No en toki mitenkään päivittäin ole käynyt, mutta jos olen siellä vaikka 4-5 tuntia eikä tuona aikana vauva ole lainkaan vaikka sylissä tai vaikka äiti ei sano hänelle sanaakaan, niin kyllä se vähän oudolta tuntuu. En itsekään mitään lorutuokioita omalle vauvalleni pidä silloin, kun meillä on vieraita, mutta kuitenkin juttelen välillä tai sanon jotain. Tai pidän ainakin sylissä/kantorepussa, jolloin vauva ei välttämättä sitä huvitusta kaipaakaan. Toki nyt oma vauvani on isompi ja leikkii jo itsekseen lattialla, eli ihan koko aikaa ei sylissä tarvitse pitääkään. Minusta itse asiassa sekin oli juuri ikävää, ettei tuo vauva ollut edes lattialle. Tietysti sitteristä varman on erilaisia mielipiteitä, ja vaikka meillä itsellämmekin on sitteri ollut käytössä, niin suhtaudun siihen vähän kriittisesti, jos pitkiä aikoja käyttää.
En osaa oikein selittää selkeästi, mutta jotenkin tuosta on tullut minulle tosi outo vaikutelma. Eihän toki perhekerhoissakaan aina äidit vauvoilleen kauheasti juttele, jos kahvittelevat muiden kanssa, mutta on siinä joku pieni ero - esim. saatetaan kuitenkin silitellä, pitää sylissä, ottaa vaikka ilmeillä kontaktia vauvaan tai sanoa siinä juttelun lomassa jotain. Tuolla tuttavaperheessä se vauva tuntui vaan olevan jotenkin sivussa.
Perheen toiset lapset ottavat kyllä kontaktia vieraisiin, muttei hänkään kyllä sille vauvalle höpöttänyt mitään. Sekin ihmetytti, koska meillä esikoinen käy aina välillä hassuttelemassa vauvalle ja tykkää jutella vauvalle. Ja näille muille lapsille vanhemmat kyllä juttelivat.