Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

"JeeJee"
Mun mielestä (jos rahaa on) tuon porukan mukaanottaminen sujuu hyvin, monen muun mielestä ei. Ja tätä ihmettelen, että miksi ei ne häät lasten kanssa suju muilla hääpareilla sitten millään.

Mutta kuten kirjoitin, niin omannäköisyys on siis näköjään se tärkein juttu, ja asia lienee kaikille ok.
On kaikille ok. Miksi sinun mielestäsi lasten mukaanottamisen pitäisi sujua kaikilta hääpareilta? Miksi se hääpari panostaisi mitään lapsivieraisiin jos lapset eivät ole toivottuja vieraita?

Pääse nyt yli itsestäsi. Ihmettelet ja vaadit lapsiperheille osaa häihin ainakin kun vieraita on paljon ja hääpari varakas. Itse et ole valmis edes maksamaan muutamaa kymppiä lapsenvahdista. Eli hääparin kuuluu maksaa lapsista aiheutuvat kustannukset ilolla että tärkeä ystäväpariskunta pääsee juhliin mukaan?
 
Norse
[QUOTE="vieras";28332099]Jos ei meinaa oppia, niin järjestätte niin paljon juhlia, että saavat harjoitella ihan rauhassa. Muiden juhlat eivät ole opetustilanteita.[/QUOTE]

Mikään juhla ei tiettävästi ole opetustilanne, mutta apinoimalla ne aikuisetkin oppii. Ja harvemmin sitä tulee synttäreitä vietettyä kutsumalla 100-300 vierasta. =)
Ja juhlat on oiva paikka lapsillekin tavata sellaisia sukulaisia, joita ei mahdollisesti muutoin tapaa.
 
[QUOTE="JeeJee";28332101]On kaikille ok. Miksi sinun mielestäsi lasten mukaanottamisen pitäisi sujua kaikilta hääpareilta? Miksi se hääpari panostaisi mitään lapsivieraisiin jos lapset eivät ole toivottuja vieraita?

Pääse nyt yli itsestäsi. Ihmettelet ja vaadit lapsiperheille osaa häihin ainakin kun vieraita on paljon ja hääpari varakas. Itse et ole valmis edes maksamaan muutamaa kymppiä lapsenvahdista. Eli hääparin kuuluu maksaa lapsista aiheutuvat kustannukset ilolla että tärkeä ystäväpariskunta pääsee juhliin mukaan?[/QUOTE]

Mulla ei ole kokemusta lastenhoitajan palkkaamisesta kun yleensä pääsen häihin, mutta tällä palstalla on toinen ketju jossa muut ihmiset puhuvat että ei se MLL:n hoitajan palkkaaminen niin halpaa, ja helppoakaan ole.

Mutta lopetetaanko, jookos? Valtakunnassa kaikki hyvin.
 
Jäitä hattuun E
Ja kateuskortti...huoh. Mä olen antanut ymmärtää tässä ketjussa että mä yleensä pääsen häihin kuin häihin, ja jonkin verran on varaa matkustella. Miksi käännät tämän aina minuun? Minulla ei ole asian kanssa hirveästi edes tekemistä, käsittelen tätä asiaa vaan muiden ilmiönä.

Siis on eroa siinä, jos hääpari pitää juhlat vaikka toisessa maassa, ja sinne kutsutaan kaikki semmoiset olennaiset ihmiset. Sieltä karsiutuu porukkaa pois jo ihan itsestään, sen matkan takia.
Kun taas sitten ollaan kutsussa rajaamassa osaa perheestä pois, eli se rajaaminen on selkeämpää ja kohdistuu tiettyyn porukkaan eli lapsiin.
Mun mielestä (jos rahaa on) tuon porukan mukaanottaminen sujuu hyvin, monen muun mielestä ei. Ja tätä ihmettelen, että miksi ei ne häät lasten kanssa suju muilla hääpareilla sitten millään.

Mutta kuten kirjoitin, niin omannäköisyys on siis näköjään se tärkein juttu, ja asia lienee kaikille ok.
Lapsettomia häitä voi olla monista syistä, miksi olla noin vihamielinen heitä kohtaan, jotka sellaiset haluavat järjestää?

Jonkun omannäköisyys voi merkitä sukulaislapsia ja hulinaa pihalla ja alttarilla. Toisen omannäköisyys on toisenlaista. Ehkäpä jopa sellaista, että toivoisi kaikkien läsnäolijoiden pysähtyvän hetkeksi, vaikkapa musiikkiesityksen, keskustelun tai pöytiin tarjotun gourmet-aterian merkeissä. Kukin tavallaan.

Miksi olet niin niin vihamielinen? Ihan tuolta alusta asti?
 
Siteeraanpa tähän fiksuinta tuntemaani ihmistä eli itseäni:



Ja eiköhän siihen "kaikki sukulaiset ja tutut" ja "loppuunhiotut tyylihäät" -ääripäiden välille mahdu monenlaista juhlaa kaikenlaisilla kokoonpanoilla.

Että turha nyt rivien välissä(kään) vihjata että kaikki muut on kylmäntunteettomia lapsivihamielisiä yhteisöllisyysvastaisia superdiivoja :xmas:
Tähän vielä vastaan. Eihän tässä huolta ole, jos on vielä häitä joihin lapsetkin pääsee.
Mutta Echo pelkää pienessä mielessään että enteileekö tämä jotain suurempaa vapaa-ajanviettoilmiötä ilman lapsia. Toivottavasti tuommoiset häät ei ole kohta kaikkien suosiossa.
 
"JeeJee"
Mulla ei ole kokemusta lastenhoitajan palkkaamisesta kun yleensä pääsen häihin, mutta tällä palstalla on toinen ketju jossa muut ihmiset puhuvat että ei se MLL:n hoitajan palkkaaminen niin halpaa, ja helppoakaan ole.

Mutta lopetetaanko, jookos? Valtakunnassa kaikki hyvin.
Onko se sitten lapsien tarjoilujen järjestäminen ja huomioonottaminen helpompaa ja halvempaa häiden järjestäjälle?
 
"vieras"
Mikään juhla ei tiettävästi ole opetustilanne, mutta apinoimalla ne aikuisetkin oppii. Ja harvemmin sitä tulee synttäreitä vietettyä kutsumalla 100-300 vierasta. =)
Ja juhlat on oiva paikka lapsillekin tavata sellaisia sukulaisia, joita ei mahdollisesti muutoin tapaa.
Noniin. Siitä sitten kutsuja väsäämään ja juhlatarjottavia leipomaan. Mukavia juhlia emännälle!
 
Tähän vielä vastaan. Eihän tässä huolta ole, jos on vielä häitä joihin lapsetkin pääsee.
Mutta Echo pelkää pienessä mielessään että enteileekö tämä jotain suurempaa vapaa-ajanviettoilmiötä ilman lapsia. Toivottavasti tuommoiset häät ei ole kohta kaikkien suosiossa.
Ei muuten varmana enteile. Nykymaailma pyörii tasan enemmän pipanoitten ympärillä kuin esimerkiksi omassa lapsuudessani suloisella seitkytluvulla.
 
Jäitä hattuun E
Tähän vielä vastaan. Eihän tässä huolta ole, jos on vielä häitä joihin lapsetkin pääsee.
Mutta Echo pelkää pienessä mielessään että enteileekö tämä jotain suurempaa vapaa-ajanviettoilmiötä ilman lapsia. Toivottavasti tuommoiset häät ei ole kohta kaikkien suosiossa.
Voitpa sitten kasvattaa omistasi vaikkapa sellaisia lapsihäiden suosijoita.

Kyllähän noita lapsihäitä mielestäni nykyään edelleen suuri osa on. Mutta tietysti, ainakin tässä mun ikäryhmässä eli vanhemmassa polvessa on usein niin, että synttärit, joulut, juhannukset ja muut juhlat menee niin siinä lapsihulinassa, ettei edes aikuisten lastensa kanssa ehdi aina rauhassa istua. Ja siltäpä vaikuttaa, että ikätoverieni pienet vihkimiset usein ovat juhlia ilman perheen pienimpiä...

Maailma menee tavallaan. Joskus on muodissa pitää isoja häitä ja joskus karataan maistraattiin ja sieltä maapallon toiselle puolelle ja laitetaan vaan kortti ja terveiset. Ja molemmin päin on kaikki hyvin.
 
Norse
[QUOTE="vieras";28332166]Noniin. Siitä sitten kutsuja väsäämään ja juhlatarjottavia leipomaan. Mukavia juhlia emännälle![/QUOTE]

Ei ole tarvetta, kiitos vaan vinkistä! =)

Meillä on onneksi kutsut tulleet juhliin, tähän mennessä koko perheelle.
=)
 
Norse
[QUOTE="vieras";28332265]Ei aina mitenkään onnellisin seurauksin.. kylläkään.[/QUOTE]

Sana peijainen ei ole synönyymi ryyppäämiselle. ;)
Aina tai kaikkialla.

Sitä paitsi vanhempien tehtävä ja velvollisuus on katsoa lapsiensa perään ja huolehtia heistä juhlissa. =)
 
"vieras"
Siinä mielessä juu, koska luulin että muitakin harmittaisi jäädä ystävän lapsettomista juhlista pois, mikä ei sitten olekaan niin muilla ihmisillä.

Tai siis oikeasti, sen opin tässä ketjussa että häiden omannäköisyys menee ystävien mukaanpääsyn edelle (siis jos kyseessä on tavishäät eli ei ole häät jossain Saanatunturin laella mikä rajaa jo itsessään porukkaa ilman kutsuttavien rajoittamistakin), ja se ei harmita ilmeisesti ketään. Ok.
Mä en voisi jostain tarkasti hiotuista tyylihäistäni nauttia niin täysillä jos sieltä puuttuisi mulle tärkeitä ihmisiä mun rajauksien takia, mutta kai se aikuismainen meininki ja omannäköisyys on nyt suurella osalla se asia mikä menee kaiken edelle.
Pakko tähän sanoa, että yksikään mulle oikeasti tärkeästä ihmisestä ei jää pois meidän häistämme sen takia, että pidämme lapsettomat häät. Kaikki hommaavat lapsenvahdin ihan mukisematta ja jos ei oikeasti jostain syystä sitä saa (mikä ei tule tapahtumaan), niin sitten pariskunnasta vain toinen, se meille läheisempi tulee juhliimme yksin. Mutta siis näinkään ei tule tapahtumaan vaan kaikki pääsevät miehensä/naisensa kanssa juhliimme. Heille nimittäin meidän häät ovat tärkeät, jopa niin tärkeät että roudataan se anoppi katsomaan heidän lapsiaan häiden ajaksi, vaikka sitten sattuisikin sitä jobia karttelemaan. :)

Sun kannattaa oikeasti miettiä, että onko sulla ylipäänsä niin tärkeitä ystäviä ympärillä, jos noin jaksat tästä aiheesta meuhkata.
 
[QUOTE="vieras";28333181]Pakko tähän sanoa, että yksikään mulle oikeasti tärkeästä ihmisestä ei jää pois meidän häistämme sen takia, että pidämme lapsettomat häät. Kaikki hommaavat lapsenvahdin ihan mukisematta ja jos ei oikeasti jostain syystä sitä saa (mikä ei tule tapahtumaan), niin sitten pariskunnasta vain toinen, se meille läheisempi tulee juhliimme yksin. Mutta siis näinkään ei tule tapahtumaan vaan kaikki pääsevät miehensä/naisensa kanssa juhliimme. Heille nimittäin meidän häät ovat tärkeät, jopa niin tärkeät että roudataan se anoppi katsomaan heidän lapsiaan häiden ajaksi, vaikka sitten sattuisikin sitä jobia karttelemaan. :)

Sun kannattaa oikeasti miettiä, että onko sulla ylipäänsä niin tärkeitä ystäviä ympärillä, jos noin jaksat tästä aiheesta meuhkata.[/QUOTE]

Pidän tuota kirjoitustasi aika loukkaavana, jos olet sitä mieltä ettei sellaiselle pariskunnalle joka lastenhoito-ongelmien takia ei pääse juhliinne olisi hääpari tärkeä. Joskus voi joutua jäämään kotiin, vaikka miten paljon juhliin haluaisi kun ei ole ketään lastenvahtia.

Lapsettomat häät toki ymmärrän ja sellaiset hääparille suon. Jokainen päättää juhlistaan itse. Mutta on ilkeää sanoa, ettei sille joka jostain syystä joutuu jäämään kotiin olisi hänen ystävänsä tärkeä.

Vähän samanlainen keskustelu, kuin mitä palstalla joskus näkee häälahjoista. Suurimman osan mielestä tärkeintä on että vieraat tulevat paikalle juhlistamaan tilaisuutta, mutta ettäs kehtasivat antaa lahjaksi vain 50e.

Elämäntilanteita on erilaisia, joskus jollekin polttarit ovat liian kalliit ja toiselle lapsenvahdin palkkaaminen + matkakulut juhliin jo melkein ylitsepääsemättömiä.

Tämä ei tarkoita etteikö ystävä olisi rakas ja tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Pidän tuota kirjoitustasi aika loukkaavana, jos olet sitä mieltä ettei sellaiselle pariskunnalle joka lastenhoito-ongelmien takia ei pääse juhliinne olisi hääpari tärkeä. Joskus voi joutua jäämään kotiin, vaikka miten paljon juhliin haluaisi kun ei ole ketään lastenvahtia.

Lapsettomat häät toki ymmärrän ja sellaiset hääparille suon. Jokainen päättää juhlistaan itse. Mutta on ilkeää sanoa, ettei sille joka jostain syystä joutuu jäämään kotiin olisi hänen ystävänsä tärkeä.

Vähän samanlainen keskustelu, kuin mitä palstalla joskus näkee häälahjoista. Suurimman osan mielestä tärkeintä on että vieraat tulevat paikalle juhlistamaan tilaisuutta, mutta ettäs kehtasivat antaa lahjaksi vain 50e.

Elämäntilanteita on erilaisia, joskus jollekin polttarit ovat liian kalliit ja toiselle lapsenvahdin palkkaaminen + matkakulut juhliin jo melkein ylitsepääsemättömiä.

Tämä ei tarkoita etteikö ystävä olisi rakas ja tärkeä.
En silti ymmärrä, miksi edes toinen ei voi häihin osallistua. Häistä yleensä tiedetään jo hyvissä ajoin ja voi alkaa valmistautua siihen osallistumiseen näin ollen jo ajoissa; laittaa rahaa säästöön ja järjestellä, että niihin pääsee. Sairaudet ja muut tietty asia erikseen, mutta en jaksa uskoa että kumpikaan ei pääsisi pariskunnasta osallistumaan yksiin häihin, jos oikeasti haluaisivat.
 
Ritva Rintala
No jättäisin sinuna ne lapset kotiin jos jopa anoppi on "tuskissaan hoitaessaan teidän lapsirevohkaa". On sulla melkoiset lapset jos edes oma mummo ei jaksa niitten kanssa päivää olla.
 
Itse olen aikalailla sanottavani sanonut tässä ketjussa (kai jotain pieniä käänteitä voi käsitellä), mutta nyt pitää antaa kehuja monille harmaille: teillä on harmailunikki tässä ketjussa!
Ei ole tarvinnut, kuten lähes aina, miettiä että kuka "vieras" on milloinkin kyseessä. Eikä tämä ole lipilipi-juttua, vaan oikeasti olen iloinen asiasta.

Tekee mieli kukittaa jokainen harmailunikki, olkaa hyvät, ottakaa siitä omanne: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
No jättäisin sinuna ne lapset kotiin jos jopa anoppi on "tuskissaan hoitaessaan teidän lapsirevohkaa". On sulla melkoiset lapset jos edes oma mummo ei jaksa niitten kanssa päivää olla.
Moni muu pärjäisi noiden kanssa, mutta anoppi on liian lepsu, ja tuskailee kun tilanteet riistäytyy käsistä. Eli helpommalla pääsisi jos laittaisi lapsille kunnon rajat...toinen asia mikä rauhoittaisi tuota lössiä on se, että kävisi niiden kanssa ulkoilemassa jotta purkaisivat energiaansa, mutta ei uskalla, kun jos ne sitten säntäilevät pitkin pihoja. Ei ole tottunut korottamaan ääntään muiden kuullen. Mutta ihana anoppi muuten.
Kavereillani ja naapureilla on lapsia, me ei voitais antaa noita lapsia 11-12 tunniksi...
 
"vieras"
Itse olen aikalailla sanottavani sanonut tässä ketjussa (kai jotain pieniä käänteitä voi käsitellä), mutta nyt pitää antaa kehuja monille harmaille: teillä on harmailunikki tässä ketjussa!
Ei ole tarvinnut, kuten lähes aina, miettiä että kuka "vieras" on milloinkin kyseessä. Eikä tämä ole lipilipi-juttua, vaan oikeasti olen iloinen asiasta.

Tekee mieli kukittaa jokainen harmailunikki, olkaa hyvät, ottakaa siitä omanne: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
Kyllä ne kukat kuuluu ihan sulle, kun kattelee näitä sun kommentteja :flower:

;)
 
"vieras"
minun sisko vihittiin vuosi sitten. Asumme 400 km:n päässä ja itse olen työtön. Olisin joutunut maksamaan hoitajalle joka olisi ollut pojan kanssa yön yli ja matkat ja juhlavaatteet sekä hotelli päälle. Hoitaja pyysi 150 e ja sukulaisia ei ole lähellä. Laskin että kaikki muut voin juuri ja juuri maksaa mutta hoitajan palkkaa en joten ilmoitin siskolle että tullaan joko pojan kanssa tai ei ollenkaan. Tuloksena oli että menimme mutta oli jotenkin nöyryyttävää pyytää että lapsi pääsee mukaan.
 
"Minä vain"
En vaan edelleenkään ymmärrä ap:n asennetta. Echolle omien lasten hoitoon laittaminen yhdeksi päiväksi on ylitsepääsemättömän vaikea ja kallis projekti.

Häiden järjestäjällehän se ei sitä ole lainkaan, itsekäs hääpari vain ei halua toteuttaa tätä pikkutoivetta josta ei aiheudu mitään vaivaa tai kustannuksia. Ja kaikki ehdotukset mitä on tehty lasten sisällyttämisestä ovat hyviä ideoita ja tottamooses hääpari haluaa maksaa "halvat" lihapullat, leikkihuoneet ja mahdolliset leikkitädit.

Eli vähätellään ja mitätöidään muiden tekemää työtä ja nostetaan oma työ alttarille palvottavaksi, vaikka se työ aiheutuisi omien, itse tietoisesti maailmaan hankittujen jälkeläisten hyvinvoinnin varmistamisesta.
 

Yhteistyössä