Miksi ihmiset asuvat vuokralla vaikka aika monella paikkakunnalla on halpoja asuntoja myytävänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27400010:
Näillä hinnoilla ja palkoilla ei ehdi maksaa puoltakaan asunnosta ennen kuolemaansa, ja mitä ihmettä sitä asuisi isossa asunnossa eläkkeellä?

Paljonko teidän palkat sitten ovat ja montako lasta teillä on?ja ison asunnon voi myydä ja
muuttaa pienenpään sitten vanhana.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27400093:
Ihmettelen ,että miksi näitä omanasunnon ostaneita kiinnostaa,mihin kukakin pistää rahansa.Mitä se heidän napaansa kaivelee,mitä kukin omilla rahoillaan tekee.
Minua ei piiruakaan kiinnosta miten kukakin asuu,saati mitä tekee rahoillaan.
Elämä on lyhyt,ja elän juuri niinkuin haluan ja rahani käytän siihen mihin haluan,eikä sen luulisi olevan kenellekään muulle ongelma,vaikka polttaisin rahani nuotiossa.

Valitettavasti asia ei ole näin, vaan asiansa kunnolla hoitaneet maksavat joka kuukausi verojensa muodossa näiden "rahansa nuotiossa polttavien" kuluja. Mutta ei siinä mitään, minä olen iloinen veronmaksaja; maksan mielelläni mm. yhteiskuntarauhasta.

Itselläni ei ole koskaan ollut velkaa, joten voisiko joku asuntovelallinen kertoa, käydäänkö lainaneuvotteluissa läpi kaikki kulut, joita asunnon omistamisesta aiheutuu verrattuna vuokralla asumiseen? Useinhan asunto-osakeyhtiöissä vastike käsittää monia maksuja, ja isännöitsijä voi kertoa tarkalleen, mitä maksuja vastike juuri kyseisessä yhtiössä kattaa. Mutta omakotitalossa saattaa maksujen suuruus tulla yllätyksenä ellei niitä ole kaupantekoa ennen älynnyt selvittää. Itse olen useammalle omakotitaloa ostamassa olleelle ystävälle/ystäväperheelle kertonut, mitä kuluja joudun maksamaan. Esimerkiksi vuokralla asuessa kotivakuutuksen ei tarvitse kattaa seiniä, mutta itse en ainakaan uskaltaisi omistusasunnossa jättää seiniä vakuuttamatta. Myös jo monessa kommentissa mainittu sähkölasku saattaa olla huomattavasti suurempi omakotitalossa kuin vastaavan kokoisessa kerros-/rivitalossa, riippuen tietysti onko lämmitysjärjestelmät millaiset. Jos rivari asunto on lämminnyt sähköllä ja omakotitalo ei lämpiä sähköllä, voi sähkölasku olla pienempikin.

Itselläni ei ole koskaan ollut velkaa, joten voisiko joku asuntovelallinen kertoa, käydäänkö lainaneuvotteluissa läpi kaikki kulut, joita asunnon omistamisesta aiheutuu verrattuna vuokralla asumiseen? Useinhan asunto-osakeyhtiöissä vastike käsittää monia maksuja, ja isännöitsijä voi kertoa tarkalleen, mitä maksuja vastike juuri kyseisessä yhtiössä kattaa. Mutta omakotitalossa saattaa maksujen suuruus tulla yllätyksenä ellei niitä ole kaupantekoa ennen älynnyt selvittää. Itse olen useammalle omakotitaloa ostamassa olleelle ystävälle/ystäväperheelle kertonut, mitä kuluja joudun maksamaan. Esimerkiksi vuokralla asuessa kotivakuutuksen ei tarvitse kattaa seiniä, mutta itse en ainakaan uskaltaisi omistusasunnossa jättää seiniä vakuuttamatta. Myös jo monessa kommentissa mainittu sähkölasku saattaa olla huomattavasti suurempi omakotitalossa kuin vastaavan kokoisessa kerros-/rivitalossa, riippuen tietysti onko lämmitysjärjestelmät millaiset. Jos rivari asunto on lämminnyt sähköllä ja omakotitalo ei lämpiä sähköllä, voi sähkölasku olla pienempikin.

Ei ne pankissa taida ihan rautalangasta asioita vääntää, kyllä ihmisten pitäisi vähän itsekin ottaa asioista selvää. Mitä toki kaikki eivät tee.

[QUOTE="alma";27400252]Ei ne pankissa taida ihan rautalangasta asioita vääntää, kyllä ihmisten pitäisi vähän itsekin ottaa asioista selvää. Mitä toki kaikki eivät tee.[/QUOTE]

Ajattelin vain siksi, kun aina kuulee näitä kommentteja, ettei osannut ottaa kaikkia kuluja huomioon... Ja toki olen itse kanssasi samaa mieltä, että ihmisten pitää osata itse ottaa asioista selvää, sillä olenkin monille ostoaikeissa oleville kertonut asioista.

Itselläni ei ole koskaan ollut velkaa, joten voisiko joku asuntovelallinen kertoa, käydäänkö lainaneuvotteluissa läpi kaikki kulut, joita asunnon omistamisesta aiheutuu verrattuna vuokralla asumiseen?

Veikkaisin tämän olevan tapauskohtaista. Itse olisin kyllä pitänyt lähinnä *ittuiluna, jos se merkonomi/merkantti/tradenomi/mikälie-pankkitäti olisi alkanut luennoimaan minulle asumisen kuluista.

[QUOTE="Vieras";27399448]Niinpä... Mutta kyllähän se OMA pitää olla!![/QUOTE]

Nii!
Varsinkin, kun kerrostaloasuntoja ei oikeastaan voi edes omistaa, ellei osta koko kiinteistöä :D

Monet luulevat omistavansa asunnon, vaikka omistavat vain osakkeita joiden turvin heillä on hallintaoikeus ko yhtiön omistamaan asuntoon...

[QUOTE="vieras";27400342]Nii!
Varsinkin, kun kerrostaloasuntoja ei oikeastaan voi edes omistaa, ellei osta koko kiinteistöä :D

Monet luulevat omistavansa asunnon, vaikka omistavat vain osakkeita joiden turvin heillä on hallintaoikeus ko yhtiön omistamaan asuntoon...[/QUOTE]

Harvaa kerrostaloyhtiötä vaan pääsee yksi ihminen/perhe ostamaan. Ellei sitten nopeasti ennakkoesittelyssä osta kaikkia osakkeita. En tiedä onko se edes mahdollista.

[QUOTE="vieras";27400342]Nii!

Monet luulevat omistavansa asunnon, vaikka omistavat vain osakkeita joiden turvin heillä on hallintaoikeus ko yhtiön omistamaan asuntoon...[/QUOTE]

Tämä on totta. Mutta silti tuo pelkkä hallintaoikeus kelpaa pankille lainan vakuudeksi ja se on kovaa valuuttaa silloinkin, kun tarvitsee neuvotella pankin kanssa vaikkapa sijoituslainasta tms. Omistusasuja on näissä neuvotteluissa ihan toisessa asemassa kuin vuokralainen, jolla on tarjota vakuudeksi ainoastaan tuulen huuhtoma *erseensä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400387:
Tämä on totta. Mutta silti tuo pelkkä hallintaoikeus kelpaa pankille lainan vakuudeksi ja se on kovaa valuuttaa silloinkin, kun tarvitsee neuvotella pankin kanssa vaikkapa sijoituslainasta tms. Omistusasuja on näissä neuvotteluissa ihan toisessa asemassa kuin vuokralainen, jolla on tarjota vakuudeksi ainoastaan tuulen huuhtoma *erseensä. :D

Miksei vuokralla asujalla voi olla omaisuutta, joka kelpaa pankille vakuudeksi, esimerkiksi metsää tai kesämökki?

[QUOTE="vieras";27399350]Miksi ei saisi asua vuokralla? Miksi pitäisi olla velkavankeudessa, MIKSI????????[/QUOTE]

Elinikäinen vuokravankeus on paljon pahempi asia taloudellisesti, jos vertaa siihen pieneen aikaan elämästä, mitä makselee lainoja pois.

Se nyt vain on tyhmää heittää rahaa kaivoon, kun sen sijaan samalla tai jopa pienemmällä summalla pystyisi kartuttamaan omaa omaisuuttaan.

[QUOTE="vieras";27399520]No ei saada lainaa, kun ei ole vakituista työtä, enkä tiedä haluaisinko edes ottaa sellaista velkataakkaa, ikääkin jo mulla 32v. ja miehellä 40v. tollaset lainat olis pitäny ottaa parikymppisenä. Jos molemmilla olis vakituiset, hyväpalkkaiset työt, voisin harkita...muuten en. Vuokralla asuminen on myös siitä helppoa, että kun joku hajoaa, ei tarvi sitä itse ostaa, soitat vaan isännöitsijälle tai vuokranantajalle tai kun koittaa joku isompi remontti, ei tarvi maksaa siitä kun korkeintaan pienen vuokrankorotuksen.

Ainoa mikä potuttaa on se, etten vuokralla asujana saa sellaista unelma kotia, jonka haluaisin...kämppä kaipais kohennusta, mutta jos jotain haluaa tehdä, pitää omasta pussista maksaa...mut se nyt ei oikein huvita kun ei ole oma.[/QUOTE]

Selittelyn makua, lisäksi naurettavia sellaisia. Yhtä helppoa on soittaa jääkaapin hajottua kauppaan ja tilata se sieltä. Saa kaiken lisäksi sellaisen kuin itse haluaa/ tarvitsee. Sinä maksat jääkaapin vuokrankorotuksena. Ihan samalla tavalla minä voin säästää saman summan omalle tililleni.

Me ostimme ensiasuntomme, unelmatalomme, kun olin 35 v ja mies 37 v. Ollaan kumpikin ihan perusduunareita ja kaukana hyväpalkkaisista. Eläkepäivien koittaessa on mukavaa, kun talo on maksettu ja tarvitsee maksaa enää ylläpitokulut asumisesta.

Ajatteletteko te jotka aiotte asua vuokralla koko ikänne millaista on maksaa vuokraa pienestä eläkkeestä?isäni maksaa vuokraa ja on aika tiukoilla.Sen sijaan jos ottaa lainan on sen maksanut jo eläkkeelle päästyään ja maksaa vaan käyttökustannukset asunnosta ja jos asunto on liian iso sen voi myydä ja muuttaa pienenpään.

Miksei vuokralla asujalla voi olla omaisuutta, joka kelpaa pankille vakuudeksi, esimerkiksi metsää tai kesämökki?

Toki voi olla (vaikka tässä ketjussa vuokralaiset vakuuttavatkin, että säästöön ei jää mitään), mutta tuollaisia kesämökkejä ja metsäpalstoja ei käytännössä arvoteta niiden todellisesta arvosta; pankit tietävät kokemuksesta, että talousvaikeuksien uhatessa tällaisella omaisuudella on taipumusta kadota paljon liukkaammin kuin perheen vakinaisella asumuksella. Koska arvaan jo, että aiot kysyä, kuinka kiinnitetyn kesämökin voi myydä, niin vastaan jo valmiiksi; tämä on pelkkä järjestelykysymys. :)

Mielummin maksan vuokraa 900e/kk kun lyhennän 250-300tuhannesta asuntolainaa. Olen velaton ja velkaa en ota enää nelikymppisenä. Haluan asua palvelujen lähellä ja täällä maksaa asunnot jos haluaa ostaa.
Korpeen en muuta.

Kuopiossa 5k+k asunnot maksavat kevyesti 250 000€ ylöspäin. Kerrostalossa vastikkeet tuon kokoisesta asunnosta ovat tosi korkeat. Vanhoissa taloissa on lisäksi tulossa remontteja, joihin tarvitsisi lisää lainaa.
Omakotitalon voisi saada jostain korvesta tai huonomaimeiselta paikalta 200 000€ pintaan jos on valmis (ja löytyy rahaa) tehdä remontteja, joihin siis taas tarvitaan lisärahoitusta.
Mies on yrittäjä ja itse pätkätyöläinen, lainaa saataisiin ehkä just ja just 170 000€ jolla emme saisi mitään meille sopivaa.
Niinpä asumme edelleen vuokralla reilusti alle 1000€ / kk asumismenoilla hyvällä paikalla ja rakennamme Kallaveden rannalle ison kesämökin pesämunaksi ilman suurta lainanottamista. Ja olen oikein tyytyväinen!

[QUOTE="vieras";27400602]Mielummin maksan vuokraa 900e/kk kun lyhennän 250-300tuhannesta asuntolainaa. Olen velaton ja velkaa en ota enää nelikymppisenä. Haluan asua palvelujen lähellä ja täällä maksaa asunnot jos haluaa ostaa.
Korpeen en muuta.[/QUOTE]

Onko sulla aikanaan hyvä eläke että pystyt sitten vuokraa maksamaan?

Ajatteletteko te jotka aiotte asua vuokralla koko ikänne millaista on maksaa vuokraa pienestä eläkkeestä?isäni maksaa vuokraa ja on aika tiukoilla.Sen sijaan jos ottaa lainan on sen maksanut jo eläkkeelle päästyään ja maksaa vaan käyttökustannukset asunnosta ja jos asunto on liian iso sen voi myydä ja muuttaa pienenpään.

Minkä suuruista vuokraa ja kuinka pienestä eläkkeestä isäsi sitä vuokraa maksaa? Oletko muistanut hänelle kertoa, että olisi pitänyt ottaa lainaa ja hankkia oma asunto?

Ap on kohta aika lahjakkaasti istunut ainakin 4h koneella kirjoittelemassa tähän ketjuun ihmetellen toisten elintapoja. Vaikka senkin ajan olisi voinut käyttää oman asuntonsa puunaamiseen tai tehnyt lastensa kanssa jotain.

[QUOTE="vieras";27400619]Ap on kohta aika lahjakkaasti istunut ainakin 4h koneella kirjoittelemassa tähän ketjuun ihmetellen toisten elintapoja. Vaikka senkin ajan olisi voinut käyttää oman asuntonsa puunaamiseen tai tehnyt lastensa kanssa jotain.[/QUOTE]

lapsi on hoidossa ja teen samalla töitä,älä sure.

[QUOTE="vieras";27400602]Mielummin maksan vuokraa 900e/kk kun lyhennän 250-300tuhannesta asuntolainaa. Olen velaton ja velkaa en ota enää nelikymppisenä. Haluan asua palvelujen lähellä ja täällä maksaa asunnot jos haluaa ostaa.
Korpeen en muuta.[/QUOTE]

Ja sitten eläkkeellä kituutat asumistuen ja sossun avulla. Eli käytännössä me kauaskantoisesti ajatelleet maksamme sinunkin lyhytnäköisyydestäsi.

Ihan ensinnäkin, en haluaisi Suomessa asua muualla kuin missä nyt asumme! Keskusta ja kaikki palvelut lähellä. En mä mihinkään tuppukylään lähtisi masentumaan pelkän "omistamisen ilon" takia!

[QUOTE="Sanna";27400635]Ja sitten eläkkeellä kituutat asumistuen ja sossun avulla. Eli käytännössä me kauaskantoisesti ajatelleet maksamme sinunkin lyhytnäköisyydestäsi.[/QUOTE]

Sinähän hyvin tiedät, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.

Yhteistyössä