Onko anoppini teidän mielestä v..tumainen vai ärsyttääkö tahallaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikeesti

Vieras
Meillä on lauantaina hautajaiset joihin lapsemme ei halua lähteä. Lapsi on todella herkkä ja muistaa edelliset hautajaiset vielä selvästi eikä halua lähteä mukaan koska tietää miten paha mieli siellä tulee.

Mies oli sitten pyytänyt anoppia josko hän hoitaisi tyttöä päivän kun me ollaan hautajaisissa. Äsken anoppi sitten kävi meillä ja sanoi lapselle että mene vain mukaan, mummu on menossa hakemaan lauantaina joulukuusta niin ei oikein voi sinua hoitaa!!! Joo, todella mukavaa, onhan anoppi ja hänen miesystävämolemmat eläkkeellä niin varmasti voisi sen joulukuusen hakea muunakin päivänä...

Saan varmaan avata sateenvarjon.. Mutta mun mielipide on, että myös lapset kuuluu ottaa mukaan hautajaisiin! Erityislapset on eri asia. Jos lapsi selkeästi ahdistuu surusta tai ei osaa sitä käsitellä (normaali lapsi osaa kyllä!) niin silloin on ymmärrettävää jäädä pois. Muutoin hautajaiset kuten muutkin juhlat, ilon ja surun, kuuluvat meidän kaikkien käsiteltäviksi.
Eli anoppi on oikeassa, enkä laittaisi pahaksi jos kantansa noin hienovaraisesti ilmaisisivat.

[QUOTE="jenni";27599786]Saan varmaan avata sateenvarjon.. Mutta mun mielipide on, että myös lapset kuuluu ottaa mukaan hautajaisiin! Erityislapset on eri asia. Jos lapsi selkeästi ahdistuu surusta tai ei osaa sitä käsitellä (normaali lapsi osaa kyllä!) niin silloin on ymmärrettävää jäädä pois. Muutoin hautajaiset kuten muutkin juhlat, ilon ja surun, kuuluvat meidän kaikkien käsiteltäviksi.
Eli anoppi on oikeassa, enkä laittaisi pahaksi jos kantansa noin hienovaraisesti ilmaisisivat.[/QUOTE]

Minä taas en tajua että miksi lapselle pitää väkisin tuottaa pahaa mieltä ja pakottaa mukaan kun on kuitenkin kokemusta hautajaisista...
7vuotiaasta on kyse ja viime vuoden aikana kävi kolmet hautajaiset joista viimesimmät otti tosi raskaasti eikä siksi halua mukaan.

Ja meinaan kysyä lapsen kummilta josko hän on vapaalla ja ottaisi hoitoon. Meillä ei tässä lähellä niin kamalasti ole hoitajia mutta eiköhän me jotakin keksitä niin pääsee anopp joulukuusta hakemaan.

Ärsyttävä anoppi minun mielestä. Kuka edes hakee joulukuustaan vielä??

Joka tapauksessa, anopin pitäisi neuvotella teidän kanssa pystyykö hoitamaan lasta vai ei. Lapselle kamala tilanne kun tietää että hoitoon pitäisi mennä eikä mummo haluakaan/pysty ottamaan, ei lapsi sille tilanteelle mitään mahda!

[QUOTE="hmmm";27599825]Ärsyttävä anoppi minun mielestä. Kuka edes hakee joulukuustaan vielä??

Joka tapauksessa, anopin pitäisi neuvotella teidän kanssa pystyykö hoitamaan lasta vai ei. Lapselle kamala tilanne kun tietää että hoitoon pitäisi mennä eikä mummo haluakaan/pysty ottamaan, ei lapsi sille tilanteelle mitään mahda![/QUOTE]

No ilmeisesti minun anoppi ainakin hakee jo joulukuusen, ja sehän tässä hauskinta onkin että ainakin viimeset 10 vuotta sillä on ollut muovikuusi!!!

Mutta tarvii tosiaan kummeilta, tai jonkun lapsen kaverin vanhemmilta, hoitoa kysyä niin pääsee anoppi omille menoilleen.

En minäkään veisi herkkää 7-vuotiastani hautajaisiin missään nimessä. Eikä tuo ole koskaan edes ollut hautajaisissa. Anoppi ehkä haluaa tosiaan viestittää, että lapsen voisi viedä hautajaisiin. Se vain ei ole hänen asiansa päättää.

[QUOTE="hei";27599851]En minäkään veisi herkkää 7-vuotiastani hautajaisiin missään nimessä. Eikä tuo ole koskaan edes ollut hautajaisissa. Anoppi ehkä haluaa tosiaan viestittää, että lapsen voisi viedä hautajaisiin. Se vain ei ole hänen asiansa päättää.[/QUOTE]

Ei tässä minusta ole mistään anopin "viestistä" että lapsen voi viedä hautajaisiin kyse, oli viimeksi samoissa hautajaisissa missä lapsikin oli mukana ja varmasti näki miten kovasti lapsi itki koko siunauksen ajan, eli tasan tietää että lapsi on ollut mukana ja siellä kokee olonsa epämuvaksi.

Mun mielestä riippuu vähän siitä, kuinka läheinen lapsi on vainajan kanssa ollut. Jos tuttu henkilö, ottaisin lapsen ehdottomasti mukaan mutta jos ei ole hyvin häntä tuntenut, saisi jäädä kotiinkin mikäli hoitaja järjestyisi.

Anopillasi ei ole mitään velvollisuutta lastanne hoitaa, oli hänellä silloin suunniteltuja menoja tai ei.

[QUOTE="vieras";27599887]Mun mielestä riippuu vähän siitä, kuinka läheinen lapsi on vainajan kanssa ollut. Jos tuttu henkilö, ottaisin lapsen ehdottomasti mukaan mutta jos ei ole hyvin häntä tuntenut, saisi jäädä kotiinkin mikäli hoitaja järjestyisi.

Anopillasi ei ole mitään velvollisuutta lastanne hoitaa, oli hänellä silloin suunniteltuja menoja tai ei.[/QUOTE]

No ei olekkaan velvollisuutta hoitaa, en sitä olekkaan sanonut, mutta normaali ihminen mielestäni ajattelisi tässä lapsen parasta ja siirtäisi oman menonsa muulle päivälle koska se on mahdollista ja helposti järjestättävissä...

Mutta anopilleppa on miesystävä se tärkein, sen jälkeen mökki+muut menot, sitten tulee meidän koira ja sen jälkeen ehkä vasta lapsenlapsi jos sattuu kiinnostamaan.

[QUOTE="a p";27599910]No ei olekkaan velvollisuutta hoitaa, en sitä olekkaan sanonut, mutta normaali ihminen mielestäni ajattelisi tässä lapsen parasta ja siirtäisi oman menonsa muulle päivälle koska se on mahdollista ja helposti järjestättävissä...

Mutta anopilleppa on miesystävä se tärkein, sen jälkeen mökki+muut menot, sitten tulee meidän koira ja sen jälkeen ehkä vasta lapsenlapsi jos sattuu kiinnostamaan.[/QUOTE]

Ja niin, lapsi ei juurikaan vainajaa tuntenut, muutaman kerran nähnyt.

vähän ot, mutta jospa tuo kuusi nyt kuitenkin on sellainen joka tulee ulos pihalle ja siihen valot, meillä ainakin sellainen laitetaan samaan aikaan kuin jouluvalot ikkunaankin, kun tuota ihmeteltiin että miten joku voi kuusta vielä tarvita..

[QUOTE="vieras";27599921]vähän ot, mutta jospa tuo kuusi nyt kuitenkin on sellainen joka tulee ulos pihalle ja siihen valot, meillä ainakin sellainen laitetaan samaan aikaan kuin jouluvalot ikkunaankin, kun tuota ihmeteltiin että miten joku voi kuusta vielä tarvita..[/QUOTE]

Koskaan ei anopilla ole parvekkeella (asuu siis kerrostalossa) kuusta ollut...

Ja niin kuin tuossa aloitusviestissä jo kirjoitin niin on eläkkeellä, samoin hänen miesystävä on eläkkeellä, niin varmasti voisi sen kuusen hakea vaikka perjantaina tai sunnuntaina jos olisi halua meitä auttaa!

en ottaisi lasta mukaan hautajaisiin vaan hommaisin jonkun muun hoitajan. Anopille sanoisin että sovitut asiat kyllä olisi syytä pitää jos minun kanssani haluaa olla väleissä. Mulle tulee vähän semmoinen tuntuma että anoppisi haluaa nimenomaan että lapsesi "oppii" käymään hautajaisissa, varsinkin jos hän niitä selvästi kammoaa. Joulukuusenhakureissu nyt joka tapauksessa on ihan silkkaa huttua, olkoonpa se varsinainen syy sitten mikä tahansa.

Mun mielestä sä nyt ihan turhaan takerrut tohon joulukuuseen. Jos anoppi on sanonut, ettei lasta ota hoitoon niin sitten ei ota, turhaan sä siitä alat hänen kanssaan vänkäämään. Eri asia jos anoppi ois luvannut ja sitten perunut joulukuuseen vedoten. Ota lapselle joku muu hoitaja tai sitten otette lapsen mukaan hautajaisiin.

Mun äiti on todennut mulle, että itse ne pitää omat lapset hoitaa, joten apuja sieltä suunnasta on turha kysellä. En oo kyllä kysellytkään ja se tuntuu harmittavan. Kiva ois jos autettais, mut jos ei, niin ei voi mitään. Velvollisuutta ei ole.

[QUOTE="vieras";27599981]Mun mielestä sä nyt ihan turhaan takerrut tohon joulukuuseen. Jos anoppi on sanonut, ettei lasta ota hoitoon niin sitten ei ota, turhaan sä siitä alat hänen kanssaan vänkäämään. Eri asia jos anoppi ois luvannut ja sitten perunut joulukuuseen vedoten. Ota lapselle joku muu hoitaja tai sitten otette lapsen mukaan hautajaisiin.

Mun äiti on todennut mulle, että itse ne pitää omat lapset hoitaa, joten apuja sieltä suunnasta on turha kysellä. En oo kyllä kysellytkään ja se tuntuu harmittavan. Kiva ois jos autettais, mut jos ei, niin ei voi mitään. Velvollisuutta ei ole.[/QUOTE]

En asiasta ole anopin kanssa muuten puhunut kuin silloin kun kävi meillä ja sanoi lapselle että mene vain sinne hautajaisiin kun minä olen menossa hakemaan joulukuusta, en ollut aiemmin edes tiennyt että mies oli lapsenhoitajaa jo kysellyt.

Ja tämä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta kun ensin lupailee hoitaa ja sitten peruu, nythän perui kuitenkin ihan hyvissä ajoin, normaalimpaa olisi ollut perua pe-iltana tai la-aamuna.

Minun vanhemmat tulevat tarvittaessa apuun jos vain viitin pyytää, heilta on kuitenkin meille matkaa ja ovat vielä työelämässä niin ei aina kehtaisi olla heidän apua vailla mutta jospa kummit ois vaapaalla/kotona lauantain niin sinne lapsi voi mennä.

Mitä väliä hakeeko se anoppi kuusta vai kaivaa nenää sohvalla ja nippailee klönttejä kattoon?

Anopilla ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa vahtia sinun lapsiasi!
Jos ei sovi niin ei sovi, kieltäytyi kohteliaasti ja sun on nyt vain nieltävä se. Yritä nyt hyvä ihminen hiukan laajentaa sitä tukiverkkoa ettei yhdestä kieltäytymisestä tarvitse vetää hernettä nenään!

[QUOTE="jenni";27599786]Saan varmaan avata sateenvarjon.. Mutta mun mielipide on, että myös lapset kuuluu ottaa mukaan hautajaisiin! Erityislapset on eri asia. Jos lapsi selkeästi ahdistuu surusta tai ei osaa sitä käsitellä (normaali lapsi osaa kyllä!) niin silloin on ymmärrettävää jäädä pois. Muutoin hautajaiset kuten muutkin juhlat, ilon ja surun, kuuluvat meidän kaikkien käsiteltäviksi.
Eli anoppi on oikeassa, enkä laittaisi pahaksi jos kantansa noin hienovaraisesti ilmaisisivat.[/QUOTE]

Tää riippuu niin tilanteesta.
Mä kielsin tuomasta lapsia meidän tyttären (reilun vuodenn vanha oli) hautajaisiin.
Mä en halunnut nähdä sielä lapsia ja mun mielestä niitä lapsia ei tarvinnut järkyttää sillä tiedolla, että lapsia kuolee.
Jos taas kysymys lasten mummosta tai papasta, asia olisi varmasti toinen.

Sun anoppi on sitten kuin mun äiti. Lupaili hoitoapuja ja sitten kun aika tuli lähemmäs, siirteli ensin ajankohtaa ja perui lopulta joka kerta. Sitä kun ihmettelin, niin tokaisi sen hoito-kommenttinsa. Enpä oo sen jälkeen mummua hoitoavuksi kysellyt.
Teillä on helpompi tilanne kun lapsi on jo 7v. Ei tarvitse varsinaista hoitajaa, riittää että on seurana ja lämmittää ruuan jne. Meidän esikoinenkin on vasta 3v, joten hoitamistakin on enemmän.
Toivottavasti saatte kummin/kaverin/sun vanhemmat lapsen seuraksi, jotta hänen ei tarvitse lähteä hautajaisiin.

Epärelevanttia keskustella siitä onko kuusta pakko hakea juuri silloin, tai voisiko lapsen ottaa mukaan kuusenhakuun, tai siitä pitäisikö lapsen mennä hautajaisiin.

Pointti on se, että onko anoppi ilkeä jos hän ei halua hoitaa lasta tuolloin. Minun mielestäni ei ole. Ei se ole hänelle velvollisuus. Hän hoitaa lapsenlapsiaan silloin kun siltä tuntuu. Omat lapsensa hän on jo kasvattanut ja hoitanut.

Mielestäni on älyvapaata olettaa, että se on pakko hoitaa, jos meidän mielestä siihen on hyvä syy. Näin ei ole!

[QUOTE="a p";27599941]Koskaan ei anopilla ole parvekkeella (asuu siis kerrostalossa) kuusta ollut...

Ja niin kuin tuossa aloitusviestissä jo kirjoitin niin on eläkkeellä, samoin hänen miesystävä on eläkkeellä, niin varmasti voisi sen kuusen hakea vaikka perjantaina tai sunnuntaina jos olisi halua meitä auttaa![/QUOTE]

Eiköhän tuossa jo tullut se syy.

[QUOTE="vieras";27600092]Sun anoppi on sitten kuin mun äiti. Lupaili hoitoapuja ja sitten kun aika tuli lähemmäs, siirteli ensin ajankohtaa ja perui lopulta joka kerta. Sitä kun ihmettelin, niin tokaisi sen hoito-kommenttinsa. Enpä oo sen jälkeen mummua hoitoavuksi kysellyt.
Teillä on helpompi tilanne kun lapsi on jo 7v. Ei tarvitse varsinaista hoitajaa, riittää että on seurana ja lämmittää ruuan jne. Meidän esikoinenkin on vasta 3v, joten hoitamistakin on enemmän.
Toivottavasti saatte kummin/kaverin/sun vanhemmat lapsen seuraksi, jotta hänen ei tarvitse lähteä hautajaisiin.[/QUOTE]

Harmittaa vain lapsen puolesta kun on tuollainen mummo, lapsi haluaisi viettää aikaa anopin kanssa mutta kun mummoa ei kiinnosta... Vertaan varmaan liikaa omiin vanhempiini jotka käy huvikseenkin hakemasaa lapsen luokseen jos ei heidän mielestään tarpeeksi usein käydä kylässä.

Ja joku käski turvaverkkoa kasvattaa niin meillä on ihan tarpeeksi turvaverkkoa mutta tuliko sulla mieleen että ehkä useat näistä meidän turvaverkkolaisista on samoissa hautajaisissa meidän kanssa? ja monet kavereista tekee vuorotyötä niin ei aina onnistu lapsenhoidot...