Miksi ihmiset asuvat vuokralla vaikka aika monella paikkakunnalla on halpoja asuntoja myytävänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27399397]Vuokralla on helppo asua, jos joku hajoaa niin vuokranantaja maksaa esim. jääkaapin, uunin...[/QUOTE]

Mahtava! :heart: Palstamyytti parhaasta päästä. Toinen on sitten ne "pankin omistamat asunnot". Sekin taisi jo tulla tässä ketjussa. :D

[QUOTE="vieras";27399471]Ai yksiöön tai pieneen kaksioon pitäisi tällä porukalla muuttaa kun sehän on sitten oma??? :laugh: Jos joskus ottas vaan pään pois sieltä perseestä niin näkisikin jotain, ihan rakkauvella <3[/QUOTE]

Sehän on ollut sinun valintasi tehdä monta lasta vaikka et pysty tarjoamaan heille kuin vuokra-asunnon,pitemmällä tähtäimellä oma olisi varmasti ollut parempi ratkaisu.

Varmasti silläkin paikkakunnalla missä sä asut on halvempiakin asuntoja tarjolla ja kun ostaa aluksi sellaisen saa pesämunaa ja sitten saa ostettua myöhemmin mieleisen.

Mutta jos ei edes halua ostaa omaa. Miksi sua ärsyttää noin paljon, ettei kaikki halua omaa asuntoa?

Tässä ketjussa on moni kirjoittanut ihan hyviä syitä miksi EI halua ostaa omaa, mutta sä et jostain syystä hyväksy niitä. Huvittavaa suorastaan tuollainen kun nähdään vain se oma tapa elää ainoana oikeana tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399474:
Mahtava! :heart: Palstamyytti parhaasta päästä. Toinen on sitten ne "pankin omistamat asunnot". Sekin taisi jo tulla tässä ketjussa. :D

Nämä tällä palstalla luulevat että jos jääkaappi rikkoontuu vuokra-asunnossa niin saavat sen ilmaiseksi eivät tajua että maksavat sen kalliisti vuokrassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399461:
Helppous - Mikä vuokralla asumisessa on "helpompaa" kuin omassa asumisessa? Sekö on helpompaa, että vuokranantaja valitsee puolestasi keittiön kaapit ja makkarin tapetit?
Velkataakka - Oletko koskaan laskenut, millainen vuokrataakka sinulla on maksettavanasi vaikkapa nyt seuraavan 20 vuoden aikana? Muista huomioida n. 3% vuosittaiset inflaatiotarkistukset vuokraan (800e/kk vuokra on 20 vuoden kuluttua 1445e/kk).
Mukavuudenhalu - Ööh, esitätkö siis, että vuokra-asunnot ovat keskimäärin paremmin varusteltuja kuin omistusasunnot? :D
Ei tarvetta omistaa - En usko kovinkaan monen omistavan asuntoaan sen vuoksi, että kokisi "tarvetta omistaa", vaan ihan puhtaasti sen vuoksi, että suomalaisessa järjestelmässä se vaan on fiksumpaa (tiedän toki, että on olemassa myös toisenlaisia järjestelmiä).
Hyvältä alueelta ei saa sopivaan (riittävän halpaan?) hintaan - Hyvältä alueelta ei saa myöskään samantasoista vuokra-asuntoa halvalla; vuokrat kun ovat sidoksissa asuntojen hintoihin (ja ylläpitokuluihin); tyypillinen markkinavuokra on 8% asunnon arvosta vuositasolla.
Ei huvita tehdä remontteja - Omassa asunnossa kukaan ei pakota tekemään yhtään mitään, ei edes niitä remontteja. Vuokra-asunnossa omistaja tekee remontit täsmälleen silloin kun haluaa ja käyttää juuri sellaisia materiaaleja kuin häntä sattuu huvittamaan ja maksattaa kulut viimeistä senttiä myöten vuokralaisella.

Oliko vielä muuta?

Asunnon vaihtaminen on helpompaa ;) Ei tarvi itkeä kahden asunnon loukussa jos joku ei halua murjua ostaa. Ja sitä paitsi niitä vuokra-asuntoja voi itse valkata millaisen ottaa. Jos joku hajoaa, vuokranantaja maksaa.

[QUOTE="Kiira";27399487]Mutta jos ei edes halua ostaa omaa. Miksi sua ärsyttää noin paljon, ettei kaikki halua omaa asuntoa?

Tässä ketjussa on moni kirjoittanut ihan hyviä syitä miksi EI halua ostaa omaa, mutta sä et jostain syystä hyväksy niitä. Huvittavaa suorastaan tuollainen kun nähdään vain se oma tapa elää ainoana oikeana tapana.[/QUOTE]

Saahan sitä elää vaikka hautaan asti vuokralla ei se mua haittaa,jotkut ei vain näe asioita pidemmällä tähtäimellä.

Minä lähtisin huutaen vuokralle,jos mies siihen suostuisi.Taas oikein hirvittää tuleva talvi.Vanhaa rintamamiestaloa kun et pelkillä puilla lämpimänä pidä mikäli tulee samanlaiset tulipalopakkaset kuin muutamana edellisenä talvena.Se näissä vanhoissa ja "edullisissa"taloissa tuppaa olemaan,että käyttökulut onkin sitten pilvissä,kun maksat kaikesta aina sähköstä jätevesiin ja roskien kuskaukseen.

No ei saada lainaa, kun ei ole vakituista työtä, enkä tiedä haluaisinko edes ottaa sellaista velkataakkaa, ikääkin jo mulla 32v. ja miehellä 40v. tollaset lainat olis pitäny ottaa parikymppisenä. Jos molemmilla olis vakituiset, hyväpalkkaiset työt, voisin harkita...muuten en. Vuokralla asuminen on myös siitä helppoa, että kun joku hajoaa, ei tarvi sitä itse ostaa, soitat vaan isännöitsijälle tai vuokranantajalle tai kun koittaa joku isompi remontti, ei tarvi maksaa siitä kun korkeintaan pienen vuokrankorotuksen.

Ainoa mikä potuttaa on se, etten vuokralla asujana saa sellaista unelma kotia, jonka haluaisin...kämppä kaipais kohennusta, mutta jos jotain haluaa tehdä, pitää omasta pussista maksaa...mut se nyt ei oikein huvita kun ei ole oma.

[QUOTE="vieras";27399504]Onneksi sinun lapset saavat sentään perinnön, haaskat. Mukavia muistoja kun tuskin jää...[/QUOTE]

Lapselle jää sekä mukavia muistoja että melko iso perintö.

[QUOTE="vieras";27399493]Asunnon vaihtaminen on helpompaa ;) Ei tarvi itkeä kahden asunnon loukussa jos joku ei halua murjua ostaa. Ja sitä paitsi niitä vuokra-asuntoja voi itse valkata millaisen ottaa. Jos joku hajoaa, vuokranantaja maksaa.[/QUOTE]

Tuo ensimmäinen on totta sillä edellytyksellä, että paikkakunnalla on runsaasti tarjontaa vapaista vuokra-asunnoista. Useimmitenhan tilanne on kuitenkin päinvastainen - kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja tämä nostaa vuokratasoa. Pääkaupunkiseutu on tästä kylmäävin esimerkki.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, miten asunnon omistaminen sinällään johtaisi "itkemiseen kahden asunnon loukussa"?

Ja vuokranantaja ei kuule maksa omasta pussistaan yhtään mitään. :D

Tässä ketjussa näkee selkeesti sen, että mieluummin asutaan vaikka siinä OMASSA yksiössä monen lapsen kanssa, kun asuisi isommassa vuokra-asunnossa. Meillä on tosi ihana kaikkien kammoksuma VUOKRA-ASUNTO aivan mahtavalla paikalla, pieni taloyhtiö rauhallisella alueella ja jopa paremmassa paikassa, kun tän alueen omat asunnot. ;) Meillä on jopa isompi pihakin, kun omistusasunnoissa tällä alueella. Miksi ihmeessä mä lähtisin pois näin upeelta paikalta? Koulumatka on todella turvallinen ja koulu suht lähelläkin vielä. Mitä sitten, jos sen jaakääpin, uunin ym. joutuu maksamaan vuokrassa? Kun välttämättä sitä rahaa ei ole siihen samaan päivään juuri, kun ne hajoaa. Ja ilman noita on hiukan hankalaa olla... Kyllä mä olen keskustellut niin monen omassa asujan kanssa, että ei se ole todellakaan mikään suurin onni asua siinä omassa. Tokihan omakotitalossa on se oma rauha, mutta ei rivareissa ole yhtään sen enempää omaa rauhaa, kun mitä meillä on esimerkiksi tässä meidän vuokrarivarissa. Kun koko taloyhtiö on täynnä lapsiperheitä, niin meno on hiukan erilaista. Verrattiin jopa omakotiasumiseen tätä vuokraa. Me päästään tässä vuokralla asumisessa kuukautta kohti 400-500€ halvemmalla. Miksi kitkuttaisi? Mieluummin elän hiukan leveämmin ilman yllättäviä kuluja. Ja joo, kokemusta on kerrostalosta, rivarista, omakotitalosta niin omana kuin vuokralla. Eli on mihin verrata. Meidän perheelle tämä systeemi vaan toimii!! Ja kun tuolla joku mainitsi, että eihän mitään remontteja tartte tehdä, mutta kuka voi asua 10 vuotta omassa tekemättä sinne yhtään mitään? Toki jos on ihan täysin uusi, mutta ei sekään takaa sitä, ettei tarttis jotain sinne tehdä. Ystävilläni on paljonkin sekä uusia että vanhempia taloja sekä rivariasuntoja, niin kyllä niin monessa paikassa jotain täytyy tehdä. Eikä se remonti keskellä asuminenkaan mitenkään kauheen kiva vaihtoehto ole. On tullut sekin testattua useamman lapsen kanssa. Miksi siis arvostella muiden tapaa ja tyyliä asua? Eikös pääasia ole se, että jokainen on tyytyväinen omaan ratkaisuunsa!? Enpä minäkään mene ihmettelemään ja kauhistelemaan, että miksi olette näin ison talon ostaneet, vaikka ei tilaa näin paljoo tarvitsiskaan. Annetaan kaikille mahdollisuus siihen omaan valintaan ja pidetään huoli omista asioista! :)

Näissä halvoissa kerrostalokämpissä muhii riski nimeltä putki ja viemäriremontti. Perheasunnon kokoiseen kämppään se putkiremontin osuus on jotain 30-40keur ja tuo remontti nostaa asunnon arvoa vain ehkä 10 000 eurolla.

Lisäksi jos työtilanne on epävakaa, sossusta/kelasta saa tarvittaessa apua jos asuu vuokralla mutta omistusasunnosta huomioidaan vain yhtiövastike.

Minä lähtisin huutaen vuokralle,jos mies siihen suostuisi.Taas oikein hirvittää tuleva talvi.Vanhaa rintamamiestaloa kun et pelkillä puilla lämpimänä pidä mikäli tulee samanlaiset tulipalopakkaset kuin muutamana edellisenä talvena.Se näissä vanhoissa ja "edullisissa"taloissa tuppaa olemaan,että käyttökulut onkin sitten pilvissä,kun maksat kaikesta aina sähköstä jätevesiin ja roskien kuskaukseen.

Näinpä!! Sähkölasku kuukaudelle saattaa tosi äkkiäkin olla sen 500€-800€, kun meillä ainakin veti joka nurkasta ja takka ei mikään huippu ollut. Siihen päälle sitten muut kulut, joten ei se niin halpaa aina ole. Mä iloitsen tästä meidän uudemmasta rivarista, jossa sähkölasku on yksi kolmasosa verrattuna rintamamiestaloon. Ja ihan vuokralla ollaan. Tsempit teille!!

Lapselle jää sekä mukavia muistoja että melko iso perintö.

Ai masentuneesta äidistään joka joutunut muuttamaan kauas synnyinsijoiltaan oman asunnon takia? Onko sulla mitään tukiverkkoa siellä? Pitäskö sun mennä ulos katsomaan jos vaik löytys kaveri?
Mä lähden nyt treenaa, sen jälkeen kahvittelemaan ja myöhemmin maalaan vuokra-asuntomme seiniä jonka maalin olemme ihan itse valinneet, ei vuokranantaja ja tää oli sulle SETÄMIES tms... Ja pakatakin pitäisi, kahdeksi viikoksi etelään koko perhe :)

[QUOTE="vieras";27399576]Ai masentuneesta äidistään joka joutunut muuttamaan kauas synnyinsijoiltaan oman asunnon takia? Onko sulla mitään tukiverkkoa siellä? Pitäskö sun mennä ulos katsomaan jos vaik löytys kaveri?
Mä lähden nyt treenaa, sen jälkeen kahvittelemaan ja myöhemmin maalaan vuokra-asuntomme seiniä jonka maalin olemme ihan itse valinneet, ei vuokranantaja ja tää oli sulle SETÄMIES tms... Ja pakatakin pitäisi, kahdeksi viikoksi etelään koko perhe :)[/QUOTE]

Minulla on kuule hyvä tukiverkko ja ystävät täällä enpä ole mihinkään joutunut vastoin tahtoani muuttamaan mielellään täällä asutaan.

[QUOTE="realisti";27399563]Näissä halvoissa kerrostalokämpissä muhii riski nimeltä putki ja viemäriremontti. Perheasunnon kokoiseen kämppään se putkiremontin osuus on jotain 30-40keur ja tuo remontti nostaa asunnon arvoa vain ehkä 10 000 eurolla. [/QUOTE]

Meillä tehtiin 35 000 euron putkiremppa, asunnon arvo on noussut yli 80 000 euroa remonttia edeltäneestä ajasta. Hinnat toki muutenkin housseet, eli asunnon arvo kasvanut. Ei haittaa. :rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27399461:
Helppous - Mikä vuokralla asumisessa on "helpompaa" kuin omassa asumisessa? Sekö on helpompaa, että vuokranantaja valitsee puolestasi keittiön kaapit ja makkarin tapetit?
Velkataakka - Oletko koskaan laskenut, millainen vuokrataakka sinulla on maksettavanasi vaikkapa nyt seuraavan 20 vuoden aikana? Muista huomioida n. 3% vuosittaiset inflaatiotarkistukset vuokraan (800e/kk vuokra on 20 vuoden kuluttua 1445e/kk).
Mukavuudenhalu - Ööh, esitätkö siis, että vuokra-asunnot ovat keskimäärin paremmin varusteltuja kuin omistusasunnot? :D
Ei tarvetta omistaa - En usko kovinkaan monen omistavan asuntoaan sen vuoksi, että kokisi "tarvetta omistaa", vaan ihan puhtaasti sen vuoksi, että suomalaisessa järjestelmässä se vaan on fiksumpaa (tiedän toki, että on olemassa myös toisenlaisia järjestelmiä).
Hyvältä alueelta ei saa sopivaan (riittävän halpaan?) hintaan - Hyvältä alueelta ei saa myöskään samantasoista vuokra-asuntoa halvalla; vuokrat kun ovat sidoksissa asuntojen hintoihin (ja ylläpitokuluihin); tyypillinen markkinavuokra on 8% asunnon arvosta vuositasolla.
Ei huvita tehdä remontteja - Omassa asunnossa kukaan ei pakota tekemään yhtään mitään, ei edes niitä remontteja. Vuokra-asunnossa omistaja tekee remontit täsmälleen silloin kun haluaa ja käyttää juuri sellaisia materiaaleja kuin häntä sattuu huvittamaan ja maksattaa kulut viimeistä senttiä myöten vuokralaisella.

Oliko vielä muuta?

Rivitalon saunallinen päätyasunto, 10 vuotta vanha, 90m2 , vuokra 1000e /kk sis.veden ja lämmityksen. Etsi minulle edes samankokoinen omistusasunto Vantaalta, jossa lainan kuukausittaiset maksut (+mahdollinen vastike ja vesimaksut) ei ylittäisi tuota reilusti? Ja yhtään pienempi ei voi olla.
Halvin jonka olen nähnyt on ollut 60-luvun kerrostaloasunto 160 000e, vastike 450e/kk +vesimaksut (kertaa 6).
Siksi asumme vuokralla, työmatkat 2km ja 18 km, minulla työpaikka jollaista ei toista täysin vastaavaa Suomesta löydy.

[QUOTE="Vieras";27399398]Täällä saa kerrostalosta 60 000-70 000€ .[/QUOTE]

Täälä maksaa tällanen 79neliöinen kolmio pian sen 130 000. Ei asuta isossa kaupungissa eikä oo edes uusi talo. Mistä ap ajattelit saada tolla hintaa tollasen neliön?

Viime talvena taas marraskuusta maaliskuulle sähkölasku aina 300-500e. Siinä menee jo iso osa yhden ihmisen palkasta pelkkään sähköön.Sitten tulee tietenkin lainanlyhennykset,auton käyttö joka näin korvessa asuville on pakollista jo töiden takia,ruoka(joka ei sekään enää halpaa,ja ei liity aiheeseen).Ainoa kohtuullinen on näillä kylillä veden hinta.Se ei huimaa päätä.

Samaan syssyyn kun lasketaan vielä kaikki pakollinen,kuten lääkkeet,lastenruoka,vaipat,lääkärikäynnit,se iänikuinen bensa,oma ruoka + muut menot,niin ei sitä paljon hurviteltavaa jää.Toisaalta tarvitseeko edes,kun pakolliset on hoidettu?

Viime talvena moneen kertaan ihan itkin noita sähkölaskuja.Tiesi,että lämpöjä on pidettävä päällä vaikka tuleva lasku aina hirvittikin.Tuolla vanhalla uuninrämällä ei näitä neliöitä paljoa lämmitetä,ellei polta puita 24/7.Aikuinen toki pärjää viileämmässäkin,mutta nyt kun tässä vielä porskuttaa pikkuinen neiti mukana..

Yhteistyössä