En imetä mukavuussyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi niin kauhea haloo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27793426]Korvikepaketti ja pullo sängyn vieressä, leikkaat sen auki, kaadat pulloon, annat lapselle ja pistät takaisin nukkumaan, v-a-i-k-e-a-a :)[/QUOTE]

Kaivat tissin esiin ja isket suuhun siinä maatessa. Vielä helpompaa. Nojoo..aivan sama kunhan saa ruokaa. Ei oo toisten asia kauhistella muiden tapoja ruokkia vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja yritin imettää...;27794207:
Mäpä veikkaan, ettei ketään täällä VASTUSTA imetystä. Ainoastaan puolustaa pulloruokintaa, jos ja kun itsellään imetys ei onnistunut, syystä tai toisesta!!!

Käsittämätöntä kärjistämistä ja lyödyn lyömistä ihmisiltä, joilla menee hyvin.

Tai ettei halua imettää, niin kuin ap. :)

Mäpä veikkaan, ettei ketään täällä VASTUSTA imetystä. Ainoastaan puolustaa pulloruokintaa, jos ja kun itsellään imetys ei onnistunut, syystä tai toisesta!!!

Täysin eri asia on se, jos jostain syystä imetys EI ONNISTU; maitoa vaan ei tule tai vauva vaan ei pysty rintaa imemään esim. fysiologisista syistä.

Tuollainen rintamaidon kieltäminen vauvaltaan "mukavuussyistä" on sitten taas asia erikseen.

[QUOTE="vieras";27794359]Täysin eri asia on se, jos jostain syystä imetys EI ONNISTU; maitoa vaan ei tule tai vauva vaan ei pysty rintaa imemään esim. fysiologisista syistä.

Tuollainen rintamaidon kieltäminen vauvaltaan "mukavuussyistä" on sitten taas asia erikseen.[/QUOTE]

Tästä olen samaa mieltä.

Kukin tyylillään, minkä nyt sitten mukavaksi kokee. Minä koen imetyksen helpoksi ja mukavaksi tavaksi ruokkia lapsi ja sillä, että imetys on normi, on pätevät lapsi- ja äitilähtöiset terveysperusteet. Villitys-sanan käyttö imetyksen yhteydessä on kyllä vähintäänkin huvittava :D

Minä taas imetin pitkään mukavuussyistä. Siitä vaan vauva yölläkin rinnalle, niin ei tarvinnut edes sängystä nousta. Oli niin paljon helpompaa ottaa vain lapsi rinnalle, kuin lähteä maitoa lämmittämään ja pulloja pesemään. Mutta mitä kukin kokee mukavuudeksi.

Tässä sitten toinen ääripää näistä fanaatikoista...

No ei fanaattista ollenkaan jos tuon duodecimin artikkelin lukee. Äidinmaito ON parasta ravintoa vauvalle. Jos kykenee imettämään niin minusta on äidiltä pelkkää itsekkyyttä ruokkia korvikkeella. Ja nyt todellakaan yhtään en halua syyllistää niitä ketkä ei siihen kykene, vaan ihan tuohon ap:n aloitukseen kommentoin. Että mukavuussyistä ei imetä? Äitinä oleminen on pelkkää valintaa; minä vai lapsi. Olisihan se mukava tehdä sitä sun tätä, mutta lapsen etu ensin. Mikä on lapsen etu ja miten voin antaa sille kaiken parhaimman ja hyvän elämän?

[QUOTE="vieras";27795052]No ei fanaattista ollenkaan jos tuon duodecimin artikkelin lukee. Äidinmaito ON parasta ravintoa vauvalle. Jos kykenee imettämään niin minusta on äidiltä pelkkää itsekkyyttä ruokkia korvikkeella. Ja nyt todellakaan yhtään en halua syyllistää niitä ketkä ei siihen kykene, vaan ihan tuohon ap:n aloitukseen kommentoin. Että mukavuussyistä ei imetä? Äitinä oleminen on pelkkää valintaa; minä vai lapsi. Olisihan se mukava tehdä sitä sun tätä, mutta lapsen etu ensin. Mikä on lapsen etu ja miten voin antaa sille kaiken parhaimman ja hyvän elämän?[/QUOTE]

Yhtälailla nuo tuollaiset fanaatikkojen kommentit koskevat niitä, jotka eivät pysty imettämään. Joillekin se on herkkä asia (minulle ei!), joten auttaako jotenkin kommentoida "no, onko kiva vaarantaa oman lapsen terveys ja tyhmäkin siitä tulee", koska siltä tuollaiset heitot kuulostavat.

Yhtälailla nuo tuollaiset fanaatikkojen kommentit koskevat niitä, jotka eivät pysty imettämään. Joillekin se on herkkä asia (minulle ei!), joten auttaako jotenkin kommentoida "no, onko kiva vaarantaa oman lapsen terveys ja tyhmäkin siitä tulee", koska siltä tuollaiset heitot kuulostavat.

Ja höpönlöpön, kukaan ei tuomitse sellaisia, jotka ei vaan kykene imettämään. Eikö heidän takiaan saisi sitten puhua mitään rintamaidon hyödyistä? Miksi ei? Ei heidän imettämättömyys poista niitä tosiasioita, että rintamaito on ylivertaista ravintoa vauvalle. Korvike tulee hyvänä kakkosena, mutta kuka hullu tarjoaa hyvää kakkosta jos ykköstä voi tarjota omalle vauvalle? Ja vain mukavuussyistä?

[QUOTE="vieras";27795135]Ja höpönlöpön, kukaan ei tuomitse sellaisia, jotka ei vaan kykene imettämään. Eikö heidän takiaan saisi sitten puhua mitään rintamaidon hyödyistä? Miksi ei? Ei heidän imettämättömyys poista niitä tosiasioita, että rintamaito on ylivertaista ravintoa vauvalle. Korvike tulee hyvänä kakkosena, mutta kuka hullu tarjoaa hyvää kakkosta jos ykköstä voi tarjota omalle vauvalle? Ja vain mukavuussyistä?[/QUOTE]

Miksi joillain on kauhea tarve ylipäätään tuomita ketään. Tuomareita kun ette ole, eikä muiden asiat kuulu teille.

Luin aloittajan viestin vielä uudestaan, ja täytyy kyllä olla kohtalaisen hyvä mielikuvitus, jos sieltä rivien välistä löytää hänen motiivikseen epäonnistuneen imetyksen tuoman tuskan.

Olen toki vilpittömästi pahoillani niiden puolesta, jotka olisivat halunneet imettää eivätkä siihen kyenneet.

Miksi joillain on kauhea tarve ylipäätään tuomita ketään. Tuomareita kun ette ole, eikä muiden asiat kuulu teille.

No kas kun kuuluu, jos aloittaja itse aloittaa aiheesta ketjun :D Jäis aika hiljaiseksi nämäkin ketjut, jos ei sais heittää omia mielipiteitään aloituksiin :laugh:

Enkä minä tuomitse ketään, sanon vain oman mielipiteeni. Ja se on sellainen, että mukavuussyistä imettämättömyys on ihan hanurista. Siis se, että ei anna lapselle yhtään rintamaitoa vain sen takia, että on mukavuudenhaluinen. Aina voi ottaa imetyksen rinnalle pullon ja korvikkeen tarvittaessa, helpottaa kovasti ja antaa sitä vapautta.

Kertokaas nyt oikeesti ja rehellisesti miten se imetys on HELPOMPAA kuin ulloruokinta?

- tissit on koko ajan maidossa / kipeenä
- oot lapsessa kiinni koko ajan
- joudut riisumaan/pukemaan
- maitoa on joka paikassa
- jos et imetä/joudut pumppaamaan tyhjäksi
- yli 5 tuntia imettämättä --> pumppaamaan

Oletko itse imettänyt pitkään? Siis että nuo ovat omia kokemuksiasi vielä isommankin vauvan/lapsen imetyksestä. Tietty imetyskokemukset ovat erilaisia ja se että itsellä on ollut vaikeaa ei tarkoita että kaikilla muillakin olisi ja päinvastoin. Yleensä ne isoimmat imetysongelmat tulevat heti alkutaipaleella ja jos lopettaa imetyksen jo esim muutaman ensimmäisen viikon jälkeen ei edes tiedä millaista se lopulta olisi ollut, joillekin jää jopa se vääristynyt kuva että imetys olisi kokoajan niin hankalaa kuin ensimmäisillä viikoilla.

Itselleni imetys on käyntiin lähdettyään ollut helppoa ja mukavaakin.

- tissit on kokoajan maidossa/kipeinä:

Ensimmäisinä päivinä/viikkoina mutta menee nopeasti ohi.

- oot lapsessa kiinni kokoajan:

Itseasiassa tein lapset koska haluan olla kanssaan. Varsinkin pienen vauvan kohdalla, en edes kaipaa mitään pitkiä erossaoloaikoja. Imetys pumppaamisineen antaa kyllä hyvin sen verran omaa aikaa etten pullovauvastakaan malttaisi sen pidempää olla erossa.

- joudut riisumaan ja pukemaan:

Noita olen tehnyt jo ennen lapsiakin. :D Ei imetys noihin juuri vaikuta, muuten kuin sillä että suosii imetysmyönteisiä vaatteita. Itse imetys ei edellytä riisumista/pukemista.

- jos et imetä, joudut pumppaamaan tyhjäksi:

En muista tuohon törmänneeni vaikka nyt neljättä lasta imetänkin ja takana 3v11kk imetystä yhteensä. En ole niin pitkiä erossaoloaikoja harrastanut että tarvisi pumpata. Pienestä vauvasta sellaiset max 5-6h ja sitten imettämään kun pääsen vauvan luo. 9kk ikäisen kanssa pärjää jo hyvin sen puoli vuorokautta- vuorokauden ilman pumppaamistarvetta. Niinä ekoina viikkoina kun maito pakkautui heti rintoihin en kokenut tarvetta olla erossa vauvasta sen enempää - tuskin olisin tuota kokenut pullovauvankaan kohdalla.

Kukin kokee hankalaksi sen minkä kokee. Itselleni pullot pesemisineen ja korvikkeiden hankkimisineen ja ruokien aina mukaan muistamisineen tuntuu hankalammalta kuin imetys.

[QUOTE="vieras";27795135]Ja höpönlöpön, kukaan ei tuomitse sellaisia, jotka ei vaan kykene imettämään. Eikö heidän takiaan saisi sitten puhua mitään rintamaidon hyödyistä? Miksi ei? Ei heidän imettämättömyys poista niitä tosiasioita, että rintamaito on ylivertaista ravintoa vauvalle. Korvike tulee hyvänä kakkosena, mutta kuka hullu tarjoaa hyvää kakkosta jos ykköstä voi tarjota omalle vauvalle? Ja vain mukavuussyistä?[/QUOTE]

Miksiköhän sitten täälläkin monesti äidit itkee kun eivät voi imettää, ihan paniikin omaista järjettömyyttä niissä viesteissä välillä "lapsi ei saa läheisyyttä, nyt se sitten sairastuu, ihmiset paheksuvat" yms yms., aivan turhaa! Tarviiko jonkun fanaatikon siihen sitten vielä heittää päälle "lapsi sairastuu ja saa huonot eväät elämään"-bullshittiä?!
Itse en edes tiennyt, että asia voi olla noin raskas joillekin äideille ennen kuin olen täältä siitä vuosien aikana lukenut! Rääkätään itsensä hermoraunioiksi kun "pelätään" toisten vouhotuksen takia, ei ihme jos moni parisuhdekin päättyy kun lapsi on vielä ihan pieni. Onneksi täältäkin on saanut monesti lukea, että monilla (jotka eivät pysty imettämään syystä tai toisesta), on järki pysynyt päässä ja on keskitytty siihen vauvaan, ei siihen, mitä muut ajattelevat saati sitä, että vauvalla on jotenkin huonommat lähtökohdat elämään kuin imetetyllä!!

[QUOTE="vieras";27795190]No kas kun kuuluu, jos aloittaja itse aloittaa aiheesta ketjun :D Jäis aika hiljaiseksi nämäkin ketjut, jos ei sais heittää omia mielipiteitään aloituksiin :laugh:

Enkä minä tuomitse ketään, sanon vain oman mielipiteeni. Ja se on sellainen, että mukavuussyistä imettämättömyys on ihan hanurista. Siis se, että ei anna lapselle yhtään rintamaitoa vain sen takia, että on mukavuudenhaluinen. Aina voi ottaa imetyksen rinnalle pullon ja korvikkeen tarvittaessa, helpottaa kovasti ja antaa sitä vapautta.[/QUOTE]

No joo totta tuo alku kyllä, ja loppu onkin sun omaa henk.koht. mielipidettä.

No joo mutta mietippä miltä sellaisesta äidistä tuntuu joka ei pysty imettämään ja sitten hän saa lukea kuinka vaarantaa lapsensa terveyden, lapsi kärsii korvikkeensyönnistä loppuelämänsä jne.

Yhden korvikelapsen ja kahden rintalapsen äitinä totean että puolensa molemmissa. Nukkuminen on paljon iisimpää rintalapsen kanssa, mutta kyllä joskus liikenteessä ahdistaa kun ei ihan missä vaan voi kaivaa sitä rintaa esiin.. Ja kun mies ei voi imettää, ja jos pumppaan niin seuraavalle syötölle ei jää vauvalle ruokaa.

No joo mutta mietippä miltä sellaisesta äidistä tuntuu joka ei pysty imettämään ja sitten hän saa lukea kuinka vaarantaa lapsensa terveyden, lapsi kärsii korvikkeensyönnistä loppuelämänsä jne.

Pahalta varmasti, mutta ei moiseen itsesensuuriin voida lähteä sillä perusteella, että joku parhaansa yrittänyt saattaa syyllistyä. Täytyyhän asioista voida puhua suoraan ja niiden oikeilla nimillä.

Pahalta varmasti, mutta ei moiseen itsesensuuriin voida lähteä sillä perusteella, että joku parhaansa yrittänyt saattaa syyllistyä. Täytyyhän asioista voida puhua suoraan ja niiden oikeilla nimillä.

Asioista voi puhua erilaisilla tyyleillä. Nuo heitot "miksi haluat lapsesi sairastuvan..." ovat jo sellaisenaan typeriä. Toki riskeistä ja hyödyistä voi puhua, mutta ei niistäkään kannata aloittaa keskustelua heti kun näkee toisen ruokkivan lastaan pullosta. Syy siihen voi olla mikä hyvänsä.

Jos taas joku käy väheksymään imetystä ja sen hyötyjä voi asioita tuoda esille tai muutenkin keskustella jos toisella on siihen haluja. Voi myös kertoa syitä miksi itse haluaa imettää.

Imetyksen epäonnistuminen voi olla rankka paikka, varsinkin alkuun kun hormonit muutenkin sekaisin. Oman esikoisen kohdalla otti 5 viikkoa ennen kuin pystyin jättämään pullon pois, onneksi maitoa riitti pumpulle niin ettei korviketta tarvittu kuin sairaalassa alkuun. Kuitenkin vaikka tiesin tekeväni kaikkeni vaikeassa tilanteessa (kyseessä vähän turhan aikaiseen syntynyt down-lapsi joka ei jaksanut kunnolla imeä) ja että lapsi sai pelkkää rintamaitoa niin pienetkin huomautukset ihmisten nähdessä pullon tekivät kipeää. Vähän myöhemmin noillekin tilanteille olisi jo nauranut ja/tai osannut vastata jotain nokkelaa.

Jos ei olisi näitä "en imetä mukavuuteni/tissieni ulkonäön/yöunieni", niin perusolettamushan olisi, että pulloa annetaan lääketieteellisesti perustellusta syystä, eikä näiden äitien tarvitsisi tuntea turhaa mielipahaa.

Ja onhan se hyvä, että korjataan harhaluuloja- mutu tai "minun tuntemani ihmiset", kun eivät kuitenkaan ole yhtä hyvä pohja päätökselle kuin tutkimustieto.

No puhukaa sitten oikeilla nimillä eikä millään vauhkoilla heitoilla, jotka poimittu sieltä sun täältä!

No eiköhän täällä suurin osa puhu niillä oikeilla nimillä, ne vauhkot heitot on syytä ohittaa samantien niin tässä, kuin kaikissa muissakin ketjuissa. Eli älä sinäkään takerru yhteen/kahteen sekopääheittoon vaan lue se asia, mitä suurin osa on kirjoittanut.

Asioista voi puhua erilaisilla tyyleillä. Nuo heitot "miksi haluat lapsesi sairastuvan..." ovat jo sellaisenaan typeriä. Toki riskeistä ja hyödyistä voi puhua, mutta ei niistäkään kannata aloittaa keskustelua heti kun näkee toisen ruokkivan lastaan pullosta. Syy siihen voi olla mikä hyvänsä.

Jos taas joku käy väheksymään imetystä ja sen hyötyjä voi asioita tuoda esille tai muutenkin keskustella jos toisella on siihen haluja. Voi myös kertoa syitä miksi itse haluaa imettää.
Totta, asiat voi esittää ja keskustelua käydä monella tavalla. Täällä toisinaan törmää kantoihin, joiden mukaan rintamaidon ensisijaisuudesta pitäisi vaieta niiden ihmisten vuoksi, joiden imetys on syystä tai toisesta epäonnistunut. Sitä tuossa kritisoin.

Yhteistyössä