Soittotunnit vain rikkaiden lapsille =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän kotikaupungissa musiikkiopiston yksi lukukausi maksaa himpun vajaa 300 euroa. Työväenopistolla pianotunnit, jotka siis 20 minuuttia per oppilas, maksavat 115 euroa/lukukausi. Yksityiset musiikkikoulut vielä kalliimpia kuin musiikkiopisto.

Kiitos vinkistä vapaaoppilaspaikkojen suhteen! Niistä otin selvää, ja pitäisi olla jo musiikkiopistossa ja siellä menestynyt hyvin opinnoissa, jotta vapaapaikkaa voi hakea. Näitä paikkoja muutama (alle 10) vuosittain jaossa. Eli aloittelevaa innokasta ne eivät hyödytä valitettavasti.

Ileisesti teillä vastanneilla on verraten hyvät tulot, kun pystytte tuosta vaan, priorisoiden ainakin, maksamaan huimia soittotuntimaksuja. Kyllä tuo musiikkiopistossa soittaminen ainakin minusta on jo hyvätuloisten hommaa. En pysty mistään nipistämään moisia summia kasaan. Soitinkin kun pitäisi ostaa tähän lisäksi, ja nuotit, ja bensakulut.

Olin illalla surulllinen, kun tajusin, ettei lapseni tule pääsemään haluamilleen soittotunneille. Nyt olen surullinen, vastauksia luettuani, että hän joutuu elämään tuonkaltaisia tekstejä suoltavien ihmisten ympäröimänä. Miten voitte halveksia ihmisiä sen perusteella, että tulot ovat pienet...?

Meidän kotikaupungissa musiikkiopiston yksi lukukausi maksaa himpun vajaa 300 euroa. Työväenopistolla pianotunnit, jotka siis 20 minuuttia per oppilas, maksavat 115 euroa/lukukausi. Yksityiset musiikkikoulut vielä kalliimpia kuin musiikkiopisto.

Kiitos vinkistä vapaaoppilaspaikkojen suhteen! Niistä otin selvää, ja pitäisi olla jo musiikkiopistossa ja siellä menestynyt hyvin opinnoissa, jotta vapaapaikkaa voi hakea. Näitä paikkoja muutama (alle 10) vuosittain jaossa. Eli aloittelevaa innokasta ne eivät hyödytä valitettavasti.

Ileisesti teillä vastanneilla on verraten hyvät tulot, kun pystytte tuosta vaan, priorisoiden ainakin, maksamaan huimia soittotuntimaksuja. Kyllä tuo musiikkiopistossa soittaminen ainakin minusta on jo hyvätuloisten hommaa. En pysty mistään nipistämään moisia summia kasaan. Soitinkin kun pitäisi ostaa tähän lisäksi, ja nuotit, ja bensakulut.

Olin illalla surulllinen, kun tajusin, ettei lapseni tule pääsemään haluamilleen soittotunneille. Nyt olen surullinen, vastauksia luettuani, että hän joutuu elämään tuonkaltaisia tekstejä suoltavien ihmisten ympäröimänä. Miten voitte halveksia ihmisiä sen perusteella, että tulot ovat pienet...?

siis teillä on aika tarkkaa tuo minne haluaa ja mitä haluaa soittaa. mikä vika pianossa tai viulussa? musiikki kuin musiikki. Ei kenenkään lapsi saa mitä haluaa, on rajat olemassa kaikillla.

siis kyllähän sinä vaikutat itse itsekkäältä nirppanokalta, kaikki pitäisi olla ilmaista ja sun lapsen pitäisi saada mitä haluaa, ei mitenkään voi joustaa.

jos olet terve niin menet töihin etkä täällä haukut oisia. itsekästä otusta sinä itse kasvatat

[QUOTE="höh";28075952]siis teillä on aika tarkkaa tuo minne haluaa ja mitä haluaa soittaa. mikä vika pianossa tai viulussa? musiikki kuin musiikki. Ei kenenkään lapsi saa mitä haluaa, on rajat olemassa kaikillla.[/QUOTE]

?? Musiikki kuin musiikki? Ettei saisi itse valita instrumenttia? Oletko tosissasi? Et taida ymmärtää musiikista mitään?

Sponsoreita ei ole.

Entä sossuavustus? Se opiskelija? Voi nyyh sentään. En tiiä pääseekö omanikaan aikanaan tunneille jos haluaa, se parku vaan ei auta jos tosissaan jotain haluaa. Sillon tehään aivan kaikki että sen sais. Tai kompromissi.

[QUOTE="höh";28075959]siis kyllähän sinä vaikutat itse itsekkäältä nirppanokalta, kaikki pitäisi olla ilmaista ja sun lapsen pitäisi saada mitä haluaa, ei mitenkään voi joustaa.

jos olet terve niin menet töihin etkä täällä haukut oisia. itsekästä otusta sinä itse kasvatat[/QUOTE]

Miten niin kaiken pitäisi olla ilmaista?

Mihin mun työpaikka on kadonnut??

Ketä olen haukkunut?

Yleensä jätän kommentoimatta tällaiset ala-arvoiset ja asiattomat kommentit, mutta sitten sitä miettii ÄÄNEEN, että mistä se sinäkin juttusi revit?

Ja missä ihmeessä pitää joustaa?

Ei olla rikkaita. Minun duunaripalkalla eletään ja lapsille tarjotaan harrastukset mitä haluaa. Valitettavasti intoa ei kenelläkään kolmesta ole musiikkiopistoon. Monta vuotta jo houkuteltu.

Kyllähän se monesti niin on, että sen muksun vaikka tässä tapauksessa soittotunnit repii vaik persnah.. :)

Jos todella tiukilla töistäkäynnistä huolimatta, niin elatusavussa tuo pitäisi huomioida. Kelan minimistä pistää sivuun edes se 50e/kk. ( ja jos on jumalaton asuntolainan lyhennys tms, niin se EI OLE SYY säästää lapsen harrastuksesta. Prkl ) Jättää jostain omasta jutustaan pois sen rahan vaikka. ( se on pari kampaajakäyntiäkin esmes..)

Onko lapsella ikää jo sen verran, että vois mainoslehtiä jakaa tai hiukan autella isovanhempia tms? Niin sitä monet heppatytöt aikoinaan maksoi tuntinsa.. ;)

Paljonko maksaa halpa harrastus? Ihan mielenkiinnosta avasin topikin kun minulla ei ole käsitystä soittotuntien hinnoista. Meillä tyttö harrastaa ratsastusta käy siis vain ratsastuskoulun tunneilla 2 x viikko ja maksaa 210€/ kk tähän tietysti päälle jäsenmaksut, varusteet ja muutaman kerran vuodessa leirejä. Ystäväni jonka lapsi harrastaa jääkiekkoa huokailee kuinka halvalla me päästään lapsen harrastuksen kanssa. Emme siis ole rikkaita, mutta harrastus on mielestäni asia johon kannattaa panostaa jos lasta kiinnostaa.

Mun mielestä ap:n asenne on erikoinen. Ihan niinkuin lapsella tulisi olla lähtökohtainen perusoikeus huippuopettajaan kotikäynneillä. Kyläl ne hyvätuloisetkin joutuu tenaviaan kuskaamaan sinne harrastukseen.

Ja jos oboe on liian kallista, eikä lapsi suostu edes kokeilemaan mitään muuta niin....voi voi.

Hmm. Paljonko teidän palkat on??

Minä en käy koskaan kampaajalla. En värjää hiuksiani. Autoa ei ole. Asutaan vuokralla. Lehtiä ei tule. Ei käydä lomilla missään. Syödään tosi yksinkertaisesti ja halvasti. En tajua, mistä vielä voisin säästää. Mulla jää verojen jälkeen käteen parhaimmillaan n.1200 e/kk, jos vakityön lisäksi teen vkl-keikkoja. Tästä maksan ihan kaiken. Sukulaisia meillä ei ole.

Ja ei, en oleta ilmaisia tunteja. Huoh. Harmitti vain, kun tajusin, paljonko soittotunnit maksavat. Ja ihan mikä tahansa harrastaminen sitten, kun lapsi on kouluikäinen.

Miksi lapsi ei saisi valita soitinta???? Pakotatteko lapsen esim. urheilemaan sitä lajia, mitä vanhempi haluaa tai mitä on tarjolla? Jos vaikka kylällä pelkkää sählyä, jota lapsi inhoaa, niin onko sinne pakko mennä?

Mutta tämä tästä minun osalta. Nyt harmittaa, että tulin tuoneeksi julki harmitukseni siitä, ettei lapsi pääse soittotunneille.

No jos soittotunnit sun mielestä maksaa liikaa, mikä estää ostamasta soitinta ja parhaansa mukaan harjoittelee kotona. Nykypäivänä netistäkin saattaa löytyä ohjeita. Ainakin pätee kitaraan, oboesta ei hajuakaan :D

Hmm. Paljonko teidän palkat on??

Minä en käy koskaan kampaajalla. En värjää hiuksiani. Autoa ei ole. Asutaan vuokralla. Lehtiä ei tule. Ei käydä lomilla missään. Syödään tosi yksinkertaisesti ja halvasti. En tajua, mistä vielä voisin säästää. Mulla jää verojen jälkeen käteen parhaimmillaan n.1200 e/kk, jos vakityön lisäksi teen vkl-keikkoja. Tästä maksan ihan kaiken. Sukulaisia meillä ei ole.

Ja ei, en oleta ilmaisia tunteja. Huoh. Harmitti vain, kun tajusin, paljonko soittotunnit maksavat. Ja ihan mikä tahansa harrastaminen sitten, kun lapsi on kouluikäinen.

Miksi lapsi ei saisi valita soitinta???? Pakotatteko lapsen esim. urheilemaan sitä lajia, mitä vanhempi haluaa tai mitä on tarjolla? Jos vaikka kylällä pelkkää sählyä, jota lapsi inhoaa, niin onko sinne pakko mennä?

Mutta tämä tästä minun osalta. Nyt harmittaa, että tulin tuoneeksi julki harmitukseni siitä, ettei lapsi pääse soittotunneille.

No minusta on turha sitte kitistä jos ei yhtään oo valmis joustamaan soittimesta jne. Asenne jo valmiiksi se että jollei just se niin ei ollenkaan. Tuossahan tuli vinkki kysyä koulussa musan opettajalta. Kysele niitä opiskelijoita opettamaan. Mulla aikanaan ois ollu mitää saumaa päästä opistoon, mut löyty opettaja muuten. Ja opiskelijakin mua on opettanut. En itseasiasa minäkään saanu just sitä instrumenttia minkä oisin halunnu, pääsyin halvempaan koska halusin soittaa kuitenkin. Harmitti se mutta vanhemmilla oli raja minne asti pysty lasten harrastukset maksamaan.

En ole pakottanut harrastamaan yhtään mitään. Niistä ovat saaneet valita, mitä on ollut tarjolla ja mihin mulla on ollut varaa.

Ymmärrän harmisi, mutta niin se on muissakin perheissä, että lapset harrastavat sellaisia lajeja, joihin vanhemmilla on varaa tai johon saadaan jotain kautta sponsori.

[QUOTE="vieras";28076239]Miksi ihmeessä se opiskelija ei käy?! Ne antaa halvalla tunteja[/QUOTE]

Kuinka halvalla? Eikös siitä tel-maksuineen ym. tule melko tyyristä? Vai ehdotatko, että pimeänä maksan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28076175:
En ole pakottanut harrastamaan yhtään mitään. Niistä ovat saaneet valita, mitä on ollut tarjolla ja mihin mulla on ollut varaa.

Ymmärrän harmisi, mutta niin se on muissakin perheissä, että lapset harrastavat sellaisia lajeja, joihin vanhemmilla on varaa tai johon saadaan jotain kautta sponsori.

Tottai kai se on näin muissakin perheissä. Esimerkiksi ratsastukseen tai jääkiekkoon varaa luultavasti aika kovatuloisten perheiden lapsilla ainoastaan. Mutta kai sitä silti saa harmitella? Näköjään ei.

Yhteistyössä