"mies"
Kiitos No, tietämykseni on aika laaja työni kautta, väitöstutkimukseni kulttuurialalta on valmistumassa ensi vuonna. Mitään yhtä kirjasuositusta en voi antaa.Tämä "mies" kyllä kirjoittaa hyvin ja täyttä asiaa. Mistä luet noita juttuja? Olisiko suosituksia? Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla, ja annat hyvin sanat ajatuksilleni.
Isämies: eriarvoisuuden pohdinta on ilman muuta positiivista. Mutta olen jo kauan arvostellut tämän suomalaisen maallikkodiskurssin yhteiskunta-aseman ulottamista koko ihmisyyteen. Jälkimmäinen kun on paljon laajempi käsite sisältäen mm. olemassaolon, kokemuksellisuuden, ajattelun, estetiikan, sosiaalidynamiikan, historian, kulttuurikeskustelun... Käänteinen esimerkki olisi väite:
"Muslimiliitot ovat aina epäkohtaisia, koska ne eivät ole suomalaisittain tasa-arvoisia yhteiskunnallisesti".
Väite on epätosi, koska ihmisyys on valtavasti muutakin kuin paikka modernissa yhteiskunnassa tai sen puuttuminen tai ylipäänsä X:n yhteiskunta-asema. Niinpä ei ole ollenkaan selviö, että koska suomalainen nainen on maailman tasa-arvoisin yhteiskunnallisesti, niin suomalainen nainen on myös maailman hyvinvoivin, vapain, viisain, älykkäin, ajattelevin, jne. En keksi mitään aukottomasti positiivista ihmisyydestä, joka juontuisi kausaalisesti yhteiskunta-asemasta: väite olisi aivan liian abstrakti. Päinvastoin, näin vulgaari ajtuskulku voi olla enemmän vahingollinen kuin hyödyllinen, jos esim. naiset ja tytöt voivatkin yhä huonommin mielenterveydeltään Suomessa. Tulee mieleen Wittgenstein: "Haluan hyvän veitsen voin levittämiseen ja hän tarjoaa minulle partaterää".