[QUOTE="vieras";27676072]Siksi, koska joulu nimenomaan on PERHEJUHLA.
Ja ymmärrän, että sulla on eri käsitys kun olet itse erolapsi, mulla taas on ollut aina ydinperhe enkä voi samaistua. Mutta jotenkin tuntuis, että erolapsille varsinkin pitäis järjestää edes ne perhejuhlat siten, että molemmat vanhemmat ovat paikalla, kun joka viikonloppu eivät ole, kuten meillä muilla.[/QUOTE]
Jos on itse viettänyt aina joulunsa ydinperheessä niin ei tosiaankaan ehkä ymmärrä, että eroperheenä yhteisen joulun viettäminen voi olla lapsillekin vaivaannuttavaa ja omituista. Joten josko pitäisit suusi supussa asiasta jota et ymmärrä?
Itse olen erolapsi ja nyt itse yh. En todellakaan olisi halunnut mitään yhteisjouluja vanhempieni kanssa :O Siis joo ehkä niin, että esim isä olisi tullut syömään lounasta kanssamme, jättänyt lahjat kuusen alle, toivottanut meille lapsille hyvää joulua ja sitten lähtenyt, ja toisina vuosina toistepäin, joulu isän luona mutta äiti kävisi joskus päivällä moikkaamassa lyhyesti. Se on ihan ok. Mutta sellanen, että vietettäisiin joko aatto yhdessä pitkän kaavan mukaan, yöh, se olisi ollut todella stressaavaa ja vaivaannuttavaa. Olisi kokoajan pitänyt olla varpasillaan, että mitenköhän noi aikuiset nyt pärjää, uskallanko mä sanoa X vai ottaako toinen sen loukkauksena, mitäköhän sutinaa niillä nyt on ku haluavat viettää jouluaatonkin yhdessä, YÖK, ei kai ne meinaa nukkua samassa sängyssä hyi...
Ja nyt itse yh:na niin ei missään nimessä, en pilaa lapsen joulua sillä, että hengailtaisiin exän kanssa kimpassa. Nevör. Ja jos olisi vaihtoehtona olla uuden miesystäväni kanssa niin todellakin olisin, me oltiin vaan ehditty lyödä suunnitelmat lukkoon aika aikaisin syksyllä, joten ei käy vielä tänä vuonna.
Vaikkei joulut enää ollu samanlaisia ku ennen eroa, niin ei niitä todellakaan olisi parantanu se, että kaks ihmistä jotka eivät viihdy yhdessä yrittäis leikkiä kotia sen illan ajan. Ei se riitä, että molemmat vanhemmat ovat fyysisesti läsnä. Joulun tunnelma menis siitä helposti pieleen, ja pienemmille lapsille se voisi aiheuttaa kovasti ihmetystä kun välillä äiti & isä on yhdessä ja välillä ei.