Mitä se auttaa jos subjektiivinen päivähoito poistetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaija"

Vieras
monessa kaupungissa kun ei ole kuin seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa 3 tunnin ajan, ei ole avoimia päiväkoteja tms ja kyllä yli 3v lapsi toisten seuraa tarvitsee. Välttämättä ei ole tuttavia tai naapureita joilla olisi lapsia.

Se auttaa hieman joidenkin ihmisten katkeruuteen ja kateellisuuteen. Sitten taas lasten parhaaksi tuollainen päätös ei olisi hyvä ollenkaan.

Itse suosisin sitä, että lähestytään ongelmaa porkkanan kautta, eikä piiskalla. Eli lähdettäsiin tarjoamaan niitä muitakin virike- ja tukitoimia. Eihän ne tietystikään tyhjästä tule, niin tälle työlle täytyisi löytää sekä rahalliset että henkilöresurssit. "Kivempaa" on säästää lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

[QUOTE="Vieras";28228851]No ei tarvitse! Tee lapsellesi vaikka sisarus, tai käy puistossa.[/QUOTE]

Joo tosiaan, kannustetaan kaikkien yhden lasten äidin tekevän se toinen lapsi, ettei toisella olisi tylsää kotona. Tai sitten adpotoimaan, jos ei saa enään lapsia. Voi jessus sentään. Tiesitkö muuten että kaikkialla ei ole edes puistoja ja näin talviaikaan (eli suurin osa vuodesta) puistot ovat usein tyhjillään.

Se auttaa hieman joidenkin ihmisten katkeruuteen ja kateellisuuteen. Sitten taas lasten parhaaksi tuollainen päätös ei olisi hyvä ollenkaan.

Itse suosisin sitä, että lähestytään ongelmaa porkkanan kautta, eikä piiskalla. Eli lähdettäsiin tarjoamaan niitä muitakin virike- ja tukitoimia. Eihän ne tietystikään tyhjästä tule, niin tälle työlle täytyisi löytää sekä rahalliset että henkilöresurssit. "Kivempaa" on säästää lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

Juuri näin.

[QUOTE="vieras";28228875]Joo tosiaan, kannustetaan kaikkien yhden lasten äidin tekevän se toinen lapsi, ettei toisella olisi tylsää kotona. Tai sitten adpotoimaan, jos ei saa enään lapsia. Voi jessus sentään. Tiesitkö muuten että kaikkialla ei ole edes puistoja ja näin talviaikaan (eli suurin osa vuodesta) puistot ovat usein tyhjillään.[/QUOTE]

Jos lapsi tarvitsee päiväkodin tuomaa kaveriseuraa, eikö vanhemmat voisi sitten mennä töihin tai opiskelemaan. Ja ehkä niitä muitakin lapia alkaisi ilmestyä pihoille ja puistoihin, kun subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettisiin.

Kun lapsiperheet ei enää kunnilta saa mitään kotiapua, kannattaa varmaan poistaa perhe-elämään uupuneiden vanhempien viimeinen tukipalvelu, lasten päivähoito?

Mitäs yks huostaanotto maksoikaan?

Uskon, että niitä mahdollisia vaihtoehtoisia viriketoimintoja olisi tehty, jos se olisi rahallisesti mahdollista. Ei näytä olevan. Näille kerhoillekin pitäisi olla joku paikka, joka maksaa ja näille lapsille hoitajia ihan yhtälailla. Minusta olisi ainakin hyvä, että lapsille olisi joitain 4 tunnin kerhoja pari kertaa viikossa, mutta tuntuu, ettei sellaisia vaan ole. Puolen tunnin kerhoista ei ole hyötyä edes lapsille. Meidän tyttö ei ainakaan haluaisi lähteä kavereiltaankaan (2,5 vuotias) kolmen tunnin oleilun jälkeen vaan voisi viettää vaikka joku päivä kavereidensa kanssa. Vähävaraisilla vanhemmilla ei myöskään tuskin ole varaa maksaa tälläisistä maksullisista pidempiaikaisista kerhoista, jotka vastaavat vähän kuin osapäivähoitoa. Osapäivähoito on nykyajan "kerhot". Muuta ei ole tarjotta kuin seurakunnalla ja heilläkin vain lyhyissä pätkissä ehkä kerran viikossa ja tietyissä kaupungeissa ja paikoissa. Monenkaan ei ole järkevää viedä lastaan puolen tunnin päähän kerhoon, jos joutuu itse sitten odottelemaan ulkopuolella.

Toinen juttu sitten näistä äiti-lapsi kerhoista. Minusta lapsen tulee osata olla myös erillään vanhemmistaan. Lapsen tulisi oppia olemaan ennen kouluikääkin ilman äitiään. Jos äiti on aina läsnä, lapsi voi kokea todella turvattomuuden tuntua koulussa ja ensimmäinen vuosi menee väistämättä siihen totutteluun, ettei ole tottunut olemaan edes paria tuntia ilman äitia, isää tai tuttua sukulaista.

Kun lapsiperheet ei enää kunnilta saa mitään kotiapua, kannattaa varmaan poistaa perhe-elämään uupuneiden vanhempien viimeinen tukipalvelu, lasten päivähoito?

Mitäs yks huostaanotto maksoikaan?

Olen varmaan todella vanhanaikainen, kun ajattelen päivähoidon olevan sitä varten, että me töissä käyvät vanhemmat viemme lapset hoitoon siksi aikaa, kun käymme töissä.

Meillä laspet joutuivat olemaan päiväkodissa vain puoli vuotta ja silti ovat kasvaneet fiksuiksi, ihaniksi isoiksi lapsiksi. Antakaa lastenkin nauttia rauhasta, eimkoko jana tarvitse olal sirkushuveja tarjolla. On erittäin tärkeää oppia myös rauhoittumaan ja olla yhdessä ihan vain läsnä arjessa. Ei ihme, että joka toinen lapsi on kaikenmaailman erikoisdiagnooseilla varustettu - sekoaa siinä isommankin pää jos ei koskaan ole rauhallista, ihan vain ihanaa lähelläolemista. Niin, ja jos vielä ajatteleekin asiaa niin, että yhdessä tekeminen ei ole pois MINUN ajastani vaan myös minä saan siitä jotain niin siinä apranee lapsenkin elämä.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Minusta esim. työttömien lapset syrjäytyvät entistä pahemmin jos subjektiivinen päivähoito lopetetaan. Nyt jos pitää osa-aika hoidossa niin ei välttämättä muiden päiväkotilasten vanhemmat tiedä että on työtön eivätkä lapset ala sortamaan työttömän lasta ennen koulun alkua.

Olen varmaan todella vanhanaikainen, kun ajattelen päivähoidon olevan sitä varten, että me töissä käyvät vanhemmat viemme lapset hoitoon siksi aikaa, kun käymme töissä.

Näinpä. Mitenkähän me 70-luvulla syntyneet olemmekaan kasvaneet? Tai vanhempamme pärjänneet ilman kunnallista päivähoitopaikkaa? Tai suurin osa maailmasta. Ihan tänäänkin. Kumma, että nykyvanhemmat hommaavat niinkin uuvuttavan harrastuksen kuin perhe, jos ilman yhteiskunnan rajua tukemista eivät hengissä/järjissään selviä?

Itse kun olin hoitovapaalla pienemmän lapsen kanssa, niin meillä oli kaveriperheen lapsi päivähoidossa, joten oli isommallekin seuraa. Enkä älynnyt, että olisi jotenkin pitänyt uupua.

No ei ole normaali arki tavallisille ihmisille vaikeaa. Ikävä kyllä monilla on mielenterveys- ja elämänhallintaongelmia. Haluatko, että heidän lapset kärsivät vai tyydytkö latelemaan ylemmyydentuntoisia kommenttejasi?

Jos lapsi tarvitsee päiväkodin tuomaa kaveriseuraa, eikö vanhemmat voisi sitten mennä töihin tai opiskelemaan. Ja ehkä niitä muitakin lapia alkaisi ilmestyä pihoille ja puistoihin, kun subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettisiin.

Näinhän äidit yleensä tekevätkin, mutta entä jos sattuu tulemaan raskaaksi ja on se vanhempi 3-5 vuotias esikoinen, joka saattaa jo olla tottunut käymään hoidossa. Työttömien äitien pitää myös pitää lapsi hoidossa, koska työkkäri edellyttää että töihin lähdetään vaikka seuraavana päivänä. Oikeasti harva äiti istuskelee kotona, lapset hoidossa, tekemättä mitään. Onhan niitäkin, mutta heillä on rikas mies, joka maksaa sitten verotuloja ihan muidenkin lasten edestä sinne päiväkotiin.

[QUOTE="kaija";28228946]Minusta esim. työttömien lapset syrjäytyvät entistä pahemmin jos subjektiivinen päivähoito lopetetaan. Nyt jos pitää osa-aika hoidossa niin ei välttämättä muiden päiväkotilasten vanhemmat tiedä että on työtön eivätkä lapset ala sortamaan työttömän lasta ennen koulun alkua.[/QUOTE]

No sitten ne töissä käyvät vanhemmat voisivat vaikka omille muksuille opettaa, että kaverin työttömät vanhemmat eivät ole syy sortamiselle. Hei haloo, oikeesti!

Eihän valtaosa alta kouluikäisistä ole edes mitenkään kiinnostunut, ovatko kaverin vanhemmat töissä vai ei, tai mitä ne sitten sattuvatkaan tekemään. Pientä ihastusta saatta aiheuttaa, jos jonkun kaverin faija käy vaikka rekalla hakemassa, mutta siihen se sitten jää.....

Missä maailmassa te ihmiset oikein elätte?

[QUOTE="vieras";28228969]Näinhän äidit yleensä tekevätkin, mutta entä jos sattuu tulemaan raskaaksi ja on se vanhempi 3-5 vuotias esikoinen, joka saattaa jo olla tottunut käymään hoidossa. Työttömien äitien pitää myös pitää lapsi hoidossa, koska työkkäri edellyttää että töihin lähdetään vaikka seuraavana päivänä. Oikeasti harva äiti istuskelee kotona, lapset hoidossa, tekemättä mitään. Onhan niitäkin, mutta heillä on rikas mies, joka maksaa sitten verotuloja ihan muidenkin lasten edestä sinne päiväkotiin.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta ihan tuohon en usko. Olen kai nähnyt liikaa arjen realismia ympärilläni....

[QUOTE="sasa";28228954]Näinpä. Mitenkähän me 70-luvulla syntyneet olemmekaan kasvaneet? Tai vanhempamme pärjänneet ilman kunnallista päivähoitopaikkaa? Tai suurin osa maailmasta. Ihan tänäänkin. Kumma, että nykyvanhemmat hommaavat niinkin uuvuttavan harrastuksen kuin perhe, jos ilman yhteiskunnan rajua tukemista eivät hengissä/järjissään selviä?[/QUOTE]

No siihen aikaan lapsia kuoli paljon useammin, koska äidit antoivat usein lasten leikkiä rauhassa ja huolehtia toisistaan. LÄhtivät keskenään alle kouluikäisinä uimaan ja joskus sinne joku hukkui. Kyllä sillon on ollut paljon puutteita. Kyllä nykyajankin vanhemmat pärjäisivät ilman, mutta olisiko se näille vanhemmille ja lapsille jotenkin parempi? Tällä oikeudella on yritetty parantaa ja helpottaa elämistä. Onko se joltain toiselta pois, jos joku haluaa hieman helpottaa arkeaan ja lapselle leikkiseuraa.

Niin ja jos kustannuksia mietitään, niin niitä kustannuksia voisi vähentää jostain ihan muualta.

Minä saisin lapselleni varmasti päätöksen hoitopaikasta muutenkin, mutta kerronpa nyt yhden jutun: ilman päivähoitoa meillä ei olisi YHTÄÄN paikkaa, jonne voisin päivisin viedä autistisen lapseni. Kuten joku jo ylempänä kertoi, kunnat ovat lakkauttaneet kodinhoitajat ym. entisajan palvelut ja jos minulla olisi esim. lääkärinaika, en voisi mennä sinne koska en saisi ketään katsomaan lapseni perään sillä aikaan. Ja jos lapsi olisi sillä tuulella että lähdöstä ei tulisi mitään, en tosiaankaan edes sinne terveysasemalle asti pääsisi...

Monissa maissa on vapaaehtoisten sekä kunnan voimin pyöriviä päiväkeskuksia ym., joihin voi jättää erityislapsensa hetkeksi tai joku keskuksesta tulee jopa kotiin asti katsomaan tämän perään/hakee koulusta/mitä nyt tarvitaankaan. Suomessa ainoat palvelut ovat kunnan/valtion käsissä ja niissä vaaditaan aina vanhemman läsnäoloa, myös silloin kun lapsi on vaikkapa osastolla omahoitajansa kanssa. Mitään joustoa ei tunneta, ei mitään ekstratukea perheelle. Jos asiat ovat tarpeeksi heikosti, lastensuojelun kautta voi saada jonotuksen jälkeen tukiperheen, joka sitten ottaa lasta joskus yöksi jotta vanhemmat saisivat levätä. Ja joka ikisestä kerrasta tämä perhe tekee sossulle raportin. Voi vaan veikata, kuinka moni kaipaisi tukiperhettä muttei tahdo sen mukanaan tuomaa kyttäystä...

Anteeksi, mutta ihan tuohon en usko. Olen kai nähnyt liikaa arjen realismia ympärilläni....

Onko se realismia vai pessimismiä? Tälläkin palstalla näkee jatkuvasti naapurikyyliä, jotka ovat ihan varmoja että se naapurin akka siellä vaan makaa päivät pitkät, mitään muuta syytä ei voi olla. Ja toinen on varma että naapurin akka huoraa. Ja kolmannen kaikki ystävät ovat sosiaalipummeja. Ihmetyttää välillä, että jos toisia syytetään ruusunpunaisten lasien läpi katsomisesta, niin toiset tuntuvat katsovat sitten sellaisten kuranruskeiden läpi, kun kuorossa haukutaan tuntemattomia ja välillä omia ystäviäkin. Ja asenne kun alunalkaenkin on sitä luokkaa, että mitään "oikeita ongelmia" ei voi kellään olla, vaan ovat vaan laiskoja ja tyhmiä, niin en ihmettele jos ne ihmiset eivät sitten niitä ongelmiaan teille esittele.

Kaikenlaisia ihmisiä on, paskojakin. Mutta sitä vähän paskaakin kannattaa tukea sen sijaan, että hyväksyttäisiin vain >82%:sti täydellinen äitiys ja muilta viedään lapset pois.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Minä saisin lapselleni varmasti päätöksen hoitopaikasta muutenkin, mutta kerronpa nyt yhden jutun: ilman päivähoitoa meillä ei olisi YHTÄÄN paikkaa, jonne voisin päivisin viedä autistisen lapseni. Kuten joku jo ylempänä kertoi, kunnat ovat lakkauttaneet kodinhoitajat ym. entisajan palvelut ja jos minulla olisi esim. lääkärinaika, en voisi mennä sinne koska en saisi ketään katsomaan lapseni perään sillä aikaan. Ja jos lapsi olisi sillä tuulella että lähdöstä ei tulisi mitään, en tosiaankaan edes sinne terveysasemalle asti pääsisi...

Monissa maissa on vapaaehtoisten sekä kunnan voimin pyöriviä päiväkeskuksia ym., joihin voi jättää erityislapsensa hetkeksi tai joku keskuksesta tulee jopa kotiin asti katsomaan tämän perään/hakee koulusta/mitä nyt tarvitaankaan. Suomessa ainoat palvelut ovat kunnan/valtion käsissä ja niissä vaaditaan aina vanhemman läsnäoloa, myös silloin kun lapsi on vaikkapa osastolla omahoitajansa kanssa. Mitään joustoa ei tunneta, ei mitään ekstratukea perheelle. Jos asiat ovat tarpeeksi heikosti, lastensuojelun kautta voi saada jonotuksen jälkeen tukiperheen, joka sitten ottaa lasta joskus yöksi jotta vanhemmat saisivat levätä. Ja joka ikisestä kerrasta tämä perhe tekee sossulle raportin. Voi vaan veikata, kuinka moni kaipaisi tukiperhettä muttei tahdo sen mukanaan tuomaa kyttäystä...

Niin ja vielä: erityislapsille ei tietääkseni ole kerhotoimintaa ollenkaan.

Jos kotona olo tympii ja lapsi tarvitsee enemmän virikkeitä, äiti voi hommata vaikka osa-aikaisen duunin ja näin lapsi voisi tarhassa olla.

Mitä sitä turhaan on isona kustanteena.

Niin ja joka paikassa jokainen noin vain hommaa työpaikan. Että mua sitten ottaa päähän sun kaltaiset taukit jotka ei tajua, että ei niitä töitä niin vain saa!

Ei, en ole itse työtön, mutta osaan ajatella muutakin kuin omaa napaa.

Yhteistyössä