Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Valitettavasti jos joskus päädyt asiakaspalveluhommiin ja jos ruotsinkielinen asiakas tulee tiskille niin sinun on palveltava häntä ruotsiksi. :) Eli olisi vaan kannattanut opetella kunnolla, olisi saattanut se työpaikka löytyä vähän helpommin.
Joopa joo, ja jos tulee vaikka kiinalainen asiakas on sun osattava palvella asiakasta kiinaksi. Älä jaksa jauhaa paskaa.

Blue
[QUOTE="vieras";28660049]Joopa joo, ja jos tulee vaikka kiinalainen asiakas on sun osattava palvella asiakasta kiinaksi. Älä jaksa jauhaa paskaa.[/QUOTE]

Kaksikielisissä kunnissa enemmistön kielenä voi olla suomi tai ruotsi. Yksikielisissä kunnissa palvelut on tarjottava kunnan kielellä, kaksikielisissä kunnissa molemmilla kunnan kielillä. Valtiolla on velvollisuus palvella kansalaisiaan molemmilla kansalliskielillä. Kaksikielisen kunnan tai valtion työntekijöistä kaikkien ei tarvitse olla kielitaitoisia, riittää että viranomainen järjestää työt niin, että kielitaitoisia työntekijöitä on tarjolla siellä, missä kielitaitoa tarvitaan.

"vieras"
Kaksikielisissä kunnissa enemmistön kielenä voi olla suomi tai ruotsi. Yksikielisissä kunnissa palvelut on tarjottava kunnan kielellä, kaksikielisissä kunnissa molemmilla kunnan kielillä. Valtiolla on velvollisuus palvella kansalaisiaan molemmilla kansalliskielillä. Kaksikielisen kunnan tai valtion työntekijöistä kaikkien ei tarvitse olla kielitaitoisia, riittää että viranomainen järjestää työt niin, että kielitaitoisia työntekijöitä on tarjolla siellä, missä kielitaitoa tarvitaan.
Nykyään ainakin myyjillä on monissa paikoissa sellaset lippupinssit työpaidassa, että asiakas näkee mitä kieliä myyjä osaa. Mulla oli suomi ja englanti. Koskaan ei kukaan tullut vaatimaan palvelua ruotsin kielellä.

Rollolainen
Eli tässä tosiaan piti lukea :
Oliko ainoa syy olla maksamatta se, ettet uskaltanut jättää maksamatta?
miksi olisi pitänyt jätätä maksamatta, enhän mä jätä muitakan maksuja maksamatta vaikka kuinka vituttais niiden maksaminen.
jos halua lapsilleen olla esimerkkinä njiin VASTUULLINEN vanhempi näyttää sen silä että hoitaa maksunsa ajoissa ja opettaa etää laskut on maksettava.
no nyt nämä jotka eivät maksaneet joutuvat maksamaan vielä enmemmän, koska sen maksaa kaikki täysi-ikäiset, jotenjos perheen täysi-ik'äiset lapset asuvat mys kotona hekin sne maksavat ja sehän on silloin perheelle kaliimpi. Että olis kananttanut maksaa vaan se YKSI lupa/ talous

kotileipuri-
[QUOTE="vieras";28660070]Ei tainnu ihan putkeen mennä vieläkään :D[/QUOTE]

Ei :D Kolmatta krt en ees yritä, ne ketkä ei tajunnu, ohittakoon mun tekstit. Paha paikata enää :D

kotileipuri-
miksi olisi pitänyt jätätä maksamatta, enhän mä jätä muitakan maksuja maksamatta vaikka kuinka vituttais niiden maksaminen.
jos halua lapsilleen olla esimerkkinä njiin VASTUULLINEN vanhempi näyttää sen silä että hoitaa maksunsa ajoissa ja opettaa etää laskut on maksettava.
no nyt nämä jotka eivät maksaneet joutuvat maksamaan vielä enmemmän, koska sen maksaa kaikki täysi-ikäiset, jotenjos perheen täysi-ik'äiset lapset asuvat mys kotona hekin sne maksavat ja sehän on silloin perheelle kaliimpi. Että olis kananttanut maksaa vaan se YKSI lupa/ talous
Mutta palataan takas itse aiheeseen. Kysyin tossa aiemmin, mitä miehesi on ehdottanut pakkoruotsin tilalle? Entä sinä?

Blue
[QUOTE="vieras";28660083]Nykyään ainakin myyjillä on monissa paikoissa sellaset lippupinssit työpaidassa, että asiakas näkee mitä kieliä myyjä osaa. Mulla oli suomi ja englanti. Koskaan ei kukaan tullut vaatimaan palvelua ruotsin kielellä.[/QUOTE]

riittää että viranomainen järjestää työt niin, että kielitaitoisia työntekijöitä on tarjolla siellä, missä kielitaitoa tarvitaan.

Ei kai kukaan niin tyhmä ole että jos selkeästi on huomattavissa ettet sinä osaa ruotsia niin väkisin tulisi sinun luoksesi... Eiköhän ne mene sen myyjän luo joka sitä kieltä osaa.

Blue
riittää että viranomainen järjestää työt niin, että kielitaitoisia työntekijöitä on tarjolla siellä, missä kielitaitoa tarvitaan.

Ei kai kukaan niin tyhmä ole että jos selkeästi on huomattavissa ettet sinä osaa ruotsia niin väkisin tulisi sinun luoksesi... Eiköhän ne mene sen myyjän luo joka sitä kieltä osaa.
Esim. puolustusvoimat hyvin harvoin (jos koskaan) palkkaavat ihmistä joka ei osaa toista kotimaista juuri sen takia että valtion on taattava palvelu molemmilla kotimaisilla.

kotileipuri-
[QUOTE="vieras";28660083]Nykyään ainakin myyjillä on monissa paikoissa sellaset lippupinssit työpaidassa, että asiakas näkee mitä kieliä myyjä osaa. Mulla oli suomi ja englanti. Koskaan ei kukaan tullut vaatimaan palvelua ruotsin kielellä.[/QUOTE]

Niin tässä meillä on selvä eri näkemysero, mun mielestä se ei missään nimessä ole vaatimista, jos osaa toista palvella hänen äidinkielellään. Tässä tapauksessa sillä ruotsilla.
En mitenkään ymmärrä, mitä haittaa voi siitä voisi olla?

kotileipuri-
vaikka matikkaa. ruotis olis vapaaehtoinen kuten muutkin kielet. varmasti löytyisi edelleen niitä jotka haluaisivat sitä opiskella. voiis silti moni vastustaja haluta opiskella jos se on vapaaehtoista
Eli matikkaa enemmän ja pakkoruotsi pois?
Onko sulla ja sun miehellä joku ajatus siitä, että miksi näin toivotte? Esim. ei ole ollut teidän mielestä riittävää tähän mennessä?

"vieras"
Niin tässä meillä on selvä eri näkemysero, mun mielestä se ei missään nimessä ole vaatimista, jos osaa toista palvella hänen äidinkielellään. Tässä tapauksessa sillä ruotsilla.
En mitenkään ymmärrä, mitä haittaa voi siitä voisi olla?
Ei siitä tietenkään mitään haittaa ole, en ole niin väittänytkään. Kerroin vain, kun itse kyllä ymmärrän ruotsia mutta en sitä oikein osaa puhua, kun on jäänyt koko kieli käyttämättä kouluaikojen jälkeen. Mutta kannatan minäkin kyllä sitä, että ruotsin kielen opiskelu olisi vapaaehtoista.

Mä en pahemmin osaa ruottia enkä oo sitä kyllä töissäkää tarvinnu. Siitäki huolimatta, että lähikunnis asuu ruottinkielisiä. No Närpiön ruotti onki asia aiva erikseen. :xmas:

Mutta ei se kieli pysy mieles jos sitä ei kauhiasti tarvitte. Englantia osaan huomattavasti paremmin.

"vieras"
vaikka matikkaa. ruotis olis vapaaehtoinen kuten muutkin kielet. varmasti löytyisi edelleen niitä jotka haluaisivat sitä opiskella. voiis silti moni vastustaja haluta opiskella jos se on vapaaehtoista
Veikkaan, että jos kysyttäisiin, että kuinka moni haluaisi, että ruotsin tilalle tulee enemmän matikkaa, moni pitäisi mielellään sen ruotsin. Matikan opettelu on vielä joillekin todella vaikeaa, eikä sitä pysty välttämättä ymmärtämään, jos itsellä ei ole mitään ongelmaa. Ei ole mitenkään epätavallista, että toinen ihminen ei vaan ymmärrä, vaikka muuten olisi hyvä koulussa ja yrittäisi. Itselläni on hyvä matikkapää, mutta tunnen ihmisiä, jotka eivät vaan...ymmärrä. Unelmaammattikin jäänyt väliin, kun ei vaan pysty ymmärtämään, tai on todella vaikeaa. Ihan perusmatikka.

Moni luopuisi vaikka pakkouskonnosta, pakkohistoriasta. Kuka tarvitsee historiaa nykyaikana? Kunnioituksena entisajan ihmisiä varten, sivistystä varten. Ei jokaisen tarvitse olla sivistynyt ja tietää milloin oli toinen maailmansota tai kuka on kaarle kustaa.

Olen ainakin tyytyväinen, että pakkoruotsia on ollut. Ahvenanmaalle et pääse edes töihin, ilman ruotsinkielen taitoa. Ruotsissa on mukava käydä välillä ostelemassa ja musta olisi erittäin noloa, jos pitäisi alkaa suomalaisena sönköttää englantia, kun voisi kohteliaasti osata sanoa hej tai ilmoittaa, että haluaa ostaa lipun metroon. Sitä ruotsin opiskelua on oikeasti tosi vähän koulussa.

"vieras"
edelliseen lisäten...en olisi poistamassa uskontoa tai historiaa...kunhan vertasin, että kaikilla on varmasti joku aine, josta ei pidä, pitää turhana ja luopuisi siitä mielellään.

Yhteistyössä