J
"jeps"
Vieras
Hmm. Paljonko teidän palkat on??
Minä en käy koskaan kampaajalla. En värjää hiuksiani. Autoa ei ole. Asutaan vuokralla. Lehtiä ei tule. Ei käydä lomilla missään. Syödään tosi yksinkertaisesti ja halvasti. En tajua, mistä vielä voisin säästää. Mulla jää verojen jälkeen käteen parhaimmillaan n.1200 e/kk, jos vakityön lisäksi teen vkl-keikkoja. Tästä maksan ihan kaiken. Sukulaisia meillä ei ole.
Ja ei, en oleta ilmaisia tunteja. Huoh. Harmitti vain, kun tajusin, paljonko soittotunnit maksavat. Ja ihan mikä tahansa harrastaminen sitten, kun lapsi on kouluikäinen.
Miksi lapsi ei saisi valita soitinta???? Pakotatteko lapsen esim. urheilemaan sitä lajia, mitä vanhempi haluaa tai mitä on tarjolla? Jos vaikka kylällä pelkkää sählyä, jota lapsi inhoaa, niin onko sinne pakko mennä?
Mutta tämä tästä minun osalta. Nyt harmittaa, että tulin tuoneeksi julki harmitukseni siitä, ettei lapsi pääse soittotunneille.
Joo, aika usein lapset näyttävät alkavan harrastaa sitä mihin vanhemmat pukkaavat lapsensa eli mikä itselle tuttu laji.
Asuin lapsuuden pienellä paikkakunnalla, harrastin ilmaisia koulun kerhoja, enkä tajunnut yhtään, että kärsin tässä vääryyttä. Eli otin selville mitä voi harrastaa omalla paikkakunnalla omin jaloin ja valitisin sitten niistä. Äiti yh, ei kuskannut lähikaupunkiin.
Paikkakunnalla seurakunta tai kansanopisto järjesti pianotunteja ja menin sinne ja aluksi soitin kotona paperin päällä, johon oli tehty nuotit. Aika pitkään. Jos olin järjestäjä koulussa sain kyllä siellä avata urut ja harjoitella. Ja pääsin tällä tavalla jopa koulun juhlaan soittamaan ja tuolloin sain sitten enemmänki välituntisin harjoitella. Kovin montaa lasta se ei kiinnostanut.
Aika harva lapsi tietääkseni valitse harrastuksen niin että miettii mitä lajeja maa päällään kantaa ja sen jälkeen osoittaa tikulla ja simsalabim, kaikki onnistuu!
Jos käy töissä ja lapsia on yksi niin tuntuu oudolta että 300 lukukausi on liikaa.