Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

Itseäni hämmentäisi enemmän, jos luopuisin omasta murteestani asuinpaikan muuttuessa. 16 vuotta Helsingissä ja puhun Etelä-Karjalaa, eikä todellakaan hävetä. Parhaita tapauksia ovat nuoret, jotka muuttavat Helsinkiin, ja kahden päivän päästä puhutaan tönkköhelsinkiä, kun se on "tarttunut" huonon itsetunnon takia. Miten se Helsingin murre on muka muita parempi?
No, eipä se ole minultakaan häipynyt kokonaan, kerroinhan tuolla että kymenlaaksolaiset tunnistavat heti. Ja ekat 2-4 vuotta kyllä puhuin ihan omaa murrettani, sitten se vaan pikkuhiljaa tarttui, itsekseen, ajattelematta, veikkaanpa että se on luonnollisempaa kuin se, että ehdoin tahdoin pidetään vaikka vuosikymmeniä kiinni omasta murteesta.

Kyllä minulle naurettiin usein ekoina vuosina, kun puhuin omaa murrettani, kun en alkanut sitä väkisin muuttamaan. Saatoin vaan hymyillä vinosti ja sanoa että : Haist siä kakka. :D
 
Viimeksi muokattu:
jaah
No, eipä se ole minultakaan häipynyt kokonaan, kerroinhan tuolla että kymenlaaksolaiset tunnistavat heti. Ja ekat 2-4 vuotta kyllä puhuin ihan omaa murrettani, sitten se vaan pikkuhiljaa tarttui, itsekseen, ajattelematta, veikkaanpa että se on luonnollisempaa kuin se, että ehdoin tahdoin pidetään vaikka vuosikymmeniä kiinni omasta murteesta.

Kyllä minulle naurettiin usein ekoina vuosina, kun puhuin omaa murrettani, kun en alkanut sitä väkisin muuttamaan. Saatoin vaan hymyillä vinosti ja sanoa että : Haist siä kakka. :D
Itse taas en ole mitenkään "ehdoin tahdoin pitänyt kiinni" murteestani. Mutta kyllä tuntuisi todella oudolta vaihtaa murre toiseksi, kun on 36 vuotta jo puhunut tätä omaa ja alkuperäistä. 20-vuotiaana Helsinkiin muutin, enkä oikein vieläkään tajua, miten se murre joihinkin tarttuu. Kuulostaisin ihan eri persoonalta, jos olisin yhtäkkiä "mä" :D
Sitä paitsi, Helsingin murre kuulostaa omaan korvaani rumalta, esim. "dösäri" tai "En mä pysty näkee sitä" = NÄKEMÄÄN! Huonoa suomea puhuvat mokomat :D
 

Yhteistyössä