Onko sinulle oma joulusi tärkeämpi, vai lapsesi/lapsenlapsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häiritsee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häiritsee

Vieras
Mietin uskallanko kutsua äitiä meille joulupöytään kun palaa muisto lapseni ensimmäisestä joulusta ja siitä showsta, mikä lähti siitä ettei äitini päässyt jouluksi samaan paikkaan. Perheemme ensimmäinen joulu meni minun itkiessä piilossa kylpäärissä jotta muut lapset eivät huomaisi.

Olimme siis parin tunnin ajomatkan päässä joulua viettämässä ja sanoin äidilleni, että tulisi jo edellisenä päivänä niin varmasti ehtisi, kun tiesin että on kova sähläämään kaikki lähtemiset.

Sitten viimetingassa soittikin asemalta jouluaattona että unohti lompakkonsa ja vika juna lähtee nyt eikä lippua ole. Harmihan se oli, mutta asialle nyt ei voinut mitään. Sanoin että tulee sitten seuraavana päivänä ja syömme yhdessä jne. Ajattelin ettei se nyt aikuiselle ihmiselle olisi maailmanloppu vaikka vietettäisi sitä yhteistä aikaa seuraavanakin päivänä. Sitten soitteli useaan kertaan hermostuneena ja käski katsoa netistä vaihtoehtoja joita emme löytäneet, kun juna tosiaan oli viimeinen paikalle tuleva.

Sitten kysyi voisimmeko hakea hänet tunnin ajomatkan päästä (eli kaksi tuntia menisi edestakaisin) ja sanoin että haluaisimme perheemme ensimmäisen joulupöydän viettää yhdessä emmekä niin pitkälle lähde jouluaattona ajelemaan alkuillasta. Edelleen kysyin miksi emme voisi viettää seuraavana päivänä yhteistä aikaa, että onko sillä nyt NIIN väliä kun aikuisia ollaan.

Aloin jo hermostua kymmenistä hermostuneista soitoista ja viesteistä kun halusin viimeinkin vähän istahtaa aloilleni. Siitä sitten lähti väittelemään eikö hänen joulu ole minulle tärkeä jne jne kunnes hermostuin ja sanoin että voisi pitää huolta niistä ihan omista lompakoistaan ja aikatauluista tästälähin, että minä en jaksa enää kuunnella, nähdään huomenna.

Sain vistejä joissa kiroili ja muisti kertoa kuinka paljon hän itki ja oli niin yksin ja nyyh nyyh. Paiskoi luuria eikä viitsinyt lopettaa riehumista vaikka sanoin, että hän voisi nyt antaa lapsenlapselleen edes rauhallisen joulun eikä stressaantunutta ilmapiiriä. Viestittely jatkui kunnes itse itkin kylpyhuoneessa.

Tämän jälkeen olisin halunnut anteeksipyynnön mutta äiti jaksoi vain muistutella kuinka me olimme hänen joulun pilanneet ja hän vain itki ja oli niin kurjaa.

Jos minä olisin ollut tuo keski-ikäinen, olisin sanonut, että viettäkää te nyt tänään onnellinen perhejoulu ja minä tulen sitten huomenna aikaisin, ei se nyt niin vakavaa ole yksi päivä. Seuraavaan päivään voin aikuisena ihmisenä ihan hyvin odottaa ilman mitään showta. Mulle tärkeintä on oman lapseni joulu! :O Ja etenkin jos olsiin vielä isoäitikin! :O

Mitä mieltä olette? Toiminko jotenkin väärin kuten hän edelleen hokee minun olleen niin ilkeä ja pilasin hänen joulu kokonaan?! Miten olisitte itse suhtautuneet asiaan, että pääsisitte vasta seuraavana päivänä paikalle? Kovin tyypillisiä tällaiset äidilleni kyllä ovat. : /

[QUOTE="vieras";27303497]Äitisi on drama queen. Ihme käytöstä häneltä.[/QUOTE]

Ihmettelen vaan että miten se yksi päivä voi olla tuollaisen arvoinen!? Joulussa tärkeintä kai on se yhdessä oleminen ja ihanaa syödä yhdessä hyvää ruokaa jne. Eikö tämän voi tehdä seuraavanakin päivänä ihan samoissa fiiliksissä. No joulupukkia ei näe ja lahjat joutuu antamaan toisena päivänä, sekö se kamalaa on?! Ehkä olen jotenkin itse liian fossiili kun en ymmärrä mitään kauheaa siinä että olisin 24pv vaikka yksin kotona ja sitten 25pv menisin viettämään yhteistä ihanaa aikaa joulutunnelmissa...

Pitää lähteä siitä, että joulu on perhejuhla. Jos haluat voit kutsua vieraita kylään. Mutta vain sellaisia jotka itse osaavat myös kunnioittaa sitä juhlaa jota vietetään kyläpaikassa.

Olihan tuo tietysti tosi inhottavaa häneltä, mutta varmaan häntä harmitti ihan hirveästi. Ehkä mä silti en tuon takia jättäisi kutsumatta häntä. Haluan vaan pitää yhteydet sukulaisiin kunnossa vaikka se aina vaatiikin joustoja puolin ja toisin. Miten teillä on nyt mennyt vuosi välissä? Kaikki OK vai jäikö tuo vaivaamaan välejänne koko vuodeksi.

Ai niin ja itse varmaan oisin lähtenyt hakemaan tuossa tilanteessa tunnin ajomatkan päästä jollei nyt juuri olisi ollut joulupukki tulossa tms. Mutta taidankin olla turhan kiltti. Eikä mun vanhemmat ois kyllä tuollaista pyytäneetkään eivätkä noin käyttänytyneet.

[QUOTE="noh";27303510]Pitää lähteä siitä, että joulu on perhejuhla. Jos haluat voit kutsua vieraita kylään. Mutta vain sellaisia jotka itse osaavat myös kunnioittaa sitä juhlaa jota vietetään kyläpaikassa.[/QUOTE]

Tällä kertaa olisimme kotona joka sijaitsee lähempänä. Eli jos sählää taas, voimme hakeakin. Mutta jotenkin tuo toissajoulu vaan jäi häiritsemään ja ärsyttää kutsua koko ihmistä. En vain tiedä kannattaako olla kutsumatta, koska en usko jättävän meitä rauhaan. Hänen äitinsä sekä mieheni vanhemmat ovat nimittäin tulossa.

Toisaalta haluaisin kutsua ja toisaalta en. En tiedä tuleeko halu kutsua silkasta velvollisuudentunteesta huolehtia äidistä ja halusta olla kuulematta hermareita vai oikeasta tahdosta. : /

Mitä teen jos en kutsu ja sitten show alkaa taas aattona. Pidämme itse joukun 23pv niin ei tiedä pilata mitään. :D

Tähän on vaikea sanoa mitään oikeaa vastausta. Meillä olisi ollut selviö, että mummo sitten haetaan autolla samantien. Tämä olisi ollut jo lapsillekin tärkeää ja heidän joulunsa olisi mennyt pilalle ilman mummoa. Heille siis mummo on joulupöytää tärkeämpi ja sen mukaan oltaisiin menty.

[QUOTE="vieras";27303526]Ai niin ja itse varmaan oisin lähtenyt hakemaan tuossa tilanteessa tunnin ajomatkan päästä jollei nyt juuri olisi ollut joulupukki tulossa tms. Mutta taidankin olla turhan kiltti. Eikä mun vanhemmat ois kyllä tuollaista pyytäneetkään eivätkä noin käyttänytyneet.[/QUOTE]

Pukki oli tulossa ja mieheni halusi nähdä lapseni reaktion. Minulla kun ei ole ajokorttia. Miehenikin oli jo ehtinyt ottaa viinilasillisen, vai olisiko ollut kuoharilasillisen.

En täysin ymmärrä äitisi käytöstä, mutta omalla kohdallani voisin sanoa, että jos jollekin perheeni jäsenelle kävisi noin, että lompakko jäisi, ottaisi hän joko taksin, jonka maksaisin paikan päällä, tai kävisin itse autolla hakemassa. Joulu on mulle tärkee, ja sitä se saa olla myös muille mun perheessä.

Ap, vikaa on sinussakin kun annat äitisi kohdella sinua noin. Minä olisin silloin jouluna laittanut ensimmäisen tai toisen "häirintäviestin" jälkeen puhelimen kokonaan kiinni ja olisin mummelin antanut riehua ihan itsekseen. Ja osaisin myös sanoa, että jos kuulen vielä sanankin siitä yhdestä joulusta, meille ei ole enää mitään asiaa. Tuollaisten ihmisten kanssa on osattava olla tiukkana.

Ehdottomasti jätät kutsumatta jos et halua häntä mukaan.
Meillä tilanne jossa anoppi on ollut ja on edelleen mahdottoman hankala kaikkien juhlapyhien ym kanssa. Me linjattiin kiitos perheneuvolan tuen miehelleni että ratkaisut tehdään oman perheen kesken. Ja nyt kun vuosia takana jo reilusti yli 10 anoppi on vähän rauhoittunut. Manipulointia ja itsekeskeistä käytöstä ei tarvitse sietää ja joulun saat viettää kuin itse haluat!

[QUOTE="vieras";27303528]Tähän on vaikea sanoa mitään oikeaa vastausta. Meillä olisi ollut selviö, että mummo sitten haetaan autolla samantien. Tämä olisi ollut jo lapsillekin tärkeää ja heidän joulunsa olisi mennyt pilalle ilman mummoa. Heille siis mummo on joulupöytää tärkeämpi ja sen mukaan oltaisiin menty.[/QUOTE]

Sun äiti tuskin olisi käyttäytynyt silti noin JOS ette jostain syystä olisi voineet häntä hakea. Tai luulisin että suurin osa aikuisista välittäisi enemmän lapsen joulusta kuin omastaan. Ymmärrän että harmittaa, niin harmitti tilanne minuakin, kunnes riehumista kuunnellen harmitus hävisi kyllä sen sileän tien.

Asuuko äitisi yksin toisella paikkakunnalla? Hän oli varmaan odottanut yhteistä jouluanne kovin, iloitsi jälleennäkemisestä sekä siitä ettei hänen tarvitse olla yksin jouluna - pitkät juhlapyhät kun ovat monelle yksinäiselle ihmiselle tiukkoja aikoja.

Kyllä mä olisin tehnyt niin, että olisin hakenut mummon tunnin ajomatkan päästä viettämään kanssamme yhteistä joulua. Siinä olisi ollut oma viehätyksensäkin - aattoillanajelu, vallankin jos ei ollut mitään ennakkoon sovittua ohjelmaa sille illalle.

Mutta. Siitä tapahtumasta on jo vuosi. Asia on siis historiaa, sitä ei kannata enää jäädä lietsomaan eikä ajattelemaan. Nyt on kyse siitä, haluatko viettää tämän joulun äitisi kanssa ja jos haluat, niin suunnitelkaa hänen tulemisensa hyvissä ajoin, jotta samanlaista ikävää tapahtumaa ei enää tulisi. Mielipahalta ei siinä voi kumpikaan säästyä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="a.p";27303537]Pukki oli tulossa ja mieheni halusi nähdä lapseni reaktion. Minulla kun ei ole ajokorttia. Miehenikin oli jo ehtinyt ottaa viinilasillisen, vai olisiko ollut kuoharilasillisen.[/QUOTE]

Niiin no mun mielestä perheessä jonkun pitäisi olla ajokunnossa kun on lapsia ja vieraita jne ja aina jotain voi sattua. Ja joulunakin pätee sama homma.

[QUOTE="a.p";27303537]Pukki oli tulossa ja mieheni halusi nähdä lapseni reaktion. Minulla kun ei ole ajokorttia. Miehenikin oli jo ehtinyt ottaa viinilasillisen, vai olisiko ollut kuoharilasillisen.[/QUOTE]

Oliko se pukki tosiaan tulossa tasan kaksi tuntia siitä hetkestä, kun äitisi soitti juna-asemalta? Luulenpa, että äitisi oli ehditty hakea, mikäli halua olisi ollut ja lähdetty olisi heti hakureissulle.

Mielestäni äitiäsi kohdeltiin huonosti, kun häntä ei haettu, mutta myös hän käyttäytyi erittäin huonosti, kun asiasta alkoi meuhkaamaan.

[QUOTE="vieras";27303545]Ap, vikaa on sinussakin kun annat äitisi kohdella sinua noin. Minä olisin silloin jouluna laittanut ensimmäisen tai toisen "häirintäviestin" jälkeen puhelimen kokonaan kiinni ja olisin mummelin antanut riehua ihan itsekseen. Ja osaisin myös sanoa, että jos kuulen vielä sanankin siitä yhdestä joulusta, meille ei ole enää mitään asiaa. Tuollaisten ihmisten kanssa on osattava olla tiukkana.[/QUOTE]

Olen antanut käyttäytyä aina ihan liikaa noin. Aina kun olen yrittänyt olla huomioimatta millään tavalla, se käyttäytyminen on pahentunut.

Laitoinkin puhelimen kiinni joten alkoi laittaa tädilleni(hänen siskolle) ilkeitä viestejä ja tätikin hermostui. En halunnut että häiritsee tätini joulua koska koko tilanne hävetti minua, joten pakko oli vastata omaan puhelimeen. Miehelle myös alkoi laittamaan viestejä kun pidin puhelimen kiinni. Eli se ei oikein ole vaihtoehto.

[QUOTE="a.p";27303553]Sun äiti tuskin olisi käyttäytynyt silti noin JOS ette jostain syystä olisi voineet häntä hakea. Tai luulisin että suurin osa aikuisista välittäisi enemmän lapsen joulusta kuin omastaan. Ymmärrän että harmittaa, niin harmitti tilanne minuakin, kunnes riehumista kuunnellen harmitus hävisi kyllä sen sileän tien.[/QUOTE]

Ei todellakaan olisi. Mutta kuten sanoin, hänet olisi joka tapauksessa haettu, koska hän on tärkeä ihminen. Tai sitten hänelle olisi maksettu taksi, kuten joku tuossa jo mainitsi.

Ihan terveesti käyttäytyvältä aikuiselta ei äitisi kuulosta, joten loukkaantuminen voi hyvin olla hänelle "normaalia" käyttäytymistä. Vaikea sanoa miten olisin itse toiminut (tai toimisin tulevana jouluna), ehkä olisin hakenut (hakisin) äidin jo edellisenä päivänä viettämään yhteistä joulua tai sitten olisi jo alunperin sovittu jostakin toisesta ajankohdasta.

[QUOTE="vieras";27303559]Niiin no mun mielestä perheessä jonkun pitäisi olla ajokunnossa kun on lapsia ja vieraita jne ja aina jotain voi sattua. Ja joulunakin pätee sama homma.[/QUOTE]

No lasillien jälkeen (siis pienen kuoharimäärän) on kyllä ajokunnossa vielä, mutta periaatteiden vuoksi ei mies lähde senkään jälkeen rattiin.

Okei eli tämä on siis minun vika kun mieheni halusi nähdä lapseni reaktion kun pukki tulee ensimmäistä kertaa. :D

Ihan terveesti käyttäytyvältä aikuiselta ei äitisi kuulosta, joten loukkaantuminen voi hyvin olla hänelle "normaalia" käyttäytymistä. Vaikea sanoa miten olisin itse toiminut (tai toimisin tulevana jouluna), ehkä olisin hakenut (hakisin) äidin jo edellisenä päivänä viettämään yhteistä joulua tai sitten olisi jo alunperin sovittu jostakin toisesta ajankohdasta.

Me kysyimme häntä tulemaan kyydissämme edellisenä päivänä, mutta ei tullut.

[QUOTE="vieras";27303576]Ei todellakaan olisi. Mutta kuten sanoin, hänet olisi joka tapauksessa haettu, koska hän on tärkeä ihminen. Tai sitten hänelle olisi maksettu taksi, kuten joku tuossa jo mainitsi.[/QUOTE]

Että meidän olisi pitänyt maksaa ihan mieletön summa taksista kun rahat muutenkin vähissä jouluhankintojen takia?! :O

Asuuko äitisi yksin toisella paikkakunnalla? Hän oli varmaan odottanut yhteistä jouluanne kovin, iloitsi jälleennäkemisestä sekä siitä ettei hänen tarvitse olla yksin jouluna - pitkät juhlapyhät kun ovat monelle yksinäiselle ihmiselle tiukkoja aikoja.

Kyllä mä olisin tehnyt niin, että olisin hakenut mummon tunnin ajomatkan päästä viettämään kanssamme yhteistä joulua. Siinä olisi ollut oma viehätyksensäkin - aattoillanajelu, vallankin jos ei ollut mitään ennakkoon sovittua ohjelmaa sille illalle.

Mutta. Siitä tapahtumasta on jo vuosi. Asia on siis historiaa, sitä ei kannata enää jäädä lietsomaan eikä ajattelemaan. Nyt on kyse siitä, haluatko viettää tämän joulun äitisi kanssa ja jos haluat, niin suunnitelkaa hänen tulemisensa hyvissä ajoin, jotta samanlaista ikävää tapahtumaa ei enää tulisi. Mielipahalta ei siinä voi kumpikaan säästyä.

Me pyysimme häntä kyytiin jo edellisenä päivänä, kun osasin arvata että jotain voi käydä kuitenkin. Aina sa muitakin asioita stressata kun elämänhallinta vähän niin ja näin. Minulla ei edelleenkään ole ajokorttia.

[QUOTE="vieras";27303559]Niiin no mun mielestä perheessä jonkun pitäisi olla ajokunnossa kun on lapsia ja vieraita jne ja aina jotain voi sattua. Ja joulunakin pätee sama homma.[/QUOTE]

Mites muuten ajokortiton perhe? Eikö he saa lähteä ikinä mihinkään ilman että paikalla on henkilö auton kanssa? :D

Yhteistyössä