Miksi ihmiset asuvat vuokralla vaikka aika monella paikkakunnalla on halpoja asuntoja myytävänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27400650]Pystyn, sitten kun lapset muuttavat pois kotoa voin muuttaa pienempään. En silloin tarvi 4huoneen keittiötä. Keskustasta saa yksiön vajaa 300-400e vuokraan.
Ja 22vuotta tehnyt töitä ja eläkettäkin on reilusti yli tonni jo tällä hetkellä tulossa. Olen sen tarkistannu.[/QUOTE]

Tuo ei kelpaa. Kaikkien pitää hankkia omistusasunto!!! Ei selityksiä pliis! ;)

[QUOTE="vieras";27400650]Pystyn, sitten kun lapset muuttavat pois kotoa voin muuttaa pienempään. En silloin tarvi 4huoneen keittiötä. Keskustasta saa yksiön vajaa 300-400e vuokraan.
Ja 22vuotta tehnyt töitä ja eläkettäkin on reilusti yli tonni jo tällä hetkellä tulossa. Olen sen tarkistannu.[/QUOTE]

Pienempään vuokra-asuntoon voi aina muutaa :) En mä tarvi yksin 90m2 neliötä. Tai voi tietysti jäädä, voi nukkua eri huoneissa joka pv :)

ei saa asuntoa hautaan mukaan mutta minä ainakin haluan jättää jotain lapselleni ja jos ei halua tässä asua niin myy sitten pois ja ostaa mieleisensä asunnon.

Ja maksaa perintoverot, lainhuudatukset ja sen sellaiset... Mina mieluummin autan taloudellisestikin hengissa ollessani. Ja jos jotain jaa kuoltuani, toivottavasti se on kateista. En halua sitoa perillisiani kiinteaan omaisuuteen, jota he eivat ehka edes halua ja joka voi olla hankala tai jopa mahdoton realisoida. Minusta on itsekasta ja ajattelematonta yrittaa sitoa perillinen johonkin omaisuuteen, auntoon, taloon, tilaan ja olettaa, etta lapsi/lapset arvostaisivat mahdollisesti vuosikausien kituutusta ja uhrauksia, joilla ko. omaisuus on tienattu - tai "ilmaista" perintoa. Mutta ehka nakemykseni on hieman valtavirrasta poikkeava.

Mutta kukin tavallaan, eiko? :)

Eli sittenhän sinulla on asiat hyvin pulkassa! Nyt ei muuta kuin lukitset vuokratason vuoteen 2012 ja jäät rauhassa odottelemaan eläkettäsi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400663:
Uskaltaisikohan sitä jo näin iltapäivän aluksi myöntää prenikan päivän typerimmästä kommentista? Vai onnistuisiko joku kuitenkin vielä päivän mittaan ylittämään tämän? :laugh:

Miksi ajattelet, että kommenttini oli typerä? Et sinä eikä kukaan muukaan TIEDÄ, miten asiat ovat tulevaisuudessa. Ehkä et ymmärtänyt kommenttiani.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400595:
Toki voi olla (vaikka tässä ketjussa vuokralaiset vakuuttavatkin, että säästöön ei jää mitään), mutta tuollaisia kesämökkejä ja metsäpalstoja ei käytännössä arvoteta niiden todellisesta arvosta; pankit tietävät kokemuksesta, että talousvaikeuksien uhatessa tällaisella omaisuudella on taipumusta kadota paljon liukkaammin kuin perheen vakinaisella asumuksella. Koska arvaan jo, että aiot kysyä, kuinka kiinnitetyn kesämökin voi myydä, niin vastaan jo valmiiksi; tämä on pelkkä järjestelykysymys. :)

Itseasiassa tuo kiinitetyn omaisuuden myynti ei tullut mieleenkään, mutta joka tapauksessa alkuperäiseen kommenttiisi, että vuokralaisella on vain tuulenhuuhtoma *erseensä ajattelin kommentoida, koska tosiaan itsellä ei ole nyt täyttä selvyyttä, että mihin kamani marraskuun lopussa kannan. Olen miettinyt kyllä yksiön/kaksion ostamista, koska Jyväskylässä ilmeisesti saa asunnon helposti vuokralle ja vuokratuotto on hyvä siellä, mutta toisaalta, kun en tarvitse asuntoa vuotta pidempään, niin ei viitsisi sen takia ostaakaan sitä. Tosin jos ajattelee oikein pitkälle tulevaisuuteen saattaa olla, että joskus on jälkikasvua, joka tarvitsee asuntoa Jyväskylästä... Tai sitten muualta, jollon sit voi myydä tuon ja ostaa toisen tilalle tai sit ostaa toisen lisäksi... Mutta vähintään 20 vuoden päähän on kovin vaikea ennustaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400698:
Jos 33m2 yksiö vastaa käsitystäsi laadukkaasta asumisesta, niin kannattaisi varmaankin sitten ostaa sellainen?

Upouusi Lamborghini vastaa kasitystani laadukkaasta ajamisesta, mutta ei minun kannattaisi ostaa sellaista. Ehka vuokrata viikonlopuksi korkeintaan... Ei kaikkea ole tarpeen omistaa voidakseen nauttia niista.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27400698:
Jos 33m2 yksiö vastaa käsitystäsi laadukkaasta asumisesta, niin kannattaisi varmaankin sitten ostaa sellainen?

Tuon "käsitystäsi laadukkaasta asumisesta" voisi tulkita niin, että 33 neliötä ei ole sinun mielestäsi erityisen laadukasta. Ehkä tulkitsen väärin.

Saako jostakin hyväkuntoisen 33 neliön yksiön, jonka lainan lyhennykset + muut asumiskustannukset ovat 300 euron luokkaa?

Saako jostakin hyväkuntoisen 33 neliön yksiön, jonka lainan lyhennykset + muut asumiskustannukset ovat 300 euron luokkaa?

Jos luukun vuokra kerran on abt. 300e/kk, niin sen arvo on n. 45ke (tyypillinen markkinavuokra on siis vuositasolla 8% asunnon arvosta). Jos sinulla ei ole sentin jeniä säästöjä ja joudut näin ollen ottamaan lainaa koko 45ke, niin tämän lainan korot + lyhennykset ovat nykytasolla 170e/kk (josta siis säästöä itselle ja tulevaisuuteen reilu 130e ja loput korkoa).

Viimeksi muokattu:
Mä just katselin mitä maksais ostaa oma täältä missä asutaan...
Rivari 4h+k+s maksais 259 000e. Kerrostalosta sais yksiön 115 380e... Huhhu. Aika järjetön laina pitäis niskoille ottaa O_o

Yhteistyössä