Exän kanssa jouluaaton vietto...

• Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Maarit"
[QUOTE="vieras";27679918]Tuskin. Täällä on lähinnä eronneita jotka haluavat olla eri mieltä ap:n kanssa koska tämä on nyksä. Niinkuin yleensä jos tulee uusperhekuvioista aihe.

Eli minun eksä ei saa olla onnellinen kenenkään muun kanssa ja teen kaikkeni hankaloittaakseni heidän elämäänsä! Mutta lasten kanssa pitää aina olla valmis viettämään kaiken vapaa aikana.

Olen itsekin nyksä eikä minulla ole omia lapsia. Koskaan en laittaisi miestäni valitsemaan minun ja lastensa välillä. Eikä sitä tekisi hänen lastensa äitikään. On kaikinpuolin fiksu ja hyväntahtoinen nainen. Joulusta sen verran että vietämme sitä minun vanhempieni luona mieheni ja hänen lastensa kanssa. Lasten äiti on yksinäinen ja minun äitini pyysi että voisiko hänetkin kutsua ettei tarvitisisi yksin olla jos ei ole muita suunnitelmia. Eksä kiitti kutsusta mutta kieltäytyi kohteliaasti.[/QUOTE]

tälle.

[QUOTE="vieras";27679931]Mehän ei tästä tapauksesta tiedetä muuta kun, että ovat olleet 6 kuukautta yhdessä. Ei tiedetä ovatko he asuneet yhdessä, tavanneet lapsia jne vai onko suhde vielä ihan alkutekijöissä ja miehen uusi nainen ei vielä edes tavannut miehen lapsia. Joten en lähtisi syyttelemään exää äitipuolen kieltämisestä.[/QUOTE]

Puhuinkin koko ajan itsestäni, yritin tuoda vähän erilaista näkökulmaa tähän keskusteluun - toiset ymmärsi toiset ei. :p

Minäkään en ollut tavannut tytärpuoltani ennen kuin heillä kylässä. Ja tosiaankin olin silloin mieheni kanssa ehtinyt olla yhdessä 4 kuukautta ja odotin meidän yhteistä lasta. Molemmilla meistä siis lapsia ennestäänkin, tosin oman lapseni isä ei halunnutkaan olla enää lapsen elämässä ollenkaan mukana.

Täällä vain on muutamia, ketkä puhuvat omista kokemuksista, ja muutamia teoreettikoja, ketkä eivät omalla kohdallaan sellaista ole vielä kokeneet. Minäkin ajattelin monista asioista eri tavoin silloin joskus 10 vuotta sitten, kun elelin tyytyväisenä ydinperheessä ja kuvittelin tietäväni kaikesta kaiken. Vaan enpä tiennytkään. Tiedän nyt paljon enemmän kuin silloin, elämä on tarjonnut paljon uusia näkökulmia vuosien varrella, joten jotkut näkemykset ovat muuttuneet jopa täysin päinvastaiseen suuntaan, toiset pysyneet samoina, joistakin taas näen monia eri vaihtoehtoja ja kaikki ovat yhtä oikeita tai yhtä vääriä. :D

En kuitenkaan väitä tietäväni nyt kaiken kaikesta, elämiä ja ihmisiä kun on niin paljon erilaisia ja voi olla että 10 vuoden päästä ajattelen taas monista asioista täysin eri tavoin kuin nyt. Enkä silloinkaan väitä olevani kaikessa oikeassa tai sinun olevan väärässä. Jokainen meistä kun näkee tästä maailmasta vain sen oman maailmanheijasteen, maailmankuvansa. Jokainen tavallaan elää omassa maailmassaan, joskin joskus nuo maailmat ovat jostain kohti yhteyksissä toisiinsa. :O:hug:

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;27680008:
Puhuinkin koko ajan itsestäni, yritin tuoda vähän erilaista näkökulmaa tähän keskusteluun - toiset ymmärsi toiset ei. :p

Minäkään en ollut tavannut tytärpuoltani ennen kuin heillä kylässä. Ja tosiaankin olin silloin mieheni kanssa ehtinyt olla yhdessä 4 kuukautta ja odotin meidän yhteistä lasta. Molemmilla meistä siis lapsia ennestäänkin, tosin oman lapseni isä ei halunnutkaan olla enää lapsen elämässä ollenkaan mukana.

Täällä vain on muutamia, ketkä puhuvat omista kokemuksista, ja muutamia teoreettikoja, ketkä eivät omalla kohdallaan sellaista ole vielä kokeneet. Minäkin ajattelin monista asioista eri tavoin silloin joskus 10 vuotta sitten, kun elelin tyytyväisenä ydinperheessä ja kuvittelin tietäväni kaikesta kaiken. Vaan enpä tiennytkään. Tiedän nyt paljon enemmän kuin silloin, elämä on tarjonnut paljon uusia näkökulmia vuosien varrella, joten jotkut näkemykset ovat muuttuneet jopa täysin päinvastaiseen suuntaan, toiset pysyneet samoina, joistakin taas näen monia eri vaihtoehtoja ja kaikki ovat yhtä oikeita tai yhtä vääriä. :D

En kuitenkaan väitä tietäväni nyt kaiken kaikesta, elämiä ja ihmisiä kun on niin paljon erilaisia ja voi olla että 10 vuoden päästä ajattelen taas monista asioista täysin eri tavoin kuin nyt. Enkä silloinkaan väitä olevani kaikessa oikeassa tai sinun olevan väärässä. Jokainen meistä kun näkee tästä maailmasta vain sen oman maailmanheijasteen, maailmankuvansa. Jokainen tavallaan elää omassa maailmassaan, joskin joskus nuo maailmat ovat jostain kohti yhteyksissä toisiinsa. :O:hug:
Jotenkin tän viestin perusteella voisi kuvitella, että sun viestisi tässä ketjussa olisivat päinvastaisia kuin mitä ne ovat. Jos sitä elämänkokemusta on niin mahtavasti niin luulisi ymmärtävän, että se mikä sopii sinulle ja sinun nyksälle ja exälle, ei välttämättä sovi toisille. Se, että te haluatte tehdä asiat tietyllä tavalla, ei tarkoita että toisten tapa olisi väärä.

Minä en väitä tietäväni kaikesta kaiken. Mutta väitän tietäväni sen, että ihmiset ovat erilaisia ja ihmisille sopii erilaiset tavat. Toiset ovat eron jälkeen vielä hyviä ystäviä, toiset eivät halua olla missään tekemisissä. Tilanteet ja ihmiset ovat aina erilaisia ja ei ole vain yhtä oikeaa tapaa.

Minä en itse ole ollut tuossa tilanteessa, mutta vanhempani ovat. Me vietimme ensimmäisen joulun eron jälkeen yhdessä perheenä, sen jälkeenkin vanhemmat pystyivät olemaan yhdessä lasten lakkiaisissa jne. Ex-anopit ovat edelleen oikein läheisiä ja paljon tekemisissä keskenään vaikka erosta on jo toistakymmentä vuotta. Minä lasken edelleen isäni exän ja hänen lapsensa kuuluvan perheeseeni vaikka heidänkin erostaan on jo kymmenen vuotta. Meidän perheessä asiat menivät näin, ymmärrän että toisissa perheissä ei haluta olla eron jälkeen noin paljon tekemisissä ja toisissa perheissä halutaan olla vielä enemmän tekemisissä. Ja kaikki kolme tapaa ovat oikeita ja hyviä tapoja :)

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
"vieras"
Missä vaiheessa nää yhteiset "perhejoulut" sitten lopetetaan? Mun vanhemmat ovat eronneet v.-94, pitäisikö vieläkin viettää jouluja yhdessä? :LOL:
Sehän olis ihan parasta, ettei niitä tarvitsisi lopettaa koskaan :)

Tosi surulliselta nuo sun jutut kuulostaa, niin se vaan ero vaikuttaa lapsiin ja tekee joistakin kyynisiä, ei siitä pääse mihinkään.

Iloinen olen sellaisten erolasten puolesta, joita ei laiteta kärsimään erostaan yhtään enempää kuin on pakko :)

"vieras"
Jos on itse viettänyt aina joulunsa ydinperheessä niin ei tosiaankaan ehkä ymmärrä, että eroperheenä yhteisen joulun viettäminen voi olla lapsillekin vaivaannuttavaa ja omituista. Joten josko pitäisit suusi supussa asiasta jota et ymmärrä? ;)

Itse olen erolapsi ja nyt itse yh. En todellakaan olisi halunnut mitään yhteisjouluja vanhempieni kanssa :O Siis joo ehkä niin, että esim isä olisi tullut syömään lounasta kanssamme, jättänyt lahjat kuusen alle, toivottanut meille lapsille hyvää joulua ja sitten lähtenyt, ja toisina vuosina toistepäin, joulu isän luona mutta äiti kävisi joskus päivällä moikkaamassa lyhyesti. Se on ihan ok. Mutta sellanen, että vietettäisiin joko aatto yhdessä pitkän kaavan mukaan, yöh, se olisi ollut todella stressaavaa ja vaivaannuttavaa. Olisi kokoajan pitänyt olla varpasillaan, että mitenköhän noi aikuiset nyt pärjää, uskallanko mä sanoa X vai ottaako toinen sen loukkauksena, mitäköhän sutinaa niillä nyt on ku haluavat viettää jouluaatonkin yhdessä, YÖK, ei kai ne meinaa nukkua samassa sängyssä hyi...

Ja nyt itse yh:na niin ei missään nimessä, en pilaa lapsen joulua sillä, että hengailtaisiin exän kanssa kimpassa. Nevör. Ja jos olisi vaihtoehtona olla uuden miesystäväni kanssa niin todellakin olisin, me oltiin vaan ehditty lyödä suunnitelmat lukkoon aika aikaisin syksyllä, joten ei käy vielä tänä vuonna.

Vaikkei joulut enää ollu samanlaisia ku ennen eroa, niin ei niitä todellakaan olisi parantanu se, että kaks ihmistä jotka eivät viihdy yhdessä yrittäis leikkiä kotia sen illan ajan. Ei se riitä, että molemmat vanhemmat ovat fyysisesti läsnä. Joulun tunnelma menis siitä helposti pieleen, ja pienemmille lapsille se voisi aiheuttaa kovasti ihmetystä kun välillä äiti & isä on yhdessä ja välillä ei.
No sen verran voin kyllä kommentoida, vaikken erolapsi olekaan, että sen vaivaantumisen tunteen tekee siihen tilanteeseen ne aikuiset. Enkä usko kenenkään lapsen olevan surullinen siitä, että saa viettää jouluaattonsa molempien vanhempiensa kanssa! Tuossa menee aikuisten tarpeet ja ihme vaivaantuneisuudet kyllä heittämällä lapsen tarpeiden ja halujen edelle.

Ihmetyttää, että aikuiset ihmiset ei osaa erota aikuismaisesti eikä laittaa lapsen tarpeita omiensa edelle, ei voi muuta sanoa. Ja milloin kylässä oleminen tarkoittaa sitä, että sen isäntäväen kanssa yritetään leikkiä kotia? Ihan ihmevirityksiä näyttää joillakin nuo eron jälkeiset tilanteet olevan :LOL: Onneksi näyttää olevan edes pari järkevää ihmistä täällä, ettei jokaisen erolapsen elämä mene tollaiseen kyräilyyn.

"vieras"
Mun ex kävi meillä monena jouluaattona, muutti eron jälkeen niin kauaksi että joulut ei olisi muuten menneet lapsen kannalta kivasti (että näkisi molempia vanhempiaan), joten tehtiin tää ratkaisu ihan molemmille sopivana. Aikain kuluessa mukana on ollut tietysti molempien uudet puolisotkin, kun ex sai lisää lapsia niin alkoivat viettää jouluja enemmän keskenään, mutta meidän yhteinen lapsikin oli jo teini siinä vaiheessa, joten ei sitä paljoa haitannut.

[QUOTE="vieras";27680085]Sehän olis ihan parasta, ettei niitä tarvitsisi lopettaa koskaan :)

Tosi surulliselta nuo sun jutut kuulostaa, niin se vaan ero vaikuttaa lapsiin ja tekee joistakin kyynisiä, ei siitä pääse mihinkään.

Iloinen olen sellaisten erolasten puolesta, joita ei laiteta kärsimään erostaan yhtään enempää kuin on pakko :)[/QUOTE]

Pyh, mä oon aina ollut pelkästään hyvilläni siitä kun vanhemmat erosivat. Siihen eroonkin katsos kun yleensä on joku syy ja lapset kärsii siitä syystä.

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
vierailija
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta mä en tajua miksi tämä nyksä ei voi olla siinä joulunvietossa mukana? Jos kerran välit vanhemmilla on niin hyvät että he voivat viettää yhdessä joulua niin miksi uusia puolisoita ei voida ottaa siihen myös mukaan? Ja siis juu, varmasti on hieman hankalaa ja jäykkää aluksi, mutta asenteestahan se vaan on kiinni.. Lasten takia kannattaisi varmaan aikuistenkin osata näyttää esimerkkiä siitä miten voidaan hengata toisen kanssa vaikka se toinen ei miellyttäisikään niin kovasti..
Minkä ihmeen takia nykyisen pitäisi mennä väkisin hengailemaan exien jouluihin? Itse ainakin kieltäydyn kunniasta, koska mahdollisuus on viettää joulua esim. omien vanhempien luona.

Yhteistyössä