Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

"OMG"
Alkuperäinen kirjoittaja komää;28169732:
Mää kyl itte tiärä mistpäi oon kotisi, mut tiärettiks te muut? Mää halluu men ain pöyrä ääree kaffeet ryyppämää, mut mun täytyyy sannoo, et pyäree pöyrä ääres ei oo kivvaa! Tiäräksää...
Sä oot Porist.

No mä taas oon ehtinyt kyl jos asuu aika mones paikas, mut enköhän kuitenki aika selkeesti puhu just sillee miten mun kotikaupungis puhutaa. Ei ainakaa viel kukaa sielt oo luullu mun tuleva mistää muualtkaa, ja siel päi kyl kaikki tuntuu huomaavan heti jos jokuu puhuu eri taval.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TIEDÄN;28169972:
Kotka!

Heti tiesin. Puhut ihan kuin Innon Marko. :) Ja on muutama oikeasti tuttu myös Kotkasta ja sen murteen kyllä tuntee, jos on kerran kuullu!
Onko muuten Marko Paanala (tms.) oikeasti Kotkasta? Kun olen puheen perusteella varma siitä, mutten ole googlella löytänyt, olen nimenomaan sitä tietoa etsinyt, koska puhuu tarkalleen Kotkan murretta.
 
"vieras"
Ois ollu yks kaupunki missä asuin aikoinaan reilut 10 vuotta, se murre on jäänyt pysyvästi, vaikka en sillä murteella siis enää puhu. Mutta kun pitää olla syntymäkaupunki niin en sitten osallistu :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28170068]Ois ollu yks kaupunki missä asuin aikoinaan reilut 10 vuotta, se murre on jäänyt pysyvästi, vaikka en sillä murteella siis enää puhu. Mutta kun pitää olla syntymäkaupunki niin en sitten osallistu :)[/QUOTE]Ei se haittaa, kirjota jotain niin arvaillaan! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rockyroad
pikakahvi
Dösää ja linkkua olen kuullut käytettävän, mutta voit olla oikeassa siinä, että linkku on varmaan suositumpi :) Itse oon kanssa sitä miettinyt, että kyllä se jää varmasti päälle tuo murre vaikka muuttaiskin muualle.
Mä oon muuttanu melkein 10 vuotta sitten Lahesta pääkaupunkiseudulle, mutta edelleen puhun välillä esim. "Sokkarista", eikä mun mies, paljasjalkainen helsinkiläinen, aluksi tajunnu mitä mä tolla tarkotan :D Lahessa me aina sovittiin treffit tyttökaverien kanssa Sokkarin oville :)
 
Miä voin alottaa. Vaik miä en oo siäl asunu koht 23 vuotee, ni silti miä heti kuulen jos joku jossaa puhuu samaa murretta. Ykskii nainen meiän töist on asunu muual jo 30 vuotta, silti miä heti kuulin et se on samast suunnast ku miäkii. Ja miä luulen vähä et toi nikki Eemin ja Nooan äitikii on samoilt suunnilt. :D
Voi miten kotosan kuuloist!
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
[QUOTE="vieras";28170072]Ei se haittaa, kirjota jotain niin arvaillaan! :)[/QUOTE]

No. Vaikkapa näin: Ka empä minä tiiä muuta ku jotta suatan syyvä lanttukukkoo taekka muikkukukkoo ruuvaksi ja ottoo piälle pullakahvit. Sen jäläkkeen mään ettonneelle vähäksi aekkoo. Iltasella suatan kahttoo telekkarrii aekani kuluksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28170099]No. Vaikkapa näin: Ka empä minä tiiä muuta ku jotta suatan syyvä lanttukukkoo taekka muikkukukkoo ruuvaksi ja ottoo piälle pullakahvit. Sen jäläkkeen mään ettonneelle vähäksi aekkoo. Iltasella suatan kahttoo telekkarrii aekani kuluksi.[/QUOTE]Kuopio? :)
 
[QUOTE="vieras";28170099]No. Vaikkapa näin: Ka empä minä tiiä muuta ku jotta suatan syyvä lanttukukkoo taekka muikkukukkoo ruuvaksi ja ottoo piälle pullakahvit. Sen jäläkkeen mään ettonneelle vähäksi aekkoo. Iltasella suatan kahttoo telekkarrii aekani kuluksi.[/QUOTE] Mulle tuli mieleen Joensuu tai Ilomantsi, Nurmes, Lieksa? Siis Pohjois-Karjalan murre. Tosin ne veti siellä sultsinoita. :)
 
[QUOTE="vieras";28170099]No. Vaikkapa näin: Ka empä minä tiiä muuta ku jotta suatan syyvä lanttukukkoo taekka muikkukukkoo ruuvaksi ja ottoo piälle pullakahvit. Sen jäläkkeen mään ettonneelle vähäksi aekkoo. Iltasella suatan kahttoo telekkarrii aekani kuluksi.[/QUOTE]

Siskon perhe asuu Suonenjoella jä hänen appiukon puhe on tuon kuulosta, eli mä laittasin Savoon kumminki...
 
Voi miten kotosan kuuloist!
Voin paljastaa että en kotkalaisten mielestä ole ihan oikea kotkalainen, vaan "kymiläinen". :D

Pk-seudulla asusteleville tiedoksi että se on vähän sama kun sanoisi täällä olevansa Korsosta. Vai oiskohan Kerava pahempi? :LOL:

Ainiin, sulle vielä vihjaan, että asuin 400 m päässä risteyksestä, jossa oli ennen kioski ja huoltoasema vastapäätä toisiaan. Molemmat on purettu, kylmäasema taitaa olla huoltoaseman kohdalla, en muista kun en ole pariin vuoteen käynyt. Nyt parin vk päästä menen.

Niin, sitten, 200 m päästäni oli (onkohan vieläkin) polkupyöräkorjaamo, ja 400 m päässä ala-aste. Ruokakauppakin oli ala-asteen vieressä ennen, taitaa olla lopetettu.

Ainiin, pyöräkorjaamoa vastapäätä on vieläkin iiiiiso kuusi, johon pentuna kiipesin enkä päässyt alas. ja kuusesta 200 m päässä oli kotileipomo missä oli taivaallisia possoja. :)

Ihan kiva kun pääsee kohta tonne taas fiilistelemään.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;28170117:
Vääntääkö P-Karjalaisetkin noin paljon? Mä oon myöhemmän lapsuuteni (niiden muutaman nyssevuoden jälkeen) viettäny E-Karjalassa, ei siellä viännetä, eikä kiännetä :)
Voe kuule, kyllä ne viänttää :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;28170117:
Vääntääkö P-Karjalaisetkin noin paljon? Mä oon myöhemmän lapsuuteni (niiden muutaman nyssevuoden jälkeen) viettäny E-Karjalassa, ei siellä viännetä, eikä kiännetä :)
Itse olen asunut Lappeenrannassa 9 v., ja exän sukulaisia asui Pohjois-Karjalassa, jossa vierailimme usein. Minusta Pohjois-Karjalassa oli tosi voimakas murre, tosin Lappeenrannassakin oli, sellainen suunnilleen että voi kun miuta väsyyyttää, mut ei kehtaa mennä vielä nukkuu, ku ei kellokaa miust viel mitenkään kamaalasti oo kuitenkaa. :D

Pohjois-Karjalan murre oli aivan ihanan kuuloista, ja ihmiset ihania pääsääntöisesti, sellaisia välittömiä suurin osa. Lappeenrannassakin kyllä oli puheliasta porukkaa, mutta hemmetin kieroja. En tiedä oliko sattumaa että elämäni kaksinaamaisimmat ihmiset tapasin Lappeenrannan vuosinani. Edessäpäin esitettiin ystävällistä, ja sitten haukuttiin selän takana. Voi olla että oli vain huonoa tuuria.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Itse olen asunut Lappeenrannassa 9 v., ja exän sukulaisia asui Pohjois-Karjalassa, jossa vierailimme usein. Minusta Pohjois-Karjalassa oli tosi voimakas murre, tosin Lappeenrannassakin oli, sellainen suunnilleen että voi kun miuta väsyyyttää, mut ei kehtaa mennä vielä nukkuu, ku ei kellokaa miust viel mitenkään kamaalasti oo kuitenkaa. :D

Pohjois-Karjalan murre oli aivan ihanan kuuloista, ja ihmiset ihania pääsääntöisesti, sellaisia välittömiä suurin osa. Lappeenrannassakin kyllä oli puheliasta porukkaa, mutta hemmetin kieroja. En tiedä oliko sattumaa että elämäni kaksinaamaisimmat ihmiset tapasin Lappeenrannan vuosinani. Edessäpäin esitettiin ystävällistä, ja sitten haukuttiin selän takana. Voi olla että oli vain huonoa tuuria.
Joensuussa sanotaan mie ja sie, Lieksassa minä ja sinä :)
 

Yhteistyössä