Muita kellä suhteellisen rento joulu tiedossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riitta rento
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riitta rento

Vieras
Onko ketään jolla joulu vietetään rennosti ilman erityisiä aikatauluja, ollaan kotona oman perheen kera eikä tarvitse säntäillä minnekään?
En ota paineita edes jouluruuista. Jos en jaksa tai kerkeä tehdä yhtään joululaatikkoa itse, ostetaan ne kaupasta. Joulukinkku tulee ja paisti ja salaatti tehdään itse. Ehkä siinä kaikki.
Emme ole vielä edes joulua pahemmin laitelleet, lähes kaikki lahjat ostamatta, ne vielä kerkeää.

Meillä on perinteisesti jouluaatto vietetty kotona oman perheen kesken. Se on selviö isovanhemmillekin. Ei tarvitse siis stressailla kyläilyistä. Kyläillään sitten joku muu joulupäivä. Aaton haluamme viettää rennosti omien lastemme kanssa eikä kukaan siitä edes rutise.

Aikatauluja ei sen kummemmin jouluaatonkaan suhteen ole. Menemme tilanteen ja lasten mukaan. Joulupukkia ei tule, joten sekin aikataulupakko on poissa. Saunomme jossain vaiheessa, käymme haudoilla jossain vaiheessa (ehkä), lasten takia pyrimme syömään 5 maissa ja sen jälkeen voikin availla loppuilta lahjoja.

Meillä on siis aika rento joulu. Onko teillä?

Rento joulu tiedossa kuten aina. Äitini järjestää jouluruoan jo 21. päivä, kun veljeni on paikalla myös. Jouluna mulla on neljä päivää vapaata ja mitään ei silloin tehdä. Jouluruoat ostetaan kaupasta ja mitään ei ole pakko tehdä. Lahjat olen ostanut netistä klikkailemalla ja tänään pitäisi paketointi aloittaa, kun lapset nukahtaa.

Joulupukkia ei tule eikä mitään perinteitä ole. Oman mielen mukaan joulu vietetään.

Mie olen parin viikon ajan laittanu joulua. Rakastan joulun tunnelmaa ja kodin koristelemista. Jonkun mielestä tällanen jokapäiväinen aherrus voi olla stressaavaa tai turhaa hössötystä, mutta miulle tämä on yhdenlainen henkireikä. :) Jouluruokia ei tänä vuonna tarvitse tehdä koska ollaan joulunpyhät mummolassa, ainoastaan pipareita ja piparitalo tehdään. Mutta ilman aikatauluja tuolla mummolassakin elellään. Ruoka- ja nukkumaanmenoajat tietenkin pienten lasten kanssa on pidettävä joulunakin, mutta muutoin kaikkea muuta jouluun liittyvää tehdään jos siltä tuntuu ja jos sää sallii esim haudoilla käynnin. Rento joulu täälläkin.

Joulun odotusta kaikille!

Anoppilassa otetaan hyvin rennosti. Ruokia laitetaan itse ja osa ostetaan valmiina, aikatauluja ei ole, ollaan vaan yhdessä, ulkoillaan ja syödään hyvin. Ja illalla lasten mentyä nukkumaan pelataa yhdessä ja seurustellaan. Parasta?

Meille tulee kyllä joulupäivinä vieraita, mutta muuten on rento meininki. Kaikki "pakolliset" menot ja kyläilyt on jouduttu perumaan, koska meiltä hajosi auto. Joten se rauhoittaa mukavasti joulun viettoa, kun sen saa viettää kotona, menemättä mihinkään.

Joo, erittäin rento. Lahjat on jo hankittu, safkoja ei osteta kun miehen isä tuo joka joulu jotain, syödään sitten sitä mitä tuo. Parit jouluvalot on laitettu. Joulusiivous - mikä se on? Kuusi haetaan aatonaattona illalla.

Rento ja ihana joulu tulossa, vaikka kotona ei ollakaan. Mennään päivällä anopille ja illalla veljen luo.

talo ollut jo kauan joulukunnossa ja lahjat pääosin ostettu. Kuusenhaku reissu vielä edessä viikonloppuna, mutta siitä en suostu luopumaan, kiva perinne mennä metsään valitsemaan kuusta.

Mä nautin joulusta yksin ja kavereiden kanssa. Tyttö menee isällensä jouluna ja mä olen kotosalla yksin. Iltasella muutkin joulun vihaajat saapuu mun luokse. Nyyttäri meiningillä mennään, se kuka haluaa jouluruokia tuokoon itse :D

Miksi rentoutta arvostetaan näin paljon? Meinaatte siis "laiska joulu"? Minusta on ihanaa tehdä joulusta mahdollisimman värikäs ja kokemuksellinen. Veikkaan, että rentoa joulua viettäviltä menee aika moni muukin asia rimaa hipoen.

[QUOTE="vieras";22674539]Miksi rentoutta arvostetaan näin paljon? Meinaatte siis "laiska joulu"? Minusta on ihanaa tehdä joulusta mahdollisimman värikäs ja kokemuksellinen. Veikkaan, että rentoa joulua viettäviltä menee aika moni muukin asia rimaa hipoen.[/QUOTE]

???

Miksi suorittamista arvostetaan niin paljon? Miksi joulustaKIN pitäisi tehdä suoritus? Mitä pahaa on siinä että osaa olla myös laiskasti? Eiköhän jokainen ihan tarpeeksi joudu suoriutumaan työelämässä ja kotona olevat kodin arjessa. Ihanaa kun pyhinä, ja ihan arkisina viikonloppuinakin, saa vaan olla jos siltä tuntuu. :) Kuka niitä järjestämällä järjestettyjä elämyksiä enemmän kaipaa, lapsetko, vai sittenkin vanhemmat? Olen onnellinen siitä, että lapsilleni suuri elämys on kuusen pystytys ja koristelu. Tai joulusaunassa palavat kynttilät. Tai laiskat vanhemmat, jotka pötköttelee pirtin matolla lasten kiipeilytelineinä ja ratsuina.

Yhteistyössä