Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
kotileipuri-
Mä olen kyllä tarvinnut joka ammatissani ruotsia, vaikkakin varmasti englannillakin olisi pärjännyt.
Minusta se antaa pelkästään hyvän kuvan, jos palvelee toista hänen äidinkielellään. Tämä on osa hyvää asiakaspalvelua, enkä muutenka koe hyvänä asiana että työssään mennään sieltä mistä aita on matalin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"Jenny"
[QUOTE="Zipp";28659929]Näen pointtisi, pakottaminen on vain kauhean kankeasti motivoivaa.

Ja ei, kaikkialla ei ole mahdollista opiskella ylimääräisiä kieliä. Kaikki eivät myöskään kykene opiskelemaan/oppimaan useampaa kieltä, vaikka haluaisivatkin. Osa kyllä, good for them.[/QUOTE]

Niin, en kyllä usko että ongelma sen suhteen, että kaikkialla ei ole mahdollista opiskella ylimääräisiä kieliä poistuisi, mikäli olisi vapaus valita. Ei niillä kunnilla kuitenkaan olisi rahaa tarjota ekstra-kieliä opiskeltavaksi. Suurimmassa osassa näitä kuntia varmaan ruotsin kieli jatkaisi ainoana kun ei haluttaisi potkia ruotsin opettajaa ulos ja palkata jotain muuta tilalle.

Blue
englannikis kyllä osan enemmän, opettelin ne pakolliset asiat ja sain kummastakin kakosen todistukseen , mutta rnkulla pärjäisin varmasti =) ruotsia en lähde eedes yrittämän. kaupan ruotsi oli helpompaa stäkin piti opetella, mutta silti en ala sitä puhumaan SUOMESSA
Valitettavasti jos joskus päädyt asiakaspalveluhommiin ja jos ruotsinkielinen asiakas tulee tiskille niin sinun on palveltava häntä ruotsiksi. :) Eli olisi vaan kannattanut opetella kunnolla, olisi saattanut se työpaikka löytyä vähän helpommin.

selvennyksen vuoksi totean puolustuksekseni että en vihaa tai inhoa ruotsin kieltä tai ruotsalaisia, en vaan pidä pakosta

pystyn keskustelemaan ruotsiksi pikkupuhetta ja ammattiini liittyvistä asioista jopa affenanmaalaisten kanssa, oikeitten ruottalaisten kans on vähän niin ja näin riippuen murteen vahvuudesta

jos on asunut ruotsissa varmasti huomaa en eron, minäkin huomaan heti puheesta kuka on ruotsalainen ja kuka suomenruotslainen niin suuri ero niissä on
Juu ja jos on asunut Ruotsissa, varmasti huomaa eron etelä-ruotsalaisen ja pohjois-ruotsalaisen puheessa. Jos on asunut suomessa, erottaa varmasti savolaisen ja helsinkiläisen puheen. Mikä ...tu olikaan pointtisi?

• Tykkää
Reactions: Bonaire
kotileipuri-
Emmä tiedä, oon huomannut että enimmälti he näkevät vaivaa pakkoruotista, kenellä ei itsellä se suju.. syystä tai toisesta.
vrt. sama juttu kun aikoinaan he näkivät vaivaa televisioluvasta, ketkä eivät sitä edes maksaneet. Harvoin kuuli maksavien nostavan asiasta haloon.

Rollolainen
Emmä tiedä, oon huomannut että enimmälti he näkevät vaivaa pakkoruotista, kenellä ei itsellä se suju.. syystä tai toisesta.
vrt. sama juttu kun aikoinaan he näkivät vaivaa televisioluvasta, ketkä eivät sitä edes maksaneet. Harvoin kuuli maksavien nostavan asiasta haloon.
miksi mun mies sitten on sitä mieltä että PAKKO ruotsi onpoistettava, vaikak itse osaa ruotisa, kun on asunut lapsena ruotsissa. Hän kun tuli suomeen ja puhui sitä oikeaa ruotsia ruotsin opetajalle ei se ymmärtänyt, piti tulla isän kertomaan mitä poiak kertoo, kastsos kun s eruotsinruotsi on AIVAN erilaista kuin suomenruotsi ja suomenruotslaiset osaavat suomea, kyllä heidänkin sitä on opeteltava, vaikak kuinka yrittävät väittää eetteivät osaa.

Rollolainen
kyllä mua ärsytti maksaa telkkarilupaa ja kyllö sne maksoin en uskaltanut ola maksamatta nyt kun jotkut on jättäneet maksamatta tuili tuo yle-vero, nämä loiset siten kusivat omaan nilkkansa, nyt on PAKKO maksaa halusi tai ei.

"Jenny"
miksi mun mies sitten on sitä mieltä että PAKKO ruotsi onpoistettava, vaikak itse osaa ruotisa, kun on asunut lapsena ruotsissa. Hän kun tuli suomeen ja puhui sitä oikeaa ruotsia ruotsin opetajalle ei se ymmärtänyt, piti tulla isän kertomaan mitä poiak kertoo, kastsos kun s eruotsinruotsi on AIVAN erilaista kuin suomenruotsi ja suomenruotslaiset osaavat suomea, kyllä heidänkin sitä on opeteltava, vaikak kuinka yrittävät väittää eetteivät osaa.
No saariston suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa kaikki suomea. Mieheni vanhemmat eivät puhu suomea ollenkaan ja sillä paikkakunnalla ei kaupassakaan suomeksi palvelua saa. Koulut ovat kaikki ruotsinkielisiä ja asukkaista varmaan 99-100 %. Ainahan voidaan lahjoittaa suomen saaristo vaikka ruotsille niin päästään niistäkin sitten eroon ja kaksikielisyys lopullisesti lakaistua..

Minä oon tarvinnut ruotsia jokaisessa työpaikassani. Ja ärsyttää, etten osaa sitä paremmin, sillä olisi niin kivaa rupatella ruotsinkielisten potilaiden kanssa kaikenlaista, nyt osaan vaan ohjeistaa ja nyökkäillä (eli ymmärrän, mutten aina osaa vastata).

Ei siitä ruotsin kielen taidosta ainakaan haittaa työmarkkinoilla ole, toimistohommissakaan...

kotileipuri-
Niin.. mä en kyllä mitenkää voi tietää sun tai sun miehes aivotuksia ja miksi hän on mitäkin mieltä mistään asiasta.
Ja tämä mielipide on vain vahvistunut ihan pelkästään tämän palstan ketjujen vaikutuksesta.
MUTTA toki voit auttaa mua ymmärtämään paremmin, mitä miehesi on ehdottanut pakkoruotsin tilalle?

Siis tä :D totta Mooses suomenruotsi on erilaista kuin ruotsinruotsi. Oletko koskaan kuullut murteista?
Mun naapurissani asuu muutama teini-ikäinen poika, kukaan heistä ei osaa kuin auttavasti suomea. Heidän ei ole tarvinnut puhua suomea, ovat käyneet ruotsalaista koulua ja perhe/kaveripiiri täysin ruotsinkielisiä. Kumpaa kannustavat jääkiekon MM-kisoissa? No suomea, tietysti, ovathan he aivan yhtä suomalaisia kuin minä ja sinäkin.

Blue
kyllä mua ärsytti maksaa telkkarilupaa ja kyllö sne maksoin en uskaltanut ola maksamatta nyt kun jotkut on jättäneet maksamatta tuili tuo yle-vero, nämä loiset siten kusivat omaan nilkkansa, nyt on PAKKO maksaa halusi tai ei.
Vähän sama juttu tämä kuin toisten työttömyyskorvausten maksu omilla veroroposilla... Joidenkin täytyy kun toiset loisii.

Yhteistyössä