Mikä on joulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voodoo doll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai niin. Mä uteliaisuudesta kysyn: Miksi teillä on ollut ehdoton ei joululle tähän asti? Ja miksi ei ehdottomasti sitä kinkkua?

Kinkun syöntihän on monissa uskonnoissa kielletty, en tosin väitä että näin olisi ap:n kohdalla.

Joo-o. Että joulua ruvetaan viettämään, kun lapsi haluaa lahjoja, koska kaikki muutkin saa? No joo, ymmärrän, mutta jotenkin pitäis saada joulu aikaseks ilman, että lapsi luulee, että vain hänen pyynnöstään niin tehdään.

Ekan ni kerro siitä Jeesuksesta. En tiiä minkä ikänen lapsi, että onko jotain kuullut jo. Kerro, että kristityt uskovaiset viettää joulua hänen muistokseen, mutta että joulua voi viettää muutenkin. Hankitte jouluruokaa (joka voi teillä olla mitä itse haluatte, jotain tavallisat juhlavampaa ehkä kuitenkin) ja vietätte aikaa perheen kanssa. Muutama lahja voi vaihtaa omistajaa. Jos kerran lapsi tietää, ettei pukki tuo lahjoja, on paikallaan kertoa lahjojen annon olevan vastavuoroista.

Vai mitäkähän sä oikein haet tällä ketjulla?

Ekaksi lapset on saaneet meillä ennenkin lahjoja....sukulaiset ovat ostaneet.

Katsoin muuten sun profiilia, ja ihana toi "mä vihaan rasisteja" :D

Ekaksi lapset on saaneet meillä ennenkin lahjoja....sukulaiset ovat ostaneet.
Toiseksi miehen kanssa ollaan puhuttu jo lapsen synnyttyä että JOS hän haluaa joskus viettää jonkinmoista joulua niin voidaan se järjestää.
Esikoinen on 4 vuotias ja saa varmaan itse osallistua joulunsa suunnitteluun. Eli mitä hän tahtoisi jouluunsa sisältyvän. Ehkä leivomme jotain yhdessä.
Lähinnä hain tällä ketjulla ideoita miten sitä voisi järjestää minimaallisen joulun, niin että lapsi kokisi sen mieleisenään. Että mitä muiden pelkistettyyn jouluun kuuluu.

Toisaalta lapselle varmaan riittää sekin että sanomme viettävämme joulua, vaikka sen eteen ei oltaisi tehty muuta kun paketoitu lahjat :D Tytön 5 vuotiaan ystävän mukaan meillä on aina juhlat, koska meillä vietetään tämän tästä "kakkukestejä", "lettukestejä" tai "keksikestejä" :D Juhlallisuus voi lapsen mielestä olla pelkistä sanoista kiinni.

Jep, rasistit on.... hymmm.... syvältä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ai niin. Mä uteliaisuudesta kysyn: Miksi teillä on ollut ehdoton ei joululle tähän asti? Ja miksi ei ehdottomasti sitä kinkkua?

Kinkun syöntihän on monissa uskonnoissa kielletty, en tosin väitä että näin olisi ap:n kohdalla.

Meillä ei ole vietetty joulua koska kummallakaan ei ole ollut mitään intressejä järjestää joulua. Emme ole kristittyjä, eikä joulu valonjuhlana ole ollut meille tärkeää.
Kinkkua ei meille tule, koska perheen ainut lihasyöjä aikoo tehdä itselleen poronkäristystä.

Mä en vaan käsitä kuinka joku voi elää ilman joulua :o :laugh: Koska mä en voisi :snotty:

Teette vähän parampaa ruokaa, pari pakettia..suklaata, eiköhän se siitä :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:

Meillä ei ole vietetty joulua koska kummallakaan ei ole ollut mitään intressejä järjestää joulua. Emme ole kristittyjä, eikä joulu valonjuhlana ole ollut meille tärkeää.
Kinkkua ei meille tule, koska perheen ainut lihasyöjä aikoo tehdä itselleen poronkäristystä.

Oukkei. Mua vaan kiinnosti, itse en osaa olla minkään asian suhteen noin ehdoton. Mies taas on minunkin puolesta ;) Jos nyt yhtään jouluruuista innostut, ni naistenlehdistä tai netistä löytyy varmaan ihania kasvisterriiniohjeita ja muuta herkkua joulupöytään.
Voitko sä kuvitella jotain joulukoristeita teidän kotiin? Kynttilöitä ainakin. Aattoaamuna telkkari auki ni tulee lapsille jouluohjelmaa puoli päivää. Tai kuuntelette jotain tonttumusiikkia levyltä?

Meillä ja monella muulla taitaa suuri osa joulun "elämystä" olla se valmistautuminen: eli adventista alotetaan kalenterin avauksella ja jouluvaloilla, siivouksilla, torttujan ja piparia leivotaan välillä, otetaan koristeita vähitellen esiin, kuusi tuodaan sisään jne. sit pyhinä vain ollaan ja nautitaan :)

Méillä joulu on: yhdessä oloa, siitä joulun tunnelmasta nauttimista, koristelua, hyvästä ruuasta nauttimista, joulu sauna, käydään papan haudalla viemässä kynttilä ja lahjojen antamista.
Lapsena musta oli kivointa se joulutunnelma ja perinteet :)

Täällä yksi uskonnoton ja jeesustelematon vastaa.

Meillä kohta 4v pojan mielestä joulussa hienointa on kuusi. Mutta jos teillä ei haluta kuusta, niin erilaisia ihmeellisiä koristeita ja valoja. Ne on siinä kuusessakin yksi vaikuttavin tekijä. Toki se isoin juttu taitaa olla se, että sisällä on PUU. Voittehan tekin ottaa jonkun joulupuun tai kauniin ison käppyräoksan, johon valoja, sehän voisi olla jokin ensiaskel kohti kevättä :D

Meillä ruoka on joulun keskiössä :p
Tehdään mm. hirvipaistia, sienisalaattia, eri kaloja, bataattilaatikkoa jne. Kaikkea sitä, mistä tykätään eniten.
Myös piparkakkuja, koska ne on herkkua. Ja niistä saa hauskoja ja lapsikin tykkää osallistua tekemiseen.

teet sellaisen joulun teille joka on teidän näköinen,jos lapsi haluaa kalenterin osta,tai jos se haluaa lahjoja ja kuusen niin toteuta lapsen haave :)
ja minulle joulu on jeesuksen syntymä juhla,jota vietämme kumminkin ihan tavallisesti lahjojen,ruoan ja muiden jouluun liittyvien asioiden kanssa.mutta ei sinun tarvii tehdä niin,ei meilläkään evankeljumia lueta tai muuta,enempi se on lasten juhla,mutta mun oma merkitys jouluun on toi vaikken mikään uskovainen olekkaan.

hyvä siitä tulee jos sen haluat toteuttaa ja ei siihen oikeesti tarvii uskonnollisia asioita vetää :)

Oukkei. Mua vaan kiinnosti, itse en osaa olla minkään asian suhteen noin ehdoton. Mies taas on minunkin puolesta ;) Jos nyt yhtään jouluruuista innostut, ni naistenlehdistä tai netistä löytyy varmaan ihania kasvisterriiniohjeita ja muuta herkkua joulupöytään.
Voitko sä kuvitella jotain joulukoristeita teidän kotiin? Kynttilöitä ainakin. Aattoaamuna telkkari auki ni tulee lapsille jouluohjelmaa puoli päivää. Tai kuuntelette jotain tonttumusiikkia levyltä?

Meillä ja monella muulla taitaa suuri osa joulun "elämystä" olla se valmistautuminen: eli adventista alotetaan kalenterin avauksella ja jouluvaloilla, siivouksilla, torttujan ja piparia leivotaan välillä, otetaan koristeita vähitellen esiin, kuusi tuodaan sisään jne. sit pyhinä vain ollaan ja nautitaan :)

Meille tuskin tulee joulukoristeita, niitä kuusenkoristenauhoja lukuun ottamatta. Niitä kun mä olen harrastanut kausittain kesät talvet. Samoin kun valoköynnöksiä B)
Kuusi jää jo kissojen takia hankkimatta. Ja muutenkin mielummin katselen eläviä puita metsässä. Lapset varmaan katsovat telkasta jouluohjelmia, kuten muinakin vuosina.
Joululaulut haluan kyllä välttää viimeiseen asti B)

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Eiks se ois kiva kun mukelot veisaisi niitä pitkin vuotta? :whistle: :D

Älä nyt, välillä tuo tyttö onnistuu pätkän jotain tonttulaulua laulamaankin.
Tosin nyt on in laulaa Peppi lauluja ja leikkiä Peppiä. Meillä on kaksi Peppiä. Pikkuveli on menossa kovasti mukana :D

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Eiks se ois kiva kun mukelot veisaisi niitä pitkin vuotta? :whistle: :D

Älä nyt, välillä tuo tyttö onnistuu pätkän jotain tonttulaulua laulamaankin.
Tosin nyt on in laulaa Peppi lauluja ja leikkiä Peppiä. Meillä on kaksi Peppiä. Pikkuveli on menossa kovasti mukana :D
Meillon täällä kolme prinsessaa. :D Olivat laittaneet tuolle pahnanpohjimaisellekin jonkin pitsilakki-hirvityksen päähän ja helmet kaulaan. Ai että hää oli sievä. :laugh:

Meillä on jo laulettu lapsille iltalauluina joululauluja. Kun kerran pyysivät, mutta meillä on aina "vietetty" joulua. Mä en juurikaan koristele, muutama tietty koriste pitää olla ja joku joulukukka ja sitten se kuusi (jos ei olla pa ). Ja jouluruokaa.

Mun olisi vaikea kuvitella viettäväni joulua koristelemattomassa talossa (vaikkei niitä koristeita montaa ole ) ja syöväni pelkkää makaroonilaatikkoa jouluaattona. :x

Joko luotte omat perinteenne tai sitten ette. Lapselle voi toki selittää ettei teille vietetä joulua ja Taht's it. Eipä ne jehovatkaan vietä...

Yhteistyössä