Vanhempien vaikutus koulumenestykseen.

  • Viestiketjun aloittaja Sijaisope
  • Ensimmäinen viesti
No miten tää
Mun vanhemmat ovat kansakoulun käyneitä duunareita, sisareni on yliopistotason koulutus, itse lukion käyny ja AMK tutkinnon suorittanut veljellä ammattikoulututkinto....?
Omassa perheesaäni mies ammattikoulun käynyt, mutta urallaan edennyt ja johtotehtävissä, tienaa hyvin. Itse matalapalkka-alalla, edelleen se AMK tutkinto. Yksi lapsista ysin oppilas, kaksi keskivertoa ja yksi opiskelee mukautetun oppivelvollisuuden mukaan....
 
"Hömelö"
Ajattelevat vanhemmat kasvattavat ajattelevia lapsia.
Mutta koulutuksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen ajattelun kanssa. Ei kaikki fiksut, jotka kykenis opiskelemaan ties kuin pitkälle, halua välttämättä opiskella jotain hienon kuulosta tutkintoa, vaan saattaa tuntea kutsumusta jotain duunarialaakin kohtaan. Toisaalta ei kaikki akateemiset ihmiset ole välttämättä kauheen älykkäitä, vaan tietoa on saattanu opiskelun myötä kertyä ihan silkalla sinnikkyydellä ja päättäväisyydellä siltä omalta alalta.

Mutta kyllä mä uskon että kotiolot vaikuttaa suuresti lapsen tulevaisuuteen. Jos kotona ei kannusteta opiskeluun ja tarvittaessa auteta, saattaa tie jäädä lyhyeks. Varakkailla (mikä ei välttämättä ole yhtä kuin akateemisesti koulutettu) voi olla varaa semmosiin parempiin harrastuksiin, vapaa-ajan opiskeluun jne. Mutta jos on akateemiset vanhemmat, saattaa odotukset ja paine olla lapsellakin kova. Onko se kauheen hyvä asia aina..? Ja onko niillä hienoissa töissään pakertavilla vanhemmilla omaa aikaa sille jälkikasvulle, myös apu vaikka läksyissä, vai onko kaikki ulkoistettu? Kannattaa myös muistaa että korkee koulutus tai edes iso tilipussi ei ole tae onnellisesta elämästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Hömelö";30516902]Mutta koulutuksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen ajattelun kanssa. Ei kaikki fiksut, jotka kykenis opiskelemaan ties kuin pitkälle, halua välttämättä opiskella jotain hienon kuulosta tutkintoa, vaan saattaa tuntea kutsumusta jotain duunarialaakin kohtaan. Toisaalta ei kaikki akateemiset ihmiset ole välttämättä kauheen älykkäitä, vaan tietoa on saattanu opiskelun myötä kertyä ihan silkalla sinnikkyydellä ja päättäväisyydellä siltä omalta alalta.

Mutta kyllä mä uskon että kotiolot vaikuttaa suuresti lapsen tulevaisuuteen. Jos kotona ei kannusteta opiskeluun ja tarvittaessa auteta, saattaa tie jäädä lyhyeks. Varakkailla (mikä ei välttämättä ole yhtä kuin akateemisesti koulutettu) voi olla varaa semmosiin parempiin harrastuksiin, vapaa-ajan opiskeluun jne. Mutta jos on akateemiset vanhemmat, saattaa odotukset ja paine olla lapsellakin kova. Onko se kauheen hyvä asia aina..? Ja onko niillä hienoissa töissään pakertavilla vanhemmilla omaa aikaa sille jälkikasvulle, myös apu vaikka läksyissä, vai onko kaikki ulkoistettu? Kannattaa myös muistaa että korkee koulutus tai edes iso tilipussi ei ole tae onnellisesta elämästä.[/QUOTE]

Ihan täysin samaa mieltä!:flower:
 
Älykkäiden vanhempien lapset ovat todennäköisesti älykkäitä.
Duunareilla on dysfunktionaalisemmat perheet kuin akateemisilla.
Duunareiden herra- ja koulutusviha luo koulutuskielteisen ilmapiirin.
Jep ja älykkyyttä on monenlaista! On sosiaalista, musikaalista, liikunallista yms., - älykkyyttä.

Itse olen äärimmäisen onnekas ollut aina siinä, että mun ystäväpiirissäni on monenlaisia ihmisiä. On kouluttautuneita ja duunareita. Duunareista monet ovat todella sosiaalisesta älykkäitä, menestyneitä omalla alallaan ja huumorintajuisia. Minä haluaisin joskus omille lapsilleni enemmän kuin mitään muuta tuollaista pääomaa.

Ei saa yleistää, mutta pakko kyllä omasta kokemuksesta vähän on... Monesti nerot ovat jotenkin todella sosiaalisesti kömpelöitä tai muuten vain vaikeita. :/
 
"Hömelö"
Ihmisiä on erilaisia, mutta jos nyt otetaan esimerkiks vaikka Einstein, niin ymmärtääkseni se oli nero omalla alallaan, mutta ihmisenä mahdoton, ja lähestulkoon kahjo. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
samalla mitalla vois sitte (vrheellisesti) väittää että kova kävelyvauhtikin on älykkyyden laji

tai jos vatsa toimii säännöllisesti
:O:O Noinko vähän arvostat musikaalista lahjakkuutta? Itse kävin lapsena pianotunneilla monta vuotta enkä osaa soittaa nuoteista juuri mtn, mutta eräs lapsi reippaasti vähemmällä kokemuksella osaa soittaa mitä vain. Siis säestäen. Jos katsot pianisteja tai mitä tahansa soittajia niin ihmettelen suuresti, jos väität edelleen, ettei se vaadi erityislahjakkuutta, että osaat soittaa sujuvasti kun uudet nuotit (eli jota et ole soittanut/nähnyt aiemmin) lätkäistään siihen eteen. Puhumattakaan siitä musiikillisuuden lahjasta, että osaat korvakuulosta soittaa, löytää sävelet jne. Mut kokeile ihmeessä; opettele nuotit ja katso miten "helppoa" on pysyä tahdissa ja soittaa virheettömästi!
 
[QUOTE="...";30516991]Kyllä se on. Älykkyys voidaan luokitella eri ryhmiin. On olemassa visuaalista, kielellistä, sosiaalista jne. älykkyyttä. Ja myös musikaalinen älykkyys on yksi älykkyyden alalaji.
Jotkut ovat hyviä yhdessä älykkyyden alalajissa, toiset toisessa, joku monessakin lajissa ja joku ei missään.[/QUOTE]

en uso
 
vvvvvvvvvv
[QUOTE="Jenis";30517015]Väitän että vanhempien koulutustausta ei vaikuta musikaaliseen "älykkyyteen" eli lahjakkuuteen.[/QUOTE]

Hmmm... Korrelaatio ja kausaliteetti tietenkin ovat eri asioita, mutta onhan maailmassa paljon musiikkisukuja, taiteilijasukuja ja teatterisukuja, joissa on myös alan koulutuksen saaneita vanhempia.
 
muahh
Olen ei-akateemisten vanhempien kolmas korkeakoulutettu lapsi, ja meillä se johtu ihan puhtaasti siitä, että vanhemmat haastoi keskustelemaan vaikkapa politiikasta ja tieteestä, ihan päivittäisten asioiden kautta (uutiset, dokumentit, lehdet). Lisäksi jälkikäteen ajateltuna, meille ei koskaan syötetty mitään herravihaa tai puhuttu mistään nollatutkijoista tai hyödyttömästä opiskelupiipertelystä. Se maailma avautui vasta joskus vanhana, että duunareilla on paha tapa sellaiseen. Ja myös se avautui vasta yliopistossa, että melkein kaikkien muiden vanhemmat on jotain diplomi-insinöörejä. Oon ylpeä vanhemmistani, kun ne osasi olla niin neutraaleja kaiken suhteen :)
 
"Jenis"
Hmmm... Korrelaatio ja kausaliteetti tietenkin ovat eri asioita, mutta onhan maailmassa paljon musiikkisukuja, taiteilijasukuja ja teatterisukuja, joissa on myös alan koulutuksen saaneita vanhempia.
Niin no, tämän ketjun aiheena oli vanhempien koulutustason vaikutus koulumenestykseen. Oletettavasti musikaalinen ihminen todennäköisemmin ajautuu musiikkiin liittyvälle alalle kuin epämusikaalinen, mutta se nyt ei suoraan koulumenestykseen liity. Musikaalisuus toki saattaa periytyä.
 
harmaanaaa
Perusduunareita minunkin vanhempani olivat toinen yksityisyrittäjä ja toinen vieraalla töissä.
Minä kun aloitin koulun oli toinen vanhemmista yrityksen kanssa liikaa kiinni ja toinen kenellä oli aikaa vähätteli koko koulua ja läksyjä.
Minulla oli toki oppimisvaikeuttakin vähän mutta kotoa ei kyllä ikinä kannustettu lukemaan kokeisiin vaan päinvastoin naurettiin mokoman koulun puolesta tehtäviä hommia.
Tosin vanhempani ei kyllä koskaan käyneet joulujuhlissa tai vanhempain illoissakaan :(
Siskoni pärjäsi hyvin koulussa, tosin häntäkää ei kannustettu koulunkäyntiin ei lukemiseen vähäteltiin kuten minuakin.
Mutta kun sisko toi 9 ja 10 kokeita allekirjoitettavaksi ja minä -6 kokeita niin silloin taas sain minä kuulla tyhmyydestäni ja sisko sai ne ainoat kehut kun oli vetänyt hyvän numeron lukematta.
Lukemattomuuteen meitä kannustettiin.

Kun nyt olen itse vanhempi, kannustan lastani. Luen aika ajoin wilman milloin on kokeita tulossa ja kannustan lukemaan.
Lapsi nyt 6lk ja vetänyt pienestä pitäen kokeistaan 9-10 :)
Toinen lapsi aloitti vasta koulun ja lievää oppimisvaikeutta on mutta kun kovasti opetellaan asioita on matikan ja äidinkielen pikku testeistäkin mennyt reilusti yli puolet paperissa oikein :)

Itse en usko koulutustasoon mitä lapsista tulee vaan siihen miten lapsen vanhemmat kannustaa lasta sinne kouluun ;)

Itse teen kaikkeni jotta lapseni oppii asiat ja käyn kaikissa lapselle tärkeissä niin joulujuhlissa kuin muissakin koulun yhteisissä tapaamisissa.
Ja olen jopa ottanut vapaata töistä päästäkseni näihin ja uskon että se hyvin paljon näkyykin juuri lapsien koulumenestyksissä kun vanhemmat ovat aidosti kiinnostuneita eikä pidä koulua jonaan pakkona jonka voi vaan jotenkuten rimaa hipoen suorittaa.
 
tiskiina
Eikös suomalaisen opintotukijärjestelmän idea ole juurikin se, että köyhyyden ja alhaisen koulutustason ei tarvitse periytyä, vaan kaikilla on suunnilleen samantasoiset mahdollisuudet korkeaan koulutkseen :)
Tosin esimerkiksi oikikseen ja lääkikseen pääsyn määrää nykyisinkin hyvin pitkälti raha, sillä sinne pääsee helpoiten valmennuskurssin kautta ja ne on ihan pirun kalliita.

Meitä on kolme sisarusta ja olen itse ainoa yliopiston lusinut, sisarukset käyneet vaan amiksen. Isosiskolla on oppimisvaikeuksia, mutta pikkuveljeni on minuakin älykkäämpi oikeasti, koulu ei vaan ole kiinnostanut ikinä ja oma selkeä toiveammatti sattui olemaan amiksessa tarjolla :)
 
Kaikkitietävä
Kerronpa taas kuinka tämäkin asia oikeasti on. Yleensä on näin, toki poikkeuksia on tässäkin asiassa, kuten kaikessa.
Lapsen koulumenestyksen RATKAISEE EHDOTTOMASTI:
-Varhaislapsuuden elinolot
- Kotitausta
-Vanhempien pääomat (taloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset)
-Yksilölliset ominaisuudet

Joten lopettakaa tuo turha p--askanlässytys taas. Tämä tutkimustulos on ammattikirjallisuudesta löytämäni fakta eli ehdoton totuus.

Lapsen koulumenestys ratkaisee sitten (yleensä) menestyksen työelämässä.
 
.........................
"Kannattaa myös muistaa että korkee koulutus tai edes iso tilipussi ei ole tae onnellisesta elämästä. "
Iso tilipussi on kyllä yleensä tae onnellisesta elämästä ja sen taas mahdollistaa korkeakoulutus. (yleensä) Kyllä on.
 
Kaikkitietävä
"ei musikaalisuus ole älykkyyden laji "

Kyllä on.

Älykkyyden lajit:

-Kielellinen älykkyys
-Matemaattislooginen älykkyys (tämä on se älykkyyden laji jota ihmiset yleensä tarkoittavat älyykkyydestä puhuttaessa)
-Musiikillinen älykkyys
-Avaruudellis-visuaalinen älykkyys
-Liikunnallinen älykkyys
-Intrapsyykkinen älykkyys eli taito ymmärtää itseään
-Sosiaalinen älykkyys

Ihmiset eivät tiedä muita älykkyyden lajeja ylenesä kuin matemaattisloogisen.
Typerykset taas tällä palstalla vauhdissa aivojätteineen.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
...................
"Kyllä se on. Älykkyys voidaan luokitella eri ryhmiin. On olemassa visuaalista, kielellistä, sosiaalista jne. älykkyyttä. Ja myös musikaalinen älykkyys on yksi älykkyyden alalaji.
Jotkut ovat hyviä yhdessä älykkyyden alalajissa, toiset toisessa, joku monessakin lajissa ja joku ei missään. "
Ei ne mitään älykkyyden ALAlajeja ole, vaan ihan älykkyyden lajeja.
 

Yhteistyössä