Onko teitä "painostettu" lopettamaan yöimetykset kun vauva 6 kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin...;27997302:
Perustelut ei mulle ihan selvinny. Mutta ilmeisesti tarkoitti että kun se kerran joskus on edessä niin helpompi aikaisemmin (oppikirja on tainnut kertoa lääkärille että puolivuotias nyt vaan ei tarvi yöllä ruokaa...) ja että imetys ei ole hyväksi jos on hampaita (no, meillä puhkesi eka 11,5 kk ikäisenä...)

Tässä nyt ei ole mitään järkeä. Mutta ei se lapsi oikeasti sitä yöimetystä enää tuossa iässä tarvi eli jos äidin nukkuminen häiriintyy niin ihan hyvin voi lopettaa. Jotenkin luulisi, että siinä ajatellaan enemmänkin tuota asiaa. En tiedä. Jos äitiä ei haittaa niin miksi ihmeessä pitäisi lopettaa yöimetys

Neuvolassa ohjeistettiin lopettamaan tlimetys 6kk iässä ja unikouluttamaan, sekä siirtämään perhepedistä omaan sänkyyn ha huoneeseen.
Surullista jos joku toimii näiden ohjeiden mukaan tahtomattaan.

Meillä nukutaan edelleen perhepedissä, eikä muutoksia ole suunniteltu lähiaikoihin.
Lapsi täyttää kuukauden päästä 3vuotta.
Yöimetyksen lopetin noin kuukausi sitten, eli lapsen ollessa 2v10kk. Lopetin imetyksen kokonaan noin viikko sitten.
Tuntui, että aika on sopiva ja lapsi valmis lopettamaan pienellä avustuksella.
Imetyskertoja oli +-10krt/pv ja öisin noin 1-10krt.

Hanpaiden takia sitä yöimetystä suositellaan lopetettavaksi. Tutkimusten mukaan imetys ei hampaita haittaa jos hampaat on pesty hyvin illalla ja sen jälkeen ei ole syöty muuta kuin äidinmaitoa. Äidinmaito ei yksinään aiheuta hsmpaille mutään haittaa, vaan tarvitsee siihen "kaverin".

Suositten etsimään facebookista avoimen ryhmän: taaperoimetys
Siellä on hyvin tietoa ja vertaistukea.

[QUOTE="vieras";27997332]Vähän mietinkin, että taitaa olla aika hataralla faktapohjalla.

Onkohan kukaan tutkinut tuota hammaspuolta, olen kuullut, että jollakin olisi tullut pienenä reikiä ja olisi syytetty imetystä. Toisaalta monet (itseni mukaan lukien) imettävät hampaita saaneita lapsia kuukausitolkulla eikä mitään.[/QUOTE]

Olin justiin 2v kanssa hammaslääkärissä ja ne otti plakkitestin. Sanoivat että jos on reikiä, niin ne johtuu jotain bakteerista joka tarttuu suusta-suuhun. Meidän tytöllä ei ollu sitä bakteeria, joten ei pitäisi vielä tulla reikiä. Tällä samalla logiikalla vois kuvitella ettei vauvoille tuu reikiä vaikka miten usein syö? (Ellei sit vauva oo saanu äidin /isän suusta reikäbakteeritartuntaa jo)

Kumpaakin lasta imetin 2,5-vuotiaaksi, eikä kummallakaan ole reikiä - eivätkä ole sairastelleet.

Luin jostain, että äidinmaito ja sokeri ovat huono yhdistelmä hampaille.

minä olen lupunut yöimetyksestä sitten kun lapsi on ollut siihen itse valmis,esikoinen lopetti sen 1v1kk iässä,keskimmäinen 1,5v(molemmat rintaruokinnassa)ja kuopus 6kk(pulloruokinta).Esikoisen kohdalla ilmoitin neuvolassa,että poika lopettaa tisuttelun sitten kun on valmis,eikä siitä sen jälkeen puhuttu,tiesi että toimin samoin myös toisen ja kolmannen kohdalla.Mitä haittaa siitä on lapselle?

Ekan kanssa neuvolassa muistaakseni neuvottiin lopettamaan yöimetykset (lapsi oli huono nukkumaan) ja lisäruokaakin käskettiin heräilyjen takia antaa jo 4kk iässä. Eipä auttanut. Yöheräilyt jatkui 3,5 vuotta!

Tämän toisen kanssa olen kuunnellut vain vauvaa ja itseäni eikä neuvolakaan ole painostanut, kun olen osannut itse sanoa, kuinka aion imetyksen ja muidenkin juttujen kanssa toimia. Imetin 1v5kk ja yöimetin loppuun saakka. Lapsi ei oikein päivisin enää edes huolinut. Itse lapsi päätti lopettaa ja olen oikein onnellinen, että "sain" imettää niin kauan kuin lapsi itse halusi.

Olin justiin 2v kanssa hammaslääkärissä ja ne otti plakkitestin. Sanoivat että jos on reikiä, niin ne johtuu jotain bakteerista joka tarttuu suusta-suuhun. Meidän tytöllä ei ollu sitä bakteeria, joten ei pitäisi vielä tulla reikiä. Tällä samalla logiikalla vois kuvitella ettei vauvoille tuu reikiä vaikka miten usein syö? (Ellei sit vauva oo saanu äidin /isän suusta reikäbakteeritartuntaa jo)

Karies ja reiät eivät ole ainoa ongelma mitä hampaille voi tulla.

[QUOTE="vieras";27997370]Karies ja reiät eivät ole ainoa ongelma mitä hampaille voi tulla.[/QUOTE]

Mitä muuta sit yöimetyksestä voi tulla (en keksi muuta haittaa hampaille imetyksestä kuin mahdolliset reiät, valaise mua jos tiedät)?

Tiedän et tutti aiheuttaa avopurentaa, mut eihän tissin kanssa voi olla sama juttu kun ei se tissi siellä suussa koko aikaa oo..

Lapset on erilaisia, ei kaikkia voi hoitaa samalla kaavalla. Tehdään niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja ne neuvolan tädit ja sedät voi sitten kahvihuoneessaan päivitellä jos häiritsee.

• Tykkää
Reactions: Zilla
Vasta 1,5v lääkärintarkastuksessa oli puhetta että pitäis lopettaa yöimetys. Tai en muista oisko 1v neuvolassaki mainittu jotai siihe suuntaan mut ei ainakaan painostusta.

[QUOTE="vieras";27997170]Onko meillä ainut vauva joka ei ole missään vaiheessa herännyt syömään yöllä? Herättelin ekan kuukauden kerran yössä ja sen jälkeen olen antanut nukkua koko yön. Tätäkin sanottiin neuvolassa poikkeavaksi ja piti konsultoida lääkäriä jotta saako se vauva noin kauan nukkua. Tee niin tai niin ei ikinä hyvä:) Aika pieni se marginaali joka luetaan normaaliksi toiminnaksi?[/QUOTE]

meillä tytsy ei halunut herätä ekana elin kuukautenaan itse herämään,mua painostettiin öisinkin syöttämään 3 tunnin välein! nykyäänkyllä herää itse noin 1-2krt yössä syömään.

ei, koska meillä ei vauvat heräilleet yöllä syömään. illalla klo 20-21 tankkasivat tissit tyhjiksi ja aamulla klo 6 aikaisintaan nousivat syömään seuraavan kerran.

Tällaisissa suosituksissa on monesti kulloinkin yhteiskunnassa vallitseva ideologia taustatekijänä, ihan sivuhuomautuksena (kuten ihmisläheisessä psykologiassa). Eli kannattaa suhtautua epäillen. 100v sitten äiti ja lapsi olivat yhtä, nyt äidin pitää ajatella itseään enemmän erillisenä lapsesta, jne. jne.

Vähän on yritetty länkyttää, mutta nopeasti olen vaientanut. Ja loppunut sekin asiakkaiden yöimetyksen kauhistelu, kun olen maininut th:lle imettäneeni omat lapseni puolitoistavuotiaiksi myös öisin.

[QUOTE="vieras";27997244]Oliko hänellä jotain perusteluja miksi pitäisi lopettaa?[/QUOTE]

Tuossa iässä lapsen olisi hyvä viimeistään alkaa harjoittelemaan itsenäistä nukahtamista, jotta unijaksoista tulee yhtenäisempiä ja unen laatu paranee.

Mun mielestä teillä nyt menee lasten yöimetys ja huvituttina olo pahasti sekaisin. Fysiologisista syistä puolvuotias ei TARVITSE RUOKAA YÖLLÄ puolen vuoden jälkeen, jos syö päivällä hyvin. Jos ei vielä päivällä syö, voi olla että kertaalleen tarvitsee aamuyöllä rinnasta maitoa.

Mutta kun lueskelee näitä teidän sekopäisiä öitä, jolloin vauva vaan tarrailee tissiin 6-tsiljoona kertaa yössä, niin ketä se oikeasti palvelee? Lapsi ei osaa nukkua ilman tissiä suussa, sekö on teistä ihanteellinen juttu? Ja oletteko kuulleet, että ne aivot oikeasti vaativat sitä untakin kehittyäkseen? Ehkä ne lastenlekurit ei ajattele, että te pääsette helpommalla vaan sitä, että lapsi kehittyy normaalisti!

Itse lopetin yöimetykset kun lapsi söi päivisin täydet ateriat. Huvituttina en ole suostunut olemaan ennen sitäkään, kun se ei mielestäni ole muuta kuin äidin laiskuutta ja kykenemättömyyttä selvitä oman lapsensa kanssa.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
Ei ole neuvolassa puututtu koskaan mitenkään. Yhden yösyötöt päätin itse lopettaa 8 kk vanhana, nuo muut ovat itse oppineet nukkumaan yönsä läpi ilman yösyöttöjä paljon aikaisemmin.

[QUOTE="vieras";27998649] Huvituttina en ole suostunut olemaan ennen sitäkään, kun se ei mielestäni ole muuta kuin äidin laiskuutta ja kykenemättömyyttä selvitä oman lapsensa kanssa.[/QUOTE]

Helpolla sitä saakin sinun logiikallasi ahkeran ja kykeneväisen äidin sädekehän: sen kun lykkää tekonännin lapsen suuhun.

Kannattaisiko sinun hankkia joku muu elämä, jossa saisit päteä.

[QUOTE="Hih";27998746]Helpolla sitä saakin sinun logiikallasi ahkeran ja kykeneväisen äidin sädekehän: sen kun lykkää tekonännin lapsen suuhun.

Kannattaisiko sinun hankkia joku muu elämä, jossa saisit päteä.[/QUOTE]

Tais kalahtaa... :laugh:

Ja meillä ei lapsi ole koskaan syönyt tuttiakaan. :)

[QUOTE="vieras";27998649]Mun mielestä teillä nyt menee lasten yöimetys ja huvituttina olo pahasti sekaisin. Fysiologisista syistä puolvuotias ei TARVITSE RUOKAA YÖLLÄ puolen vuoden jälkeen, jos syö päivällä hyvin. Jos ei vielä päivällä syö, voi olla että kertaalleen tarvitsee aamuyöllä rinnasta maitoa.

Mutta kun lueskelee näitä teidän sekopäisiä öitä, jolloin vauva vaan tarrailee tissiin 6-tsiljoona kertaa yössä, niin ketä se oikeasti palvelee? Lapsi ei osaa nukkua ilman tissiä suussa, sekö on teistä ihanteellinen juttu? Ja oletteko kuulleet, että ne aivot oikeasti vaativat sitä untakin kehittyäkseen? Ehkä ne lastenlekurit ei ajattele, että te pääsette helpommalla vaan sitä, että lapsi kehittyy normaalisti!

Itse lopetin yöimetykset kun lapsi söi päivisin täydet ateriat. Huvituttina en ole suostunut olemaan ennen sitäkään, kun se ei mielestäni ole muuta kuin äidin laiskuutta ja kykenemättömyyttä selvitä oman lapsensa kanssa.[/QUOTE]

Ei meillä tyttö nukkunut tissi suussa. Ei olisi edes suostunut vauva siihen. Söi nopeasti ja halusi pois jatkamaan uniaan omalle paikalleen (perhepetiin seinän puolelle ja myöhemmin omaan sivuvaunuunsa).

Yhteistyössä