Tarvitseeko mun pakata vaatetta lapselle mukaan etävanhemmalle? (tehnyt ls-ilmon..)

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äisky";27855212]Ai niin ja meille exä soittaa jos lapsi sairastuu kesken viikonlopun, että tule hakemaan ja vie lääkäriin. Kerran ei saanut mua heti kiinni ja kauhean vihasena soitti päivystyksestä monta kertaa, et nyt hakemaan tää.. Lapsille oli sanonut ettei halua jättää formuloita väliin lapsen takia. Että näin :)[/QUOTE]

Mä olen niin onnellinen näiden tarinoiden jälkeen omasta miehestäni, joka on ilmeisesti tälläisten isien vastakohta. Muksu ei ole biologisesti hänen, mutta muutettiin muksun ollessa ihan pieni yhteen sen takia, ettei "hänen lastaan" tarvitse laittaa hoitoon niin nuorena ja on aina osallistunut kaikkiin menoihin tasapuolisesti yms.

Kamalaa tollanen. Pitääkö itseään kumminkin ihan isänä?

"huoh"
[QUOTE="aap";27854763]ahaa. no hyvä tietää että muutama vahinko vaatekassissa on ls-ilmoituksen paikka. On tää aika sairaasi mennyt sitten.

Halusin siis tietää että pitääkö etällä itsellään olla niitä vaihtovaatteita ettei tarvitsisi mun joka hiton pienestä virheestä ilmotuksia tehdä. Mutta pakattava siis on jatkossakin.[/QUOTE]
Etällä ei tarvitse olla vaihtovaatteita, koska sinä saat lähinä elarit ja lapsilisät. Nämä vaatekulut on huomioitu elareissa ja sinun tehtäväsi on tehdä kaikki vaatehankinnat. Myöskin sinne etän luokse, eli pakkaat laukkuut tarvittavat mukaan. Toinen vaihtoehto on, että elareita lasketaan ja etä hankkii itse vaatteet lapselle omaan kotiinsa.

[QUOTE="vieras";27854765]Siis lapsella on päällä vaatteet ja kyllä mun mielestä siellä etällä tarvii olla lapsella vaatetta ettei niitä tarvii joka viikonloppu pakkailla. Ei voi olla kysysmys edes rahasta että etä ostaisi muutamat vaatteet varalle kotiinsa. Todellakin on typerä ls-ilmoitus. Näitä kun tehtaillaan lisää niin ei ihme etteivät ehdi auttaa perheitä ja lapsia jotka todella tarvitsevat apua...Missään laissa ei ole sanottu että lahi-huoltajan tarvitsee pakata lapsille vaatteet mukaan![/QUOTE]

Tästä käytiin meillä sossussa joskus vääntö. Isä halusi että hän ostaa lapselle itse vaatteet, ettei aina tarvisi viettää reppuelämää. Sossun näkemys oli, että elareissa on huomioitu lasten vaatehankinnat ja hankinnat tekee nimen omaan lähi. Lähi oli sitä mieltä, että etä ei saa ostaa lapselle vaatteita (!), koska ostaa kuitenkin ei-niin-muotitietoisia vaatteita.

Sossun näkemys oli, että mennään kuten ennenkin, eli lähi ostaa vaatteet ja pakkaa ne kassissa mukaan. Tästäkin saatiin jumalaton riita aikaiseksi, äläskin asia. Lähillä tosin on tapana tehdä kuisaa ja laittaa ne kaikista pienimmät ja kuluneimmat mukaan. Lapsen etu? Joo, se on tässä jutussa unohdettu jo aikapäiviä sitten.

Tuokin on joku kiusanteon keino. Meillä ex-mies ei ole koskaan pakannu lapsille vaihtovaatetta, jouduin ostaman pojille kaiken kalsareista lähtien kun erossa kaikki jäi entiseen kotiin. Sitten se vikisee mulle kun ei ole lapsella vaatetta. No osta saatana!

• Tykkää
Reactions: chrissy
"Hei"
Kyllähän sille lapselle on hyvä laittaa vaihtovaatteet kunnolla mukaan, mä ainakin laittaisin, mutta jos jotain unohtuisi tai likaantuisi, ei luulisi olevan kauhea vaiva säilyttää varalta yhtä lapsen vaatekertaa etävanhemman luona.

Mutta ennemmin sille vanhemmalle ls-ilmoitus, joka antaa lapsen hillua märissään ja kylmissään ulkona ihan vaan kiusallaan, koska ei ollut vaatteita pakattu tarpeeksi mukaan.

Kannattaa tehdä sopimus tuosta asiasta, jos on erimielisyyksiä. Voitte päättää että etä hankkii itse lapsille vaatteet ja tämä otetaan huomioon elatusavussa. Elatusavun tarkoitus kun on kattaa kulut jos etä ei muuten osallistu lapsen elatukseen.

Itse suosittaisin vielä antamaan rahaa mukaan tai sitten maksamaan etälle niistä päivistä jolloin lapset ovat etällä. Luonapitovähennys on aivan liian pieni summa kattamaan lapsen kulut. Periaatteessa etän pitäisi selvitä lapsen osalta tuolla summalla. 4 euroa päivältä on vähän. Asia vielä korostuu jos etä on tuloton, esimerkiksi opiskelija tai työtön.

Lähin kannattaa yrittää tehdä lapsen etällä olo miellyttäväksi mahdollisuuksien mukaan. Lapsi ei ole mikään pelinappula.
Jos etä maksaa lapsesta 137e kuussa niin siitä jää päivää kohti 4,56e. Tästä pitäis siis vielä maksaa etävanhemmalle että etävanhempi tapaisi omaa lastaan? Mie en nyt aivan taas tajua tätä logiikkaa.

Jos etä maksaa lapsesta 137e kuussa niin siitä jää päivää kohti 4,56e. Tästä pitäis siis vielä maksaa etävanhemmalle että etävanhempi tapaisi omaa lastaan? Mie en nyt aivan taas tajua tätä logiikkaa.
Joo-o, pitäisköhän munkin maksaa exälle kun se näkee lapsiaan. Se ei edes maksa elareita joten varaa ois ostaa niitä vaatteita :saint: Tosin saanhan miä lapsilisät, joka kuu kylven rahassa :)

"vieras"
En kyllä ole vaatinut exää ostamaan lapsille vaatteita luokseen, yöpuvut jne exä ostellut ja ilmoittanut ettei tarvi pakata mukaan. Eipä se kovin vaikeaa ole joka toinen vkloppu pakata muutamaa vaatekertaa lapsille, tai teini pakkailee jo itse mitä haluaa. Samoin jos tarvii jotain extraa juhlavaatetta, luistimia jne niin ilmoitusta vaan, en todellakaan oleta exän ostavan erikseen juhlavaatteita luokseen kun niitä tarvii siellä vain harvoin. Minä saan elatustuet sekä lapsilisät, lasten vaatehankintoja ja elämistä vartenhan ne minulle tulee.

"hemuli"
jätitkö sinä tämän lastesi isän jos hän tekee kiusallaan ilmoituksia?

ei tuo ole ilmoituksen syy. minusta se etävanhempi on kuitenkin lapsen isä,joten hänellä on velvollisuus myös ostaa vaatteita, sitäpaitsi on se lapsenkin etu,ettei ole reppureissulainen! pitäähän sen isänkin kodin olla lapsenkin koti ja tuntua lapsesta kodilta, no tuntuuko se siltä että se on koti vai vaan kylässä jos kaikki tavarat katoaa lapsen mukana sieltä..

onko lapsella tunne että hän on isän mielessä,isällä kotona jos hänestä ei jää yhtään jälkeä sinne?

että mä vihaan tätä koko aihetta!!!! johtuen hiljattain kokemastani erosta

"höh"
nohuh. onpas stressaavaa jos pakatessa joutuu hermoilla tuleeko kaikki mukaan ja ei saa tulla virheitä.

hoitaako se ex niitä neljaa lasta itse koskaan kaikkia että tietää mitä se on?

meillä vaan 2 lasta ja kkyllä mummolaan pakatessa voi jäädä jotain pois laukuista, tosin lapset ovat pakanneet itse laukkunsa aivan pienestä saakka, se on heistä kivaa. enkä välttämättä muista tarkastaa kunnolla.

eiköhän ne sosssussa ymmärrä.

Elatustuki on tuota enemmän, lisäksi lapsilisä. Jos se vielä ostaa vaatteita yms luokseen, niin sopiva summa on elatustuki*etän päivät/päivät kuukaudessa. Näin lapsella on mukavampaa.

täst ls-ilmoitus-asiasta on tullu ihan pelleilyä. on varmaan ilmoitusten määrä sadankertaistunu viimeisen vuoden aikana.

tääläki ainaki parikymmentä kertaa pväs törmää ukaasiin ls-ilmoituksesta.

Laittaisin mukaan vaatetta mutta olettaisin myös etän niitä sinne hommaavan. Esim. muutamat alkkarit, paidat ja housut. ei oo iso homma

Huij
Elatustuki on tuota enemmän, lisäksi lapsilisä. Jos se vielä ostaa vaatteita yms luokseen, niin sopiva summa on elatustuki*etän päivät/päivät kuukaudessa. Näin lapsella on mukavampaa.

Toivon todella, että sulla ei ole lapsia etkä niitä hanki. Kuulostaa siltä että raha on sulle tärkeämpää kun noin tarkkaan olet tuollaisia asioita miettinyt...

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Lainaus oikeusministeriön ohjeesta:
"Luonapidon määrä
keskimäärin

0–6-vuotias lapsi

7–12-vuotias lapsi

13–17-vuotias lapsi

alle 7 yötä kuukaudessa

ei vähennystä

ei vähennystä

ei vähennystä

7–9 yötä kuukaudessa

30,50 €

32,50 €

36,00 €

10–12 yötä kuukaudessa

41,00 €

44,00 €

50,00 €

13–15 yötä kuukaudessa

53,00 €

57,00 €

62,50 €
" Äh, se heitti tuon noin, mutta tässä linkki:

Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Etusivu

jdohl
Joo, sopivat vaatteet pitää laittaa mukaan jos etällä ei ole itsellään lapselle vaatetta.
Paras ja helpoin olisi että etä ostaisi vaatteet myös hänen luokseen. En ymmärrä jos etä ei voi näin tehdä. Mun miehellä on lapsi edellisesta suhteestaan ja kun lapsi vielä asui toisella vanhemmallaan eli mieheni oli etävanhempi niin meillä oli silloinkin lapselle oma huone ja vaatteita sen verran ettei mitään tarvinnut laittaa toiselta vanhemmalta mukaan.
En tajua miksi kukaan alkaisi pennejä laskemaan kun kyseessä lapsen etu ja kaikkien elämän pieni helpottaminen. Vaatteita muuten saa esim. kirppariltakin edullisesti...

"siinä"
kun etä maksaa elatusmaksuja häneltä loppuu velvollisuus vaatettaa lasta :) tämä on fakta..
itse olen kahdelle lapselle etä isä ja en ole ostanut ainuttakan vaatetta sen jälkeen kun elatusmaksu sovittiin..

siinä jatkaa..
naiset täällä selittäävät että eihän ne vaatteet paljon maksa jos etä ostaa elarien lisäksi :)
samat naiset selittävät itku silmässä toisissa ketjuissa miten ei riitä elatusmaksut + tuet mitenkään kun vaatteisiinkin menee niiin kovasti rahaa :)

Naisen logiikkkaa parhaimmillaan.

[QUOTE="siinä";27856926]kun etä maksaa elatusmaksuja häneltä loppuu velvollisuus vaatettaa lasta :) tämä on fakta..
itse olen kahdelle lapselle etä isä ja en ole ostanut ainuttakan vaatetta sen jälkeen kun elatusmaksu sovittiin..[/QUOTE]

Niinpä. Mutta kun ei makseta elareita niin silloin täytyy ite ostaa. Tätä ei kaikki tajua.

ja toisi päin
Kun etävanhempi ostaa uudet vaatteet (jotka jää lapsen päälle)tms, "katoaa" ne lähivanhemmalla. Eli joka kerta saisi ostaa ensin vaatteet lapsen päälle :) Joten sopikaa ihan käytännön asioista paperille miten hoidetaan (on tämän ulkopuolisen neuvo).

Alkuperäinen kirjoittaja ja toisi päin;27857198:
Kun etävanhempi ostaa uudet vaatteet (jotka jää lapsen päälle)tms, "katoaa" ne lähivanhemmalla. Eli joka kerta saisi ostaa ensin vaatteet lapsen päälle :) Joten sopikaa ihan käytännön asioista paperille miten hoidetaan (on tämän ulkopuolisen neuvo).
Jäähän ne päällä olleet sinne etävanhemman pyykkikoriin, jos on järki ihmisiä ja kummassakin päässä on sellaisia ihan ok kuuloisia vaatteita niin ei liene ongelma, loppupeleissä ne on kuitenkin lapsen ei lähi tai etävanhemman vaatteita. Ihan eri asia on taas se että lähetetään lapsi toiselle vanhemmalle mitä ihmeellisemmissä rytkyissä.

"Vieras"
Mä en nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Mutta eihän sen etän rahoilla kuulukaan kaikkea voida maksaa, vaan myös lähin, ja lapsilisillä. Se on jo 137 + 137 + 104 €

378€/kk.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ja toisi päin;27857198:
Tää toimii myös toisinpäin, ikävä kyllä. Etävanhemmalla lapsen vaatteita 'katoaa' ja kas vain, fb-kuvien perusteella ne näkyvät löytyneen etän uuden puolison lapsen vaatekaapista...

Voi kun eronneet vanhemmat voisivat olla aikuisia ihmisiä!

Toivon todella, että sulla ei ole lapsia etkä niitä hanki. Kuulostaa siltä että raha on sulle tärkeämpää kun noin tarkkaan olet tuollaisia asioita miettinyt...
Enemmän se on teille tärkeämpää. Te ette ole antamassa etälle mitään ja vaaditte häntä maksamaan vaatteista yms. Minä taas annan etälle rahaa, jotta lapsilla olisi siellä paremmat oltavat.

"vieras"
Hyi että mua alkoi oksettamaan tuollaiset etä-isät/äidit, jotka tosiaan ovat niin ulkona oman lapsensa elämästä, etteivät voi lapselle edes vaatteita ostaa! Erossa lapsella pitäisi olla 2 kotia ja kaksi vanhempaa, jotka hoitavat lapsia yhtä paljon, tai toinen vähemmän. Ja siinä suhteessa myös muu elatus, jos tässä tulojen ja luonapidon kanssa epäsuhtaa, erotus sitten elareina.

Mutta jos etävanhempi on vain kyläpaikka 2 kertaa kuussa, paikka jossa ei ole ehkä omaa sänkyä, leluja, edes vaatteita (!), vaan jonne pakataan joka kerta reppu mukaan kuin hotelliin lähtiessä, voin vain kuvitella miten lapsi vieraantuu siitä etäisemmästä vanhemmastaan. Ja sitten etät valittavat, kuinka "lähi vieraannuttaa lapset". Mutta ei, ilmeisesti sitten raha on kuitenkin niin paljon tärkeämpää, että ei voi edes kirppikseltä ostaa lapselle tavaroita.

Meillä onneksi erossa jäi sopuisat välit, ja lapsille ostetaan tavaroita mahdollisuuksien mukaan molemmat, niin että he tuntisivat että on 2 kotia. Siltikin tuo etäkoti (jossa viettävät noin kolmasosan ajasta) tuntuu edelleen jonkinverran vieraammalta, vaikka siellä on omat sängyt ja lelut, ja vaatekaappi. Voin vain kuvitell miten paha tilanne olisi, jos noina aikoina pitäisi elää matkalaukkuelämää! Meillä tosin on myös pystytty sopimaan elareista keskenämme, eikä luonapidosta ole myöskään tarvinnut tapella. Silti tuli paha olo, kun luki tästä ketjusta että tosiaan suurin osa haluaa erottaa etäkodin ihan satunnaisen kyläilypaikan tasolle. Samalla suhde etävanhempaan väljähtyy tuttava-asteelle. :(

hyi hitto että mua oksettaa
Ekaksi nyljetään elarit tappiin, sitten pitäisi vielä ostaa vaatteet ja kustantaa ruuat+ aktivitetit.

sit lässytetään lapsien edusta vaikka oma perse on ainut tärkeä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hyi hitto että mua oksettaa;27857448:
Ekaksi nyljetään elarit tappiin, sitten pitäisi vielä ostaa vaatteet ja kustantaa ruuat+ aktivitetit.

sit lässytetään lapsien edusta vaikka oma perse on ainut tärkeä.
Olet säälittävä.

Yhteistyössä