suututtaa mies, ei kyke paria viikkoo hoitaa lastaan,ilman et pitää dumppaa hoitoon!

• Viestiketjun aloittaja "milky"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28656977]Sä vaikutat tosi "hyvältä" äidiltä :D[/QUOTE]

Juu. :)

Mutta jos siis on noin tarkka niin ei varmaan kannata erota lapsen ollessa niin pieni että tarvitsee olla noin tarkistamassa kaikki ihmiset kenen hoitoon lapsen jättää. Varsinkaan jos ei pysty yhtään luottamaan lapsen isän arviointikykyyn. Siinä kun väkisinkin menettää sen oikeuden päättää lapsen asioista ja hoitamisista silloin kun lapsi on isällään.

Tai ehkä ei kannata tehdä lapsia ollenkaan tuollaisen miehen kanssa?

"vieras"
Juu. :)

Mutta jos siis on noin tarkka niin ei varmaan kannata erota lapsen ollessa niin pieni että tarvitsee olla noin tarkistamassa kaikki ihmiset kenen hoitoon lapsen jättää. Varsinkaan jos ei pysty yhtään luottamaan lapsen isän arviointikykyyn. Siinä kun väkisinkin menettää sen oikeuden päättää lapsen asioista ja hoitamisista silloin kun lapsi on isällään.

Tai ehkä ei kannata tehdä lapsia ollenkaan tuollaisen miehen kanssa?
Voi olla et mies on mukava, rento ja nuori eikä ajatellut, että omille vanhemmille lapsen jättäminen on big deal, mutta kyse on ehkä periaatteesta.. Jos äiti/isä joutuu sairaalaan ja hänen on luotettava siihen toiseen lapsen vanhempaan oisin kanssa tosi pettynyt jos se toinen ei ottaisi rooliaan vanhempana siinä tosissaan ja huolehtisi lapsesta hyvin. Luottamus tulee teoista ja jos isovanhemmat ei todella ole omaan lapsenlapseensa olleet halukkaita tutustumaan sen lapsen synnyttyä niin en ajattelis itsekään myönteisesti heistä, mummina ja ukkina! Miksi siis pettää luottamus ja viedä toisen selän takana lapsi sinne yöksi.

[QUOTE="vieras";28657032]Voi olla et mies on mukava, rento ja nuori eikä ajatellut, että omille vanhemmille lapsen jättäminen on big deal, mutta kyse on ehkä periaatteesta.. Jos äiti/isä joutuu sairaalaan ja hänen on luotettava siihen toiseen lapsen vanhempaan oisin kanssa tosi pettynyt jos se toinen ei ottaisi rooliaan vanhempana siinä tosissaan ja huolehtisi lapsesta hyvin. Luottamus tulee teoista ja jos isovanhemmat ei todella ole omaan lapsenlapseensa olleet halukkaita tutustumaan sen lapsen synnyttyä niin en ajattelis itsekään myönteisesti heistä, mummina ja ukkina! Miksi siis pettää luottamus ja viedä toisen selän takana lapsi sinne yöksi.[/QUOTE]

Kuten sanottu, ei kannata erota. Yhdessä ollessa omaa paremmat mahdollisuudet säädellä sitä kenen kanssa lapsi viettää aikaa. :)

(Ja yhäkin, minulla ei tuon ap:n kuvauksen pohjalta ole mitään tietoa sen enempää lapsen iästä kuin siitäkään mikä on lapsen suhde isovanhempiin)

Muoks. Toisaalta en koe että lapsen (edes tuon 7kk:n, puhumattakaan 2,5v:sta) jättäminen omalle äidilleni hoitoon -yökyläänkään- olisi niin big deal.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kuten sanottu, ei kannata erota. Yhdessä ollessa omaa paremmat mahdollisuudet säädellä sitä kenen kanssa lapsi viettää aikaa. :)

(Ja yhäkin, minulla ei tuon ap:n kuvauksen pohjalta ole mitään tietoa sen enempää lapsen iästä kuin siitäkään mikä on lapsen suhde isovanhempiin)
Monet vanhemmat ketkä eroavat onnistuvat tosi hyvin järjestämään asiat, eikä heille tulisi mieleenkään kostaa keskinäisiä ongelmia/riitoja lapsillensa. Lapset on kaikkein kalleinta ja on kunnia-asia pystyä hoitamaan ne hyvin kumpikin tahoillansa.
Ei tosiaankaan voi olla liikaa pyydetty, että molemmat tietää keiden luona lapsi yönsä viettää.. Jos on niin kannattaa varmasti hakea jostain ammattilaisen apua, en sano tosin et ap sitä tarvitsisi jos tuo asia järjestyy.

[QUOTE="vieras";28657083]Monet vanhemmat ketkä eroavat onnistuvat tosi hyvin järjestämään asiat, eikä heille tulisi mieleenkään kostaa keskinäisiä ongelmia/riitoja lapsillensa. Lapset on kaikkein kalleinta ja on kunnia-asia pystyä hoitamaan ne hyvin kumpikin tahoillansa.
Ei tosiaankaan voi olla liikaa pyydetty, että molemmat tietää keiden luona lapsi yönsä viettää.. Jos on niin kannattaa varmasti hakea jostain ammattilaisen apua, en sano tosin et ap sitä tarvitsisi jos tuo asia järjestyy.[/QUOTE]

Nimenomaan. Monet vanhemmat luottavat toisiinsa lasten asioissa eivätkä sekaannu turhaan toistensa elämään jolloin on helpompi pysyä väleissä. Jos taas täytyy tarkistuttaa toisella about kaikki lapsen kanssa tekemiset ja kaikki ihmiset kellä lapsi on hoidossa tai jopa kenen kanssa tämä viettää aikaa niin se ei kuulosta hyvältä. Minusta siis.

Jos nyt ajattelen että erottaisiin niin varmaan päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen lasten tapaamisista, jopa niin että pystyisin jatkamaan vauvan imetystä mistä olisin miehelle tietty kiitollinen. Vastaavasti taas luottaisin hänen arviointikykyynsä sen suhteen kenelle jättää lapsia hoitoon. Itsekin päättäisin tuollaisista asioista itse, ilman että kokisin tarvetta hyväksyttää ex:llä kaikki ihmiset jotka lapsia hoitavat. Jos mies rupeaisi tuollaista vaatimaan ja esim kieltäisi minua jättämästä lapsia äitini hoitoon niin olisin kyllä ihmeissäni enkä lähtisi tuohon mukaan.

"vieras"
Nimenomaan. Monet vanhemmat luottavat toisiinsa lasten asioissa eivätkä sekaannu turhaan toistensa elämään jolloin on helpompi pysyä väleissä. Jos taas täytyy tarkistuttaa toisella about kaikki lapsen kanssa tekemiset ja kaikki ihmiset kellä lapsi on hoidossa tai jopa kenen kanssa tämä viettää aikaa niin se ei kuulosta hyvältä. Minusta siis.

Jos nyt ajattelen että erottaisiin niin varmaan päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen lasten tapaamisista, jopa niin että pystyisin jatkamaan vauvan imetystä mistä olisin miehelle tietty kiitollinen. Vastaavasti taas luottaisin hänen arviointikykyynsä sen suhteen kenelle jättää lapsia hoitoon. Itsekin päättäisin tuollaisista asioista itse, ilman että kokisin tarvetta hyväksyttää ex:llä kaikki ihmiset jotka lapsia hoitavat. Jos mies rupeaisi tuollaista vaatimaan ja esim kieltäisi minua jättämästä lapsia äitini hoitoon niin olisin kyllä ihmeissäni enkä lähtisi tuohon mukaan.

Oletko tosissasi? Niin kauan kun lapsi on alaikänen (!) on tämän vanhempien pidettävä huolta hänestä ja todellakin lapsen kohdalla myös tiedettävä missä hän on. On ihan turha yrittää saada se kuulostamaan ylihuolehtivaisuudelta, kyttäämiseltä tms. Etenkin kun ap:n tapauksessa taisi olla ero aika vasta tapahtunut ja tilanne on uusi, niin on tosi tärkeetä että voi keskustella kaikesta ja saada toisen luottamus puolelleen. Lapsi tulee aina ensin!

[QUOTE="vieras";28657115]Oletko tosissasi? Niin kauan kun lapsi on alaikänen (!) on tämän vanhempien pidettävä huolta hänestä ja todellakin lapsen kohdalla myös tiedettävä missä hän on. On ihan turha yrittää saada se kuulostamaan ylihuolehtivaisuudelta, kyttäämiseltä tms. Etenkin kun ap:n tapauksessa taisi olla ero aika vasta tapahtunut ja tilanne on uusi, niin on tosi tärkeetä että voi keskustella kaikesta ja saada toisen luottamus puolelleen. Lapsi tulee aina ensin![/QUOTE]

Olen tosissani. :) Vaikka ollaan naimisissa ei minulla ole suinkaan aina käsitystä siitä missä lapseni on isänsä reissussa ollessaan (tai no, käsitys esim ettei olla tästä kaupungista poistuttu mutta ei tarkempaa) tai kenen seurassa viettävät aikaa. Eikä kyllä siitäkään jättääkö mies lapsen/lapset välillä jonkun muun hoitoon. Enkä kyllä itsekään raportoi miehelle kaikkia liikkeitäni lapsen/lasten kanssa.

Lisäksi lapset ovat olleet mm päiväkodissa ja koulussa sekä viikonloppuhoitopaikassa joissa en edes aina tiedä kenen hoidossa ovat tai missä liikkuvat.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28656948]No en minä luottaisi äitinä siihen, että lapsella on aidosti hyvä olla uudessa paikassa, jos en ole nähnyt miten ne ihmiset on sen lapsen kanssa, ottavat kontaktia jne. Pieni lapsi on kuitenkin niin avuton ja riippuvainen hoitajasta, että on aika vastuutonta mutu-tuntumalla heittää lapsi hoitoon kun aikuisia ne hoitajat on - ja kykenee kai siihen kuka vaan. Ei se noin mene, kyllä hoitopaikkaan pitää olla luottamus ja suhteet kunnossa, että sinne lapsensa voi laittaa![/QUOTE]

No herratunaika, onhan ne isovanhemmat onnistuneet kasvattamaan sellaisen pojankin, jonka kanssa ap on halunnut tehdä lapsen! Eiköhän he ihan hyviä hoitajia tuolloin ole ;)

"Huomio"
Lisäksi lapset ovat olleet mm päiväkodissa ja koulussa sekä viikonloppuhoitopaikassa joissa en edes aina tiedä kenen hoidossa ovat tai missä liikkuvat.
Niin tämä se onkin mielenkiintoinen juttu.
Ne samat lapset, joiden hoitajiksi kelpaavat vain äitien huolella valitsemat tutut hoitajat, joiden lapsilla on vakaa kiintymyssuhde hoitajiinsa, saattavat hyvinkin viettää päivästä 9 tuntia ihan vieraiden hoidossa päiväkodissa. Saattavat jotkut olla yötäkin vuoropäiväkodissa ja hoitajia tulee ja menee.
I rest my case ;)

"vieras"
Olen tosissani. :) Vaikka ollaan naimisissa ei minulla ole suinkaan aina käsitystä siitä missä lapseni on isänsä reissussa ollessaan (tai no, käsitys esim ettei olla tästä kaupungista poistuttu mutta ei tarkempaa) tai kenen seurassa viettävät aikaa. Eikä kyllä siitäkään jättääkö mies lapsen/lapset välillä jonkun muun hoitoon. Enkä kyllä itsekään raportoi miehelle kaikkia liikkeitäni lapsen/lasten kanssa.

Kyse on periaatteesta, ja luottamuksesta. Äiti joutui sairaalaan --> Isä lupasi pitää huolen lapsestaan --> veikin tämän ihmisen luokse yöksi, kehen äiti ei voi luottaa hoitajana. Eikö tuossa sinusta ole mitään väärää?

[QUOTE="vieras";28657825]Kyse on periaatteesta, ja luottamuksesta. Äiti joutui sairaalaan --> Isä lupasi pitää huolen lapsestaan --> veikin tämän ihmisen luokse yöksi, kehen äiti ei voi luottaa hoitajana. Eikö tuossa sinusta ole mitään väärää?[/QUOTE]

Jos kyse olisi ihmisistä keihin en oikeasti voisi luottaa (esim alkoholisteja ja/tai muuten tunnetusti vastuuttomia tyyppejä) niin ei tietenkään olisi ok. Tosin, en kyllä jaksa uskoa että mies sellaisille ihmisille lapsia veisikään, eli etsisi sitten jonkun muun hoitajan. Vaikka sellaisen ketä en ole koskaan tavannut ja se olisi ihan ok.

Ja siis yleisesti, jos lapsi on isällään niin isä päättää kenen seurassa/hoidossa lapsi on eikä minulla olisi siihen sanottavaa jos ei oikeasti ole aihetta. Samoin minulla olisi/on oikeus myös itse päättää kenelle jätän lapsia tai kenen seurassa vietetään aikaa ilman että tarvii kysyä lasten isältä lupaa.

Periaate siis se että noihin puututaan jos on aihetta. Se että äiti ei pidä jostain ihmisestä ei ole vielä aihe.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28657825]Kyse on periaatteesta, ja luottamuksesta. Äiti joutui sairaalaan --> Isä lupasi pitää huolen lapsestaan --> veikin tämän ihmisen luokse yöksi, kehen äiti ei voi luottaa hoitajana. Eikö tuossa sinusta ole mitään väärää?[/QUOTE]

Ei siinä ole mitän värää. Kun lapsi on isällä, tällä on oikeus viedä lapsi vanhemmilleeen. Ehkä isä luottaa vanhempiinsa. Missään ei ole sanottu, että pitäisi henkilökohtaisesti huolehtia lapsesta KOKO AJAN. Ei äidillä ole oikeutta sanella.

"vieras"
Jos kyse olisi ihmisistä keihin en oikeasti voisi luottaa (esim alkoholisteja ja/tai muuten tunnetusti vastuuttomia tyyppejä) niin ei tietenkään olisi ok. Tosin, en kyllä jaksa uskoa että mies sellaisille ihmisille lapsia veisikään, eli etsisi sitten jonkun muun hoitajan. Vaikka sellaisen ketä en ole koskaan tavannut ja se olisi ihan ok.

Ja siis yleisesti, jos lapsi on isällään niin isä päättää kenen seurassa/hoidossa lapsi on eikä minulla olisi siihen sanottavaa jos ei oikeasti ole aihetta. Samoin minulla olisi/on oikeus myös itse päättää kenelle jätän lapsia tai kenen seurassa vietetään aikaa ilman että tarvii kysyä lasten isältä lupaa.

Periaate siis se että noihin puututaan jos on aihetta. Se että äiti ei pidä jostain ihmisestä ei ole vielä aihe.
Ehei nyt taas unohdat, että kyse on yksivuotiaasta jota ei voi samoin kun leikki-ikäisiä jättää kenen luokse tahansa. Tässä kuten monta kertaa on tullut kerrattua (!!) että isovanhemmat ovat käytännössä vieraita tälle lapselle ja toisinpäin. Ja ehdottomasti äidillä ja isällä molemmilla pitää olla luotto siihen, että kun lapsi on toiselle hoidossa, hän saa hyvää, turvallista hoitoa tuttujen hoitajien kanssa. Se on ihan perusasioita - ja voin kertoa sosiaalialan ammattilaisena, että mikäli tuollaista tapahtuu usein, että yksivuotias joutuu eroon yöksi ensisijaisista hoitijistaan vieraan luokse, se alkaa olla jo lastensuojeluasia.

Ei viitsisi samoja asioita toistaa kun tosiaan on tullut ilmi, ettei lapsen hoitajina isovanhemmat ole toimineet ennenkään, eivät viettäneet aikaa yms. Eli ei ole mikään peruskuvio tässä ap:lla siksi, ja myös toisekseen sen takia, että lapsi on hyvin pieni.

[QUOTE="vieras";28657879]Ehei nyt taas unohdat, että kyse on yksivuotiaasta jota ei voi samoin kun leikki-ikäisiä jättää kenen luokse tahansa. Tässä kuten monta kertaa on tullut kerrattua (!!) että isovanhemmat ovat käytännössä vieraita tälle lapselle ja toisinpäin. Ja ehdottomasti äidillä ja isällä molemmilla pitää olla luotto siihen, että kun lapsi on toiselle hoidossa, hän saa hyvää, turvallista hoitoa tuttujen hoitajien kanssa. Se on ihan perusasioita - ja voin kertoa sosiaalialan ammattilaisena, että mikäli tuollaista tapahtuu usein, että yksivuotias joutuu eroon yöksi ensisijaisista hoitijistaan vieraan luokse, se alkaa olla jo lastensuojeluasia.

Ei viitsisi samoja asioita toistaa kun tosiaan on tullut ilmi, ettei lapsen hoitajina isovanhemmat ole toimineet ennenkään, eivät viettäneet aikaa yms. Eli ei ole mikään peruskuvio tässä ap:lla siksi, ja myös toisekseen sen takia, että lapsi on hyvin pieni.[/QUOTE]

Yhä, missä on sanottu että on kyse 1v:stä?

Ainoa millä ap kuvaa lapsen ikää on jossain ekalla sivulla toteamus että hän on joskus ollut kiinni lapsessa 1v6kk kun imetti tätä. Tuo "joskus" kuulostaa minun korviin siltä ettei imetyksen lopetuksesta ole ihan 1-2kk aikaa. Enemmänkin antaa kuvaa että tuosta on jo aikaa huomattavasti kauemmin.

Mutta vaikka lapsi nyt olisi sen 1v7kk - mitä en kyllä usko- niin silti en näe ongelmaa. Kumpikin vanhempi itse päättää siitä kenen hoitoon lapsi jätetään jos ei ole perusteita vastustaa tätä.

Ja usko tai älä; olen jopa jättänyt 1,5v:n päiväkotiin ihan vieraiden ihmisten hoitoon...

Muoks. Ei kyllä ihme jos sosiaalipuolen resurssit on mitä on jos lastensuojelu puuttuu jo siihenkin kun lapsi on yökylässä mummolassa (siksi että äiti ei tykkää mummosta)...

Viimeksi muokattu:
murmuru
[QUOTE="vieras";28657879]Ehei nyt taas unohdat, että kyse on yksivuotiaasta jota ei voi samoin kun leikki-ikäisiä jättää kenen luokse tahansa. Tässä kuten monta kertaa on tullut kerrattua (!!) että isovanhemmat ovat käytännössä vieraita tälle lapselle ja toisinpäin. Ja ehdottomasti äidillä ja isällä molemmilla pitää olla luotto siihen, että kun lapsi on toiselle hoidossa, hän saa hyvää, turvallista hoitoa tuttujen hoitajien kanssa. Se on ihan perusasioita - ja voin kertoa sosiaalialan ammattilaisena, että mikäli tuollaista tapahtuu usein, että yksivuotias joutuu eroon yöksi ensisijaisista hoitijistaan vieraan luokse, se alkaa olla jo lastensuojeluasia.

Ei viitsisi samoja asioita toistaa kun tosiaan on tullut ilmi, ettei lapsen hoitajina isovanhemmat ole toimineet ennenkään, eivät viettäneet aikaa yms. Eli ei ole mikään peruskuvio tässä ap:lla siksi, ja myös toisekseen sen takia, että lapsi on hyvin pieni.[/QUOTE]

Missä kohtaa lukee että lapsi on 1 vuotias?
Jospa se isä on kovin väsynyt ?
Mun mielestä on ihan fiksua että pyytää hoitoapua jos omat voimat ei vaan riitä.

"vieras"
Yhä, missä on sanottu että on kyse 1v:stä?

Ainoa millä ap kuvaa lapsen ikää on jossain ekalla sivulla toteamus että hän on joskus ollut kiinni lapsessa 1v6kk kun imetti tätä. Tuo "joskus" kuulostaa minun korviin siltä ettei imetyksen lopetuksesta ole ihan 1-2kk aikaa. Enemmänkin antaa kuvaa että tuosta on jo aikaa huomattavasti kauemmin.

Mutta vaikka lapsi nyt olisi sen 1v7kk - mitä en kyllä usko- niin silti en näe ongelmaa. Kumpikin vanhempi itse päättää siitä kenen hoitoon lapsi jätetään jos ei ole perusteita vastustaa tätä.

Ja usko tai älä; olen jopa jättänyt 1,5v:n päiväkotiin ihan vieraiden ihmisten hoitoon...

Muoks. Ei kyllä ihme jos sosiaalipuolen resurssit on mitä on jos lastensuojelu puuttuu jo siihenkin kun lapsi on yökylässä mummolassa (siksi että äiti ei tykkää mummosta)...

Kyse ei ole siitä, että miniä ei pidä anopista, vaan että isovanhemmat eivät pidä lapsenlapsestaan? Hehän eivät ole olleet lapsenlapsensa kanssa tekemisissä tämän synnyttymän jälkeen. Se on pointti minkä ap toi esille. Jälleen kerran pitää toistaa sama asia?

Kumpikin päättää itse kenen hoitoon vie lapsen? Huoltajilla on velvollisuus ihan juridisestikin hoitaa lastansa ikätason ja kehityksen mukaan. Yksivuotiasta tai taaperoikäistä ei voi heittää yöhoitoon kenen luokse vain - eikä suurin osa vanhemmista toimisi niin isommankaan lapsen kohdalla.

"Huomio"
[QUOTE="vieras";28657967]Kyse ei ole siitä, että miniä ei pidä anopista, vaan että isovanhemmat eivät pidä lapsenlapsestaan? Hehän eivät ole olleet lapsenlapsensa kanssa tekemisissä tämän synnyttymän jälkeen.[/QUOTE]

Tyypillistä palstaa...
Aikamoisia johtopäätöksiä tehdään yhden lyhyen viestin perusteella ihmisiä/tapausta tuntematta.
a) isovanhemmat eivät PIDÄ lapsenlapsestaan. Huoh. Varmaan jopa ihan inhoavat, kun ottivat hoitoonkin
b) eivät ole olleet tekemisissä. Siis ikinä, ei kertaakaan, ei koskaan. Jep.

[QUOTE="vieras";28657967]Kyse ei ole siitä, että miniä ei pidä anopista, vaan että isovanhemmat eivät pidä lapsenlapsestaan? Hehän eivät ole olleet lapsenlapsensa kanssa tekemisissä tämän synnyttymän jälkeen. Se on pointti minkä ap toi esille. Jälleen kerran pitää toistaa sama asia?

Kumpikin päättää itse kenen hoitoon vie lapsen? Huoltajilla on velvollisuus ihan juridisestikin hoitaa lastansa ikätason ja kehityksen mukaan. Yksivuotiasta tai taaperoikäistä ei voi heittää yöhoitoon kenen luokse vain - eikä suurin osa vanhemmista toimisi niin isommankaan lapsen kohdalla.[/QUOTE]

Yhäkään ap ei edes sanonut etteivät isovanhemmat ole koskaan nähneet lasta, nuo "ei lapsi ole kiinnostanut eivätkä ole olleet hoitoon ottamassa"-jutut voivat kyrsiintyneen ex-miniän kirjoittamana tarkoittaa ihan mitä hyvänsä. Vaikka sitä että joka viikko lasta nähneet isovanhemmat eivät ole ottaneet tätä hoitoon juuri silloin kun ap on halunnut. Eli ei siis mitään käsitystä siitä mikä on lapsen ja isovanhempien suhde. Lisäksi voi hyvin olla että eron jälkeen isovanhemmat ovat lapsen isällä ollessa tavanneet ja hoitaneet tätä, asioita mistä ap ei ehkä edes tiedä. Itse pidän aika epätodennäköisenä että isovanhemmat jotka eivät ole koskaan edes halunneet nähdä lasta nyt yhtäkkiä ottaisivat tätä yökylään.

Toisaalta ihmiset vievät jo 9kk ikäisiä lapsia päiväkotiin ventovieraiden ihmisten hoitoon. Ap:n lapsi on todennäköisesti yli 2v, kenties jo lähempänä kouluikää. Tuskin isovanhemmilla hoidossa olo on niin traumatisoivaa. Kuten jo aiemmin totesin, itse voisin ihan hyvin jättää omat lapseni yökylään äidillenikin vaikkei tämä ole heitä koskaan nähnyt. Tuskin ne miehen vanhemmat ovat hekään pojalleen ihan ventovieraita.

Ikätason mukainen hoito kieltää yökyläilyt... Mihin ikään asti? Kieltääkö se myös kaikki muut päiväsaikaan tapahtuvat hoitamiset, esim päivähoidon? Entä mitä muuta on kielletty?

Oikeasti, en tunne kyllä yhtään eronnutta paria joka jatkuvasti joutuisi päivittämään ex:lleen missä lapsen kanssa liikutaan, kenen seurassa ollaan ja kenelle lapsi jätetään hoitoon. Tietty tuo olisi kätevä tapa kostaa esim ex-vaimolle tekemällä tämän harrastukset mahdottomiksi koska isänä ei voi luottaa kehebkään lapsenhoitajaan. Se taas että lastenvalvoja rupeaa tarkkailemaan kaikkien lasten liikkumisia jne, aika epätodennäköistä ja hyvin kallista.

Joten kyllä, kumpikin päättää tahollaan kenen seurassa lapsi on ja noihin voidaan puuttua jos nuo seuralaiset/hoitajat oikeasti vaarantavat lapsen terveyttä tai turvallisuutta. Jos isovanhemmilla yökyläily on jo noin kova pala, niin entä jos lapsen isä löytääkin jo ensi viikolla uuden naisen ja haluaa tämän mukaan lapsen elämään...?

• Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
Yhäkään ap ei edes sanonut etteivät isovanhemmat ole koskaan nähneet lasta, nuo "ei lapsi ole kiinnostanut eivätkä ole olleet hoitoon ottamassa"-jutut voivat kyrsiintyneen ex-miniän kirjoittamana tarkoittaa ihan mitä hyvänsä. Vaikka sitä että joka viikko lasta nähneet isovanhemmat eivät ole ottaneet tätä hoitoon juuri silloin kun ap on halunnut. Eli ei siis mitään käsitystä siitä mikä on lapsen ja isovanhempien suhde. Lisäksi voi hyvin olla että eron jälkeen isovanhemmat ovat lapsen isällä ollessa tavanneet ja hoitaneet tätä, asioita mistä ap ei ehkä edes tiedä. Itse pidän aika epätodennäköisenä että isovanhemmat jotka eivät ole koskaan edes halunneet nähdä lasta nyt yhtäkkiä ottaisivat tätä yökylään.

Toisaalta ihmiset vievät jo 9kk ikäisiä lapsia päiväkotiin ventovieraiden ihmisten hoitoon. Ap:n lapsi on todennäköisesti yli 2v, kenties jo lähempänä kouluikää. Tuskin isovanhemmilla hoidossa olo on niin traumatisoivaa. Kuten jo aiemmin totesin, itse voisin ihan hyvin jättää omat lapseni yökylään äidillenikin vaikkei tämä ole heitä koskaan nähnyt. Tuskin ne miehen vanhemmat ovat hekään pojalleen ihan ventovieraita.

Ikätason mukainen hoito kieltää yökyläilyt... Mihin ikään asti? Kieltääkö se myös kaikki muut päiväsaikaan tapahtuvat hoitamiset, esim päivähoidon? Entä mitä muuta on kielletty?

Oikeasti, en tunne kyllä yhtään eronnutta paria joka jatkuvasti joutuisi päivittämään ex:lleen missä lapsen kanssa liikutaan, kenen seurassa ollaan ja kenelle lapsi jätetään hoitoon. Tietty tuo olisi kätevä tapa kostaa esim ex-vaimolle tekemällä tämän harrastukset mahdottomiksi koska isänä ei voi luottaa kehebkään lapsenhoitajaan. Se taas että lastenvalvoja rupeaa tarkkailemaan kaikkien lasten liikkumisia jne, aika epätodennäköistä ja hyvin kallista.

Joten kyllä, kumpikin päättää tahollaan kenen seurassa lapsi on ja noihin voidaan puuttua jos nuo seuralaiset/hoitajat oikeasti vaarantavat lapsen terveyttä tai turvallisuutta. Jos isovanhemmilla yökyläily on jo noin kova pala, niin entä jos lapsen isä löytääkin jo ensi viikolla uuden naisen ja haluaa tämän mukaan lapsen elämään...?

On vähän turha lähteä spekuloimaan puhuuko ap totta, tarkottaaako sanatarkasti miten sanoo jne jne. Aina keskusteluissa minä ainakin jos kommentoin niin oletan, että ihminen puhuu totta ja kertoo miten asiat on. Muuten on turha lähteä kirjoitamaan, kun aina voi loputtomasti epäillä ja pyöritellä tarkoittaako se asian miten sanoo - eihän siinä ole mtn järkeä.

Voidaan puuttua jos seuralainen vaarantaa lapsen terveyden? Tässä oli kyse yön viettämisestä, eikä suinkaan seuralaisesta joten lapsen kanssa oleva on tämän hoitaja, johon on pakko olla luottamus! Ja ei edelleenkään voi puhua kuin perusasiasta että "sehän on mummola" - kun on monta kertaa tullut ilmi, ettei niin ole tässä jutussa.

[QUOTE="vieras";28658230]On vähän turha lähteä spekuloimaan puhuuko ap totta, tarkottaaako sanatarkasti miten sanoo jne jne. Aina keskusteluissa minä ainakin jos kommentoin niin oletan, että ihminen puhuu totta ja kertoo miten asiat on. Muuten on turha lähteä kirjoitamaan, kun aina voi loputtomasti epäillä ja pyöritellä tarkoittaako se asian miten sanoo - eihän siinä ole mtn järkeä.

Voidaan puuttua jos seuralainen vaarantaa lapsen terveyden? Tässä oli kyse yön viettämisestä, eikä suinkaan seuralaisesta joten lapsen kanssa oleva on tämän hoitaja, johon on pakko olla luottamus! Ja ei edelleenkään voi puhua kuin perusasiasta että "sehän on mummola" - kun on monta kertaa tullut ilmi, ettei niin ole tässä jutussa.[/QUOTE]

Tuo on monta kertaa tullut ilmi ainoastaan sinulle. Muille on tullut ilmi katkera ap ja isä, joka vie lapsen mummolaan.
Oletko tosiaan sosiaalialalla töissä - oikeastiko?

[QUOTE="vieras";28658230]On vähän turha lähteä spekuloimaan puhuuko ap totta, tarkottaaako sanatarkasti miten sanoo jne jne. Aina keskusteluissa minä ainakin jos kommentoin niin oletan, että ihminen puhuu totta ja kertoo miten asiat on. Muuten on turha lähteä kirjoitamaan, kun aina voi loputtomasti epäillä ja pyöritellä tarkoittaako se asian miten sanoo - eihän siinä ole mtn järkeä.

Voidaan puuttua jos seuralainen vaarantaa lapsen terveyden? Tässä oli kyse yön viettämisestä, eikä suinkaan seuralaisesta joten lapsen kanssa oleva on tämän hoitaja, johon on pakko olla luottamus! Ja ei edelleenkään voi puhua kuin perusasiasta että "sehän on mummola" - kun on monta kertaa tullut ilmi, ettei niin ole tässä jutussa.[/QUOTE]

Eihän se ap ole juuri mitään sanonutkaan, itse olet tulkinnut kaikenlaista noista ympäripyöreistä viesteistä. Tuo lapsikin jota "joskus imetettiin 1,5v" on kerennyt olla hyvin pieni 1v, oliko alkuun vauvakin? Tosiasiassa ainoa mitä tiedetään on että lapsi on joskus ollut 1,5v. (En siis edes sano ap:n valehtelevan tai muuntelevan asioita, en vaan tiedä miten noita edes pitäisi tulkita)

Mutta faktaa vaan on että isä tällä hetkellä hoitaa lasta tai tarvittaessa etsii tälle hoitajan. Ap voi halutessaan tehdä vaikka lastensuojeluilmoituksen tästä yökyläilystä jos pitää sitä lapselle niin vahingollisena. Se onko se fiksua on sitten toinen juttu. Jo parisuhteessa ollessa äidin olisi hyvä antaa isälle edes vähän liikkumatilaa lapsen asioissa ja eron myötä tuon tilan tarve kasvaa. Joskus voi olla hyvä hengittää hetki rauhassa ja miettiä asioita muidenkin kannalta kuin siitä omasta, luonnollisesta kontrollinhalusta (juu, tiedän; kaikki kontrollifriikit äidit miettivät asioita vain lapsen kannalta itse uhrautuen jne). Isä on myös lapselle vanhempi ja pitkällä juoksulla voi olla parempi antaa niiden isovanhempien tulla osaksi lapsen elämää vaikka sitten äidin mielestä vähän turhankin nopealla tahdilla kuin käydä tuossa haastamaan riitaa ja ajautua kenties siihen ettei enää mistään lapsen asioista voida sopia keskenään tai jopa niin että mies kyllästyy ja lopettaa koko yhteydenpidon.

Ei lapsi mene rikki vaikkei kaikkea tehdäkään (äidin) ihanteiden mukaan. Tietysti jos äiti hirveästi kauhistelee lapselle tämän kohtaloa kun tämä "joutui mummolaan yöksi" niin ehkä siitä saa tehtyä lapselle jonkinlaisen trauman. Mutta onko siinäkään mitään järkeä? Yhtä hyvin voi suhtautua asiaan positiivisesti tyyliin "kiva kun pääsit mummulle yöksi! Mitäs kaikkea mukavaa siellä teitte?" Jne. Tuo hyvin pieni lapsi osaa todennäköisesti jo puhua - ehkä sujuvastikin - ja kertonee jos siellä on oikeasti ollut jotain ongelmia tms.

"vieras"
Eihän se ap ole juuri mitään sanonutkaan, itse olet tulkinnut kaikenlaista noista ympäripyöreistä viesteistä. Tuo lapsikin jota "joskus imetettiin 1,5v" on kerennyt olla hyvin pieni 1v, oliko alkuun vauvakin? Tosiasiassa ainoa mitä tiedetään on että lapsi on joskus ollut 1,5v. (En siis edes sano ap:n valehtelevan tai muuntelevan asioita, en vaan tiedä miten noita edes pitäisi tulkita)

Mutta faktaa vaan on että isä tällä hetkellä hoitaa lasta tai tarvittaessa etsii tälle hoitajan. Ap voi halutessaan tehdä vaikka lastensuojeluilmoituksen tästä yökyläilystä jos pitää sitä lapselle niin vahingollisena. Se onko se fiksua on sitten toinen juttu. Jo parisuhteessa ollessa äidin olisi hyvä antaa isälle edes vähän liikkumatilaa lapsen asioissa ja eron myötä tuon tilan tarve kasvaa. Joskus voi olla hyvä hengittää hetki rauhassa ja miettiä asioita muidenkin kannalta kuin siitä omasta, luonnollisesta kontrollinhalusta (juu, tiedän; kaikki kontrollifriikit äidit miettivät asioita vain lapsen kannalta itse uhrautuen jne). Isä on myös lapselle vanhempi ja pitkällä juoksulla voi olla parempi antaa niiden isovanhempien tulla osaksi lapsen elämää vaikka sitten äidin mielestä vähän turhankin nopealla tahdilla kuin käydä tuossa haastamaan riitaa ja ajautua kenties siihen ettei enää mistään lapsen asioista voida sopia keskenään tai jopa niin että mies kyllästyy ja lopettaa koko yhteydenpidon.

Ei lapsi mene rikki vaikkei kaikkea tehdäkään (äidin) ihanteiden mukaan. Tietysti jos äiti hirveästi kauhistelee lapselle tämän kohtaloa kun tämä "joutui mummolaan yöksi" niin ehkä siitä saa tehtyä lapselle jonkinlaisen trauman. Mutta onko siinäkään mitään järkeä? Yhtä hyvin voi suhtautua asiaan positiivisesti tyyliin "kiva kun pääsit mummulle yöksi! Mitäs kaikkea mukavaa siellä teitte?" Jne. Tuo hyvin pieni lapsi osaa todennäköisesti jo puhua - ehkä sujuvastikin - ja kertonee jos siellä on oikeasti ollut jotain ongelmia tms.

Luulet, että ap ja ap:n "puolustajat" on jotain ylisuojelevia yms.
Tosiasiassa lapsi on pieni lyhyen ajan. Silloin hän on tarvitsee paljon hoitajaa, hän on täysin riippuvainen tästä ja on myös haavoittuvainen. Jokainen äiti tietää, että taaperoa ei heitetä hoitopaikkaan johon luottamusta ei ole. Se ei ole dramatisointia tai muuta mitä yrität nyt tehdä tästä!

Yhteistyössä