[QUOTE="vieras";28005331]En kuvittele. Mutta uskon että opettajan asennoituminen lapseen ja hänen kykyihinsä vaikuttaa siihen miten lapsi näkee itsensä ja omat kykynsä. Jos kaikki ovat sitä mieltä että hän on fiksu ja lahjakas, ja lasta kannustetaan varmasti tekee enemmän töitä kuin sellainen jota ei kannusteta.
Olen itse havainnut tämän ilmiön jo ollessani yläasteella. Olin hyvä oppilas, eikä kukaan koskaan tarkistanut multa läksyjä olinko ne tehnyt vai en. Kun taas vähän keskivertoa heikommalle opettajatkin olivat ilkeitä ja takuulla tuli istumista jos läksyt jäi tekemättä.
Sekä opettajan että vanhempien asennoituminen lapsen koulunkäyntiin vaikuttaa todella paljon siihen millainen opiskelumotivaatio hänellä on.
Enkä sitäpaitsi paljoa perustaisi siitä koulumenestyksestä mikä lapsella on ollut ala-asteella. Se ennustaa vain heikosti sitä miten yksilö menestyy myöhemmissä opinnoissaan. Pojat kehittyvät tyttöjä myöhemmin ja moni yläasteella huonoja numeroita saanut on parantanut tuloksiaan lukiossa ja opiskellut sen jälkeen esim. tekniikan alalla yliopistossa.
Mutta edelleen olen sitä mieltä ettei opettaja saisi laittaa kenellekään vanhempien koulutustaustan perusteella leimaa otsaan kuka on fiksu oppilas ja kuka ei.[/QUOTE]
Itse olen pärjännyt koulussa hyvin, tosin ensimmäinen todistus taisi olla 7,7
Siitä sitten pikkuhiljaa paranaten 9,0.
Koulusta ei ole jäänyt mitään mielikuvaa siitä, että opettaja olisi pitänyt minua tai jotain muutakaan erityisen helmenä. Opettaja opetti ja me opiskeltiin.
Kotona kannustettiin ja huolehdittiin riittävistä yöunista. Nykypäivän ipanat tuntuvat riekkuavan netissä tms. yli puolen yön ja sitten vanhemmat ihmettelevät kun lapsi on NIIN väsynyt ja koulu alkaa ihan liian aikaisin