Kirjoita synnyinkaupunkisi murteella, muut saavat arvata kaupungin.

Onko muuten Marko Paanala (tms.) oikeasti Kotkasta? Kun olen puheen perusteella varma siitä, mutten ole googlella löytänyt, olen nimenomaan sitä tietoa etsinyt, koska puhuu tarkalleen Kotkan murretta.
On.


UUSI SARJA ALKAA! Marko Paananen tekee odotetun paluun uudenlaisessa sisustusohjelmassa ja laittaa suomalaiset kodit kuntoon. Jaksoissa seurataan Markon oikeita projekteja suunnittelusta näyttäviin lopputuloksiin sekä kurkistetaan myös Markon yksityiselämään. Markolla on missio: kaikki osaavat sisustaa, mutta muutama perusasia on hyvä muistaa. Sarjassa tutustutaan myös uuteen tv-kasvoon, Markon assariin Essi Ilolaan. Sarjan ensimmäisessä jaksossa Marko palaa kotikaupunkiinsa Kotkaan auttamaan serkkunsa perhettä, joka kamppailee vanhan keittiönsä kanssa.
Sisustusarkkitehti Marko Paananen - Kausi 1 - Jakso 1 - Paanasten keittiön tehokkaat neliöt | Ruutu
 
On.


UUSI SARJA ALKAA! Marko Paananen tekee odotetun paluun uudenlaisessa sisustusohjelmassa ja laittaa suomalaiset kodit kuntoon. Jaksoissa seurataan Markon oikeita projekteja suunnittelusta näyttäviin lopputuloksiin sekä kurkistetaan myös Markon yksityiselämään. Markolla on missio: kaikki osaavat sisustaa, mutta muutama perusasia on hyvä muistaa. Sarjassa tutustutaan myös uuteen tv-kasvoon, Markon assariin Essi Ilolaan. Sarjan ensimmäisessä jaksossa Marko palaa kotikaupunkiinsa Kotkaan auttamaan serkkunsa perhettä, joka kamppailee vanhan keittiönsä kanssa.
Sisustusarkkitehti Marko Paananen - Kausi 1 - Jakso 1 - Paanasten keittiön tehokkaat neliöt | Ruutu
No niin, nyt sekin vihdoin selvisi sitten. =) Juu, Marko puhuu prikulleen samaa murretta kuin minä aloituksessani, ja sen kyllä tunnistaa sadasosasekunnissa. Tosiaan töissäkin tunnistin, vaikka tämä hlö oli jo 30 vuotta asunut muualla. Taisi olla vain pari sanaa mitkä lausui tietyllä tavalla. Ja on minutkin kyllä "keksitty" monta kertaa vaikka jo 23 vuotta asunut muualla.
 
lpr
Itse olen asunut Lappeenrannassa 9 v., ja exän sukulaisia asui Pohjois-Karjalassa, jossa vierailimme usein. Minusta Pohjois-Karjalassa oli tosi voimakas murre, tosin Lappeenrannassakin oli, sellainen suunnilleen että voi kun miuta väsyyyttää, mut ei kehtaa mennä vielä nukkuu, ku ei kellokaa miust viel mitenkään kamaalasti oo kuitenkaa. :D

Pohjois-Karjalan murre oli aivan ihanan kuuloista, ja ihmiset ihania pääsääntöisesti, sellaisia välittömiä suurin osa. Lappeenrannassakin kyllä oli puheliasta porukkaa, mutta hemmetin kieroja. En tiedä oliko sattumaa että elämäni kaksinaamaisimmat ihmiset tapasin Lappeenrannan vuosinani. Edessäpäin esitettiin ystävällistä, ja sitten haukuttiin selän takana. Voi olla että oli vain huonoa tuuria.
Myö ollaa vähä semmosii. Johtuu siit ku tää on kuitenki aika pien kaupunki ja sillee syrjäs ettei meit ikinä muisteta missää ku mainitaa jotai tapahtumii tai paikkoi tai vaik kesäsäätä.

Kaikki ei tääl sentää tunne kaikkii mut kenet vaa tapaat ni aina se tuntee jonku jonka sieki tunnet. Pahimmas tapaukses on jonku siu tutun sukulaine vähintää. Ei myö oikeesti olla mitää ilosii karjalaisii ku aikamoisii hapannaamoi suurin osa.

Näyttää muute uskomattoman urpolta kirjottaa tätä mei murretta. Eikä se intonaatio oikee tuu tekstis läpi ni paljo jää puuttumaakii.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Myö ollaa vähä semmosii. Johtuu siit ku tää on kuitenki aika pien kaupunki ja sillee syrjäs ettei meit ikinä muisteta missää ku mainitaa jotai tapahtumii tai paikkoi tai vaik kesäsäätä.

Kaikki ei tääl sentää tunne kaikkii mut kenet vaa tapaat ni aina se tuntee jonku jonka sieki tunnet. Pahimmas tapaukses on jonku siu tutun sukulaine vähintää. Ei myö oikeesti olla mitää ilosii karjalaisii ku aikamoisii hapannaamoi suurin osa.

Näyttää muute uskomattoman urpolta kirjottaa tätä mei murretta. Eikä se intonaatio oikee tuu tekstis läpi ni paljo jää puuttumaakii.
Ex-eteläkarjalaisena haluisin kyllä väittää muuta. Lpr on mun käsityksen mukaan kumminki E-Karjalan keskus ja koko maan mittakaavassaki ihan hyvän kokonen kylä, nyt ku söitte Joutsenonki. Ja kai se Imatra tulee kohta kans saman kyytiin, vai liitetäänköhän se Svetoon...:rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mä oon muuttanu melkein 10 vuotta sitten Lahesta pääkaupunkiseudulle, mutta edelleen puhun välillä esim. "Sokkarista", eikä mun mies, paljasjalkainen helsinkiläinen, aluksi tajunnu mitä mä tolla tarkotan :D Lahessa me aina sovittiin treffit tyttökaverien kanssa Sokkarin oville :)
Mä puhun ja edelleen Sokkarista. :D Mut mun mies ymmärtää, kun sekin on Lahest.
 
"Eee"
Nynnoi muksut on lährössä miähen kans mummolle ja mää vaan makaan täälä. Piänempi huutaa, että pipa tarttis saara päähä eikä miäs tehe mitään. Tartteeks mun nymmennä si auttaan...
 
[QUOTE="Eee";28170269]Nynnoi muksut on lährössä miähen kans mummolle ja mää vaan makaan täälä. Piänempi huutaa, että pipa tarttis saara päähä eikä miäs tehe mitään. Tartteeks mun nymmennä si auttaan...[/QUOTE]

Tampere?
 
arvauksia :)
No mä oon täält kotosi, siel oon syntyny ja asunu mont vuotta. Oon muuttanu vähäse kauemmas, mut välil mietin et milt se tuntuis jos asusisin siel vieläki.

Sanon ja ketä enkä kuka :D
 
No soon sellaanen juttu notta meirän markilla on kaikki komiampaa kun krannis. Äiree istuu lavittalla ja juo kaffia ja syö ankkastukkia, issee on vatupassis ja rohajaa unisnansa. Kersat jos alakaa rikuneeraamahan niin me sanotahan niillen notta ny pitää olla ihimisiksi nottei tuollaanen käy laatuhun.
 
No soon sellaanen juttu notta meirän markilla on kaikki komiampaa kun krannis. Äiree istuu lavittalla ja juo kaffia ja syö ankkastukkia, issee on vatupassis ja rohajaa unisnansa. Kersat jos alakaa rikuneeraamahan niin me sanotahan niillen notta ny pitää olla ihimisiksi nottei tuollaanen käy laatuhun.
Niin ja munamankelista löytyy lesta ja joppari ja housuusta pultut, klasista karteekit. Klopit konhottaa kirkolla notta niillenkin pitää joskus sanua notta olokaas ny. Naapurin mäläkki kävi toimittelemas notta sen massi on karonnu ja kysyy notta ollahanko me nähty sitä mihinään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
"vieras"
Otsikkoon: On sanottu, että täällä Keski-Suomessa ei ole mitään erityistä murretta vaan täällä puhutaan lähinnä kirjakieltä.
En sanois, että sentään kirjakieltä puhutaan, vaan ehkä mieluummin yleispuhekieltä. Kirjakielen puhuminen on vain pikkuvanhoille lapsille :D No vitsi, mutta kuitenkin hyvin harva aikuinen puhuu kirjakieltä meilläkään päin.

Olen itse Ruoveden läheltä, ja Ruovedellä sanotaan Suomen kirjakielen syntyneen. Ei meillä kyllä mitään murretta ole ollutkaan. Vähän tulee Tampereen vaikutusta toisten puheeseen, ja toisilla taas intonaatiossa kuuluu Keski-Suomi. Mutta nekin intonaatiot on aika hienovaraisia, ei niitä mun mielestä tekstiin pystyisi oikein ujuttamaan. Kyllä sen silti tunnistaa kun kuulee, ainakin joittenkin puheesta.
 
"Huu"
Itse olen asunut Lappeenrannassa 9 v., ja exän sukulaisia asui Pohjois-Karjalassa, jossa vierailimme usein. Minusta Pohjois-Karjalassa oli tosi voimakas murre, tosin Lappeenrannassakin oli, sellainen suunnilleen että voi kun miuta väsyyyttää, mut ei kehtaa mennä vielä nukkuu, ku ei kellokaa miust viel mitenkään kamaalasti oo kuitenkaa. :D

Pohjois-Karjalan murre oli aivan ihanan kuuloista, ja ihmiset ihania pääsääntöisesti, sellaisia välittömiä suurin osa. Lappeenrannassakin kyllä oli puheliasta porukkaa, mutta hemmetin kieroja. En tiedä oliko sattumaa että elämäni kaksinaamaisimmat ihmiset tapasin Lappeenrannan vuosinani. Edessäpäin esitettiin ystävällistä, ja sitten haukuttiin selän takana. Voi olla että oli vain huonoa tuuria.
Sellasii ne lappeenrantalaiset on. Lojaaleja vaa hyville ystäville ja muista juorutaa seläntakana. Suuttuessa ne on tosi ilkeitä ja sit vast sanovat suoraan mitä ajattelevat oikeesti.
 
hmhmh
[QUOTE="vieras";28170282]Misä täsä tosa kui sä ny tollai.[/QUOTE]

Pori ? tai siel suunnal ? aatteli vaa mainit tai pikemmiki veikat. Muute noist murteist pahemmi tiär. Eks tiä tua noi ni. Mut kiva o noit murteit veikkail. Mut kyl mää silti joskus "selkokieltäki" puhu. Tarttis vaa useemmi ku o muual ko koton. Ain ei kaikki ymmär mitä mää tarkota.
 
Myö ollaa vähä semmosii. Johtuu siit ku tää on kuitenki aika pien kaupunki ja sillee syrjäs ettei meit ikinä muisteta missää ku mainitaa jotai tapahtumii tai paikkoi tai vaik kesäsäätä.

Kaikki ei tääl sentää tunne kaikkii mut kenet vaa tapaat ni aina se tuntee jonku jonka sieki tunnet. Pahimmas tapaukses on jonku siu tutun sukulaine vähintää. Ei myö oikeesti olla mitää ilosii karjalaisii ku aikamoisii hapannaamoi suurin osa.

Näyttää muute uskomattoman urpolta kirjottaa tätä mei murretta. Eikä se intonaatio oikee tuu tekstis läpi ni paljo jää puuttumaakii.
Se ihana keinuva intonaatio siinä onkin parasta, ja ne venyyyyyyyytykset. :heart:

Asuin muuten monta vuotta Lauritsalassa Luukkaansalmen sillan kupeessa, aivan ihana paikka. :heart:
 

Yhteistyössä