Tuli siten laitettua nimi kansalaisaloitteseen =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Mun henk.koht mielipide on etta mita enemman osaa kielia, sen parempi. Siksi en koe sita lainkaan hullumpana etta jo lapsille annetaan edellytykset oppia kielia. Jos vanhempana sitten kiinnostaa/on tarpeen opiskella lisaa, on hyva kun on edes jotain jo valmiiksi alitajunnassa.
joo hyvä s eon osata, mutta että sit'ä on pakko opetelle kaikkien, vain ne jotka sitä haluaisivat opetella lisäkielenä, se niille suotakon eihän sameakaan ole pakko opetella ja s ejos mikä o enemmän suomalaisten kieli.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Hyötyä
Ruotsin kieltä en ole ikinä tarvinnut, ja sen vuoksi en sitä kieltä edes osaa enää lainkaan, jos joku tulis mulle ruotsiksi jotain puhelemaan, niin en ymmärtäis mitään, enkä osais esim. ruotsissa käydessä kysellä mitään perusasioita.
Että itelle ei kyllä oo ruotsin kielen opiskelusta ollut mitään hyötyä, asiat unohtui ihan muutaman vuoden aikana pikku hiljaa...

• Tykkää
Reactions: Katylina ja Akaatti
"Jenny"
[QUOTE="Zipp";28659868]Itse paljon mieluummin antaisin mukeloideni itse valita, että opiskelisivatko vaikkapa venäjää ennemmin. Meinaan nyt sitä, että Suomessa olisi pakkoruotsin sijasta hyvä saada valita, kumpaa opiskelisi - itärajalla ei esimerkiksi tee ruotsinkielellä juuri mitään, ja jos historiaan katsotaan niin oltiinhan me Venäjänkin vallan alla.

Suomalaiset on vaan vähän jämähtäneet siihen, että joskus täällä ruotsi oli ylimystön kieli. Nyt voitaisiin loikata nykyhetkeen.[/QUOTE]

No niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli ja sitä vaaditaan useissa työpaikoissa, en halua lasteni valitsevan jotakin muuta kieltä. Kuitenkin on mahdollista lukea kahdeksannelta luokalta asti (eli melkein yhtä kauan kuin ruotsia) esimerkiksi venäjää lisäksi. Itse opiskelin yläasteella ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa eikä monen kielen opiskelu ollut mikään ongelma. Ruotsin opiskelu ei siis rajaa sitä, etteikö voisi opiskella myös venäjää.

Rollolainen
[QUOTE="Jenny";28659892]No niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli ja sitä vaaditaan useissa työpaikoissa, en halua lasteni valitsevan jotakin muuta kieltä. Kuitenkin on mahdollista lukea kahdeksannelta luokalta asti (eli melkein yhtä kauan kuin ruotsia) esimerkiksi venäjää lisäksi. Itse opiskelin yläasteella ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa eikä monen kielen opiskelu ollut mikään ongelma. Ruotsin opiskelu ei siis rajaa sitä, etteikö voisi opiskella myös venäjää.[/QUOTE]

mieluummin niin että siasi valita kumpaa halua ruotisa tai venäjää. esim täällä Rovaniemellä tarvittais varmana enemmän venäjää, on meinaan ni paljo venäläisturisteja. ruotsalaisi on tosi vähän ja ne vähätkin yleensä puhuu automaattisesti englantia

"Zipp"
[QUOTE="Jenny";28659892]No niin kauan kun ruotsi on virallinen kieli ja sitä vaaditaan useissa työpaikoissa, en halua lasteni valitsevan jotakin muuta kieltä. Kuitenkin on mahdollista lukea kahdeksannelta luokalta asti (eli melkein yhtä kauan kuin ruotsia) esimerkiksi venäjää lisäksi. Itse opiskelin yläasteella ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa eikä monen kielen opiskelu ollut mikään ongelma. Ruotsin opiskelu ei siis rajaa sitä, etteikö voisi opiskella myös venäjää.[/QUOTE]

Näen pointtisi, pakottaminen on vain kauhean kankeasti motivoivaa.

Ja ei, kaikkialla ei ole mahdollista opiskella ylimääräisiä kieliä. Kaikki eivät myöskään kykene opiskelemaan/oppimaan useampaa kieltä, vaikka haluaisivatkin. Osa kyllä, good for them.

Yhteistyössä