Itse asuin heti kotoa 18-vuotiaana muutettuani vuokralla vuoden. Sitten ostin vuoden kuluttua oman asunnon velaksi. Olin juuri lukion lopettanut ja määräaikaisessa työsuhteessa vuoden. Sain lainaa ihan pikku säästöillä ja tuolla vuoden määräaikaisella työsuhteella.
Miksi en olen sen jälkeen asunut vuokralla? No miksi maksaisin vuokraa kun voin samalla summalla maksaa lainaa ja ostaa asuntoa omaksi sillä tavalla pankilta. Se on ensinnäkin omien rahojen tuhlaamista toiselle siitä, että se voi vuokranantaja voi vuorkarahoillani maksaa sen asunnon itselleen tai jos on jo oma niin saa pääomatuloja esim. toista sijoitusasuntoa varten.
Ostin asunnon ja maksoin välillä pelkkiä korkoja kun oli työttömyyttä ym. Mutta aina on ollut omassa edullisempaa asua kuin vuokralla! Jopa Helsingissä jossa asuin muutaman vuoden.
Sitäpaitsi asunnon arvo nousee ja myydessä saat siitä lähes aina voittoa, joka kuittaa kaikki aikoinasi maksetut korot, joihin saat myös lainanmaksuaikana verotuksessa koronvähennysoikeuden. Ja jo 2 vuoden asumisen jälkeen myydessäsi asuntoa, myyntivoitto on verotonta.
Olen ostanut ihan omalla rahalla+lainalla 5 ja myynyt 4 asuntoa ja kaikista tullut sen verran voittoa, että on voinut ostaa arvokkaamman asunnon (nyt okt) ja rahaa on nyt jäänyt sijoitusasunnon hankkimiseen, jota sitten vuokraan vuokralaiselle, joka mielummin maksaa minulle sitä asuntoa kun itselleen... Tästä syystä en todellakaan voi käsittää miksi joku asuu vuokralla jos olisi mahdollisuus ostaa vaikka lainarahalla oma. Sitten eri asia jos ei ole mahdollisuutta mm. luottohäiriöt tms. Vuokra on taakka, ei laina.
Lainasta pääsee maksamalla eroon ja asunnon omaksi. Vuokrasta ei pääse koskaan eroon, etkä saa koskaan asuntoa omaksi. Ja miksi sen tarvi olla oma, eihän kukaan toiselle vieraalle autojakaan tms. maksele ja vuokraa sitä itselleen?!!! Ei aina vana omistamisne takia vaan ihan järkisyistä!
Ja ei, en tienaa kun keskivertopalkkaa...