Tarvitseeko mun pakata vaatetta lapselle mukaan etävanhemmalle? (tehnyt ls-ilmon..)

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
ärrrrrsyttää
Meillä taas näinpäin että vaikka AINA pakkaan yhdet vaihtovaatteet molemmille lapsille mukaan niin JOKA IKINEN SUNNUNTAI he tulevat samoissa vaatteissa kotiin jotka on perjantaiaamuna siis puettu päälle, alushousuja ei edes ex vaihda. Eikä siellä pestä hampaita :/

Tietysti sopimuksen mukaan, jos molemmilla on säälliset tulot. Minun esimerkkini pätevät lähinnä silloin kun etällä ei ole varaa elatusapuun vaan lähi saa rahan kelalta.
Siitähän nää väittelyt lähtee kun katotaan omsita lähtökohdista eikä ns "normaalitapausta". Ite lähinä olen kelan varassa enkä siltikään saa elareita kun mulla vaan sattuu olemaan TODELLA vittumainen mies lasteni isänä. Mut hei, oonpa selvinny tähänkin asti ja tulen aina selviämään lasteni kanssa :)

• Tykkää
Reactions: Data
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärrrrrsyttää;27857508:
Meillä taas näinpäin että vaikka AINA pakkaan yhdet vaihtovaatteet molemmille lapsille mukaan niin JOKA IKINEN SUNNUNTAI he tulevat samoissa vaatteissa kotiin jotka on perjantaiaamuna siis puettu päälle, alushousuja ei edes ex vaihda. Eikä siellä pestä hampaita :/
Lapsi pärjää kyllä kaksi päivää samoissa vaatteissa. Alushousut tosin kannattaisi vaihtaa joka päivä. Mutta jos lapsi on yli 7, niin hänen pitäisi osata tuo jo itsekin.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27857432]Hyi että mua alkoi oksettamaan tuollaiset etä-isät/äidit, jotka tosiaan ovat niin ulkona oman lapsensa elämästä, etteivät voi lapselle edes vaatteita ostaa! Erossa lapsella pitäisi olla 2 kotia ja kaksi vanhempaa, jotka hoitavat lapsia yhtä paljon, tai toinen vähemmän. Ja siinä suhteessa myös muu elatus, jos tässä tulojen ja luonapidon kanssa epäsuhtaa, erotus sitten elareina.

Mutta jos etävanhempi on vain kyläpaikka 2 kertaa kuussa, paikka jossa ei ole ehkä omaa sänkyä, leluja, edes vaatteita (!), vaan jonne pakataan joka kerta reppu mukaan kuin hotelliin lähtiessä, voin vain kuvitella miten lapsi vieraantuu siitä etäisemmästä vanhemmastaan. Ja sitten etät valittavat, kuinka "lähi vieraannuttaa lapset". Mutta ei, ilmeisesti sitten raha on kuitenkin niin paljon tärkeämpää, että ei voi edes kirppikseltä ostaa lapselle tavaroita.

Meillä onneksi erossa jäi sopuisat välit, ja lapsille ostetaan tavaroita mahdollisuuksien mukaan molemmat, niin että he tuntisivat että on 2 kotia. Siltikin tuo etäkoti (jossa viettävät noin kolmasosan ajasta) tuntuu edelleen jonkinverran vieraammalta, vaikka siellä on omat sängyt ja lelut, ja vaatekaappi. Voin vain kuvitell miten paha tilanne olisi, jos noina aikoina pitäisi elää matkalaukkuelämää! Meillä tosin on myös pystytty sopimaan elareista keskenämme, eikä luonapidosta ole myöskään tarvinnut tapella. Silti tuli paha olo, kun luki tästä ketjusta että tosiaan suurin osa haluaa erottaa etäkodin ihan satunnaisen kyläilypaikan tasolle. Samalla suhde etävanhempaan väljähtyy tuttava-asteelle. :([/QUOTE]

Mitä kenenkään enää elarita tuossa pitäisi maksa?

katsos
[QUOTE="Vieras";27857648]Mitä kenenkään enää elarita tuossa pitäisi maksa?[/QUOTE]

parisuhteen loppuessa jos on lapsia myös naisen entinen elämäntyyli on turvattava ;)
Ja naiselle vaan kuuluu osa miehen palkasta.

en muista nikkiäni
[QUOTE="siinä";27856926]kun etä maksaa elatusmaksuja häneltä loppuu velvollisuus vaatettaa lasta :) tämä on fakta..
itse olen kahdelle lapselle etä isä ja en ole ostanut ainuttakan vaatetta sen jälkeen kun elatusmaksu sovittiin..[/QUOTE]

ne on sun lapsia, maksat sä niistä mitä vaan kelle vaan, se on fakta!

toi on vaan vittuilua exälle, mutta ootko lapsia ajatellut?

ootko muuten tullut ajatelleeksi että sä oot 50% niitte lasten vanhempi, se tarkoittaa sitä että sunhan pitäs hoitaa ne lapset 50% veikkaan että et hoida, eikö sun kuuluisi siis maksaa äitille palkkaa kun hoitaa sen sunkin osuuden?

kato ku lapsista on aika paljonkin hommaa ja kun sen tekee vielä yksin. siihen sinä et taitaisi pystyä :D

xzfdh
[QUOTE="akka";27854750]Kyllä se on jos lapsella ei ole asianmukaisia vaihtovaatteita.[/QUOTE]

No ei nyt sentään....kerrasta ainakaan. Eri asia jos kesävaatteissa laittaa talvipakkaseen.

etä..
Alkuperäinen kirjoittaja en muista nikkiäni;27857858:
ne on sun lapsia, maksat sä niistä mitä vaan kelle vaan, se on fakta!

toi on vaan vittuilua exälle, mutta ootko lapsia ajatellut?

ootko muuten tullut ajatelleeksi että sä oot 50% niitte lasten vanhempi, se tarkoittaa sitä että sunhan pitäs hoitaa ne lapset 50% veikkaan että et hoida, eikö sun kuuluisi siis maksaa äitille palkkaa kun hoitaa sen sunkin osuuden?

kato ku lapsista on aika paljonkin hommaa ja kun sen tekee vielä yksin. siihen sinä et taitaisi pystyä :D

juu niin on vittuilua kyllä, aivan samoin kuin e että Ex muutti kalliimpaan asuntoon juuri ennen kuin lkoi elareita pyydellä.
Ja lapset tosiaan ovat sen + 10 vrk minulla ja jos olisi minusta kiinni olisivat aina..

ps
onpahan tuo ex muuten sanonut ihan suoraan ettei todellakaan ymmärrä itsekkään mihin elatuslaskelmat perustuvat, kun ei kuulemma lapsiin mene lähellekkään sitä mitä maksan..

"Vieras"
Olen aina tiennyt, että vanhempani hoitivat eronsa sivistyneesti, mutta vasta nyt tajuan kuinka sivistyneesti :O

Meillä oli jopa isän uuden vaimon kehitysvammainen poika edellisestä suhteesta mukana lomalla (jolla siis isäni tai vaimonsa eivät olleet). Ja sai saman kuin muutkin, samapa tuo kuka jäi vitosen tai kaksi "voitolle".

Huij
Enemmän se on teille tärkeämpää. Te ette ole antamassa etälle mitään ja vaaditte häntä maksamaan vaatteista yms. Minä taas annan etälle rahaa, jotta lapsilla olisi siellä paremmat oltavat.
No mun korvaan kuulostaa hurjalta että pitää maksaa, jotta lapsella olisi paremmat oltavat :eek: Kyllä meillä vaan molemmat vanhemmat pitää lapsen oltavat mahdollisimman hyvinä omalta osaltaan ja se ei todellakaan toisen vanhemman rahoista voi riippua millaiset oltavat vanhempi lapselleen tekee ! Entä jos toinen vanhemmista kuolee esim. eikä olekaan makselemassa.. Huh huh.

Ei mulla ollut isäni luona sänkyä tai vaatekaappia. 4 pv kuukaudessa on minusta niin vähän, että ainakin miten nämä meidän lapset kasvaa, ois jotkut vaatteet käytössä 8 tai 12 pv. Järkeä? Minusta ei. En mie ollut kylävieras kuten muut, mutta jos rahaa ei ole kuin roskaa niin miten hullua ois pitää huonetta, joka käytössä 48 pv vuodessa? Aika usein vielä iskän kanssa mentiin reissuun, joten sitäkään vähää ei käyttöä huoneelle.

Kyllä näissä teidän periaatteellisissa reviirikiistoissa lapsen paras on prioriteeteissa aika alhaalla. Surettavaa.

• Tykkää
Reactions: Data
emt..
Mun mielestä on vaan niin kovin hauskaa kun tapasin ex vaimon hän oli se jolla ei ollut rahaa harrastaa mm ratsastusta, mulla taas vastaavasti oli paketti kunnossa.. Eromme jälkeen hänen rahatilanteensa on parantunut jostain ihme syystä niin hyvin että on mahdollista ratsastaa, tehdä lyhennettyä työviikkoa ja ostella uutta autoa :)
Kaipa se sitten on lapsen etu että hän saa ostella itselleen kalliit vaatteet ja lapset kulkevat lahjoitus / kirpputori vaatteissa.

Kyllä näissä teidän periaatteellisissa reviirikiistoissa lapsen paras on prioriteeteissa aika alhaalla. Surettavaa.
Lueskelin tätä ketjua sängyssä ja alkoi kyllä ärsyttämään tällainen paheksunta. Suurin osa vanhemmista varmasti jollain tavalla yrittää hoitaa asiansa, minuakin saattaa joskus vaivata, että laitoinko nyt varmasti oikeanlaiset vaatteet sinne mukaan, vaikka siis esim sisävaatteita olen roudannut molemmille kassilliset siellä kaappeihin pidettäväksi. (on n. 8-12 päivää kuussa.)

Totta kai ap:n tapauksessa ex liioitteli, sitä nyt ei varmaan kukaan epäile, mutta jos nyt joku aamukuudelta on pakannut yhden kassin tarhaan toisen isälle (useammalle lapselle), niin jos nyt joku menee siinä vähän vinoon, niin ei tarvitse tulla paheksumaan.

Ps. Pitääkö lähin hommata sinne etälle lelutkin? Tästä ei ole ollut kyllä puhetta mutta päässäni olen pohtinut.

emt
Hommata leluja ne kun eivät ole pakollisia.
ap tapauksesta en tiedä, mutta omassa keississä oli ihan yleistä että lapset tuli 5päiväksi mulle ja vaatteita oli 1päiväksi.. Samoin kun talvella oli unohtuneet lämpimät vaatteet ymym

minä vaan....
Mun mielestä sillä lapsen etävanhemmallakin kuuluis olla muutama vaate lapselle, ite tiedän ihan lähipiiristä useemman eroperheen ja muutamassa on niin, että lapsilla on omat vaatteet molemmilla, sekä äidillä että isällä ja vaatteita ei kuljetella ollenkaan ees taas ja sitten yhdellä perheellä niin että asuvat isällänsä ja kun äitillensä menevät niin ottavat vaatteet mukaan, mutta äitiltä löytyy sitten varuiks muutamat vaihtovaatteet jos kotoa mukaan otetut ei jostain syystä riitä.

Mutta siis jos siellä etävanhemmalla ei vaatteita oo niin ilman muuta laitat mukaan, muutenhan se on kiusantekoa lapselle, ei niinkään sille exälle. Ja toi ei todella oo mikään ls-ilmon paikka, sit jos olis aina liian pienet vaatteet tai aina tosi likaset vaatteet niin ehkä sitten, mut mun mielestä sillonkin fiksu exä puhuu sen lähivanhemman kanssa. Onhan sillä etälläkin velvollisuus lapseen ja jos häirittee lapsen vaatteet niin voihan sekin niitä ostaa.

No mun korvaan kuulostaa hurjalta että pitää maksaa, jotta lapsella olisi paremmat oltavat :eek: Kyllä meillä vaan molemmat vanhemmat pitää lapsen oltavat mahdollisimman hyvinä omalta osaltaan ja se ei todellakaan toisen vanhemman rahoista voi riippua millaiset oltavat vanhempi lapselleen tekee ! Entä jos toinen vanhemmista kuolee esim. eikä olekaan makselemassa.. Huh huh.
Eli poistaisit elatusmaksut kokonaan? Ei toimi jos vanhemmat eivät kykene sopimaan asioista.

"mussukka"
Hurjalta tuntuu lukea tällaisesta säätämisestä. Meidän kuvio: Mieheni lapset 8v ja 6v tulevat meille joka toinen viikonloppu. Mieheni exän lapsi 7v on välillä omasta halustaan mukana. Mieheni ja minun yhteinen lapsi 3v myöskin vierailee sisarustensa eli mieheni exän luona, yökylässä ei ole vielä ollut mutta vähän isompana menee. Me vanhemmat olemme nippa nappa puheväleissä, keskenään emme kahvittele, mutta lasten sisarussuhteiden vuoksi on pakko tulla toimeen ja olla riitelemättä vaikka välillä jotain vaatetta puuttuu.

Yhteistyössä