"Vieras"
Miten ap luokittelet minut kun olen yliopiston käynyt, mutta toimin duunariammatissa? Yleensäkään en tee eroa eri ammattien arvon välillä.
Ap puhui kuitenkin vanhempien koulutuksesta eikä ammatista. Ei esim. alakoululaiset tedä, onko vanhemmat akateemisia vai amk-taustaisia vai amiksia. Mun 9.-luokkalainenkaan ei tiennyt, mitä kouluja minä olen käynyt, kun pisa-tutkimuksessa oli vanhempien koulutusta kysytty.Minun opetukseeni tai tapaani kohdata lapsi ei vanhempien taustoilla ole koskaan ollut mitään merkitystä.
Ainiin, lapset puhuvat koulussa aika paljon kotijutuistaan. Siitä tietää mitä vanhemmat tekee.
Ei mikään ihme että olet sijaisope.Olen aina halunnut uskoa suomalaiseen järjestelmään, joka takaisi kaikille mahdollisuuden pärjätä koulussa ja sitä kautta saada paremmat eväät elämäänkin. No nyt olen tehnyt jonkun verran opettajansijaisuuksia, kun en ole omalta alalta hommia saanut. Ja olen suorastaan yllättynyt kuinka räikeästi vanhempien koulutustaso tuntuu sanelevan sen, miten lapsi pärjää koulussa. Lähes järjestään akateemisten lapset ovat hyviä tai loistavia oppilaita. Opistotason tutkinnon (ja AMK) hommanneiden vanhempien lasten taso heittelee aika paljon, mutta on keskimäärin paljon huonompaa kuin akateemisten vanhempien lasten. Duunarien lapset ovat sitten selkeästi heikoimpia.
Toki on poikkeuksia. Esim. eräs erittäin hyvä poikaoppilas on vanhempiensa puolesta heikommasta sosiaaliryhmästä. Mutta eivät hänenkään vanhemmat ole perusduunareita. Isä on yhteiskuntaan sopeutumaton pätkäilijä, joka on kumminkin fiksu. Äiti on sitten tehdasduunari, joka on tästä huolimatta melkoisen fiksu. Ja toki on muutama tälläinen varakkaiden vanhempien piloille hemmoteltu kakara. Mutta näitäkin tapauksia tuntuu olevan enemmän vähemmän koulutettujen yrittäjien jälkeläisinä kuin akateemisten.
Oma päätelmä on ollut se, että 60-70-luvulla kun "torpparien" lapsillekkin avautui mahdollisuus opiskella pitkälle, niin ne jotka olivat fiksuja tilaisuuteen tarttuivat. Ja heistä tuli sitten ensimmäinen valistunut sukupolvi suvussaan. Ja ne jotka silloinkin jäivät "paikoilleen" pysyvät siellä aina... ellei ihmeitä tapahdu...
Tämä on sama kun tuttavapariskunta oli pyytämässä asuntolainaa itselleen, pankissa keskustelivat missä kukakin on töissä ja pariskunta oli kertonut että mies on insinööri ja vaimo töissä sairaalassa. Pankkivirkailija oli ennakkoluuloisesti laittanut papereihin vaimon ammatiksi sairaanhoitaja. Rouva on lastenlääkäri. Ei siinä nyt juuri muuta kuin se että lastenlääkärin ja sairaanhoitajan palkkatasossa on hiukan eroa, noin niinkun lainan takaisinmaksukyvynkin osalta.Tähän on pakko kertoa kaveriperheestämme. Perheen isä on vatsaelinkirurgi ja kun koulussa oli heidän tokaluokkalaiselta kysytty vanhempien ammattia niin se oli sanonu isänsä ammatiksi "pallonpelaaja"Mahtoikohan senkin luokan ope sitten ajatella että jahas siinä on nyt kouluttamattoman moukan muksu, ja kattella koulumenestystä sen mukaan...
Opettajasi on opettanut väärin, joten ei kannata hänen oppejaan muistella.Minulla on toisen asteen tutkinto suoritettuna. Siitä huolimatta en koskaan, edes keskustelupalstalla aloita lausetta "ja" tai "mutta" -sanalla. Minun opettajani opetti ala-asteella, että näitä sanoja ei kuulu käyttää lauseen aloittamiseen.
Meillä on kans esikoinen vastannut ihan fiilispohjalta noihin, kerran on mm. väittänyt että isänsä on poliisi ja äitinsä opettaja (kumpikaan ei oikeesti oo mitään ton suuntaistakaan)Tähän on pakko kertoa kaveriperheestämme. Perheen isä on vatsaelinkirurgi ja kun koulussa oli heidän tokaluokkalaiselta kysytty vanhempien ammattia niin se oli sanonu isänsä ammatiksi "pallonpelaaja"Mahtoikohan senkin luokan ope sitten ajatella että jahas siinä on nyt kouluttamattoman moukan muksu, ja kattella koulumenestystä sen mukaan...
Minulla tulee tästä myös mieleen, kuinka olen kouluttautunut lasten kouluvuosien aikana. Yllättäen ovat myös aivan yhtä hyvin menestyneitä nyt, kuin ennen äitinsä maisterintutkintoa.Koulutus voi kertoa jotain tai sitten ei. Vanhemmat vaikuttavat melko tod.näk.koulumenestykseen, mutta esim.oma kouluttautuminen yhä korkeammalle ei ole näkynyt lasten koulumenestyksessä, vaan ovat huippuja kuten aina.