Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

Jos hääpäri haluaa lapsettomat häät on se minulle vieraana ok, jos hääpäri haluaa kutsua myös lapset on se minulle ok. mutta yleensä en ole ottanut lapsiani mukaan, koska olen itsekäs paska muori ja haluan nauttia kerrankin rauhassa juhlasta. mutta ei minua lapset häiritsekään.
Ei tuo tee susta itsekästä muoria. Jokainen perhe saa tehdä sen lasten mukaan ottamisen kanssa kuten haluaa.
 
[QUOTE="Minä vain";28336431]Sullehan on selitetty nämä asiat moneen kertaan. Jonkun mielestä häät menevät pilalle jos joku on kännissä, häissä ei siis tarjoilla alkoholia. Jonkun mielestä häntä ei ole huomioitu kun hän ei saa juoda alkoholia häissä. Alkoholisoitunutta Esko-Setää voi harmittaa niin paljon ettei hän pääse tulemaan häihin. Pitäisikö hääparin muuttaa suunnitelmiaan Esko-Sedän takia ja antaa viinin virrata?

Sinun mielestäsi lapset eivät pilaa häitä, hääpari on päättänyt ettei häissä ole lapsia. Nyt sinua harmittaa niin paljon ettet pääse häihin.

Näetkö yhtäläisyyden tilanteissa?[/QUOTE]

Huono rinnastus. Esko-setä on kutsuttu, hän voi itse päättää tuleeko vai ei. Lapsia ei ole kutsuttu, ja se voi tehdä niiden vanhempienkin tulon kanssa ongelmalliseksi.
Ja toiseksiviimeiseen lauseeseesi:mä edelleen pääsen kaikkiin häihin, usko jo.

Nyt pidän taukoa.
 
[QUOTE="vieras";28336465]Uuden ilmiön, jota sinä et ymmärrä ja jankutat vastaan, vaikka asian sinulle kuinka perustelisi. Mitä vielä haluat kuulla, mitä tässä piiiiitkässä ketjussa ei sinulle ole jo selitetty moneen kertaan?[/QUOTE]

Tämä tulee kieltämättä mieleen.
 
"Minä vain"
Huono rinnastus. Esko-setä on kutsuttu, hän voi itse päättää tuleeko vai ei. Lapsia ei ole kutsuttu, ja se voi tehdä niiden vanhempienkin tulon kanssa ongelmalliseksi.
Ja toiseksiviimeiseen lauseeseesi:mä edelleen pääsen kaikkiin häihin, usko jo.

Nyt pidän taukoa.
Ei ollut huono rinnastus. Oletetaan, että voisit viedä ne lapsesi häihin. Haluaisitko edelleen viedä, jos niitä ei olisi mitenkään huomioitu, ei istumapaikkoja, ei ruokaa, ei leikkiseuraa? Katsos kun tuo on se Esko-Sedän tilanne.
 
tikavikki
Mulla on lapsia ja harvoin näkyviä sukulaisia, mutta ymmärrän silti varsin hyvin, miksi jotkut haluavat pitää lapsettomat häät. Häät ovat aina niin henkilökohtaiset ja joillakin on niihin ladattu niin paljon odotuksia ja esim. unelmien hääpaikka ja -ohjelma voi olla sellaista, etteivät lapset siellä viihdy, tai häät on niin tarkkaan budjetoitu ettei "ylimääräisiin" ole kerta kaikkiaan varaa. Eivät kaikki voi pitää seurantalolla suuria pitoja talkooperiaatteella, vaan esim. isoissa kaupungeissa tilavuokrat ja pitopalvelu voivat olla niin kalliita, että vieraiden määrä on pakko jotenkin rajoittaa. Ja ehkä jotkut eivät vaan kerta kaikkiaan halua elämänsä tärkeimpiin juhliinsa juoksevia ja hyppelevitä, mekastavia lapsia...

Eikä se mua sitten haittaa; jos ei saada lastenvahtia niin jäädään pois. En koe sen olevan millään tavalla minulta pois - ennemminkin siltä hääparilta, jotka olisivat halunneet meidät vieraaksemme, mutta eivät kuitenkaan olleet valmiita kutsumaan koko perhettä. En ole loukkaantunut esim. myöskään siitä, että paras ystäväni piti häänsä vain perhepiirissä n. 10 hengen (kaikki aikuisia) voimin. Ne olivat hänen häänsä, ei minun.
 
Kertokaa mulle, aikuisten häiden järjestäjät, että miten ne lapset siellä olisi haitanneet?
Jos kuvitellaan että ei ole tönkkö tunnelma, niin aikuisista lähtee ääntä, täälläpäin ainakin. Jos on 100 aikuista äänessä joissain häissä ja naurunremakkaa piisaa, niin miten lasten äänet (kaikki ei ole niitä mölyapinoita, on rauhallisiakin lapsia) siinä haittaisi mukana, muksut kun yleensä ravaavat eteisessä tms? Tai musiikkiesitys tai puhe, yleensähän siinä on mikrofonit ja kajarit. Samoin jossain vaiheessa iltaa bändi, siitähän vasta ääntä lähtee.
Mun käsittääkseni yleisimmin on kyse siitä, että kuinka paljon vieraita mahtuu juhlapaikalle.

Monet tekeekin sen päätöksen, että esim. omien sisarusten lapset on tervetulleita, muut ei. Mullakin on serkkuja 18 kpl, niin onhan se aivan eri asia kutsua serkut ilman lapsia, kuin serkut lapsineen. Suurimmalla osalla aikuisista on kuitenkin useampi lapsi.

Lapset on kuitenkin otettava huomioon tarjoiluissa, vai meinaatko että heille ei tarvitse olla mitään syömistä? Pitopalvelu laskuttaa monesti lapsista puolikkaan maksun vähintään. Ja toisekseen pitäähän lapsille olla pöydässä istumapaikat. Eli jos juhlatilaan mahtuu 80 henkeä, niin parhaimmillaan lapset vie näistä istumapaikoista leijonan osan. Tällöin hääpari saattaa ajatella kutsuvansa mieluummin 80 aikuista, kuin esim. 50 aikuista lapsineen.
 
Uskovaisetko suvaitsevaisia ? no ei tosiaankaan ole :)
Ei lapsettomien häiden järjestäminen nyt mikään synti ole. :) Mutta mietin vaan että millonkas tulee lapsettomat ristiäiset muotiin, lapsettomat lomat, lapsettomat marketit, jne.
Nyt on alkanut Finnairilla lapsettomat lennot. No, aikaerosta toipuville, väsyneille matkustajille sen ymmärtää hyvin, ja on hyvä että lapsiperheet pääsevät kuitenkin jollain toisella lennolla. Mutta tuleekohan lapsettomat junamatkat, bussimatkat?

Jos tuo lista aiheuttaa tyrmistystä, niin ihan samalla tavalla aiheutti lapsettomat häät tyrmistystä 20 vuotta sitten.
Nyt kaikki pitää olla omannäköistä.
 
.......
[QUOTE="vieras";28327506]en ärsyynny, mutta kirkossa lapsen itku tms. kuuluu aika kivasti, monikaan ei ymmärrä poistua ulos lapsen kanssa.. [/QUOTE]

Tästä tuli mieleen eräs konfirmaatiotilaisuus kirkossa... Muahan ei siis edes lapsettomana yleensä lapsen itku tms. haittaa, jos nyt vaikka bussissa tai kirjastossa joku pärähtää itkemään tai saa kiukkukohtauksen tai muuta, ja oon ollu paljon lapsenvahtina ja näin. Mutta kyllä siinä kohtaa meinas hermo mennä, kun eräs sisaruapari päätti alkaa möykkäämään, ja no mitä äiti sitten teki? Ilmeisesti oli keksinyt, että lapsen lahjominen hiljaiseksi karkilla on hyvä idea. Mutta juttujan ei mennytkään ihan niin, vaan ensinnäkin karkkipussin avaamisesta ja kaivamisesa kuului tietysti rapinaa, mutta karkkipussin läsnäolo aiheutti seuraavalsi sen että lapset alkoivat sitten kirkua ja mankua että saisivat lisää karkkia! Ja ei, äiti (tai isä) ei tosiaan missään kohtaa älynnyt poistua lasten kanssa kirkosta....
 
"Minä vain"
Ei lapsettomien häiden järjestäminen nyt mikään synti ole. :) Mutta mietin vaan että millonkas tulee lapsettomat ristiäiset muotiin, lapsettomat lomat, lapsettomat marketit, jne.
Nyt on alkanut Finnairilla lapsettomat lennot. No, aikaerosta toipuville, väsyneille matkustajille sen ymmärtää hyvin, ja on hyvä että lapsiperheet pääsevät kuitenkin jollain toisella lennolla. Mutta tuleekohan lapsettomat junamatkat, bussimatkat?

Jos tuo lista aiheuttaa tyrmistystä, niin ihan samalla tavalla aiheutti lapsettomat häät tyrmistystä 20 vuotta sitten.
Nyt kaikki pitää olla omannäköistä.
Ihan hyviä ehdotuksia kaikki listalla. Onhan lapsiperheille ollut jo vuosikymmeniä omia perhelomia ja Bamse-kerhoja. Miksi koet sen niin suurena uhkana, että nuorisolle ja pariskunnille olisi omia lapsettomia juttuja?
 
Mun käsittääkseni yleisimmin on kyse siitä, että kuinka paljon vieraita mahtuu juhlapaikalle.

Monet tekeekin sen päätöksen, että esim. omien sisarusten lapset on tervetulleita, muut ei. Mullakin on serkkuja 18 kpl, niin onhan se aivan eri asia kutsua serkut ilman lapsia, kuin serkut lapsineen. Suurimmalla osalla aikuisista on kuitenkin useampi lapsi.

Lapset on kuitenkin otettava huomioon tarjoiluissa, vai meinaatko että heille ei tarvitse olla mitään syömistä? Pitopalvelu laskuttaa monesti lapsista puolikkaan maksun vähintään. Ja toisekseen pitäähän lapsille olla pöydässä istumapaikat. Eli jos juhlatilaan mahtuu 80 henkeä, niin parhaimmillaan lapset vie näistä istumapaikoista leijonan osan. Tällöin hääpari saattaa ajatella kutsuvansa mieluummin 80 aikuista, kuin esim. 50 aikuista lapsineen.
Eli budjettijutut. Vaikea uskoa, että jos onkin 80 läheistä ja rakasta aikuista, ettei siinä heidän lapsissaan ei olisi ketään jotka ei olisi kiintyneet hääpariin ja halunneet juhliin - no, ei kai sitten.

Tässä tuli joltain kirjoittajalta hyvä esimerkki siitä, että se lapsi voi tarkoittaa jotakuta muutakin kuin känisevää vauvaa tai riehuvaa leikki-ikäistä. Joku murkkuikäinen käyttäytyy jo aivan hyvin, ja varmasti on sellaisia alakouluikäisiäkin joista ei olisi häiriötä pätkääkään.

Mutta kyllä mäkin ihmettelen edelleen noita lasten annosten hintoja. Maksimissaan 10 € saisivat maksaa...
 
"Minä vain"
Mutta kyllä mäkin ihmettelen edelleen noita lasten annosten hintoja. Maksimissaan 10 € saisivat maksaa...
Tässä se taas tuli yksi itsekkyyden kukkanen. Se 80 euroa kymmenen tunnin lastenvahdista olisi sinulle liikaa, mutta hääparin pitäisi iloiten maksaa "edulliset" lastenannokset. Jos lapsia on 30, tulisi tuolla 10 euron annoshinnalla ylimääräisiä kustannuksia 300. Vaaditko muutenkin kavereitasi elättelemään itse hankkimiasi jälkeläisiä? :D
 
"vieras"
Eli budjettijutut. Vaikea uskoa, että jos onkin 80 läheistä ja rakasta aikuista, ettei siinä heidän lapsissaan ei olisi ketään jotka ei olisi kiintyneet hääpariin ja halunneet juhliin - no, ei kai sitten.

Tässä tuli joltain kirjoittajalta hyvä esimerkki siitä, että se lapsi voi tarkoittaa jotakuta muutakin kuin känisevää vauvaa tai riehuvaa leikki-ikäistä. Joku murkkuikäinen käyttäytyy jo aivan hyvin, ja varmasti on sellaisia alakouluikäisiäkin joista ei olisi häiriötä pätkääkään.

Mutta kyllä mäkin ihmettelen edelleen noita lasten annosten hintoja. Maksimissaan 10 € saisivat maksaa...
Sinun ratkaisusi on karsia niistä läheisistä aikuisista esim 30 pois, että saadaan 30 lasta tilalle?
 
[QUOTE="Minä vain";28336622]Ihan hyviä ehdotuksia kaikki listalla. Onhan lapsiperheille ollut jo vuosikymmeniä omia perhelomia ja Bamse-kerhoja. Miksi koet sen niin suurena uhkana, että nuorisolle ja pariskunnille olisi omia lapsettomia juttuja?[/QUOTE]

Kaikki? Eli esim. lapsettomat marketit? Ettei vaan missään kuulisi lasten mekastusta?
Ei sen puoleen, jos mä jossain vaiheessa pääsen mieheni kanssa kahdenkeskiselle matkalle niin katson meille lapsettoman hotellin. Katson kyllä senkin myös, ettei se ole halpishotelli, koska se houkuttelisi känniörveltäjiä joista lähtee ääntä öisin, kokemusta on yhdeltä etelänmatkalta.
 
"vieras"
Kaikki? Eli esim. lapsettomat marketit? Ettei vaan missään kuulisi lasten mekastusta?
Ei sen puoleen, jos mä jossain vaiheessa pääsen mieheni kanssa kahdenkeskiselle matkalle niin katson meille lapsettoman hotellin. Katson kyllä senkin myös, ettei se ole halpishotelli, koska se houkuttelisi känniörveltäjiä joista lähtee ääntä öisin, kokemusta on yhdeltä etelänmatkalta.
Ja mitäs ne lapset, vieläpä muiden, sinua siellä hotellissa haittaa?
 
"Minä vain"
[QUOTE="vieras";28336673]Ja mitäs ne lapset, vieläpä muiden, sinua siellä hotellissa haittaa?[/QUOTE]

Nehän on vielä muiden vastuulla, miten ne lapset voi kenenkään lomaa häiritä! :D
 
[QUOTE="Minä vain";28336636]Tässä se taas tuli yksi itsekkyyden kukkanen. Se 80 euroa kymmenen tunnin lastenvahdista olisi sinulle liikaa, mutta hääparin pitäisi iloiten maksaa "edulliset" lastenannokset. Jos lapsia on 30, tulisi tuolla 10 euron annoshinnalla ylimääräisiä kustannuksia 300. Vaaditko muutenkin kavereitasi elättelemään itse hankkimiasi jälkeläisiä? :D[/QUOTE]

Jos hääpari kutsuu 150 ihmistä johon sisältyy lapset, niin se tulee halvemmaksi, kuin 150 aikuista. Jos ei sitten hääpari ajattele lahjojen määrää (vaan rakkaiden aikuisten määrää), mitä en halua uskoa...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28336683]Minä en ymmärrä suomalaisten rajoittuneisuutta: ei lapsia häihin, lapset ei saa nähdä alkoholin juomista jne. Suomalaiset on kamalia tiukkapipoja.[/QUOTE]

On liikaa niitä vanhempia, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan niin, että niitä voisi kutsua mihinkään. Hoidetaan se kasvatuspuoli ensin kuntoon ja katsellaan niitä juhlia sitten sen jälkeen.
 
[QUOTE="Minä vain";28336678]Nehän on vielä muiden vastuulla, miten ne lapset voi kenenkään lomaa häiritä! :D[/QUOTE]

Juu, en mä noita vielä 5-7 vuoteen jättäisikään muiden kontolle vaikkapa etelänmatkan ajaksi, olisi muille liian iso vaiva. Mutta 10-12 vuoden päästä pärjäävät viikon ilman vanhempiaan ja saattavat olla itse maailmallakin, joten sitten ei ole mitään ongelmaa meillä lastenhoidosta.

Siis, erona on etelänmatkaan ja lapsettomiin häihin, että meidän meno kahdestaan etelänmatkalle ei ole este muiden osallistumiselle etelänmatkalle, kun taas lapsettomat häät voivat olla este joidenkin lapsiperheiden osallistumiselle niihin häihin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä