Tarvitseeko mun pakata vaatetta lapselle mukaan etävanhemmalle? (tehnyt ls-ilmon..)

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kannattaa tehdä sopimus tuosta asiasta, jos on erimielisyyksiä. Voitte päättää että etä hankkii itse lapsille vaatteet ja tämä otetaan huomioon elatusavussa. Elatusavun tarkoitus kun on kattaa kulut jos etä ei muuten osallistu lapsen elatukseen.

Itse suosittaisin vielä antamaan rahaa mukaan tai sitten maksamaan etälle niistä päivistä jolloin lapset ovat etällä. Luonapitovähennys on aivan liian pieni summa kattamaan lapsen kulut. Periaatteessa etän pitäisi selvitä lapsen osalta tuolla summalla. 4 euroa päivältä on vähän. Asia vielä korostuu jos etä on tuloton, esimerkiksi opiskelija tai työtön.

Lähin kannattaa yrittää tehdä lapsen etällä olo miellyttäväksi mahdollisuuksien mukaan. Lapsi ei ole mikään pelinappula.
Usein juuri etävanhemman puolelta lapsi on pelinappula, kuten juuri ap:n tapauksessa, kun etä tekee lastensuojeluilmoitusta. Mielestäni ap:n tapauksessa lähivanhemmalla olisi perusteet jo lastensuojeluun, kun luovuttaa lapsen etälle, jolla ei ole edes hankittu lapselle perusvaatteita. Etävanhemman kuitenkin tulee huolehtia lapsestaa, kun lapsi siellä on ja huolenpitoon kuuluu ruoka, vaatteet, lääkkeet, asunto.

"kukka"
Ihan kiusaa tuo exän tekemä ilmoitus. Jokainen järkevä vanhempi osaa keskustella tällaisista asioista eikä heti rustaa tekemään ilmoitusta.

Meillä lapsen vaatteet jotka ovat mukana isän luona, ovat joka kerta palatessaan rikki, siis kaikki vaatteet on rikottu. Ihan puhdasta katkeruutta, itse en jaksa vihaa tuntea vaan syvää sääliä tätä uusperhettä kohtaan jolla ei selvästikkään ole kaikki hyvin.

[QUOTE="vieras";27854830]Mä olen vaan aina miettinyt sitä että kun ne elatusmaksut on suomessa joka tapauksessa aina tosi pienet ja usein lähi on äiti jolla on usein ei siis aina pienemmät tulot kuin exällä niin miksi siitä vielä jotain vähennetään? Äiti lähinä hoitaa lapsen, järjestää harrastukset, hoidon ihan kaiken ja isällä lapsi vain joka toinen viikonloppu ja elatusmaksu voi olla jotain 200eur luokkaa...Äiti on jo melkein martyyri...ja ex ei koskaan kiitä, tai arvosta sitä mitä se lähi-vahempi tekee...aika kurjaa ja sit vielä kiusataan jollain vaate ym asialla ja uhkaillaan...ap:n tapauksessa en varmaan edes kiinnittäisi huomiota koko exään, tuskin mies haluaa kuitenkaan 4 lapsen lähivanhemmaksi. Sellaisia miehiä on tosi harvassa jotka siihen ryhtyy ihan omasta halustaan![/QUOTE]

Vielä huonommin ovat asiat vähätuloisella etällä. Vaikka lähillä olisi miten isot tulot tahansa ja etä tuloton, niin etä ei saa mitään korvauksia. Kuvittele työtöntä, joka joka toinen viikonloppu yrittää tarjota neljälle lapselleen mukavat oltavat kaksiossaan. Hän joutuu tinkimään omasta ruuastaan, toisin kuin lähille kustannukset huomioidaan toimeentulotuessa.

Lapsen elatukselle on määrätty tietyt summat joihin lisätään vielä lähin luona asuntomenot. Tämä summa sitten jaetaan vanhempien kesken elatuskykyjen suhteessa. Lasta kohden ilman asumismenoja summa on 250-390 euroa. Toimeentulotuessa lapsen osuus voi olla jopa pienempi.

Monesti vanhemmat kuitenkin sopivat asian.

"akka"
Mä olen sun kanssa samaamieltä siitä, ettei lapsi ole mikään pelinappua.
Mutta silti mulla on vähän ristiriitaiset tuntemukset asiasta, ehkä siksi, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Kuinka tarkalle eronneet sit laskee noi rahahommat? Elarit ja muut? Että kun se etä maksaa elarin, niin hänen ei tarvitse ostaa mitään? Niin sit ei osteta mitään? Oikeasti? Ehkä mä olen jotenkin naivi tai tyhmä, mutta eiks kyse ole omasta lapsesta. Että esimerkiksi se etä näkee kaupassa lelun tai pelin tai uuden harrastusvälineen alennuksessa, niin ei ajattele, että "tästähän se muksu tykkää, ostan pois" vaan että "jaa, jos ton nyt ostan, niin maksaako se lähi mulle rahat takaisin tästä"? Vai mitä hittoa?
Mun exä on aina laskenut tosi tarkkaan ettei maksa senttiäkään mistään kun kerran maksaa elarit. Käteensä saa 3000 euroa kuukaudessa ja maksaa kelan minimin mukaan elarit. Olen yrittänyt vuosien varrella saada niitä ajantasalle mutta pomo kirjoittaa aina sellaiset paperit että palkkaa ei lasketa, eli on siis korvaus esim. yhdestä urakasta, kertakorvaus. Näin ollen sitä ei lasketa varsinaisesti palkkatuloksi.
Mä saan käteeni 730 euroa kuukaudessa josta maksan 280 vuokraa asumistuen jälkeen.
Eli todellakaan ei juhlita.
Kuopus tuli siellä ollessa kipeäksi, korvatulehdus. Oli kolme päivää korvasäryssä ja kun exä palautti muksut, iski reseptin käteen että hae sille lääkkeet, sillä on korvatulehdus. Antibioottikuuri maksoi 8.20 mutta ei periaatteesta hakenut lääkkeitä koska ei voi kuulemma olla varma maksanko hänelle takaisin sen 8.20.
Että kyllä löytyy varsinaisia helmiä, olkoonkin että on kyseessä oma lapsi.
Uuden muijan pojalle osti kyllä pleikkari 3 joululahjaksi mutta omille ei mitään ettei vaan mulle tule taloudellista apua.

"vieras"
[QUOTE="akka";27854881]Mun exä on aina laskenut tosi tarkkaan ettei maksa senttiäkään mistään kun kerran maksaa elarit. Käteensä saa 3000 euroa kuukaudessa ja maksaa kelan minimin mukaan elarit. Olen yrittänyt vuosien varrella saada niitä ajantasalle mutta pomo kirjoittaa aina sellaiset paperit että palkkaa ei lasketa, eli on siis korvaus esim. yhdestä urakasta, kertakorvaus. Näin ollen sitä ei lasketa varsinaisesti palkkatuloksi.
Mä saan käteeni 730 euroa kuukaudessa josta maksan 280 vuokraa asumistuen jälkeen.
Kuopus tuli siellä ollessa kipeäksi, korvatulehdus. Oli kolme päivää korvasäryssä ja kun exä palautti muksut, iski reseptin käteen että hae sille lääkkeet, sillä on korvatulehdus. Antibioottikuuri maksoi 8.20 mutta ei periaatteesta hakenut lääkkeitä koska ei voi kuulemma olla varma maksanko hänelle takaisin sen 8.20.
Uuden muijan pojalle osti kyllä pleikkari 3 joululahjaksi mutta omille ei mitään ettei vaan mulle tule taloudellista apua.[/QUOTE]

Mä ihmettelen näitä rakastavia isä "hahmoja" Mun ex maksaa 1300eur kuukaudessa kahdelle lapselleen ja meillä on onneksi loistavat välit. Maksaa vielä lisäksi matkakulut, ostelee vaatteita ja harraste välineitä.

[QUOTE="akka";27854881]Mun exä on aina laskenut tosi tarkkaan ettei maksa senttiäkään mistään kun kerran maksaa elarit. Käteensä saa 3000 euroa kuukaudessa ja maksaa kelan minimin mukaan elarit. Olen yrittänyt vuosien varrella saada niitä ajantasalle mutta pomo kirjoittaa aina sellaiset paperit että palkkaa ei lasketa, eli on siis korvaus esim. yhdestä urakasta, kertakorvaus. Näin ollen sitä ei lasketa varsinaisesti palkkatuloksi.
Uuden muijan pojalle osti kyllä pleikkari 3 joululahjaksi mutta omille ei mitään ettei vaan mulle tule taloudellista apua.[/QUOTE]

Tuon elatusavun pitäisi olla suurempi ja se voidaan laskea verotustietojen perusteella. Muutenkin kannattaisi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, ehkä etä ei kykene hoitamaan lasta kuin valvotusti? Onko lapsilla millaiset olot etällä?

"Anne"
Jos olisi kunnon vanhempi niin ei tarvitsisi. Itse en koskaan laita lapselle mitään mukaan kun en tykkää että häviävät tai vaihtuvat. Isän vuoro hoitaa ja hoitamiseen kuuluu myös vaatetus ellei vanhemmat sovi, että äiti laittaa kaikki aina mukaan.

:O Kyllä tollaseen pitäis puuttua jotain kautta! Toihan on ihan sairasta!

Törkeää! Tuohan on jo laiminlyönti. Järjetöntä pelleilyä lapsen terveyden kustannuksella.

"Anne"

Niin saat vielä asumistuen tuon 730e:n päälle, se on mitä 500€? jos on vielä monta lasta, niin oletko käynyt sossussa?

"akka"
Tuon elatusavun pitäisi olla suurempi ja se voidaan laskea verotustietojen perusteella. Muutenkin kannattaisi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, ehkä etä ei kykene hoitamaan lasta kuin valvotusti? Onko lapsilla millaiset olot etällä?
Oikeuteen en jaksa vaivautua, siellähän se ratkeisi oikeudenmukaisesti.Pitäkööt rahansa, lapsilta se pois on.
Valvottuja tapaamisia olen koittanut ekat 7 vuotta saada, ei onnistu.
Kun on riitatilanne exän asumisoloja ei ole edes tarkistettu vaikka olen kertonut ettei ole pesumahdollisuuksia, kunta laittanut talon asumiskieltoon kun on puutteellinen viemäröinti ym.
Lastensuojeluasiakkus kun poistettiin lapsilta, sossu itse myönsi että on tapahtunut virhe siinä että on kirjattu ylös papereihin että exän asumisolot on tarkistettava mutta jostain syystä sitä ei ole koskaan tehty.
Mun lasten kohdalta kaikki on myöhäistä, ne on jo lopuksi elämää traumatisoitu ja kolme vanhinta jotka on jo täysi-ikäisiä ovat kaikki katkaisseet välit isäänsä, se kertonee jostain.
Kuopus täyttää seuraavaksi 14 eli enää 4 vuotta ja sitten se on ohi.
Me pärjäätään kyllä poikien kanssa mutta väliin pisti kyllä niin vihaksi exän kaikenasteinen kiusaaminen joka kohdistui mun lisäksi lapsiin.
Nyt hän niittää sitä mitä on kylvänyt eikä tajua vaikka 'kaikkeni olen niiden ämmän mukuloitten eteen tehny ja tässä on kiitos' että vika löytyis kun katsois peiliin.
Vaan ei, minä olen manipuloinut kakarat häntä vastaan.

Riippuu miten olette sopineet. Meille ilmoitetaan aina jos jotain ylimääräistä tarvitaan. Muutoin pojalla on siellä aika iso määrä vaatetta, joten ei ole mitään yleensä mukana. Se on tässä välimatkassa aivan älytöntäkin. Kassissa normaalisti junaan lukemista, eväät ja käsikonsoli. Joskus siis juhlavaatteet tai luistimet yms. Mitä ei kannata hankkia erikseen molempiin koteihin. Useasti myös on jätetty ne kaikkein kamalimmat vermeet heidän mökilleen myös meidän huushollista.

Jos kumpikaan vanhemmista ei ole valmis joustamaan ikinä missään, kaikki on taloudellista periaatekysymystä niin kyllä se lapsen paras on unohtunut kauan sitten. En tiedä suurempaa järjen köyhyyttä kuin vaatia etää ostamaan omat toppavaatteet, jos lasta näkee 4 pv per kk tai sitten sitä että etä ei vie lasta uimahalliin, koska lapselle ei mukaan pakattu uintikamppeita tms. Molemmissa vikaa, jos lapsen etu jää kaiken muun jalkoihin.

Tiukasti kukin omalla tontillaan, vain lapsen hyppiessä toiselle puolen, jää lapsi aina matkan varrelle. Vanhemman tarkoituksena on se, että lapsi voi toteuttaa oman potentiaalinsa täysillä vanhempien tukiessa tätä. Omien tytärteni etävanhemmat ovat olleet hyvin vaihtelevia roolissaan, mutta olen siloitellut sen kaiken tytöiltä ja toisaalta, jos he olisivat olleet parempia valintoja lähivanhemmaksi, en olisi estellyt. Tahallaan en ole vaikeuttanut tapaamisia ja olen pyrkinyt tekemään kaikkeni, enkä ole edes tajunnut vaatia mitään omia vaatevarastoja etän luo.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27854792]Eksä teki aikoinaan kiusaa siten, että jos vaan olin pukenut lapselle uusia vaatteita kun meni sinne, en niitä uusia vaatteita enää sen jälkeen nähnyt. Että kyllä miehetkin osaa kiusaa tehdä vaikka siitä aina naisia syytetään...[/QUOTE]

Kyllä miehet osaa. Ex osti lapselle 150€ toppapuvun mutta ei antanut kotiin mukaan.
Sai pukea muutaman kerran talven aikana päälleen. Tiesi et äiti ei pysty ostaan niin kallista. Lopulta puku oli jo pieni.

Isä lähimmä sillä kiusasi omaa lastaan joka tykkäsi puvustaan.

"Vieras"
Mä jäin miettimään lastensuojelua, siis kuinka paljon niitä oikeasti rasitetaan tuollaisilla turhilla kiusantekoilmoituksilla eron jälkeen. Täytyyhän asiat tarkistaa jos ilmoitetaan että jotain huolestuttavaa on, mutta sitten kuulee näitä että että tekee ilmoituksen kun paidassa on tahra tai vaatteet ei ole tarpeeksi siististi viikattu.

Siis tullaanko tuolta oikeasti ottamaan yhteyttä ja tarkastamaan jotain vaatekasseja? Jos sitten joku alkaa urakalla tehtailemaan noita turhia ilmoituksia ja on jo todettu että lapsilla on kaikki ok niin sanotaanko tälle ihmiselle suoraan että tuon on loputtava?

"aap"
Tuo olikin hyvä idea että ostan isot paketit sukkia ja kalsareita sinne ja muutamat päällysvaatteet pistän ja sanon että ne ovat sitten siellä varavaatteina.

Isän kanssa ei voi puhua mistään. Hän soittaa 10min ennen kuin hakee ja ilmottaa että pojan oltava valmiina. sen takia joutunut välillä hyvin pikana pakkaamaan ja mennyt vääriä vaatteita pari kertaa mukaan.
Jos poika ei ole valmiina niin menee autoonsa odottamaan että saa puettua.
Ja noita elareita maksaa 60e että eipä sillä kyllä lapsen menoja kateta millään muotoa.

"aap"
Ja joo, siis sossuntätikin sanoi että eivät pitäneet mitään kiirettä yhteydenotossa minuunpäin kun ei kuullostanut hirmu vakavilta nuo ilmoituksen perusteet. Ennen joulua jo oli ilmoituksen tehnyt. Nimettömänä vielä :D

Jos tosiaan jostain sukista ja kalsareista nousee tälläinen haloo, niin kyllä mä vaikka sitten itse ostaisin niitä etän luo, jos tosiaan on niin tarkkaa ettei edes pientä vaihtovaate (sisävaate) varantoa voi luonaan pitää.
Aikamoinen yökylä-meininki vaikka on menossa oman vanhemapansa luo!?

Meillä on isovanhemmillakin jotain T-paitaa, sukkaa ja kalsaria, taitaa olla joku pyjamakin varastossa vaikka pojat ovat siellä yökylässä harvakseltaan...

"äisky"
Mä olen sun kanssa samaamieltä siitä, ettei lapsi ole mikään pelinappua.
Mutta silti mulla on vähän ristiriitaiset tuntemukset asiasta, ehkä siksi, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Kuinka tarkalle eronneet sit laskee noi rahahommat? Elarit ja muut? Että kun se etä maksaa elarin, niin hänen ei tarvitse ostaa mitään? Niin sit ei osteta mitään? Oikeasti? Ehkä mä olen jotenkin naivi tai tyhmä, mutta eiks kyse ole omasta lapsesta. Että esimerkiksi se etä näkee kaupassa lelun tai pelin tai uuden harrastusvälineen alennuksessa, niin ei ajattele, että "tästähän se muksu tykkää, ostan pois" vaan että "jaa, jos ton nyt ostan, niin maksaako se lähi mulle rahat takaisin tästä"? Vai mitä hittoa?
Exäni myös laskee joka pennin niin ettei elareiden lisäksi osta mitään ylimääräistä.
Periaatteena minulla oli kun lapset oli pienempiä, että kotona ja vkoloppuisin käytetään vähän huonompia vaatteita (ehjiä kyllä) ja tarhassa ja koulussa parempia viikolla. Näin olen yrittänyt säästää myös vaatemenoissa ylimääräistä kun ei ole yhtään. Tämä ei exälle sopinut vaan lähetteli lasten kautta viestiä, että parempia vaatteita täytyy laittaa kun käyvät aina kylässä viikonloppuna jne. Isältä tulleessaan illalla alkoikin sitten kauhea pyykin pesurumpa, että saadaa viikolle puhdasta vaatetta tarhaan ja kouluun.
Exä myös ilmoitusluonteisesti laittaa aina viestiä, että nyt on tulossa juhlat silloin ja silloin, lapsille juhlakamat mukaan. Sitten tulee valitusta kuinka noloa oli kun toisella ei ollut juhlakenkiä ja lenkkareilla piti mennä.. harmittaa lähteä ostamaan juhlavaatteita pienistä rahoista ihan vaan sen takia, että exällä on jotkut juhlat ja ripustaa sitten juhlavaatteet kaappiin kotona (menevät pieneksi hetkessä, eikä meillä juuri juhlia ole).
Lapset ovat muutenkin harmitelleet kun nuorimmaiselle lapselleen saattaa viikonlopun aikana ostella leluja ja lehtiä, mutta jos "kyläilemässä" olevat lapset jotain samalla reisulla pyytävät (toinen oli pyytänyt semmosta pokemonkortti pussia 5e) niin vastaus on "äidilles maksan joka kuukausi että se voi ostella". juu, maksaa sen 50e ja loput tulee kunnalta.
Lastenvalvojalla aikoinaan sovittiin suullisesti että elareiden lisäksi osallistuu isoimpiin hankintoihin (sängyt, pyörät jne). Mihinkään ei koskaan ole rahaa antanut. Ei silloinkaan kun toinen sairasti ja jäin pois töistäkin ja tiesi rahaa menevän aivan kamalasti. Silloin pyysi vaan lastenvalvojalle koska halusi elareita tarkistettavan alaspäin. Lupasi sielläkin osallistua ambulanssi, lääke yms kuluihin, mutta sanallakaan ei jälkeenpäin ole asiaan palannut.

Kyllä näitä ihania isejä löytyy! :)

"äisky"
[QUOTE="äisky";27855186]Exäni myös laskee joka pennin niin ettei elareiden lisäksi osta mitään ylimääräistä.
Periaatteena minulla oli kun lapset oli pienempiä, että kotona ja vkoloppuisin käytetään vähän huonompia vaatteita (ehjiä kyllä) ja tarhassa ja koulussa parempia viikolla. Näin olen yrittänyt säästää myös vaatemenoissa ylimääräistä kun ei ole yhtään. Tämä ei exälle sopinut vaan lähetteli lasten kautta viestiä, että parempia vaatteita täytyy laittaa kun käyvät aina kylässä viikonloppuna jne. Isältä tulleessaan illalla alkoikin sitten kauhea pyykin pesurumpa, että saadaa viikolle puhdasta vaatetta tarhaan ja kouluun.
Exä myös ilmoitusluonteisesti laittaa aina viestiä, että nyt on tulossa juhlat silloin ja silloin, lapsille juhlakamat mukaan. Sitten tulee valitusta kuinka noloa oli kun toisella ei ollut juhlakenkiä ja lenkkareilla piti mennä.. harmittaa lähteä ostamaan juhlavaatteita pienistä rahoista ihan vaan sen takia, että exällä on jotkut juhlat ja ripustaa sitten juhlavaatteet kaappiin kotona (menevät pieneksi hetkessä, eikä meillä juuri juhlia ole).
Lapset ovat muutenkin harmitelleet kun nuorimmaiselle lapselleen saattaa viikonlopun aikana ostella leluja ja lehtiä, mutta jos "kyläilemässä" olevat lapset jotain samalla reisulla pyytävät (toinen oli pyytänyt semmosta pokemonkortti pussia 5e) niin vastaus on "äidilles maksan joka kuukausi että se voi ostella". juu, maksaa sen 50e ja loput tulee kunnalta.
Lastenvalvojalla aikoinaan sovittiin suullisesti että elareiden lisäksi osallistuu isoimpiin hankintoihin (sängyt, pyörät jne). Mihinkään ei koskaan ole rahaa antanut. Ei silloinkaan kun toinen sairasti ja jäin pois töistäkin ja tiesi rahaa menevän aivan kamalasti. Silloin pyysi vaan lastenvalvojalle koska halusi elareita tarkistettavan alaspäin. Lupasi sielläkin osallistua ambulanssi, lääke yms kuluihin, mutta sanallakaan ei jälkeenpäin ole asiaan palannut.

Kyllä näitä ihania isejä löytyy! :)[/QUOTE]

Ai niin ja meille exä soittaa jos lapsi sairastuu kesken viikonlopun, että tule hakemaan ja vie lääkäriin. Kerran ei saanut mua heti kiinni ja kauhean vihasena soitti päivystyksestä monta kertaa, et nyt hakemaan tää.. Lapsille oli sanonut ettei halua jättää formuloita väliin lapsen takia. Että näin :)

Yhteistyössä