En imetä mukavuussyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi niin kauhea haloo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itseä on suurin piirtein pelottanut imettää missään muualla kuin kotona koska heti joku alkaa arvostelemaan tai tulkitsee imetyksen syyllistämiseksi.

Ei kannata miettiä niitä muita, heillä ei ole painoarvoa lapseesi verrattuna. Minä olen imettänyt ostoskeskuksissa, museossa, huvipuistossa, lentokentällä, ei ole ikinä kukaan mitään sanonut. Jos jollekin on tullut paha mieli, niin that´s life, onneksi voivat itkeä keskustelupalstoilla ;)

Mulla ei ekan lapsen imetys onnistunut jostain syystä. Vauva oli pienikokoinen ym ja n.4kk:n pakerruksen jälkeen koin pulloruokinnan helpommaksi. Tokan ja kolmannen kohdalla imetys onnistui ja on totta totisesti a) helpompaa ja b) parempi vaintoehto vauvalle :)

Imetyksestä ja suihkutisseistäni huolimatta olen tehnyt päivänkin reissuja ilman vauvaa. Olen vain lypsänyt maitoa ennakkoon (+korviketta varalle) ja reissun päällä tyhjentänyt "hinkkini" vaikka vessan lavuaariin ;)

Hah, jos aloitus ei ollut provo, oli ainakin provosoivasti kirjoitettu!

Olen itseasiassa täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Imetin reilun viikon kolmikuista lastani, jonka jälkeen erinäisistä syistä pulloruokintaan. Eipä ole hankalaa, ei. Hankalammalta se tosiaan näyttää, kun ystävämä imettävät kyläreissuni (2h) aikana kuusi kertaa tenavaa eestaas. Äiti ei pääse mihinkään, koko ajan tissi suussa. Minä pidän tärkeänä myös omaa aikaa, joten kerran päivässä käyn omilla asioilla noin tunnin ja vauvaa hoitaa isä. Pullomaidon VOI myös antaa huoneenlämpöisenä vastasyntyneelle!!

Ainoa miinuspuoli tässä on hinta! Korvikkeet maksaa kuukaudessa noin 30-35e!

Minä täysimetin kuusi kuukautta, ja osittain vielä pari kuukautta päälle. Ja kävin kaupungilla, pilateksessa, lenkillä, ratsastamassa, esikoisen kanssa ulkona yms. ilman vauvaa. Vaikka imetin. Oho?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kertokaas nyt oikeesti ja rehellisesti miten se imetys on HELPOMPAA kuin ulloruokinta?

- tissit on koko ajan maidossa / kipeenä
- oot lapsessa kiinni koko ajan
- joudut riisumaan/pukemaan
- maitoa on joka paikassa
- jos et imetä/joudut pumppaamaan tyhjäksi
- yli 5 tuntia imettämättä --> pumppaamaan

Minulla 2 kk tyttövauva, jota imetin laitoksella kun se tuntui olevan melkein pakkorako ja mistään muusta ei touhotettu kuin imetyksestä ja nänninpäistä. Kotiin päästyäni aloitin heti pulloruokinnan. Joka paikassa syyllistetään ja arvostellaan. En vaan voi ymmärtää mistä tämä ihme imetys villitys oikein tulee.

Vauva kasvaa korvikkeella, olen rakastava äiti ja lapsella on lämmin koti vaikka en tissit ruvella jatkuvasti ole imettämässä. Paitsi että vauva saa ruokaa, saa se nyt myös pirteän ja virkeän äidin joka voi välillä nukkua kokonaisen yön ja käydä kaupungilla asioilla kun isä voi syöttää eikä koko päivää maata neljän seinän sisällä tisissä roikkumassa.

Miksi haluat lapsen sairastuvan ja ja saavan heikot edellytykset elämään?

Minä pidän tärkeänä myös omaa aikaa, joten kerran päivässä käyn omilla asioilla noin tunnin ja vauvaa hoitaa isä.

Ainoa miinuspuoli tässä on hinta! Korvikkeet maksaa kuukaudessa noin 30-35e!

Niin me ihmiset ollaan erilaisia, minulle imetystuokiot ovat olleet omaa aikaa. Rakastan ehdottomasti lapsiani enemmän kuin salia, ostoskeskusta tms.

Toisaalta 35 euroa kuussa ei minun budjettiani heilauttaisi, joten ehkä se onkin tämä sosio-ekonominen tausta, joka vaikuttaa (kun kerran provosoivasti kirjoitellaan)

Kertokaas nyt oikeesti ja rehellisesti miten se imetys on HELPOMPAA kuin ulloruokinta?

- tissit on koko ajan maidossa / kipeenä Ei kaikilla, ja suurimalla osalla se tasaantuu ajan myötä
- oot lapsessa kiinni koko ajan Ei välttämättä, vaikka onhan siinä pullovauvassakin joku kiinni "koko ajan"
- joudut riisumaan/pukemaan Nostat yhtä paitaa vähän, lasket vähän toista
- maitoa on joka paikassa Liivinsuojat ja harsot on keksitty
- jos et imetä/joudut pumppaamaan tyhjäksi Ei pitäisi olla iso ongelma, tai sitten ei ole niin kauaa pois vauvan luota

Siinä nyt jotain..

Alkuperäinen kirjoittaja melko itsekästä;27793645:

Millä perusteella lapsi sairastuu ja saa heikot edellytykset elämään? Perusteita, tutkimuksia, faktatietoa, kiitos!

Suurin osa 1970-luvun lapsista on pulloruokittu, onko meillä enemmän sairauksia kuin tämän päivän lapsilla, tai onko meillä heikommat edellytykset elämään?

Kaikilla ei imetys erinäisistä syistä onnistu, onko se sitten niin, että äiti HALUAA lapsen sairastuvan?

[QUOTE="vieras";27793646]Niin me ihmiset ollaan erilaisia, minulle imetystuokiot ovat olleet omaa aikaa. Rakastan ehdottomasti lapsiani enemmän kuin salia, ostoskeskusta tms.

Toisaalta 35 euroa kuussa ei minun budjettiani heilauttaisi, joten ehkä se onkin tämä sosio-ekonominen tausta, joka vaikuttaa (kun kerran provosoivasti kirjoitellaan)[/QUOTE]

Lapsen kanssa on ihanaa joo, mutta itsehän pidän tärkeänä myös omaa aikaa, ihan yksin, itseni kanssa, puhumattakaan aikuisten kesken, jopa oman miehen kanssa viettämääni aikaa. ;)

Toisilla se 35e/kk on iso summa, varsinki äitiyspäivärahoilla. Onnea, että sinulla sekä imetys onnistui, että rahaa riittää! Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja melko itsekästä;27793645:

Korvikelapsi 3,5v, yksi korvatulehdus ja 4 kertaa kuume koko elämän aikana, ei muuta, kylläpäs on ollut sairas lapsi :)

[QUOTE="minä vaan";27793684]Lapsen kanssa on ihanaa joo, mutta itsehän pidän tärkeänä myös omaa aikaa, ihan yksin, itseni kanssa, puhumattakaan aikuisten kesken, jopa oman miehen kanssa viettämääni aikaa. ;)

Toisilla se 35e/kk on iso summa, varsinki äitiyspäivärahoilla. Onnea, että sinulla sekä imetys onnistui, että rahaa riittää! Kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.[/QUOTE]

Meillä ainakin lapset myös nukkuneet, jopa useamman tunnin ja olen kuullut kerrottavan, että myös jonkun muun lapsi olisi tehnyt näin :O

Äitiyspäivärahaan voi vaikuttaa itse ja hoitorahakaudella voi priorisoida.
Tiedän ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin meillä (yksi vakavasti vammainen lapsi, itsellä ruumiillinen perussairaus, kuulostaa kadehdittavalta) mutta uskallan väittää, että monet luovat ongelmansa itse.

Ette vissiin harrasta kyläilyä.

Kyllä harrastetaan kyläilyä ja meillä käy vieraita. Lasten vauvavuosista on jo monia vuosia, enkä kyllä silloin esikoisen synnyttyä ja synnytyksenjälkeisen masennuksen kourissa kyläillyt yli puoleen vuoteen kenelläkään. Eipä kaveritkaan silloin pahemmin kyläilleet, olin ensimmäinen joka sai vauvan ja muut jatkoi vielä biletysvuosiaan.

Ja onko oikeasti niin ihmeellistä, ettei multa ole kysytty, olenko imettänyt vai en? Mitä ihmettä se kenellekään olisi kuulunut? En mäkään kysele keltään, imettävätkö he. Pääasia, että jotenkin ruokkivat lapsiaan.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91010&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

- tissit on koko ajan maidossa / kipeenä
- oot lapsessa kiinni koko ajan
- joudut riisumaan/pukemaan
- maitoa on joka paikassa
- jos et imetä/joudut pumppaamaan tyhjäksi

Mulla ei ole koskaan maito valunut rinnoista, lapsen imun se on vaatinut. Enkä ole imettänyt 24/7, alussa 1-3h välein ja mitä enemmän ikää, sen vähemmän. Puolen vuoden iän jälkeen jäi yösyötötkin pois. Maitoa ei ole siis joka paikassa ja vain kaksi kertaa jouduin pumppaamaan kun en ollut paikalla imettämässä. TODELLA PALJON HELPOMPAA siis, varsinkin jos reissaa paljon. :)

[QUOTE="vieras";27793882]Mulla ei ole koskaan maito valunut rinnoista, lapsen imun se on vaatinut. Enkä ole imettänyt 24/7, alussa 1-3h välein ja mitä enemmän ikää, sen vähemmän. Puolen vuoden iän jälkeen jäi yösyötötkin pois. Maitoa ei ole siis joka paikassa ja vain kaksi kertaa jouduin pumppaamaan kun en ollut paikalla imettämässä. TODELLA PALJON HELPOMPAA siis, varsinkin jos reissaa paljon. :)[/QUOTE]

No, minkä kukakin kokee helpommaksi! :)

Ihania nämä imetyksen vastustajat. Kun puhutaan pulloruokinnan vaivalloisuudesta, joka ainoa kertoo kaatavansa lapselleen lämmittämätöntä korviketta, lätkäisevänsä pullon vauvalle ja jatkavansa uniaan. Ellei sitten vauva ole yöhoidossa, kun se on niin kätevää.

Kun taas puhutaan imetyksen emotionaalisesta merkityksestä, samat pulloruokkijat katsoa tapittavat tiiviisti lapsiaan silmiin ja pitävät näitä kenguruhoidossa paitansa alla ruokinnan ajan.

[QUOTE="vieras";27793426]Korvikepaketti ja pullo sängyn vieressä, leikkaat sen auki, kaadat pulloon, annat lapselle ja pistät takaisin nukkumaan, v-a-i-k-e-a-a :)[/QUOTE]

Toimii isommalla lapsella joo, mutta vauvalle se maito pitäis lämittää, ei juo koko tetraa kerralla, muttei se säily huoneenlämmössä seuraavaan kertaankaan. Sitä pullo pitää kuitenkin vauvalle pitää... Aika työlästä etenkin kun se pieni vauva syö usein, kuten jo sanottu isomman kanssa toimii.

Täytyy sanoa, että en minäkään imetystä koe kovin mielekkääksi, ja juuri tänään pohdin että koska vois lopettaa (poika on nyt 7kk).

Julkisilla paikoilla oon aina antanut korviketta pullosta, kun eipä se imetys huomaamattomasti varsinkaan ekoina kuukausina sujunut kun vauva raivoaa rinnalla-> hypytät sitä jotta rauhoittuisi ja samalla jo maito suihkuaa pitkinpoikin. Usein on myös omat vaatteet maidossa, kun poika päättääkin päästää yhtäkkiä tissistä irti.

Mulla on vasta nyt alkanut maidontulo tasaantumaan ja viikon oon pärjännyt ilman liivinsuojia. Edelleen kyllä imettäessä nousee maitoa toiseenkin rintaan ja se tekee kipeää.

Että juu, ymmärrän kyllä ihmisiä jotka eivät niin innoissaan ole imettämässä :)

Eiköhän siitä ihan normaali terve lapsi kasva, vaikkei sitä parasta ravintoa saakaan.

Ite imetin (myös) mukavuussyistä. Huomattavasti väsyttävämpää ois ollu nousta yöllä lämmittään korviketta... Ja pestä pulloja...
Ja vaikka makuultaan imetin, eihän siinä koko päivää tarvinu olla, läheskään. Imetysasento kyllä rajoitti kulkemista.
Useimmiten se liki kokoaikainen tissillä roikkuminen on ihan lyhyt aikaista, meillä ei ollu koskaan semmosta, ei edes ensimmäisinä päivinä.

[QUOTE="Heh";27793995]Ihania nämä imetyksen vastustajat. Kun puhutaan pulloruokinnan vaivalloisuudesta, joka ainoa kertoo kaatavansa lapselleen lämmittämätöntä korviketta, lätkäisevänsä pullon vauvalle ja jatkavansa uniaan. Ellei sitten vauva ole yöhoidossa, kun se on niin kätevää.

Kun taas puhutaan imetyksen emotionaalisesta merkityksestä, samat pulloruokkijat katsoa tapittavat tiiviisti lapsiaan silmiin ja pitävät näitä kenguruhoidossa paitansa alla ruokinnan ajan.[/QUOTE]

Mäpä veikkaan, ettei ketään täällä VASTUSTA imetystä. Ainoastaan puolustaa pulloruokintaa, jos ja kun itsellään imetys ei onnistunut, syystä tai toisesta!!!

Käsittämätöntä kärjistämistä ja lyödyn lyömistä ihmisiltä, joilla menee hyvin.

Toisten imetykset tai imettämättömyydet ei sinällään kiinnosta enkä ole ketään tuomitsemassa (en ota vastuuta niistä herkkänahoista jotka kokevat tuomitsemiseksi sen että näkevät minun imettävän tai kuulevat että olen imettänyt lapsiani 10kk-1v9kk).

Hassulta vaan tuntuu nämä oletukset että imetys tarkoittaisi 24/7 kotona tissit verillä kykkimistä, sitä ettei isä voi osallistua lapsenhoitoon eikä äiti pääse koskaan minnekään ilman vauvaa, yöt valvotaan kuolemanväsyneinä jne. :D Enkä myönnä että aika kultaisi muistot, kuopus on nyt 5 viikkoa joten ihan se alkukin on tuoreessa muistissa. Vaikka vauva on täysimetyksellä ja tulee olemaan sitä 6kk ikään asti (jos ei ihmeitä tapahdu) niin ollaan liikuttu kaupungilla, kyläilty, kerhoiltu jne tuosta 6pv iästä alkaen. Ollaan myös kerhoiltu isosiskon vuoksi, käyty risteilyllä ja palavereissa isompien sisarusten kouluilla, sovittamassa kuulolaitetta isoveljelle jne. Olen käynyt myös isosiskon kanssa kaksin uimassa ja shoppailemassa vauvan ollessa kotona isänsä kanssa, yksi tällainen reissu edessä huomenna. Tässä tammikuussa minun pitäisi aloittaa viittomakurssi jolloin vauva mahdollisuuksien mukaan jää isän kanssa kotiin. Öisin tuo heräilee syömään pari kertaa, lie yleistä myös 5viikon ikäisillä pullovauvoilla? Perhepedissä itse hädintuskin herään noille syötöille eikä ainakaan vielä väsyttä yhtään (niin kuin ei väsyttänyt isosiskonsa kanssa joka heräili tissille vielä 1v9kk iässä). Meiltä löytyy myös kaksi muuta pitkään imetettyä lasta jotka lopettavat yösyömiset 2kk iässä.

En siis itse keksi mitään syytä miksi minun kannattaisi siirtyä korvikkeeseen, koen vauvanhoidon näin ihan tarpeeksi helpoksi ja saan mielestäni riittävästi omaa aikaakin.

Yhteistyössä