Soittotunnit vain rikkaiden lapsille =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm. Paljonko teidän palkat on??

Minä en käy koskaan kampaajalla. En värjää hiuksiani. Autoa ei ole. Asutaan vuokralla. Lehtiä ei tule. Ei käydä lomilla missään. Syödään tosi yksinkertaisesti ja halvasti. En tajua, mistä vielä voisin säästää. Mulla jää verojen jälkeen käteen parhaimmillaan n.1200 e/kk, jos vakityön lisäksi teen vkl-keikkoja. Tästä maksan ihan kaiken. Sukulaisia meillä ei ole.

Ja ei, en oleta ilmaisia tunteja. Huoh. Harmitti vain, kun tajusin, paljonko soittotunnit maksavat. Ja ihan mikä tahansa harrastaminen sitten, kun lapsi on kouluikäinen.

Miksi lapsi ei saisi valita soitinta???? Pakotatteko lapsen esim. urheilemaan sitä lajia, mitä vanhempi haluaa tai mitä on tarjolla? Jos vaikka kylällä pelkkää sählyä, jota lapsi inhoaa, niin onko sinne pakko mennä?

Mutta tämä tästä minun osalta. Nyt harmittaa, että tulin tuoneeksi julki harmitukseni siitä, ettei lapsi pääse soittotunneille.

Joo, aika usein lapset näyttävät alkavan harrastaa sitä mihin vanhemmat pukkaavat lapsensa eli mikä itselle tuttu laji.

Asuin lapsuuden pienellä paikkakunnalla, harrastin ilmaisia koulun kerhoja, enkä tajunnut yhtään, että kärsin tässä vääryyttä. Eli otin selville mitä voi harrastaa omalla paikkakunnalla omin jaloin ja valitisin sitten niistä. Äiti yh, ei kuskannut lähikaupunkiin.
Paikkakunnalla seurakunta tai kansanopisto järjesti pianotunteja ja menin sinne ja aluksi soitin kotona paperin päällä, johon oli tehty nuotit. Aika pitkään. Jos olin järjestäjä koulussa sain kyllä siellä avata urut ja harjoitella. Ja pääsin tällä tavalla jopa koulun juhlaan soittamaan ja tuolloin sain sitten enemmänki välituntisin harjoitella. Kovin montaa lasta se ei kiinnostanut.

Aika harva lapsi tietääkseni valitse harrastuksen niin että miettii mitä lajeja maa päällään kantaa ja sen jälkeen osoittaa tikulla ja simsalabim, kaikki onnistuu!

Jos käy töissä ja lapsia on yksi niin tuntuu oudolta että 300 lukukausi on liikaa.

Mitä työtä ap tekee kun on noin pieni palkka?meillä poika muskarissa maksaa 240€/vuosi ja kun alkaa ehkä 2v päästä soittamaan kitaraa niin maksaa 480€/vuosi,musiikkiopiston muskari kyseessä.

Kyllä tuossa asenteessa vaan tökkii jokin, olet tosi ehdoton ja syyttelet muita. Ja on kallista. Kyllähän harrastaminen maksaa nykyään, jotkut vanhemmat priorisoivat sen ja säästetään muusta, ja lapset harrastavat mitä harrastavat, ja joilain on rahaa harrastamseen ja melkeen kaikkee muuhunkin ja sitten joillain ei ole halua kuljettaa tai maksaa.
Mutta en tiedä, itse ajattelin lapsena että mun kuuluu olla kiitollinen kun saan käydä koulua, kun kaikki maailman lapset eivät saaneet ja harrastsaminen oli jotain ekstraa, jonka eteen nähdään itse vaivaa, tai omat vanhemmat näkevät vaivaa. Ei se ole mitään sellaista että kuuluu oikeutena.

Mutta ei kai se vaatimattomuus kaunista nykyään.

[QUOTE="jeps";28076352]Kyllä tuossa asenteessa vaan tökkii jokin, olet tosi ehdoton ja syyttelet muita. Ja on kallista. Kyllähän harrastaminen maksaa nykyään, jotkut vanhemmat priorisoivat sen ja säästetään muusta, ja lapset harrastavat mitä harrastavat, ja joilain on rahaa harrastamseen ja melkeen kaikkee muuhunkin ja sitten joillain ei ole halua kuljettaa tai maksaa.
Mutta en tiedä, itse ajattelin lapsena että mun kuuluu olla kiitollinen kun saan käydä koulua, kun kaikki maailman lapset eivät saaneet ja harrastsaminen oli jotain ekstraa, jonka eteen nähdään itse vaivaa, tai omat vanhemmat näkevät vaivaa. Ei se ole mitään sellaista että kuuluu oikeutena.

Mutta ei kai se vaatimattomuus kaunista nykyään.[/QUOTE]

Missä olen ehdoton? Ketä syyttelen ja miten?

Enkö saa harmitella "ääneen", että soittotunneille ei ole lastaa varaa laittaa?
Ja tuo priorisointisyyttely on epäreilua. Ilmeisesti olet kyvytön ymmärtämään, millaista on elämä tosi pienituloisena, suvuttomana, tukiverkottomana. Siis sitä rahaa ei vaan ole.

Ei meilläkään kalleimpia juttuja aleta harrastamaan siis jääkiekkoa,kartingia yms mutta soittotunnit ja jalkapallo ollaan ajateltu lapselle maksaa se tarkoittaa jotain 100-150€/kk lapsen harrastuksiin.

Kuinka halvalla? Eikös siitä tel-maksuineen ym. tule melko tyyristä? Vai ehdotatko, että pimeänä maksan?

Kyllä munkin mielestä sun asenne on aika ongelmallinen. Jos vaan nyyhkit kotona köyhyyttä etkä ota edes selvää, mitä opiskelijan pitämät soittotunnit maksaa, niin lapsi ei varmasti pääsekään ikinä harrastamaan yhtään mitään.

Eikö tosiaan menoissa ole mitään, missä vois säästää?
Minkä ikäinen lapsi on? Voisiko tosiaan jakaa mainoksia? Tai voisitteko jakaa yhdessä, jos teitä on vaan kaksi? (onko?)

Voi säästää, jos lakkaan kokonaan syömästä. Vuokra, sähkön, puhelimen, vessapaperin ym.päivittäistavaroiden, omien ja lapsen lääkkeiden, bussikortin, satunnaisten vaatekulujen ym. lisäksi jää hiemaan rahaa ruokaan... lapsi on kuitenkin ruokittava. Hän on 10-vuotias, poika. Kahdestaan elellään. Isällään puhkesi psyykkinen sairaus vuosia sitten, ei asu enää kanssamme. ei siitä sen enempää.

Otin jo vapaapaikoista selvää, täytyy ottaa opiskeljoistakin. outuoa, että näin moni ilmeisesti valmis toiminnallaan kannattamaan harmaata taloutta??? Jos asianmukaisesti toimisi, niin munhan pitäs solmia työsuhde opiskelijaan ja maksaa kaikki verot ym. noista tunneista ja työnantajalle kuuluvat maksut?? Tätä nimittäin jo selvittelin aiemmin. Ei kuule tullut halvaksi tämä malli!

Otin jo vapaapaikoista selvää, täytyy ottaa opiskeljoistakin. outuoa, että näin moni ilmeisesti valmis toiminnallaan kannattamaan harmaata taloutta??? Jos asianmukaisesti toimisi, niin munhan pitäs solmia työsuhde opiskelijaan ja maksaa kaikki verot ym. noista tunneista ja työnantajalle kuuluvat maksut?? Tätä nimittäin jo selvittelin aiemmin. Ei kuule tullut halvaksi tämä malli!

Ei tämä harmaan talouden malli ole sen kummempi kuin jos maksaisit naapurin teinitytölle lapsenvahtikeikoista. Tuskin niistäkään tekisit mitään työsopimuksia ja maksaisit tellit ja lellit ja systeemit. Ja jos puhutaan harmaan talouden kannattamisesta, niin tällainen toiminta on yks kärpäsen kusi valtameressä. Mä en edes laske tuota mikskään harmaaksi taloudeksi. Eri asia jos kyseessä olisi musiikinopettaja, joka elättäisi itsensä antamalla pimeitä tunteja.

[QUOTE="anni";28076468]Oletko ottanut selvää asumis ja toimeentulotuesta jos niitä saisit?[/QUOTE]

Olen yrittänyt selvitä itse. Toimeentulotuen asiakkuus on niin leimaavaa...

Tämä maa on kuulkaa ihmeellisiä toimeentuloloukkuja täynnä. Exä kun aikoinaan sekosi ja pisti talouden kuralle ja kun lopulta sain sen hoitoon, niin kenelle ne lääkkeet ja polimaksut ym. tuli maksettavaksi: minullepa tietenkin, puolisolle. Sitä tässä sitten maksan loppuelämääni, ja siitä maksaa myös lapsi.

Mutta rakkautta meillä on ja hengissä ollaan, ja kasvaa sitä kaurapuurollakin maailmalle =) soittimilla tai ilman.

Ei tämä harmaan talouden malli ole sen kummempi kuin jos maksaisit naapurin teinitytölle lapsenvahtikeikoista. Tuskin niistäkään tekisit mitään työsopimuksia ja maksaisit tellit ja lellit ja systeemit. Ja jos puhutaan harmaan talouden kannattamisesta, niin tällainen toiminta on yks kärpäsen kusi valtameressä. Mä en edes laske tuota mikskään harmaaksi taloudeksi. Eri asia jos kyseessä olisi musiikinopettaja, joka elättäisi itsensä antamalla pimeitä tunteja.

itse asiassa esim. mll:n lapsenvahdeille pitää nykyään maksaa ko.maksut...

Silti, sun otsikko on törkeä. Musiikki on paljon halvempi harrastus kuin moni urheilulaji.
Musiikkia harrastavat laspet eivät tule rikkaista perheistä, ihan normaaleista perheistä.

Kyllä moni rikas perhe laittaa rahansa ihan muualle kuin lasten harrastuksiin.

(ja ei- meidän perheessä ei kukaan harrasta musikkia tällä hetkelä missään)

[QUOTE="jeps";28076572]Silti, sun otsikko on törkeä. Musiikki on paljon halvempi harrastus kuin moni urheilulaji.
Musiikkia harrastavat laspet eivät tule rikkaista perheistä, ihan normaaleista perheistä.

Kyllä moni rikas perhe laittaa rahansa ihan muualle kuin lasten harrastuksiin.

(ja ei- meidän perheessä ei kukaan harrasta musikkia tällä hetkelä missään)[/QUOTE]

Totta, mulle tulee näin äkkiseltää heti mieleen ratsastus ja jääkiekko, jotka molemmat vievät enemmän rahaa kuukaudessa. Mun kaverin lapsi harrastaa ratsastusta. 25€/tunti eli 100€/kk. Siihen kypärä, ratsastushousut ja saappaat (kasvavalle lapselle, saa siis ostaa uusia vuosittain), leirit.... Jos on oikeasti se tilanne, ettei ole siihen harrastukseen varaa, niin sitten vaan pitää selittää lapselle, että tämä nyt ei ole mahdollista, olisiko joku muu mikä kiinnostaisi. Esim. jos mun lapseni haluaisi harrastaa ratsastusta, en suostuisi. Mä en myöskään suostuisi esim. jääkiekkoon, koska en halua että harrastus vie niin paljon aikaa.

[QUOTE="anni";28076468]Oletko ottanut selvää asumis ja toimeentulotuesta jos niitä saisit?[/QUOTE]

Olen yrittänyt selvitä itse. Toimeentulotuen asiakkuus on niin leimaavaa...

Tämä maa on kuulkaa ihmeellisiä toimeentuloloukkuja täynnä. Exä kun aikoinaan sekosi ja pisti talouden kuralle ja kun lopulta sain sen hoitoon, niin kenelle ne lääkkeet ja polimaksut ym. tuli maksettavaksi: minullepa tietenkin, puolisolle. Sitä tässä sitten maksan loppuelämääni, ja siitä maksaa myös lapsi.

Mutta rakkautta meillä on ja hengissä ollaan, ja kasvaa sitä kaurapuurollakin maailmalle =) soittimilla tai ilman.

Tottai kai se on näin muissakin perheissä. Esimerkiksi ratsastukseen tai jääkiekkoon varaa luultavasti aika kovatuloisten perheiden lapsilla ainoastaan. Mutta kai sitä silti saa harmitella? Näköjään ei.
No just siinä edellisessä kommentissani sanoin, että ymmärrän harmisi :) Kurjaahan se on niin lapselle kuin äidillekin, jos just se mieleisin harrastus on perheen budjettiin liian kallis. Mutta silloin pitää yrittää löytää jokin halvempi, mutta silti kiinnostava harrastus. Ei sitä Suomen oloissa oikein sillan allakaan voi asua, jotta lapsi saisi harrastaa.

Yhteistyössä