On kamalan sääli tuttavaperheen vauvaa - vanhempien välinpitämättömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ankeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28678271]Onko sinut kutsuttu tyyliin tule tiistaina klo 13 vai sanottu nähdään taas tai olisi kiva tavata josku? Jolloin olet tupsahtanut neljäksi tunniksi hoitamaan heille omaa vauvaasi ja ihmettelemään heidän tapaansa hoitaa sekä pitkä vierailusi että vauvansa.[/QUOTE]

Joo ei täällä päin toimita tuolla jälkimmäisellä tavalla. Eli oli kutsuttu ja etukäteen sovittu tapaamisaika ja suunniteltu, mitä tehdään. Kuten aina. En ymmärrä ihmisiä, jotka tulevat kutsumatta paikalle, enkä ikinä tekisi itse niin. Joten jos yrität kääntää jutun niin, että itse asiassa minä olenkin syyllinen heidän perheensä mahdollisiin ongelmiin, niin ei taida onnistua.

[QUOTE="vieras";28678253]Ystävä ja tuttava ovat hieman eritasoisia tuttavuuksia.

Meillä vauva valvotti öisin lähes 2v asti eli päiväunet tulivat tarpeeseen sekä äidille että vauvalle. Olisi ollut erittäin ankeaa viihdyttää vieraita 4 tunnin vierailujen ajan.[/QUOTE]

Niin, ystävä ja tuttava ovat eritasoisia tuttavuuksia. Onko tämä määritelmä nyt ihan oikeasti tärkeä? Puhuin tuttavaperheestä, joo - perheen äiti on kaverini, ei mikään bestis, mutta kuitenkin enemmän kuin pelkkä tuttava. Perheen isää en kovinkaan hyvin tunne, Joskus aiemmin olimme tuon äidin kanssa paljon läheisempiäkin, eli tunnemme aika hyvin. ja puhumme kyllä paljon omista asioistamme, eli sillä lailla emme ole mitään etäisiäkään. Kaveri on myös vähän eri kuin ystävä tai tuttava. Jos nyt halutaan alkaa pohtia tätäkin.

Sinä varmaan sitten et kutsunut ketään useammaksi tunniksi. Vauvansa ei kuulemma valvota, veikkaan että omanikin valvottaa enemmän (vaikka on isompi), koska herää syömäön rintamaitoa öisin. Ajatko takaa sitä, että minä olenkin itse asiassa väsyttänyt kyseisen perheen ja vauva on sen vuoksi unohtunut sitteriin?

No en toki mitenkään päivittäin ole käynyt, mutta jos olen siellä vaikka 4-5 tuntia eikä tuona aikana vauva ole lainkaan vaikka sylissä tai vaikka äiti ei sano hänelle sanaakaan, niin kyllä se vähän oudolta tuntuu. En itsekään mitään lorutuokioita omalle vauvalleni pidä silloin, kun meillä on vieraita, mutta kuitenkin juttelen välillä tai sanon jotain. Tai pidän ainakin sylissä/kantorepussa, jolloin vauva ei välttämättä sitä huvitusta kaipaakaan. Toki nyt oma vauvani on isompi ja leikkii jo itsekseen lattialla, eli ihan koko aikaa ei sylissä tarvitse pitääkään. Minusta itse asiassa sekin oli juuri ikävää, ettei tuo vauva ollut edes lattialle. Tietysti sitteristä varman on erilaisia mielipiteitä, ja vaikka meillä itsellämmekin on sitteri ollut käytössä, niin suhtaudun siihen vähän kriittisesti, jos pitkiä aikoja käyttää.

En osaa oikein selittää selkeästi, mutta jotenkin tuosta on tullut minulle tosi outo vaikutelma. Eihän toki perhekerhoissakaan aina äidit vauvoilleen kauheasti juttele, jos kahvittelevat muiden kanssa, mutta on siinä joku pieni ero - esim. saatetaan kuitenkin silitellä, pitää sylissä, ottaa vaikka ilmeillä kontaktia vauvaan tai sanoa siinä juttelun lomassa jotain. Tuolla tuttavaperheessä se vauva tuntui vaan olevan jotenkin sivussa.

Perheen toiset lapset ottavat kyllä kontaktia vieraisiin, muttei hänkään kyllä sille vauvalle höpöttänyt mitään. Sekin ihmetytti, koska meillä esikoinen käy aina välillä hassuttelemassa vauvalle ja tykkää jutella vauvalle. Ja näille muille lapsille vanhemmat kyllä juttelivat.

jos se vauva viihtyy niin miksi pitäs koko ajan hössää?

Erikoista jos ap ei vuorostaan pyydä tuttavaperhettään kylään. Sielläkin saisi vähän osviittaa esim siitä, miten perheen muut lapset missäkin tilanteessa ottavat kontaktia vauvaan.

Niin, ystävä ja tuttava ovat eritasoisia tuttavuuksia. Onko tämä määritelmä nyt ihan oikeasti tärkeä? Puhuin tuttavaperheestä, joo - perheen äiti on kaverini, ei mikään bestis, mutta kuitenkin enemmän kuin pelkkä tuttava. Perheen isää en kovinkaan hyvin tunne, Joskus aiemmin olimme tuon äidin kanssa paljon läheisempiäkin, eli tunnemme aika hyvin. ja puhumme kyllä paljon omista asioistamme, eli sillä lailla emme ole mitään etäisiäkään. Kaveri on myös vähän eri kuin ystävä tai tuttava. Jos nyt halutaan alkaa pohtia tätäkin.

Sinä varmaan sitten et kutsunut ketään useammaksi tunniksi. Vauvansa ei kuulemma valvota, veikkaan että omanikin valvottaa enemmän (vaikka on isompi), koska herää syömäön rintamaitoa öisin. Ajatko takaa sitä, että minä olenkin itse asiassa väsyttänyt kyseisen perheen ja vauva on sen vuoksi unohtunut sitteriin?

Ajan sitä takaa, että neljän tunnin vierailu on aika pitkä vierailu vauvaperheessä, jonka nukkumisista et ole kovin hyvin selvillä. Vaikka vauva nukkuisi hyvin, niin äiti ei välttämättä nuku yhtä hyvin. Itse olen nukkunut hyvin kun nukun heräämättä n. 8 h.

Teidän loputun spekulointi ei auta vauvaa mitenkään. En ymmärrä miten tuossa tilanteessa ap voi olla noin kylmä ja vastuuton, eikä tee ilmoitusta.

Tuollaisille ihmisille on paikka helvetissä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kakskybä;28678447:
Erikoista jos ap ei vuorostaan pyydä tuttavaperhettään kylään. Sielläkin saisi vähän osviittaa esim siitä, miten perheen muut lapset missäkin tilanteessa ottavat kontaktia vauvaan.

Ollaan tavattu myös meillä, mutta äiti tuli yksin, ilman lapsia. Olisi siis toki voinut tuoda lapsetkin, mutta halusi omaa aikaa.

Erikoista, että olet lukenut tekstistäni asioita, joita siinä ei ole ollut.

[QUOTE="vieras";28678579]Teidän loputun spekulointi ei auta vauvaa mitenkään. En ymmärrä miten tuossa tilanteessa ap voi olla noin kylmä ja vastuuton, eikä tee ilmoitusta.

Tuollaisille ihmisille on paikka helvetissä. :)[/QUOTE]

Sinustako ainoa oikea tapa toimia on tehdä suoraa päätä ilmoitus? Itse pidin järkevämpinä niitä ehdotuksia, joissa annettiin vinkkejä, kuinka ottaa ensin asia puheeksi perheen vanhempien kanssa. Esim. jos kyse on tietämättömyydestä sitterin suhteen, niin tilannehan voi korjaantua, kun saavat vinkkejä vauvan pitämiseen lattialla.

Itse ihmettelen sitä, miksi joidenkin mielestä ainoa tapa toimia on ottaa yhteyttä viranomaisiin - asiassa kuin asiassa.

Ollaan tavattu myös meillä, mutta äiti tuli yksin, ilman lapsia. Olisi siis toki voinut tuoda lapsetkin, mutta halusi omaa aikaa.

Erikoista, että olet lukenut tekstistäni asioita, joita siinä ei ole ollut.

Onko sinulle tullut mielen, että olet lähinnä perheen äidillä kylässä ja muut perheen jäsenet käyttäytyvät sitä myöden eli ovat poissa jaloista, äiti jää vauvan kanssa sinun seuraasi ja pitää seuraa vieraalleen.

Äitejä on erilaisia, toiset aikuisseurassa puhuvat lähinnä vauvalleen äitin-söpö-nöpö-guu-guu ja vieraat seuraavat äidin seurustelua vauvan kanssa. Tätä ei todennäköisesti kestä kukaan 4 h. Toiset sitten pitävät seuraa vieraalleen.

[QUOTE="vieras";28678463]Ajan sitä takaa, että neljän tunnin vierailu on aika pitkä vierailu vauvaperheessä, jonka nukkumisista et ole kovin hyvin selvillä. Vaikka vauva nukkuisi hyvin, niin äiti ei välttämättä nuku yhtä hyvin. Itse olen nukkunut hyvin kun nukun heräämättä n. 8 h.[/QUOTE]

No, itse asiassa olen aika hyvin selvillä, koska ollaan puhuttu vauvojemme nukkumisista ;)

En lähde tähän nyt erittelemään syitä, miksi joku vierailu kesti sen 4-5 tuntia, mutta kyllä meillä aina ainakin kolmisen tuntia menee kun nähdään, ellei ole jokin erityinen syy pikavisiittiin. Ja näin puolin ja toisin - myös tämä äiti on meillä useamman tunnin kerrallaan. Joskus kahvilassa voidaan olla vaan pari tuntia.

[QUOTE="vieras";28678661]Onko sinulle tullut mielen, että olet lähinnä perheen äidillä kylässä ja muut perheen jäsenet käyttäytyvät sitä myöden eli ovat poissa jaloista, äiti jää vauvan kanssa sinun seuraasi ja pitää seuraa vieraalleen.

Äitejä on erilaisia, toiset aikuisseurassa puhuvat lähinnä vauvalleen äitin-söpö-nöpö-guu-guu ja vieraat seuraavat äidin seurustelua vauvan kanssa. Tätä ei todennäköisesti kestä kukaan 4 h. Toiset sitten pitävät seuraa vieraalleen.[/QUOTE]

Tietenkin - ketjun aloitusviestissä toivoinkin mieliteitä, kannattaako tätä asiaa ottaa ollenkaan puheeksi äidin kanssa, eli vaikuttaako ongelmalliselta vai ei. Omasta mielestäni se vaikutti oudolta, mutta ketjussa osan mielestä se on ihan normaalia, osan mielestä ehdoton ls-asia.

Johan menee taas vastaukset laidasta laitaan; monien mielestä on ehdoton ls-ilmon aihe ja ap suorastaan julma jos ei vie asiaa eteenpäin. Sitten taas toisten mielestä asia ei edes kuulu ap:lle tai on jopa ap:n velvollisuus hoitaa tuota vauvaa ja vissiin koko kyseisen perheen kotia. :D

Johan menee taas vastaukset laidasta laitaan; monien mielestä on ehdoton ls-ilmon aihe ja ap suorastaan julma jos ei vie asiaa eteenpäin. Sitten taas toisten mielestä asia ei edes kuulu ap:lle tai on jopa ap:n velvollisuus hoitaa tuota vauvaa ja vissiin koko kyseisen perheen kotia. :D

Pätkä ap:n tekstiä. Ilman sosiaalista kontaktia oleva vauva tuskin pystyisi tuohon, vai pystyisikö?

"... ihan normaalin vauvan tavoin se hymyilee ja itse ottaa kontaktia, kun siihen menee juttelemaan sille."

[QUOTE="vieras";28678753]Pätkä ap:n tekstiä. Ilman sosiaalista kontaktia oleva vauva tuskin pystyisi tuohon, vai pystyisikö?

"... ihan normaalin vauvan tavoin se hymyilee ja itse ottaa kontaktia, kun siihen menee juttelemaan sille."[/QUOTE]

Huomatkaa, että toivoinkin näkökulmia. Koska omasta mielestäni tilanne vaikutti tosi kummalliselta, halusin vähän eri perspektiiviä juuri siltä varalta, jos itse tulkitsen asioita väärin tai liian jyrkästi. Ja lähinnä mietinkin, pitäisikö minun ottaa asia puheeksi tuon perheen vanhempien (no, lähinnä sen äidin) kanssa ja jos, niin miten sen tekisi, etteivät loukkaantuisi.

Se kuuluu kaikille (!) jotka näkevät lapsen kasvuolosuhteiden, huolenpidon tai kasvatuksen olevan puuttellista/huolestuttavaa, ls-ilmoitukseen riittää pelkkä huoli.

Tuo, että päivittelet, että "Kuuluuko se edes ap:lle?" Kertoo jo kaiken. Älöttävä ja kylmä asenne - meidän kaikkien velvollisuus on toimia ja tehdä ls-ilmoitus jos huoli herää lapsesta!!

Huomatkaa, että toivoinkin näkökulmia. Koska omasta mielestäni tilanne vaikutti tosi kummalliselta, halusin vähän eri perspektiiviä juuri siltä varalta, jos itse tulkitsen asioita väärin tai liian jyrkästi. Ja lähinnä mietinkin, pitäisikö minun ottaa asia puheeksi tuon perheen vanhempien (no, lähinnä sen äidin) kanssa ja jos, niin miten sen tekisi, etteivät loukkaantuisi.

Millainen ikäero sinun vauvallasi ja tällä vauvalla on? Onko oma lapsesi sylissä vai lattialla?

Minä en usko, että olet tosissasi. Tämä on selvästi provo, en jaksa uskoa että kukaan aikuinen (etenkään äiti itse) voi todella ajatella noin miten sinä.
Lapsen parasta ja sitä myöten koko perheen ja yhteiskunnan etua jos aidosti ajattelisit, et epäröisi ja kyselisi täällä auttaisinko/tekisinkö asialle jotain? Aivan pöyristyttävää, mutta onneksi suurin osa ihmisistä haluaa auttaa aina heikoimpia ja tehdä oman osansa heidän vuokseen. Lisäksi kun vielä laki velvoittaa tuohon.

[QUOTE="vieras";28678836]Minä en usko, että olet tosissasi. Tämä on selvästi provo, en jaksa uskoa että kukaan aikuinen (etenkään äiti itse) voi todella ajatella noin miten sinä.
Lapsen parasta ja sitä myöten koko perheen ja yhteiskunnan etua jos aidosti ajattelisit, et epäröisi ja kyselisi täällä auttaisinko/tekisinkö asialle jotain? Aivan pöyristyttävää, mutta onneksi suurin osa ihmisistä haluaa auttaa aina heikoimpia ja tehdä oman osansa heidän vuokseen. Lisäksi kun vielä laki velvoittaa tuohon.[/QUOTE]

Ei, vaan kyselin, MITEN ottaa asia puheeksi. Ei se ls-ilmoitus ole ainoa keino esim. saada se sitteriin jumittuminen loppumaan.

[QUOTE="vieras";28678834]Millainen ikäero sinun vauvallasi ja tällä vauvalla on? Onko oma lapsesi sylissä vai lattialla?[/QUOTE]

Oma lapseni oli välillä sylissä, välillä ryömi lattialla, välillä nukkui kantoliinassa (koska vaunut olivat alakerrassa.

Yhteistyössä