Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

[QUOTE="Huu";28170458]Sellasii ne lappeenrantalaiset on. Lojaaleja vaa hyville ystäville ja muista juorutaa seläntakana. Suuttuessa ne on tosi ilkeitä ja sit vast sanovat suoraan mitä ajattelevat oikeesti.[/QUOTE] Joo nimenomaan. Tämä päti melkein kaikkiin. Aluksi kuvittelin että aivan ihania ihmisiä, mutta totuus oli toinen. En tosiaan missään ole tavannut niin kieroja ihmisiä.

Kotkalaiset ovat lappeenrantalaisiin verrattuna paljon hiljaisempia ja jurompia, ja se hämmästytti kovasti Lappeenrantaan 18-vuotiaana muuttaessani, että siellä nuoretkin esiteltiin toisilleen nimeltä, ja käteltiin. Ei Kotkassa esitelty mitenkään uutta ihmistä, tai sitten murahdettiin silmiin katsomatta "moi". Olin joku aika sitten Kotkassa ja tapasin uusia ihmisiä. Oli lähellä etten mennyt esittelemään heille itseäni ja kätellyt, mutta sitten muistin että ainiin, ei täällä tehdäkään niin, ja mumisin vain heille "moi" ja he mumisivat takaisin. :LOL:

Kotkalaiset siis noin yleistettynä ovat yleensä aika pidättyväisiä. Mutta kuitenkin rehdimpiä verrattuna lappeenrantalaisiin.
 
hihhh
Miä voin alottaa. Vaik miä en oo siäl asunu koht 23 vuotee, ni silti miä heti kuulen jos joku jossaa puhuu samaa murretta. Ykskii nainen meiän töist on asunu muual jo 30 vuotta, silti miä heti kuulin et se on samast suunnast ku miäkii. Ja miä luulen vähä et toi nikki Eemin ja Nooan äitikii on samoilt suunnilt. :D
Kuusankoski :) En lukenu keskusteluu, mut miä jotenkii arvasin et siä oisit niinku täält kotosi.
 
"mmmmm"
Ihan jännää huomata, et meil tääl tosiaan puhutaan jotai murretta, ku toisen lahtelaisen puheen tunsin heti:) lahessa meil on nyt salppurin kisat, illalla mennää saunaa ja mukaa otetaa tietenki puhas pyhe:)...niin mulla on toinen vanhemmista kotosi kouvolan suunnalta, että oma puhe on varmaa jotain sekotusta.
 
"vieras"
Emmää nyt oikeen osaa sanua. Kö mää oon asunu kuitenki nii monesa paikasa, että mun murtehesen on sekottunu nii palijo muutaki kö sitä mitä mää oikiasti puhun. Tahi praataan, son ihan miten ihte haluaa senki ajatella. Mutta on mulle ihan tuttuja myös nuo toolit, akkunat, kahavin ryystämiset motista, kruppinsa telomiset ja piirtojen käsittely, kö mummu opetti joskus nelikesäsenä kersana niitä käyttähän, etten kerkiä pahuutta tekehän.
Ookko sää uuvesta Kokkolasta? Niinkö jostaki liitoskunnista?
 
"vieras"
Emmie tiiä mie oon maalta. Meiän murre on kuiteskin enemmän Kotkaa kuin Lappeenrantaa. Käyään Venäjällä tankilla ku siel on niin halpaa pensaa. Tää on tämmönen tuppukylä missä on paljo rekkajonoi. Ja ryssiä ajelee kylälläkin. Ei tääl koskaan mitään tapahu, mut nyt on Johanna Tukiainen tulos, sinne mie ainaki meen. Meiän kunta on myös kuuluisa siit et tääl nuoret pojat tuppaa ajelemaan pahoi kolareit.
 
[QUOTE="vieras";28171520]Emmie tiiä mie oon maalta. Meiän murre on kuiteskin enemmän Kotkaa kuin Lappeenrantaa. Käyään Venäjällä tankilla ku siel on niin halpaa pensaa. Tää on tämmönen tuppukylä missä on paljo rekkajonoi. Ja ryssiä ajelee kylälläkin. Ei tääl koskaan mitään tapahu, mut nyt on Johanna Tukiainen tulos, sinne mie ainaki meen. Meiän kunta on myös kuuluisa siit et tääl nuoret pojat tuppaa ajelemaan pahoi kolareit.[/QUOTE] Vainikkala? Taavetti?

En tiedä onko kumpikaan, mutta minä olin parikymppisenä pahassa kolarissa Purhon kohdalla, ja sillä kiharaisella tiellä Haminasta Lappeenrantaan kulki paljon rekkoja, ja oli myös paljon kolareita.
 
Viimeksi muokattu:
yh
[QUOTE="vieras";28171520]Emmie tiiä mie oon maalta. Meiän murre on kuiteskin enemmän Kotkaa kuin Lappeenrantaa. Käyään Venäjällä tankilla ku siel on niin halpaa pensaa. Tää on tämmönen tuppukylä missä on paljo rekkajonoi. Ja ryssiä ajelee kylälläkin. Ei tääl koskaan mitään tapahu, mut nyt on Johanna Tukiainen tulos, sinne mie ainaki meen. Meiän kunta on myös kuuluisa siit et tääl nuoret pojat tuppaa ajelemaan pahoi kolareit.[/QUOTE]

Sie oot sit varmaakii Virolahelt tai Nuijamaalt kotosi. Mie oon kans kotosi yhest pienest kyläst, mut nyt mie asustelen naapurikaupungis. Kotikyläs sanotaa, et ollaa oljamis, ku oltii vaik mummolas yökyläs. Tääl meijäkii kaupungis kerra vuotee on paljo porukkaa yhe viiko aja.
 

Yhteistyössä