Itselläni ei ole koskaan ollut velkaa, joten voisiko joku asuntovelallinen kertoa, käydäänkö lainaneuvotteluissa läpi kaikki kulut, joita asunnon omistamisesta aiheutuu verrattuna vuokralla asumiseen? Useinhan asunto-osakeyhtiöissä vastike käsittää monia maksuja, ja isännöitsijä voi kertoa tarkalleen, mitä maksuja vastike juuri kyseisessä yhtiössä kattaa. Mutta omakotitalossa saattaa maksujen suuruus tulla yllätyksenä ellei niitä ole kaupantekoa ennen älynnyt selvittää. Itse olen useammalle omakotitaloa ostamassa olleelle ystävälle/ystäväperheelle kertonut, mitä kuluja joudun maksamaan. Esimerkiksi vuokralla asuessa kotivakuutuksen ei tarvitse kattaa seiniä, mutta itse en ainakaan uskaltaisi omistusasunnossa jättää seiniä vakuuttamatta. Myös jo monessa kommentissa mainittu sähkölasku saattaa olla huomattavasti suurempi omakotitalossa kuin vastaavan kokoisessa kerros-/rivitalossa, riippuen tietysti onko lämmitysjärjestelmät millaiset. Jos rivari asunto on lämminnyt sähköllä ja omakotitalo ei lämpiä sähköllä, voi sähkölasku olla pienempikin.