tulemaan takaisin ja kiitteli kovasti kun toimin noin. Hän oli herättyään ollut hetken ihan paniikissa, että miten vauva nyt saa ruokaa ja kuka hoitaa kunnes miehensä oli saanut yhteyttä.

Piti ihan ketjun vuoksi soitella ja kysellä, toiminko tuossa väärin, vai olisiko pitänyt odotella sitä miestä vielä tunti että saan kiinni ja tulomatka. (vitsillä) ja ystävä naureskeli että aika itsekästä häneltä olisi suuttua siitä ettei vauva joutunut parkumaan turhaan.

Taksin odotus tuollaiselle jumalan selän taakse olisi ollut pitkä juttu, lisäksi se turvaistuimen saaminen ja en kylä edes taksia ajatellut, mutta jonkun mielestä sekin on parempi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28871616]Nyt kyse ei ole pelkästä ajatusmaailmasta vaan vauvan hengen vaarantamisesta.

Tytsi on valmis saastuttamaan ystävän lapsen elimistöä vain koska "ymmärtää" vauvan tarpeet niin hyvin että haluaa antaa tissiä jo ennen kuin lapsi edes ilmaisee nälkäänsä.[/QUOTE]

Puolen tunnin nälkä ei saa ketään vauvaa hengettömäksi, ei lähellekään. Teidän argumentointi käy lause lauseelta typerämmäksi.

"bbb"
Ja vielä rautalangasta.. vauvan huudattaminen toistuvasti on mielestäni erittäin väärin ja tuomittavaa. Mielestäni vauvan tarpeisiin tulee vastata heti. Vauvani ovat nukkuneet vieressäni (ja nukkuvat yhä) ja ovat saanet maitonsa lähes poikkeuksetta heti nälän ensimerkkien ilmaantuessa.

Mielestäni ei ole väärin huudattaa lasta 0,5 tuntia , tapauksessa jossa äiti on joutunut sairaalaan ja korvikkeen hakemiseen menee tuo 0,5 h. Jos ystävältä on otettu verikokeet (HIV, hepatiitit, kuppa) äskettäin ja tiedän ystävän elämän tilanteen olevan ns. normaali, toivoisin että hän imettäisi lastani eikä antaisi korviketta sotkemaan vauvan suolistoa.

Ja siis meidän lapsemme eivät ole edes maistaneet korviketta.

Mutta Tytsin mielestä olen siis tunnekulmä, äidinrakkaudeton kiduttaja, joka hyväksyy tupakoinnnin raskauden aikana ja on välinpitämätön siitä mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu.

Ja minä olen se joka kokee oikeudekseen määritellä mikä on oikein ja mikä väärin. Ei suinkaan tytsi. Joo-o, kyllä sinulla taitaa se ajattelu olla aika mustavalkoista...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28871706]Puolen tunnin nälkä ei saa ketään vauvaa hengettömäksi, ei lähellekään. Teidän argumentointi käy lause lauseelta typerämmäksi.[/QUOTE]

Tyhmäkö olet? Oman tissimaidon antaminen vieraalle lapselle on vauvan hengen vaarantamista.

"vieras"
Musta se on varsin riittävää, että jokaisella on ajattelunvapaus ja sananvapaus. Toisten ajatusmaailmoja saa pitää millaisina tahtoo, myös minun. Tekojen ja ihmisten tuomitseminen on muuten eri asia. Jokainen lasta kasvattavakin joutuu perustelemaan lapselleen, miksei hyväksy jotain. Selkeästihän siinä siis tuomitaan tekoja...
Mutta ethän sinä hyväksy toisten vapautta ajatella ja sanoa! Sitten täällä suollat potaskaa sananvapaudesta. Melkomoista kaksinaismoralismia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28871714]Tyhmäkö olet? Oman tissimaidon antaminen vieraalle lapselle on vauvan hengen vaarantamista.[/QUOTE]

Näin. Edes tunnin kestänyt nälkä ei aiheuta pysyvää vahinkoa vauvalle. Vieras tissimaito saattaa sen sijaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa vauvan immuunijärjestelmälle.

hhaaaha
[QUOTE="vieras";28871728]Näin. Edes tunnin kestänyt nälkä ei aiheuta pysyvää vahinkoa vauvalle. Vieras tissimaito saattaa sen sijaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa vauvan immuunijärjestelmälle.[/QUOTE]

Ihanaa mutua...

että mitä?
[QUOTE="vieras";28871728]Näin. Edes tunnin kestänyt nälkä ei aiheuta pysyvää vahinkoa vauvalle. Vieras tissimaito saattaa sen sijaan aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa vauvan immuunijärjestelmälle.[/QUOTE]

Hetkonen, vahinkoa immuunijärjestelmälle? Kerropas tästä lisää, mielellään ihan faktapohjaisesti kun en ole työssäni kuullutkaan asiasta ja tuo sentäs on minun alaani. Luulen tietäväni asiasta hieman enemmän kuin sinä. :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja että mitä?;28871743:
Hetkonen, vahinkoa immuunijärjestelmälle? Kerropas tästä lisää, mielellään ihan faktapohjaisesti kun en ole työssäni kuullutkaan asiasta ja tuo sentäs on minun alaani. Luulen tietäväni asiasta hieman enemmän kuin sinä. :D
Et ole lukenut tätä ketjua? Pastöroimaton rintamaito sisältää suuren määrän patogeeneja kuten bakteereja ja viruksia.

Vieraan äidin patogeenikannan siirtäminen vauvalle rintamaidoin välityksellä voi tehdä peruuttamatonta vahinkoa vauvan kehittyvälle immuunijärjestelmälle. Seuraukset voi olla kroonisia virustartuntoja, akuutteja bakteeritulehduksia, pautoimmuunitauteja ja allergioita.

Yhteistyössä