Onko teitä "painostettu" lopettamaan yöimetykset kun vauva 6 kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli tänään vähän sellainen olo neuvolassa kun kuulemma 6 kk ei nyt vaan enään tarvitse yöllä ruokaa ja pitäisi alkaa vieroittamaan ja plaaplaa.

Meidän 6 kk vanha siis syö edelleen 3-6 krt yössä ja muutenkin hengailee tissillä koko yön, vieressä nukkuu. Mä en kyllä ollut ajatellutkaan että vierottaisin, kerta asia ei mua vaivaakkaan. Oon aatellut että lopettaa sit kun lopettaa....

Ei painostettu, mutta sanottiin samoin. Tyttö oli pullolla, joten oli helpompi vierottaa muutenkin. Eihän se mikään pakko ole, teet niinkuin itsestä tuntuu :)

Ja varaudu siihen, että kohta sataa paskaa niskaan ja tästä syntyy hirveä sota. Ah, palstamammat <3

En puhuisi painostamisesta, mutta tehokkaasta markkinoinnista pikemminkin.
Tosin sairaalassa ( en mainitse sairaalaa:saint:) ollessani siellä kuopuksen kanssa, joka oli kyllä jo reilusti ylikin sen 6kk, lastenlääkäri teki hyvin ivallisella tavalla selväksi sen, ettei yöimetys ole suotavaa.

No on vähän vihjailtu ettei enää tarvii yöllä ayöttää. Jos ei se sinua haittaa niin mikäs siinä. Itse haluaisin jo saada nukkua useamman tunnin putkeen. Eikä lapsi tosiaan meillä sitä ruokaa taida tarvita enää niinkun ennen, imee kyllä, mutta aamulla saattaa tula mojovat puklut kun masu on niin pinkeenä maitoa :D

En tiedä miksi suosittelevat noin... Oisko hampaidenkin vuoksi? Ettei reikiinny heti.

Juu ja on suoraan sanottu että koko imetyksenkin voi lopettaa. Piut paut mokomille, jos arveluttaa niin hakeudu kunnon tietolähteiden pariin:

ihttp://www.imetystukilista.net/ (juuri tällä hetkellä sivusto ei ole toiminnassa)
Maitolaituri - Etusivu (foorumi mistä saat paljon asiallisempia vastauksia kuin täältä)
Imetyksen tuki ry

Niin ja meillähän nuo yöimetykset on olleet täysin voimassa vielä yli 1,5vuoden iässä.

• Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
En enää kuollaksenikaan muista, antoiko joku ohjeita tähän liittyen. Jos antoi, niin menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :)

Eiköhän sen itse hoksaa, milloin vauva on tarpeeksi vanha harventamaan yösyömisiään ja itse myös liian vanha tarjoamaan 24 h tarjoilua. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Montassöit;27997106:
No on vähän vihjailtu ettei enää tarvii yöllä ayöttää. Jos ei se sinua haittaa niin mikäs siinä. Itse haluaisin jo saada nukkua useamman tunnin putkeen. Eikä lapsi tosiaan meillä sitä ruokaa taida tarvita enää niinkun ennen, imee kyllä, mutta aamulla saattaa tula mojovat puklut kun masu on niin pinkeenä maitoa :D

En tiedä miksi suosittelevat noin... Oisko hampaidenkin vuoksi? Ettei reikiinny heti.

Siksi, että lapsi oppisi nukkumaan ilman tissittelyä. Uni kun on tärkeää sille pienelle aivojen kehityksen kannalta. Lisäksi uni on tärkeää vanhemmille, vaikka äidistä tuntuisikin että jaksaa vielä. Kun tarpeeksi kauan jatkuu pätkäyöt, kroppa saattaa alkaa laittaa vastaan. Joten miksi odotella, kun asiaa voisi koittaa hoitaa?

No, meillä on kyllä vasta 6kk aloitettu kiinteät, eli ei ole saanut juuri mitään muuta kuin maitoa tuossa iässä, joten olen antanut syödä yölläkin. Maidontuotantokin pysyy paremmin yllä eikä minua ole haitannut, kun on perhepedissä kanssani nukkunut, kuopus siis.

Nyt 11kk eikä enää usein öisin ole rinnalla. Maitoa tulee edelleen hyvin, mutta imetän kyllä yölläkin jos kuopus tahtoo, ei siitä ole vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27997131:
En itse kertonut neuvolassa, että imetin "vielä" isompaa vauvaa öisin.

No siis sanoinkin heti miehelle että ensi kerralla olen vaan kertomatta totuutta, jos se kerta on sille tädille noin ongelmallista :P en todellakaan ole nyt lopettamassa, en näe mitään syytä.

Ja olen lukenut paljonkin maitolaituria ym, lähinnä yllätyin miksi neuvolassa on noin aataminaikainen ja rajoittunut asenne imetystä kohtaan. Mitä ne mahtaa tehdä taaperoimettäjän kohdatessaan....

Kyllä! Painostettiin ja jopa vaadittiin unikouluttamista ym. sekä neuvolassa, että yksityisellä lastenlääkärillä. Pidin kuitenkin pääni ja vauva vieroitti lopulta itse itsensä kivuttomasti, joskin vasta 11kk iässä. Ja vaihtuipa se neuvolatätikin samassa. :D

Onko meillä ainut vauva joka ei ole missään vaiheessa herännyt syömään yöllä? Herättelin ekan kuukauden kerran yössä ja sen jälkeen olen antanut nukkua koko yön. Tätäkin sanottiin neuvolassa poikkeavaksi ja piti konsultoida lääkäriä jotta saako se vauva noin kauan nukkua. Tee niin tai niin ei ikinä hyvä:) Aika pieni se marginaali joka luetaan normaaliksi toiminnaksi?

[QUOTE="vieras";27997170]Onko meillä ainut vauva joka ei ole missään vaiheessa herännyt syömään yöllä? Herättelin ekan kuukauden kerran yössä ja sen jälkeen olen antanut nukkua koko yön. Tätäkin sanottiin neuvolassa poikkeavaksi ja piti konsultoida lääkäriä jotta saako se vauva noin kauan nukkua. Tee niin tai niin ei ikinä hyvä:) Aika pieni se marginaali joka luetaan normaaliksi toiminnaksi?[/QUOTE]

Mulla on ollut sekä toinen että kolmas lapsi tuollaisia koko yön nukkujia :) Ei siitä huolta ole, jos muuten syö hyvin ja on virkeä.

Minulle sanoi heti synnärillä esikoisen tultua maailmaan hoitaja, että imetys on teidän kahden välinen asia, tarkoittaen minua ja lasta. Siitä olen pitänyt kiinni kolmen lapsen kanssa, eikä kyllä ikinä kukaan ole ehdottanutkaan lopettamisia. Päinvastoin olleet tyytyväisiä, kun jaksan - vaikka minulla se ei ole vaatinut mitään jaksamisia (viitaten kirjoittajaan, joka huolestui muiden unista), helposti se on mennyt, osana elämää.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
[QUOTE="vieras";27997170] Aika pieni se marginaali joka luetaan normaaliksi toiminnaksi?[/QUOTE]

Se on vähän ajateltava sillä tavoin, että kun kerrot jostakin, niin sen käsitetään olevan mielestäsi poikkeavaa, huolta aiheuttavaa ja siksi tutkittavaa. Eli jos lapsi voi hyvin, niin ei kannata kovin mainostaa niitä erikoisuuksia, tai sitten heti tehdä selväksi, että se on todellakin mielestäsi erikoista, ei huolestuttavaa.

Joissain kohdin on menty vähän ongelmakeskeisiksi :(

Juu samaa virttä on meille neuvolassa laulettu. Oikeen lastenlääkärikin sanoi että sen parempi mitä aikaisemmin lopettaa yöimetykset. Seuraavassa lauseessa pohtivat että saakohan lapsi tarpeeksi maitoa kun on sirokokoinen, että pitäiskö antaa korviketta! Siis täh? Mikä sen paremmin takaa riittävän maidon kuin yöimetys! Että imettää ei sais mutta pitäis hakee kaupasta korviketta! Meidän likka siis nyt yks vee ja puolen vuoden jälkeen syönyt kerran yössä että ihan hyvin ehdin itsekin nukkumaan. Ja molemmat on tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin...;27997232:
Juu samaa virttä on meille neuvolassa laulettu. Oikeen lastenlääkärikin sanoi että sen parempi mitä aikaisemmin lopettaa yöimetykset.

Oliko hänellä jotain perusteluja miksi pitäisi lopettaa?

Toisaalta aika hassua jos painostavat imettävää lopettamaan yösyötöt. Eikös imetyksen idea ole, että lapsi saa säädellä milloin syö ja miten paljon syö? Äiti ei voi tietää saako vauva "tarpeeksi" maitoa päivän aikana, joten musta yösyöttöjä oikeestaan kuuluukin jatkaa siihen asti että vauva on valmis vieroittumaan yösyönnistä.

Musta peruslähtökohta yösyöttöjen jättämiselle ja unikoululle on se, että vauva saa päivän aikana tarpeeksi ruokaa ja juomaa yötä varten.

Mulla 2 lasta, jotka molemmat on kieltäytyneet tissistä 6kk iässä. Koska mulla itselläni ei ole ollut mitään suoranaista hinkua jatkaa hommaa, niin olen katsellut rintaraivareita muutaman päivän ja sitten siirtynyt pulloon pikkuhiljaa. Yöllä en ole antanut pulloa vaan tarjonnu tissiä ja sitten kun tissi lakkaa yöllä kelpaamasta niin loppuu yösyötöt. Molemmat lapset alkaneet siis kyllä vähän reilu 6kk iässä nukkumaan täysiä öitä, mutta ovat siinä vaiheessa jo saaneet kaiken maitonsa pullosta ja syöneet 5 kertaa päivässä.

Perustelut ei mulle ihan selvinny. Mutta ilmeisesti tarkoitti että kun se kerran joskus on edessä niin helpompi aikaisemmin (oppikirja on tainnut kertoa lääkärille että puolivuotias nyt vaan ei tarvi yöllä ruokaa...) ja että imetys ei ole hyväksi jos on hampaita (no, meillä puhkesi eka 11,5 kk ikäisenä...)

Imetä niin kauan, kuin siltä tuntuu! Niin minäkin tein enkä ole jälkeenpäin katunut. Jälkeenpäin tosin mietin monta kertaa, että miksi uhrasin ajatustakaan imetyksen vastustajille. Kait sitä ei oo pikkuvauvan äitinä ihan täysissä kuosissa...

Alkuperäinen kirjoittaja näin...;27997302:
Perustelut ei mulle ihan selvinny. Mutta ilmeisesti tarkoitti että kun se kerran joskus on edessä niin helpompi aikaisemmin (oppikirja on tainnut kertoa lääkärille että puolivuotias nyt vaan ei tarvi yöllä ruokaa...) ja että imetys ei ole hyväksi jos on hampaita (no, meillä puhkesi eka 11,5 kk ikäisenä...)

Vähän mietinkin, että taitaa olla aika hataralla faktapohjalla.

Onkohan kukaan tutkinut tuota hammaspuolta, olen kuullut, että jollakin olisi tullut pienenä reikiä ja olisi syytetty imetystä. Toisaalta monet (itseni mukaan lukien) imettävät hampaita saaneita lapsia kuukausitolkulla eikä mitään.

Yhteistyössä