En imetä mukavuussyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi niin kauhea haloo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi niin kauhea haloo

Vieras
Minulla 2 kk tyttövauva, jota imetin laitoksella kun se tuntui olevan melkein pakkorako ja mistään muusta ei touhotettu kuin imetyksestä ja nänninpäistä. Kotiin päästyäni aloitin heti pulloruokinnan. Joka paikassa syyllistetään ja arvostellaan. En vaan voi ymmärtää mistä tämä ihme imetys villitys oikein tulee.

Vauva kasvaa korvikkeella, olen rakastava äiti ja lapsella on lämmin koti vaikka en tissit ruvella jatkuvasti ole imettämässä. Paitsi että vauva saa ruokaa, saa se nyt myös pirteän ja virkeän äidin joka voi välillä nukkua kokonaisen yön ja käydä kaupungilla asioilla kun isä voi syöttää eikä koko päivää maata neljän seinän sisällä tisissä roikkumassa.

No joo, mielipiteitä on jos jonkinmoisia, mutta eipä niihin oikeassa elämässä törmää.

Jos haluaa tietää miksi asiasta "vouhotetaan", niin luultavasti WHO:lta löytyy hyvät perustelut suosituksilleen.

Ja kyllä myös imettävä äiti saa nukkua ja käydä kaupungilla, ainakin täälläpäin :)

no mä imetin mukavuussyistä mun kaksosiani, alussa myö pullosta ja se pullorumba oli musta niin työlästä

WHO:n suositukset on sellaiset kun on, sillä kehitysmaissa on korvikeruokinta riskaabelimpaa, kun puhdasta vettä ei ole aina saatavilla

[QUOTE="mas";27793329]WHO:n suositukset on sellaiset kun on, sillä kehitysmaissa on korvikeruokinta riskaabelimpaa, kun puhdasta vettä ei ole aina saatavilla[/QUOTE]

Osatotuus.

Kahden vuoden imetykselle varmaan totta, puolen vuoden imetykselle ei ihan näinkään.

Imetän, mutta voin silti käydä kaupungilla tai nukkua kokonaisen yön välillä, mies voi tarvittaessa syöttää pulloon pumpattua maitoa. Alle kaks vuotias esikoinen puolestaan pitää huolen siittä, etten voi maata neljän seinän sisällä vauvaa tissillä roikottaen. Jokainen tyylillään, itse olen sen verran laiska etten jaksa raahautua yöllä alakertaan pulloa lämmittelemään...

kaikki omalla tyylillää,kunhan vauvalla hyvä olla.mulla kolmelasta ja ekaa imetin 2kk tokaa 5kk ja kolmatta 1,5v tähän mennes,en siis oo viel lopettanu viimesen imetystä.älä ota paineita,pääasia että teillä on hyvä olo.

En vaan voi ymmärtää mistä tämä ihme imetys villitys oikein tulee.

Niinpä, ihan ihme trendi. Tosi outoa, että imetetään. Miksiköhän? En mäkään tajua mistä se trendi on tullut ja mikä pointti siinä imettämisessä on.

Hei, oikeesti...

Vauva kasvaa korvikkeella, olen rakastava äiti ja lapsella on lämmin koti vaikka en tissit ruvella jatkuvasti ole imettämässä. Paitsi että vauva saa ruokaa, saa se nyt myös pirteän ja virkeän äidin joka voi välillä nukkua kokonaisen yön ja käydä kaupungilla asioilla kun isä voi syöttää eikä koko päivää maata neljän seinän sisällä tisissä roikkumassa.

Kuulostaa siltä, että et ole juuri perehtynyt imetykseen. Jos imetit vain alussa, niin en ihmettele, että jäi hankala mielikuva. Ja jos et saanut kunnollista imetysohjaustakaan - etkä ilmeisesti ollut ottanut asioista selvää.

Ja miksei muka imettävä äiti voisi käydä kaupungilla? Tai niin joo, ethän sä tosissasi ollutkaan.

Missä muka syyllistetään ja arvostellaan (muuta kuin netissä nimettöminä) ? Itse olen ruokkinut 4 lasta pullosta ja kohta viides, eikä ole ikinä tarvinnut selitellä muille yhtään mitään.

Minä imetin mukavuussyistä (ja vähän terveyssyistäkin). Oli paljon helpompaa tuupata tissi parkuvan vauvan suuhun kuin alkaa lämmittämään vastikkeita ja kuunnella sillä aikaa sitä huutoa (sekä lapsen että hänen isänsä suusta). Tienpäälläkin oli aina eväät kätevästi saatavilla ja oikeanlämpöisinä.

[QUOTE="vieras";27793368]Imetän, mutta voin silti käydä kaupungilla tai nukkua kokonaisen yön välillä, mies voi tarvittaessa syöttää pulloon pumpattua maitoa. Alle kaks vuotias esikoinen puolestaan pitää huolen siittä, etten voi maata neljän seinän sisällä vauvaa tissillä roikottaen. Jokainen tyylillään, itse olen sen verran laiska etten jaksa raahautua yöllä alakertaan pulloa lämmittelemään...[/QUOTE]

Korvikepaketti ja pullo sängyn vieressä, leikkaat sen auki, kaadat pulloon, annat lapselle ja pistät takaisin nukkumaan, v-a-i-k-e-a-a :)

Sun imetyksessä on ollut jotain vikaa, jos on täytynyt tissit ruvella imettää. Miksei imettävä voisi käydä kaupungilla ja olla vaikka koko päivän pois? Kyllä isä voi silloinkin antaa tuttipullosta maitoa. Et taida oikeesti tietää näistä asioista yhtään mitään?

No, eiköhän sitä informaatiota äidinmaidon terveyshyödyistä ole saatavilla riittävästi. Varmasti köyhemmissä maissa ja kehitysmaissa vauvat hyötyvät imetyksestä vielä enemmän kuin meillä koto-Suomessa. Äidinmaidolla on kuitenkin erittäin myönteinen vaikutus imeväisikäisen vastustuskykyyn missä tahansa - ja tämä pätee paitsi sairauksiin myös allergioihin. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että korvikkeella ruokittu vauva olisi automaattisesti sen kipeämpi tai allergisempi, tai että äidinmaidolla ruokittu olisi allergiaton tai aina terve.

Vanhemmuus on kestävyyslaji, joka ei ulotu vain vauva-aikaan. Ja vanhempana pitää ottaa kokonaisuus huomioon. Se, miten lapsena vauvaiässä ruokkii, on yksi osa tässä kokonaisuudessa, ei mikään äitiyden mittari. Lapsesi voi hyvin rakastavan vanhempansa ansiosta, ja se on tärkeintä.

[QUOTE="vieras";27793426]Korvikepaketti ja pullo sängyn vieressä, leikkaat sen auki, kaadat pulloon, annat lapselle ja pistät takaisin nukkumaan, v-a-i-k-e-a-a :)[/QUOTE]

Minusta tuo olisi vaikeaa.

Omat vauvani ovat aina nukkuneet minun kainalossa enkä ole edes herännyt joka kerta, kun heille on tullut maitoaika. Kerran yössä kun jaksaa pyörähtää vauvan toiselle puolelle, niin ei ole täysi tissi aamusta.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="vieras";27793426]Korvikepaketti ja pullo sängyn vieressä, leikkaat sen auki, kaadat pulloon, annat lapselle ja pistät takaisin nukkumaan, v-a-i-k-e-a-a :)[/QUOTE]

Totta, ei tuo vaikeaa ole. Mutta täytyyhän tuon jälkeen se pullo pestä aamulla (lisätyötä). Ja joka tapauksessa on helpompaa antaa rintaa. Ainakin omasta mielestäni. Ja tuossahan lapsi saa sitten vain huoneenlämpöistä maitoa, jos ei jaksa/viitsi lämmittää sitä.

Johan vitsin murjaisit.

Alle puolvuotiaalle pitää se korvike lämmittää. Onko sulla mikrokin siinä sängyn vieressä? :)

Ja aloittajalle: miksi pitää olla joko kokonaan imettävä, tai imettämättömyys? Meillä minä imetin, mutta en ollut sidottu kun vauva otti tarvittaessa pullosta korviketta kun olin poissa. Ehdottomasti meille paras ratkaisu; mua ei ahdistanut ja pystyin käymään luennoilla ja muualla kun halusin, mutta vauva sai kuitenkin äidinmaitoa, jossa ne kiistatta parhaat ravintoarvot ja ainekset vauvalle ovat.

Vanhemmuus on kestävyyslaji, joka ei ulotu vain vauva-aikaan. Ja vanhempana pitää ottaa kokonaisuus huomioon. Se, miten lapsena vauvaiässä ruokkii, on yksi osa tässä kokonaisuudessa, ei mikään äitiyden mittari. Lapsesi voi hyvin rakastavan vanhempansa ansiosta, ja se on tärkeintä.

Osa kokonaisuudessa kyllä, mutta jokainen ymmärtänee ettei perustelu "teen näin, koska se on minusta helpompaa, vaikkei olekaan lapselleni paras vaihtoehto" ei kerro kovin lasta huomioivasta asenteesta. Eli jos nyt edes 4-6 kk:tta jaksaisi, niin ehkä tämä perustelu ei enää herättäisi niin "suurta haloota".

("En imetä, koska haluan käydä yksin kaupungilla"- rakastavan vanhemman perustelu?)

Etkö sinä pidä lasta sylissä, kun hän juo pullosta? Annat nukahtaa sinne pullolle? Hohhoijaa.

Tässä luettavaa kaikille, jotka eivät vielä ymmärrä rintamaidon tärkeyttä :

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91010&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=haku&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_hakusana=rintamaito.

Sori pitkä linkki.

Voi olla vähän vaikea lukea, mutta jos pääset loppuun asti, luulisi, että mukavuussyyt tuntuvat turhakkeelta. Mutta kukin tyylillään tietenkin. Vauvasi varmaan haluaisi olla kokonaisuudessaan terveempi koko elämän, mutta äiti ei sitä pidä tärkeänä, koska joutuisi joustamaan mukavuudestaan.

Itse olen imettänyt jokaista kolmea lastani yli vuoden. Koskaan en ole syyllistynyt ketään imettämättömyydestä. Sen ssijaan itse olen saanut kuulla kommentteja ja syyllistystä siitä miksi imetän. Ja lähes aina kyseessä on ollut äiti joka ei imetä, väitetään että heitä syyllistetään. Itse en saisi ruokkia lasta imettämällä sillä heti siitäkin joku syyllistyy. Ihan älytöntä. Jos on on sinut pulloruokinnan kanssa niin miksi pitää syyllistyä siitä että toinen imettää? Itseä on suurin piirtein pelottanut imettää missään muualla kuin kotona koska heti joku alkaa arvostelemaan tai tulkitsee imetyksen syyllistämiseksi.

Ja mitä imetyksen vaikeuteen/helppouteen tulee niin olen valinnut imetyksen juuri sen helppouden vuoksi. Ei pullorumbaa, varsinkaan keskellä yötä, eikä tarvitse miettiä onko maito pilaantunutta tai sopivan lämpöistä. Ja kyllä, olen päässyt lenkille,, kaupungille, jumppaan ja jopa kyennyt luomaan uraa imetysaikana..

Hah, jos aloitus ei ollut provo, oli ainakin provosoivasti kirjoitettu!

Olen itseasiassa täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Imetin reilun viikon kolmikuista lastani, jonka jälkeen erinäisistä syistä pulloruokintaan. Eipä ole hankalaa, ei. Hankalammalta se tosiaan näyttää, kun ystävämä imettävät kyläreissuni (2h) aikana kuusi kertaa tenavaa eestaas. Äiti ei pääse mihinkään, koko ajan tissi suussa. Minä pidän tärkeänä myös omaa aikaa, joten kerran päivässä käyn omilla asioilla noin tunnin ja vauvaa hoitaa isä. Pullomaidon VOI myös antaa huoneenlämpöisenä vastasyntyneelle!!

Ainoa miinuspuoli tässä on hinta! Korvikkeet maksaa kuukaudessa noin 30-35e!

Yhteistyössä