On kamalan sääli tuttavaperheen vauvaa - vanhempien välinpitämättömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ankeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";28673403]Kunnallista kotiapua ei lapsiperheille enää ole olemassakaan. Eli ihan turha on puhua avusta jota ei ole saatavilla. Lisäksi ko. apu, jos sitä sattuu saamaan, on maksullista. Ja ei puhuta ihan pienistä summista. Siivousapua kunnalta eivät saa enää edes vanhukset, vaan tämä apu on ostettava yksityisiltä palveluntarjoajilta.

Ihan varmasti, jos perhe ottaa apua vastaan, voi kylässä käydessään vaikka laittaa sen ruuan siellä, vaikka itselläkin on vauva, eikä odottaa, että toiset passaavat. Tai vaikka viedä kaupasta pullat mukanaan.[/QUOTE]

Tämä riippuu ihan kunnasta. On kuntia, jotka tänäkin päivänä järjestävät esim. kodinhoitoapua, lastenhoitoapua jne. Mutta itsekin kannustan luonnollisia läheis- ja tukiverkostoja auttamaan, ennemmin kuin kuntaa.

[QUOTE="poikia3";28673403]Kunnallista kotiapua ei lapsiperheille enää ole olemassakaan. Eli ihan turha on puhua avusta jota ei ole saatavilla. Lisäksi ko. apu, jos sitä sattuu saamaan, on maksullista. Ja ei puhuta ihan pienistä summista. Siivousapua kunnalta eivät saa enää edes vanhukset, vaan tämä apu on ostettava yksityisiltä palveluntarjoajilta.

Ihan varmasti, jos perhe ottaa apua vastaan, voi kylässä käydessään vaikka laittaa sen ruuan siellä, vaikka itselläkin on vauva, eikä odottaa, että toiset passaavat. Tai vaikka viedä kaupasta pullat mukanaan.[/QUOTE]

No luonnollisesti vien aina jotain mukanani, kun menen kylään. Syötiin ihan helppoja puolivalmiita ruokia ja luonnollisesti tarjouduin auttamaan. Olet kyllä oikeassa, että kaikissa kunnissa ei kotiapua saa - niin, en tiedä mikä sitten on oikea ratkaisu. Jos tuttava kokee, ettei itselläkään ole resursseja auttaa, niin pitäisikö sitten kuitenkin, vai mitä pitäisi tehdä?

Kysy kuin ohimennen voitko ottaa vauvan lattialle seurustelemaan sinun ja oman vauvasi kanssa. Jos itselläsi on tosiaan muutamaa kuukautta vanhempi vauva niin kyllähän tuon ikäisetkin tykkäävät toisiaan tuijotella ja kosketella. Vanhemmilla lapsilla varmasti on leluja, kysy olisiko heillä jotain vauvoille sopivaa. Meillä isommat lapset ainakin kantavat vauvoille heti läjän tavaraa eteen. Erään tuttavani esikoinen oli heidän mielestään helppo vauva kun ei itkenyt, "viihtyi" yksinään pitkiä aikoja, ei vaatinut syliä ym. joten usein antoivat vauvan vaan olla vastoin parempaa tietoaan. Nyt muutamaa vuotta vanhempana käyvät lapsen kanssa psykiatrisella kun alkoi tuhria ulosteilla ym. ja vanhemmat vasta tajusivat siinä kohtaa tehneensä väärin. Ongelmat aiheuttanut juurikin varhaisen vuorovaikutuksen puute vaikka tämäkään vauva ei tosiaankaan täysin "hylätty" ollut.

[QUOTE="vieras";28673293]Mä olen työni puolesta tehnyt lukemattomia lastensuojeluilmoituksia. Näistä ei ole huonoa omatuntoa. Olen kuitenkin myös äiti. Jos lapsestani tehtäisiin lastensuojeluilmoitus, se olisi todella kova kolaus minulle, viis siitä mitä opettajat sinulle koulussa sanovat. Varsinkin jos joku tuttava meillä käytyään soittaisi lastensuojeluun, että en puhu tarpeeksi lapselleni enkä katso tätä tarpeeksi. Luultavasti itkisin, ja miettisin kovasti keneen enää luottaisin. Kokisin tämän syytöksenä äitiyttäni kohtaan, ja vieläpä väärinä syytöksinä.

Eli tällaisen kyseessä ollessa ehdottomasti ensin asia puheeksi vanhempien kanssa, ja selitä huolesi heille. Ei lastensuojeluun ulkoisteta aivan kaikkea vanhempien ohjaamista ja kommunikointia silloin kun itsellä ei ole pokkaa kysyä, paljonko tuttavan vauva istuu sitterissä ja pidetäänkö tätä sylissä ja lattialla, jutellaanko.
Selvät tapaukset on erikseen toki.[/QUOTE]

Tottakai, mutta lapsiaan rakastavat vanhemmat myös ymmärtävät, että kyse on lapsesta ja huolesta heihin. Se menee oman ylpeyden edelle.

Kuten varmasti hyvin tiedät, varhainen puuttuminen on kaiken A JA O. Jos ongelmien ja huolien annetaan paisua, paisua ja pahentua niihin on yhä vaikeampi puuttua ja lapsi on sijaiskärsijä joka kärsii.

[QUOTE="vieras";28673172]Mun mielestä tilanne kuulostaa huolestuttavalta, tietääköhän nämä muut vastaajat että pieni vauva voi helposti MASENTUA, jos häneen ei oteta kontaktia!? 4-5 tuntia ilman että kukaan huomioi-kyllä se minusta on jo vauvan emotionaalisten tarpeitten laiminlyömistä, ja sama aika sitterissä:se on fyysistä laiminlyöntiä-ei tosiaan tee hyvää vauvan selkärangalle eikä motoriselle kehitykselle. Minusta tuollainen laiminlyönti on syytä ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Jos isommat lapsetkaan eivät koskaan puhu vauvalle; niinkuin aloittaja kertoo, se kertoo sen että ovat oppineet mallin vanhemmiltaan, eli totuus on että vauvaa ei huomioida! Kamalaa![/QUOTE]

Nimenomaan. Vauva vain tarvitsee sitä vuorovaikutusta, hellyyttä ja syliä hoitajaltaan paljon ja tuollainen on rinnastettavissa lapsen perustarpeiden laiminlyöntiin.

No ei hätää, ap ei auta eikä tee ilmoitusta, mutta se on satavarmaa, että tämän ihmisen lähipiiri tulee huomaaman tuon saman asian - ja he toimivat VAUVAN PARHAAKSI. Ilmoitus on ehdottomasti paikallaan tässä.

Minun mielestäni on aika hassua, että aletaan vaatimaan aloittajalta, että hänen täytyisi kyetä auttamaan ystäväänsä. Kyllä ne auttavat resurssit tulevat ihan muualta, kuin kiireiseltä äiti-ystävältä, jolla omia lapsia. Juuri siksi kannattaisi tehdä ls-ilmo, että tämä väsynyt äiti saisi sitä apua. Ei ole normaalia antaa vauvan olla koko ajan sitterissä, jopa ruokailujen ajan. Se on jo törkeää laiskuutta, eikä näköjään mitään tunnesidettä koko lapseen! Tuollainen äiti tarvitsee jo mmielialalääkitystä, että jaksaa hoitaa lapsiaan, ja jos ei itse hakeudu hakemaan apua, ls-viranomaisten kautta sitä tulee saamaan.

Siinä ei ole mitään pahaa tehdä ls-ilmo., jos näkee että joku perhe voi huonosti! Tuon vauvan kohtalo saattaa olla ap:n käsissä, ja oikeasti vauva voi masentua-siinä on vauvan koko loppuelämä pilalla, jos kiintymyssuhde äitiin on jo nyt noin vinossa! Lukekaa itse masentuneista vauvoista, he eivät enää itke, koska ovat oppineet että kukaan ei välitä heidän itkustaan! Olen vakuuttunut että tämä äiti ei kohtele vauvaansa oikein! Mikään väsymys tai masennus ei ole tekosyy laiminlyödä lapsiaan, ja jos ei itselleen voi sitä myöntää, tulee jonkun ulkkopuolisen puuttua asiaan! Toivon todella ap, että teet asialle jotain. Pelkkä puhuminen ei enää auta, vaan tuohon täytyy puuttua. Pientä vauvaa ei kohdella noin! Hän kokee varmasti jo nyt olonsa hylätyksi ja yksinäiseksi, ja varmasti tulee olemaan jäljessä kehityksessä, ihminen oppii ihmiseltä; esim puhumisen ja vuorovaikutuksen ym.

Ottakaa tästä opiksenne äidit: ÄLKÄÄ tehkö lisää lapsia, jos ette jaksa hoitaa niitä!!
5 kuukautisen vauvan ei pitäisi joutua istumaan tuntikausia yksin sitterissä, sellainen äiti joka näin tekee on tunteeton ja takuuvarmasti jo masentunut!

Ja koska todennäköisesti tämä äiti ei hae itselleen apua, vaan jatkaa vauvan kaltoinkohtelua, tulee jonkun muun tehdä asialle jotain. Mitä pidemmälle tilanne menee, sitä enemmän vauvan emotionaalinen kehitys vaurioituu.

Ja mistä tuleekaan narsistiset häiriöt yms?, Juuri näin, että ei ole vauvana saanut hyvää kohtelua ja lämmintä välittämistä.

[QUOTE="vieras";28674704]Ja koska todennäköisesti tämä äiti ei hae itselleen apua, vaan jatkaa vauvan kaltoinkohtelua, tulee jonkun muun tehdä asialle jotain. Mitä pidemmälle tilanne menee, sitä enemmän vauvan emotionaalinen kehitys vaurioituu.

Ja mistä tuleekaan narsistiset häiriöt yms?, Juuri näin, että ei ole vauvana saanut hyvää kohtelua ja lämmintä välittämistä.[/QUOTE]

Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä, tuossa on kyse vauvan hyvinvoinnista ja kiintymyssuhteesta, joka on erittäin tärkeä ja korvaamaton asia. Jos kiintymyssuhde ei ole riittävä sillä on kauaskantoisat seuraukset. Ehdottomasti ap:n tulee tehdä ls-ilmoitus, eikä antaa sen pahentua ja kääntää selkäänsä. Kyse on pienestä vauvasta kellä on koko elämä edessä ja hän tarvitsee turvallisen kiintymyssuhteen ja hoitajan kuka nauttii ja huolehtii hänestä kunnolla, vauvan tulee tuntea, että hän on arvokas ja hän tuottaa iloa.

[QUOTE="...";28673512]Kysy kuin ohimennen voitko ottaa vauvan lattialle seurustelemaan sinun ja oman vauvasi kanssa. Jos itselläsi on tosiaan muutamaa kuukautta vanhempi vauva niin kyllähän tuon ikäisetkin tykkäävät toisiaan tuijotella ja kosketella. Vanhemmilla lapsilla varmasti on leluja, kysy olisiko heillä jotain vauvoille sopivaa. Meillä isommat lapset ainakin kantavat vauvoille heti läjän tavaraa eteen. Erään tuttavani esikoinen oli heidän mielestään helppo vauva kun ei itkenyt, "viihtyi" yksinään pitkiä aikoja, ei vaatinut syliä ym. joten usein antoivat vauvan vaan olla vastoin parempaa tietoaan. Nyt muutamaa vuotta vanhempana käyvät lapsen kanssa psykiatrisella kun alkoi tuhria ulosteilla ym. ja vanhemmat vasta tajusivat siinä kohtaa tehneensä väärin. Ongelmat aiheuttanut juurikin varhaisen vuorovaikutuksen puute vaikka tämäkään vauva ei tosiaankaan täysin "hylätty" ollut.[/QUOTE]

Mitä tuo auttaa? Äiti nostaa sen hetkeksi siihen ja juttelee vauvalle sen hetken sitten. Ja ap lähtee pois ja sama meno jatkuu kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja mitävittua;28675693:
Mitä tuo auttaa? Äiti nostaa sen hetkeksi siihen ja juttelee vauvalle sen hetken sitten. Ja ap lähtee pois ja sama meno jatkuu kotona.

Aloittaja voi näin tarkkailla vauvan/äidin/sisarusten reaktioita ja saada mahdollisesti vahvistusta epäilyilleen ja puuttua tilanteeseen jos siltä näyttää.

[QUOTE="...";28676173]Aloittaja voi näin tarkkailla vauvan/äidin/sisarusten reaktioita ja saada mahdollisesti vahvistusta epäilyilleen ja puuttua tilanteeseen jos siltä näyttää.[/QUOTE]

Ok. Mutta eihän monen tunnin vauvan ignooraaminen ja jättäminen yksin ei ole ok, vaikka vieras on paikalla ja se kertoo, ettei äidillä kaikki ole ok. Tai hän ei tiedä mitä vauva tarvitsee, kummassakin tapauksessa siis on syytä tehdä ilmoitus.

[QUOTE="vieras";28676278]Ok. Mutta eihän monen tunnin vauvan ignooraaminen ja jättäminen yksin ei ole ok, vaikka vieras on paikalla ja se kertoo, ettei äidillä kaikki ole ok. Tai hän ei tiedä mitä vauva tarvitsee, kummassakin tapauksessa siis on syytä tehdä ilmoitus.[/QUOTE]

Samaa mieltä, että ei ole normaalia. Ymmärrän tyyliin parin tunnin vierailun aikana, jos emäntä keittelee kahvia ja laittelee ruokaa. Mutta ilmeisesti siinä on se isäkin ollut mukana, vai ymmärsinkö väärin? Miksi hän ei sillä aikaa voi pitää lasta? Puhumattakaan jostain 5 h vierailusta, koko ajanko se emäntä siinä keittiössä häärää?

Ls-ilmoitusta nyt en ihan heti lähtisi tekemään, enennkuin näkisin tuota vuorovaikutusta pidempään ja erilaisissa tilanteissa. Jos pienintäkään viitettä, että sama jatkuu koko päivän, niin todellakin on aihe puuttua asiaan. Vaikka sitten viranomaisten.

Itselläni kaveri, joka on itse avoimesti kertonut inhoavansa vauvoja ja kertonut, ettei koskaan jutellut omalleen, kun oli vauva. Terkkari hänelle siiitä oli huomauttanut ja hän oli sanonut, että mitä ihmettä hän puhuu vauvalle, joka ei mitään ymmärrä. Ja samaa hengenvetoon moitti lastaan, joka tuolloin 2v, että kun puhuu huonosti. Muutenkin hirmu tunnekylmä äiti, moittii ja kieltää lastaan kaiken aikaa ja rangaistukset ovat kohtuuttomia verrattuna lapsen ikään ja siihen, mitä lapsi tehnyt. Esim. lelut paiskoo roskiin (ja ne todella jää sinne), jos lapsi yhtään takkuaa niiden kanssa. Hiekkaleuja heitellyt roskiin, jos hiekkaa mennyt hiekkalaatikon laidan yli jne.
Että kyllä kaikkea valitettavasti löytyy.

Vauvoille on tietysti todella tärkeää, että häntä sylitellään ja puhutaan. Mielenterveysongelmia, mm masennusta seuraa varmasti, jos vauva jää näitä vaille.

Mh- ongelmia voi tulla ja ihan perusturvallisuudentunne, joka on kamalan tärkeä vauvalle sekä kiintymyssuhde ei pääse kehittymään ellei vauva saa kontaktia ja vuorovaikutusta riittävästi. :/

En lue enää näitä ketjuja missä ap ei kuitenkaan tee ls-ilmoitusta. Todella surullista ja säälittävää luettavaa. Häpeäisit aikuinen ihminen ja oletkohan vielä äiti itsekin, voi luoja.

[QUOTE="vieras";28672003]Ihminen hyvä, sinä varmasti tiedät vauvan tarpeista ja kehityksestä jotain. Vauva tarvitsee (siis kirjaimellisesti) ihmiskontaktia, vuorovaikutusta ja hoitajaa paljon. Se, että ls-ilmoituksen tekee, voi pelastaa sen lapsen. Jos kaikki ajattelisivat noin kun sinä, että "jotenkin arvasin et tästä tulee tämmänen ls-ilmoitus ketju" niin saisivatko perheet apua koskaan? Soittaisiko edes naapuri sossuun, jos oma ystävä ei edes sitä tee, vaikka näkee läheltä tuon? Olen sosiaalialan opiskelija ja voin kertoa, että meillä on opettajat kokoajan korostaneet, että ls-ilmoitus ei ole mikään paha asia! Se on vain herännyt huoli ja sillä tavoin perheelle voidaan antaa monenlaista apua avohuollosta tai järjestää lastenhoitoapua. Läheskään aina se ei tarkoita huostaanottoa! Täytyy olla todella pahasti asiat, että lapsi otetaan huostaan, mutta siitäkään ei pidä ajatella negatiivisesti, sillä se on lapselle hyväksi ettei tarvitse jatkaa huonossa kodissa asumista.

[/QUOTE]

Voi kiesus, mä toivon todellakin, ettet ole mikään tuleva sossutantta. Milloin sinne saadaan oikeesti järkevää väkeä, eikä mitään kärryiltä pudonneita "voi hellan lettas" -tätejä joiden kukat tippuu hatusta kun on niin kiire juosta pelastamaan kaltoinkohdeltuja lapsia joidenka vanhemmat ovat joskus tehneet KUULEMMAN sitä ja tätä?.. Äärgh.

[QUOTE="vieras";28674704]Ja koska todennäköisesti tämä äiti ei hae itselleen apua, vaan jatkaa vauvan kaltoinkohtelua, tulee jonkun muun tehdä asialle jotain. Mitä pidemmälle tilanne menee, sitä enemmän vauvan emotionaalinen kehitys vaurioituu.

Ja mistä tuleekaan narsistiset häiriöt yms?, Juuri näin, että ei ole vauvana saanut hyvää kohtelua ja lämmintä välittämistä.[/QUOTE]

Niin että kun joku vieras on pari kertaa käynyt kylässä ja silloin ei lapselle tyrkytetä koko ajan uutta lelusettiä, muumipokemoneja -tv:stä, kymmentä eri katosta roikkuvaa härdelliä' ja anneta jatkuvasti maitoa ja mössöä, niin on vanhemmat heti huonoja ja jättäneet lapsensa huomioimatta??
Ls-Ls-LS!!11111111111 Skarpatkaa nyt AIKUISET IHMISET.

On suomessa asiat hyvin, miettikääpä miten monta ls-ilmoitusta saisitte tehtyä vaikka Bangladeshiläisessä pikkukylässä, kuvitelkaa nyt sitä riemua kun saisitte lappua täyttää siellä päivät pitkät, kun pikku Amgbadilla ei ole omaa syöttölusikkaa ja 7- ja 8-vuotiaat sisarukset katsovat hetken kolmivuotiaan pikkusisaruksensa perään kun äiti käy mattopyykillä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Munkin mielestä on hyvä, että vauvalla on kuitenkin taito ottaa kontaktia ja hymyillä, kun aloite tulee aikuiselta. On kuitenkin outoa, jos vauva ei itse yritä ottaa kontaktia ja hakea huomiota. On outoa, ettei vauva protestoi pitkää sitterissa oloa ilman huomiota ja tekemistä. Minulle tulee mieleen, että ainoa vaihtoehto on, että vauva on tottunut siihen. Kyllähän hän muuten kyllästyisi ja vaatisi jotakin muuta "aktivitettia", jollei tuo olisi normitila.

No eipä toi nyt niin kamalalta kuulosta...kamalampaa olis jos kiusaisivat vauvaa ja ohimennessään sylkisivät päälle. Ehkä äiti on väsynyt vauvan hoitoon ja ottaa relaa itselleen niin kauan kun vauva ryhtyy todella vaativaksi...mikä muuten estää ap:ta juttelemasta vaaville ja ottamasta syliin????? Kyllä meillä on joskus maailman aikaan käynyt sellaisiakin vieraita jotka ovat halunneet seurustella juuri nimenomaan vaavin kanssa. =)

Niin että kun joku vieras on pari kertaa käynyt kylässä ja silloin ei lapselle tyrkytetä koko ajan uutta lelusettiä, muumipokemoneja -tv:stä, kymmentä eri katosta roikkuvaa härdelliä' ja anneta jatkuvasti maitoa ja mössöä, niin on vanhemmat heti huonoja ja jättäneet lapsensa huomioimatta??
Ls-Ls-LS!!11111111111 Skarpatkaa nyt AIKUISET IHMISET.

On suomessa asiat hyvin, miettikääpä miten monta ls-ilmoitusta saisitte tehtyä vaikka Bangladeshiläisessä pikkukylässä, kuvitelkaa nyt sitä riemua kun saisitte lappua täyttää siellä päivät pitkät, kun pikku Amgbadilla ei ole omaa syöttölusikkaa ja 7- ja 8-vuotiaat sisarukset katsovat hetken kolmivuotiaan pikkusisaruksensa perään kun äiti käy mattopyykillä.

:D Juurikin näin.
Vaikka ei siinä mitään hauskaa ole...tietenkään.:whistle:

[QUOTE="mie";28677797]Munkin mielestä on hyvä, että vauvalla on kuitenkin taito ottaa kontaktia ja hymyillä, kun aloite tulee aikuiselta. On kuitenkin outoa, jos vauva ei itse yritä ottaa kontaktia ja hakea huomiota. On outoa, ettei vauva protestoi pitkää sitterissa oloa ilman huomiota ja tekemistä. Minulle tulee mieleen, että ainoa vaihtoehto on, että vauva on tottunut siihen. Kyllähän hän muuten kyllästyisi ja vaatisi jotakin muuta "aktivitettia", jollei tuo olisi normitila.[/QUOTE]

Kuka aikuinen istuu tuntikausia ja vielä tuttavatasolla olevassa vauvaperheessä tarkkailemassa tilannetta?

Onko ap kutsuttu kylään vai onko hän kutsunut itse itesensä?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Nmikä muuten estää ap:ta juttelemasta vaaville ja ottamasta syliin????? Kyllä meillä on joskus maailman aikaan käynyt sellaisiakin vieraita jotka ovat halunneet seurustella juuri nimenomaan vaavin kanssa. =)

Oman vauvan hoito. Kyllä tuolle tuttavaperheen vauvallekin olen jutellut ja pitänyt vähän aikaa sylissä oman vauvan syöttämisen ja muun hoitamisen lomassa. Ja vaikka minä en olisikaan seurustellut vauvan kanssa, niin ei siitä kyllä minua oikein voi syyttää. Joillain vierailla ei suinkaan ole sellaista velvoitetta, vauvan hyvinvointi ei ole minun tai muiden tuttujen harteilla. Ainoastaan vanhemmilla on siihen velvollisuus. No, itse toki tykkään vauvoista ja mielelläni niille juttelen, mutta vaikka en haluaisi ottaa kontaktia vieraisiin vauvoihin, sekin olisi ihan ok.

[QUOTE="vieras";28677873]
Onko ap kutsuttu kylään vai onko hän kutsunut itse itesensä?[/QUOTE]

Miten kutsunut itse itsensä? Ei kuulu tapoihini. Mitä tarkoitit tuolla kysymyksellä?

[QUOTE="vieras";28677873]Kuka aikuinen istuu tuntikausia ja vielä tuttavatasolla olevassa vauvaperheessä tarkkailemassa tilannetta?[/QUOTE]

Lapsen äiti on kyllä kaverini. Mutta mitä tarkoitat, mitä outoa sinusta on siinä, että tapaa jotain ihmistä vaikka 4 tunnin ajan?

Lapsen äiti on kyllä kaverini. Mutta mitä tarkoitat, mitä outoa sinusta on siinä, että tapaa jotain ihmistä vaikka 4 tunnin ajan?

Ystävä ja tuttava ovat hieman eritasoisia tuttavuuksia.

Meillä vauva valvotti öisin lähes 2v asti eli päiväunet tulivat tarpeeseen sekä äidille että vauvalle. Olisi ollut erittäin ankeaa viihdyttää vieraita 4 tunnin vierailujen ajan.

Yhteistyössä