Mielipiteesi siitä että isompi lapsi on osa-aikaisesti päiväkodissa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voin kertoa mikä ihanuus on tuossa lasten raahaamisessa ees taas, oon siis kotona 1½v taaperon kanssa, isosisko on 10/pv kk päiväkodissa ja esikoinen eskarissa, toki eri paikoissa. mulla ei ole ajokorttia ja bussilla mennään vain jos sataa koska se on pirun kallista ja yli 4v lapsesta joutuu maksamaan jo..

7:00 kaikki ylös, aamupalat yms, pyykkikone ajastukselle
8:00 oltava eskarillaisen 1.5km päässä
8:30 suunnilleen olisi oltava keskimmäisen, 4km päässä eskarista, yleensä käyn kaupassa tässä samalla ja perhekerhopäivinä perhekerho on 9:30-11:15. muuten tässä välissä puistoon (puolimatkassa) ja lounasta meille
12:00 hakemassa eskaria, perhekerhopäivinä suoraan sinne eikä ehditä kotiin tässä välissä. pienimmän päiväunet, yleensä nukkuu vielä rattaissa kun kävellään hakemaan siskoa
15:00 hakemassa keskimmäistä

noina "kymppipäivinä" mulle tulee 16km pyöräilyä taaperon kera, tai vaihtoehtoisesti kävelyä jos osuu päikkärit yksiin. tuohon väliin vielä pyykkäykset, ruuan teot, taaperon ulkoilut+2krt viikossa perhekerhot, iltaisin lasten harrastukset.

olisi NIIN paljon helpompi lorvailla vain kotona =) mutta on koettu että 5v tarvitsee jo seuraa. täällä on puistoissa ja perhkerhoissa max 2v lapsia, sitä vanhemmat päiväkodissa, pikkukunta.

[QUOTE="vieras";27230933]Tällaisia näistä marttyyrikotimammoista sitten tulee, uhkaavat jo palstalaisten lasten henkeä. Pitäiskö tästä jo laittaa modeille ilmoitus?[/QUOTE]

mitavittuamies.jpg

voin kertoa mikä ihanuus on tuossa lasten raahaamisessa ees taas, oon siis kotona 1½v taaperon kanssa, isosisko on 10/pv kk päiväkodissa ja esikoinen eskarissa, toki eri paikoissa. mulla ei ole ajokorttia ja bussilla mennään vain jos sataa koska se on pirun kallista ja yli 4v lapsesta joutuu maksamaan jo..

7:00 kaikki ylös, aamupalat yms, pyykkikone ajastukselle
8:00 oltava eskarillaisen 1.5km päässä
8:30 suunnilleen olisi oltava keskimmäisen, 4km päässä eskarista, yleensä käyn kaupassa tässä samalla ja perhekerhopäivinä perhekerho on 9:30-11:15. muuten tässä välissä puistoon (puolimatkassa) ja lounasta meille
12:00 hakemassa eskaria, perhekerhopäivinä suoraan sinne eikä ehditä kotiin tässä välissä. pienimmän päiväunet, yleensä nukkuu vielä rattaissa kun kävellään hakemaan siskoa
15:00 hakemassa keskimmäistä

noina "kymppipäivinä" mulle tulee 16km pyöräilyä taaperon kera, tai vaihtoehtoisesti kävelyä jos osuu päikkärit yksiin. tuohon väliin vielä pyykkäykset, ruuan teot, taaperon ulkoilut+2krt viikossa perhekerhot, iltaisin lasten harrastukset.

olisi NIIN paljon helpompi lorvailla vain kotona =) mutta on koettu että 5v tarvitsee jo seuraa. täällä on puistoissa ja perhkerhoissa max 2v lapsia, sitä vanhemmat päiväkodissa, pikkukunta.

Huohh. Aika naurettavaa oman erinomaisuuden todistamista. Kukaan ei pakota sinuakaan niin saamattomaksi, ettetkö voisi keskimmäiselle etsiä iltaisin ja viikonloppuisin ikätovereita. Ja vielä jaksat valittaa kun juokset vasta kolmelta hakemaan keskimmäistäsi kotiin. Ja joka ikinen arkipäivä. Huomaatko omat absurdit juttusi.

Saanko kysyä, millä perustelet vasta viisivuotiaan kolmeen asti jatkuvaa päiväkotipäivää? Päiväkodeissa ei päiväunien jälkeen tapahdu mitään sellaista, mitä et itse pystyisi lapsellesi antamaan. Välipalaa osaat tehdä. Ulkona eivät paljoa ennen kolmea varmasti ole? Jos lapsesi saisi olla kanssasi pienimmän päiväuniaikana, hän kiittää siitä sinua jatkossa hyvällä äitisuhteella.

Mielestäni 3v -> tarvitsee jo ikäistään seuraa, ja saman olen kuullut päiväkodin opettajienkin suusta. Tylsääkin pitä olla, mutta ei koko ajan =) Sosiaaliset taidot kehittyvät jne. Ja kotona oleva vauva saa välillä vain äidin huomion.

Itse en laittaisi pienempää hoitoon / kerhoon sillä verukkeella, että hän tarvitsisi muka sosiaalista seuraa toisista lapsista. Ehei. Sama vaikka ei päästäisi ulos kuukauteen päiväsaikaan (sitten mennään illalla). Mutta mielestäni äiti saa olla "itsekäs" ja ottaa aikaa itselleen ja vauvalleen. Ja toki joillekin se voi olla keino pitää se hoitopaikka.

Siitä olen samaa mieltä, että työssäkäyvien vanhempien lapset pitäisi olla etusijalla ja muille tarjottaisiin vain avointa toimintaa. Meilläkin 3v osallistuu kerhoon.

sitä että koska osa-aikaisille on oma ryhmä, ne ei vie kenenkään kokoaikalaisen paikkoja. päiväkotipäiviä on 2-3 viikossa, ja täällä on hoitoaika säännöstelty 8-15 jos jompikumpi vanhemmista on kotona päivät.
5v sinne haluaa itse mennä, ja me ei siitä huonoa omaatuntoa saada. vielä kertaakaan ei ole aamulla sanonut että ei halua mennä, joten sitä odotellessa-ja pakkohan ei ole jossei kiinnosta :)
tiedän että isossa kaupungissa on enemmän vaihtoehtoja kerhoille ja puistoissakin erilailla ihmisiä, mutta itseppä muutettiin maalle kaupungista pois.
nuo aamupäivän tunnit on 10krt kuussa äidin&nuorimman omaa aikaa, koska miehen työpäivät on ihan mitä vaan välillä 7-22

[QUOTE="koo";27233508]Saanko kysyä, millä perustelet vasta viisivuotiaan kolmeen asti jatkuvaa päiväkotipäivää? Päiväkodeissa ei päiväunien jälkeen tapahdu mitään sellaista, mitä et itse pystyisi lapsellesi antamaan. Välipalaa osaat tehdä. Ulkona eivät paljoa ennen kolmea varmasti ole? Jos lapsesi saisi olla kanssasi pienimmän päiväuniaikana, hän kiittää siitä sinua jatkossa hyvällä äitisuhteella.[/QUOTE]

Muahhahaaahhaa! Just näin yksinkertaistahan se on ;D

Mä oon mennyt hoitoon 2kk:n kypsässä iässä, ja äitisuhteessani ei ole mitään valittamista. Kuten ei myöskään lasteni suhteessa isoäitiinsä.

[QUOTE="koo";27233370]Huohh. Aika naurettavaa oman erinomaisuuden todistamista. Kukaan ei pakota sinuakaan niin saamattomaksi, ettetkö voisi keskimmäiselle etsiä iltaisin ja viikonloppuisin ikätovereita. [/QUOTE]

Ihan näin työssäkäyvänä äitinä huomautan että pienille lapsille ei ole juurikaan ikäistään seuraa tarjolla iltaisin. Työpäivien ja hoitopäivien jälkeen halutaan pääasiassa olla oman perheen seurassa. Yleensä mies käy töissä, joten koska hän lapsia näkisi ellei iltaisin? Myöskään kovin myöhään valvominen ei onnistu koska aamulla pitää herätä ajoissa.

Sama oli kun olin äitiyslomalla. Kyllä kaikki puistotreffit, avoimen pk:n toiminta jossa kavereita nähtiin jne oli nimenomaan aamupäivällä. Miehet alkoivat kotiutua siinä neljän maissa jolloin alkoi perheen yhteinen aika. Eikä näin työpäivien jälkeen jaksa juosta koko ajan paikasta toiseen. Että ihan kiva idea, mutta ilmeisesti sulla ei ole käsitystä siitä miten homma tosiasiassa toimii. Kouluikäisillä asia on jo eri.

[QUOTE="Jenis";27233561]Muahhahaaahhaa! Just näin yksinkertaistahan se on ;D

Mä oon mennyt hoitoon 2kk:n kypsässä iässä, ja äitisuhteessani ei ole mitään valittamista. Kuten ei myöskään lasteni suhteessa isoäitiinsä.[/QUOTE]

No, otan vähän sanojani takaisin, koska puheena oleva äiti ei sentään kiikuta joka päivä isompaa hoitoon.

[QUOTE="koo";27233582]No, otan vähän sanojani takaisin, koska puheena oleva äiti ei sentään kiikuta joka päivä isompaa hoitoon.[/QUOTE]

Niin mitä sanoja otat takaisin? Mut on "kiikutettu hoitoon" ihan joka päivä tosta kahden kuukauden iästä asti. Silloin ennen tehtiin niin, että päästiin töihin.

Subjektiivisen hoito-oikeuden käyttö ilman tarvetta on alusta saakka tuntunut käsittämättömältä. Miten sisarukset pääsevät tutustumaan uuteen perheenjäseneen, jos ovat hoidossa päivät? Ymmärrän, jos vauva tai vanhemmat eivät ole kunnossa, mutta tutkimusten mukaan tällainen paikan käyttö on erittäin pientä. Suurin käyttöprosentti on korkeastikoulutetuilla vanhemmilla. Eskari on sitten erikseen, mutta siihenkin riittää puolikas päivää.Useamman lapsen äitinä koin etuoikeudeksi olla edes sen vajaan vuoden kotona vauvan ja edellisen kuopuksen kanssa. Hoitovapaan pitämisiin kun ei ollut varaa. Ajatusta, että 3-vuotias tylsistyisi kotonaan, en käsitä lainkaan.

En jaksa koko ketjua lukea, mutta mun mielestä alle 5 vuotiaalle riittä kyllä kerhotoiminta ja puistokaverit, turha siis sillä puolustella. Toki lapsi saattaa pk.ssa viihtyä, mutta varmasti tykkäisi myös siellä kerhossa/puistossa olla, jos vaan äiti viitsi viedä ja ollakin siellä ( puistossa)
Tää on sama kun lapsia laitetaan hoitoon alle 3 vuotiaana, kun lapsi kaipaa ikäisiään kavereita. Usein ei edes kaipaa, ainakaan ne 1-2 vuotiaat ja vaikka kaipaisivatkin, niin kyllä siihen riittää se puistossa käyminen. Mutta tokihan se vaatii äidiltä viitseliäisyyttä, jaksaa lähteä sinne puistoon lasten kanssa.
Joo, ja tiedän, jokapaikassa ei ole puistoja mutta ihan varmasti jotain toimintaa löytyisi tai sellaista voi myös itse yrittää järjestää. ( mll.n perhekahvilat, sinne voi ilmoittaa jos omalle alueelle kaipaa toimintaa, jne.)

Eri asia on, jos lapsi oikeasti tarvitsee kehityksen tueksi ohjattua ryhmätoimintaa tms.

Mun mieöestä on melkeen pahempi viedä pieni isompi sisarus hoitoon, kun vauva syntyy kuin viedä pieni lapsi/lapset hoitoon ja mennä itse töihin sen takia ettei jaksa olla kotona. Jos ei jaksa olla kotona, niin lapsikin kärsii mutta jos lapsia tekee lisää niin tästä toivottavasti ei ole kyse?

Subjektiivisen hoito-oikeuden käyttö ilman tarvetta on alusta saakka tuntunut käsittämättömältä. Miten sisarukset pääsevät tutustumaan uuteen perheenjäseneen, jos ovat hoidossa päivät? Ymmärrän, jos vauva tai vanhemmat eivät ole kunnossa, mutta tutkimusten mukaan tällainen paikan käyttö on erittäin pientä. Suurin käyttöprosentti on korkeastikoulutetuilla vanhemmilla. Eskari on sitten erikseen, mutta siihenkin riittää puolikas päivää.Useamman lapsen äitinä koin etuoikeudeksi olla edes sen vajaan vuoden kotona vauvan ja edellisen kuopuksen kanssa. Hoitovapaan pitämisiin kun ei ollut varaa. Ajatusta, että 3-vuotias tylsistyisi kotonaan, en käsitä lainkaan.

Valvotaanko teillä vain arkipäivisin klo 8-16 välinen aika? Ja loppuaika nukutaan? Vai miten voi olla, ettei lapset näe toisiaan muuna aikana ja pääse tutustumaan?

Ja käyttöprosentti on varmastikin suurin niillä, joilla on rahaa maksaa hoitopaikasta vaikka eivät itse saa kuin kodinhoidontukea. Eli meillä korkeastikoulutetuilla. Mitään muuta perustetta, kuin rahanmeno, ei tuolle käyttöprosentille kyllä ole.

Itse olen varmaan se kaikista kamalin vaihtoehto, kun annan lapsen säilyttää hoitopaikan vaikka ikää on vasta 2v3kk kun nuorempi syntyy. No, ennen kuin hiillytte, niin ensisijainen syy siihen on ihan vaan se että saadaan säilyttää ihana hoitopaikka. Tullaan todnäk. viemään lapsi 1-2krt/vko hoitoon, katotaan nyt miten se lähtee sujumaan pienemmän vauvan ja taaperon kanssa ja miten itsellä kestää kunto :)

Alkuperäinen kirjoittaja Erkkalapsen äiti;27232992:
Minun poikani on erityislapsi ja on kuntoutuksellisesta syystä päiväkodissa ja nuoremman kanssa olen hoitovapaalla. Päivähoito on välttämätöntä pojan kuntoutuksen vuoksi. Lisäksi nuorempi saa laatuaikaa äidin kanssa kun vanhempi lapsi on hoidossa, helposti nuorempi jää huomiotta kun erityislapsella erityistarpeita.

Mutta olen sitä mieltä että jokainen tekee heidän perheelleen sopivat ratkaisut.

Sun lapsen pk:ssa oloon on pätevä syy.On täysin eri asia olla kuntoutuksen vuoksi pk:ssa,kuin ett syy on vauvan syntyminen/oma ikänen seura lapselle. Kun se "normaali" lapsi voi mennä sinne kerhoon.

Meillä tuleva isosisko olisi hoidossa 2kpl 6h päiviä viikossa, yhteensä siis 12h mistä nukkunee 3-4h. Hereilläoloaikaa äidin ja vauvan kanssa tuossa jää pois siis 8-9h/vko eli uskoisin että kerkiää kyllä myös tutustumaan vauvaan. :)

Lisäksi hän ennen päivähoidon alkua on kerennyt olemaan kotihoidossa 2v2kk ja siitä sitten eteenpäin tuota lyhyttä hoitoaikaa (mikä määräytyy lapsen omien tarpeiden mukaan) tuonne 3,5v asti kunnes ollaan taas tilanteessa missä molemmat vanhemmat on töissä. Silloin myös pikkusisarus aloittaa päivähoidon 1,5v iässä ja hoitoaika on luonnollisesti pidempi kuin tuo 12h/vko muttei kuitenkaan täyttä aikaa siltikään (kiitos vuorotyön löytyy lyhyitä hoitopäiviä ja arkivapaita).

Itse tykkään että tuo on ihan ok systeemi, minusta tuntuu jopa paremmalta kuin se että olisi 9kk iässä "pakko" laittaa päiväkotiin ja sitten taas uuden vauvan synnyttyä napataan kotihoitoon vajaaksi vuodeksi jne.

Jos lapset ei pääse tutustumaan sisaruksiinsa osapäivähoidon takia, niin mites sitten ne perheet, joissa kaikki lapset menee kokopäivähoitoon heti äitiysloman jälkeen - eikö ne perheenjäsenet tutustu toisiinsa ollenkaan? Tai jos hoitoonmenevä lapsi on erityislapsi, onko se sitten ok että erityislapsi ei tutustu sisaruksiinsa? Nää teidän perustelut on aika erikoisia, etten sanois.

Näinhän se menee. Mun esikoinen on eskari-ikäinen ja hän on vain neljänä päivänä viikossa eskarissa sen 4 h päivässä. Joskus tyttö tylsistyy iltapäivisin aivan kuten seurakunnan kerhon varassa elävä 4-vuotiaammekin. Sitten se on voi voi. Ilmoitan tytöillä, jos mulla on kiireitä, että tekemistä on opittava keksimään itse. Joskus järjestän lapsille sellaista luksusta, että nappaan heille jonkun kaverin mukaan eskarista tai päiväkerhosta. Siinä ne sitten yhdessä leikkivät ja saavat meillä välipalaa - ei mitään sen ihmeellisempää. Toissapäivänä tyttöä hakiessani eskarista selkäni takana oli suunnilleen jono pikkutyttöjä kyselemässä, että milloin pääsisin teille kylään suoraan eskarista. Ja kuten jo joku aiemmin kirjoitti, päivähoitopaikka ei ole riittävä tukitoimi perheelle, jossa vanhemmilla on ongelmia: Mikäli useamman lapsen hoito ei onnistu, pitää käydä jollakin muullakin luukulla kuin päivähoitotoimistossa.

Meillä tuleva isosisko olisi hoidossa 2kpl 6h päiviä viikossa, yhteensä siis 12h mistä nukkunee 3-4h.

Miksi sun esikoislapsi ei voi nukkua kotona?

Aika jännä termi tuo kotihoitoon "nappaaminen". Meilläkin minä olen ollut opiskelemassa tai töissä joka lapsen välissä, mutta tuota sinun siteeraamaasi vaihetta kutsutaan meillä oikeudeksi olla kotona oman vanhemman kanssa tai äidin kanssa kotiin pääsemiseksi.

Miksi sun esikoislapsi ei voi nukkua kotona?

Aika jännä termi tuo kotihoitoon "nappaaminen". Meilläkin minä olen ollut opiskelemassa tai töissä joka lapsen välissä, mutta tuota sinun siteeraamaasi vaihetta kutsutaan meillä oikeudeksi olla kotona oman vanhemman kanssa tai äidin kanssa kotiin pääsemiseksi.

Itseasiassa ei ole esikoinen vaan kolmas lapsi, isommat on koulussa. Ihan vaan siksi että en rupea kuskaamana lasta hoitoon 9-12 välisiksi ajoiksi, mielummin pari sellaista päivää että keretään sitten vauvan kanssa tekemään muutakin kuin juoksemaan viemässä ja hakemassa isompaa.

Kuka tykkää mistäkin. Itse en haluaisi viedä 9kk ikäistä päivähoitoon, ehkä jopa täyspäiväisesti ottaen sitten jossain välissä taas hetkeksi kokonaan pois. Mielummin hoidan kokonaan kotona tuonne 1,5- reilu 2v ikään ja sitten lapsen tarpeiden mukaisesti lyhyitä päiviä jne.

Yhteistyössä